Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
GJ_
Artikelen: 0
Berichten: 802
Lid geworden op: wo 13 jul 2005, 16:35

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen:


hmm, geld dat ook voor slavinnen?

Tijd een een orienterend gesprekje bij de dominee.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

hmm, geld dat ook voor slavinnen?  
Nee.

Exodus 21
God_ schreef:7 Wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, kan zij niet vrijkomen zoals de mannelijke slaven.  

8 Als haar meester haar voor zichzelf bestemd had en zij hem niet meer aanstaat, moet hij haar laten terugkopen; hij heeft niet het recht haar aan derden te verkopen, omdat hij zijn verplichtingen tegenover haar niet is nagekomen.

9 Bestemt hij haar voor zijn zoon, dan moet hij haar als een dochter behandelen.  

10 Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben;

11 doet hij haar op een van deze drie punten tekort, dan mag ze weggaan zonder ook maar iets te hoeven betalen.  
Als je eens slavin hebt en je trouwt, dan MOET je nog steeds even vaak gemeenschap met haar hebben. :shock: Weird
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

-Frankenstein-
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 19:53

Re: Waarom ik in mijn god geloof

yerk schreef:De Eerste en de Laatste, een naam die in het Oude Testament verscheidene keren (en alleen) wordt gebruikt om God aan te duiden.

Er zijn wel meer voorbeelden, wil je ze hebben?
Ja graag,

In hoeverre kan je uit deze teksten halen dat Jezus geen mens was met goddelijke gaven en woorden. Jezus is aan het kruis gestorven en is nu in de hemel. Om in de hemel te zijn hoef je toch geen god voor te zijn ? Zou "Ik ben de eerste en de laatste" niet af te leiden zijn van de eerste en laatste boodschapper van god ?

Als dat zo zou zijn dan kan dat hele oude testament in de prullebak of vergis ik me ?
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Isa 9:2 (9:1) Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen.

Isa 9:3 (9:2) Gij hebt dit volk vermenigvuldigd, maar Gij hebt de blijdschap niet groot gemaakt; zij zullen nochtans blijde wezen voor Uw aangezicht, gelijk men zich verblijdt in den oogst, gelijk men verheugd is, wanneer men de buit uitdeelt.

Isa 9:4 (9:3) Want het juk van hun last, en den stok hunner schouders, en den staf desgenen, die hen dreef, hebt Gij verbroken, gelijk ten dage der Midianieten;

Isa 9:5 (9:4) Toen de ganse strijd dergenen, die streden, met gedruis geschiedde, en de klederen in het bloed gewenteld en verbrand werden, tot een voedsel des vuurs.

Isa 9:6 (9:5) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Hier wordt al verwezen richting een kind dat geboren zou worden.

Isa 53:1 Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard?

Isa 53:2 Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben.

Hier word wederom naar Jezus verwezen.

Zec 12:10 Doch over het huis Davids, en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten den Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.

Hier spreekt God die zegt dat ze Hem zullen aanschouwen. In de vorm van Jezus dus.

Groet Johan
-Frankenstein-
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 19:53

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Dank Johan

Dat Jezus de laatse boodschapper is blijft staan. Alleen uit de teksten die je aangeeft blijkt dat Jezus niet de eerste boodschapper was.
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Graag gedaan. Uit de teksten die ik aangeef blijkt dat Jezus God is en God is de Alpha en de Omega. Zodoende. Maar goed ik denk dat omtrend dit onderwerp nog wel informatie genoeg wordt gegeven. Ik beschouw dit als voldoende.

Groet Johan
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Isa 41:25 Ik verwek een van het noorden, en hij zal opkomen van den opgang der zon; hij zal Mijn Naam aanroepen; en hij zal komen over de overheden als over leem, en gelijk een pottenbakker het slijk treedt.

Isa 41:26 Wie heeft wat verkondigd van den beginne aan, dat wij het weten mogen, of van te voren, dat wij zeggen mogen: Hij is rechtvaardig; maar er is niemand, die het verkondigt, ook niemand, die wat horen doet, ook niemand, die ulieder woorden hoort.

Isa 41:27 Ik, de Eerste zeg tot Sion: Zie, zie ze daar! en tot Jeruzalem: Ik zal een blijden boodschapper geven.

Hier kun je het uithalen.
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Er was eens een meisje dat Roodkapje werd genoemd, omdat ze altijd een rood kapje op haar hoofdje had. Ze woonde aan de rand van het bos.

Op een dag zei haar moeder:" Roodkapje, ik heb hier een mandje met glimmende appels en sterkende wijn. Wil je dat naar oma brengen? Ze is ziek. Maar denk erom, niet van het pad af gaan."

En zo liep Roodkapje met het mandje het bos in, op weg naar oma.

De eerste die ze tegen kwam, was de wolf.

"Waar ga jij naar toe?" vroeg de wolf.



En uit de teksten blijkt dat roodkapje een meisje was en een kapje op had. En het kapje was rood.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Er was eens kerstversiering. Er waren lichtjes in de kerstboom, kaarsjes op de tafel enzovoort. En zie daar, de mensen geloofden dat de kerstman echt bij ze kwam kadootjes brengen in zijn vliegende slee. En de mensen wachten en wachten en de jaren vlogen voorbij. Helaas kwam de kerstman nooit aan.. :shock:
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Het Nieuwe Testament staat 'boven' het Oude Testament.  
Je spreekt De Zoon Zelf tegen.

Mattheus 5:17-18
 

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied
De bijbel houdt van slaven houden.

Levitticus 25:44-45
Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of een slavin kopen.

Gij zult ze ook kopen van de kinderen der bijwoners, die bij u als vreemdelingen verkeren, uit hen en uit hun geslachten, die bij u zullen zijn, die zij in uw land zullen gewonnen hebben; en zij zullen u tot een bezitting zijn.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Chriis
Artikelen: 0
Berichten: 664
Lid geworden op: di 28 jun 2005, 21:32

Re: Waarom ik in mijn god geloof

En uit de teksten blijkt dat roodkapje een meisje was en een kapje op had. En het kapje was rood.
Roodkapje is ook een aantal maal door mijn hoofd gelopen, net als Sinterklaas.

Al deze verhalen, gebruiken, bevatten wijsheden. Waarom wijsheden tot 1 geloof zouden toebehoren begrijp ik niet. Sinterklaas leert ons, ons goed te gedragen, maar ik blijf toch niet in Sinterklaas geloven? Ik heb Sinterklaas niet nodig om me goed te gedragen, sommige mensen hebben God en een boek nodig, waarschijnlijk.

Het leven is heel veranderlijk, waarom een boek uit het jaar 0 gebruiken om ons te vertellen hoe we moeten leven? Het geloof wringt zich in allerlei rare bochten om nog een bestaansrede te houden, het verbieden van Harry Potter, Intelligent Design, etc.., het is zielig.?
Er was eens kerstversiering. Er waren lichtjes in de kerstboom, kaarsjes op de tafel enzovoort. En zie daar, de mensen geloofden dat de kerstman echt bij ze kwam kadootjes brengen in zijn vliegende slee. Helaas kwam de kerstman nooit aan..
God kwam/komt wel dan?

In New-Orleans, de Tsunami, honger in Afrika,..... ????
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Er was eens kerstversiering. Er waren lichtjes in de kerstboom, kaarsjes op de tafel enzovoort. En zie daar, de mensen geloofden dat de kerstman echt bij ze kwam kadootjes brengen in zijn vliegende slee. En de mensen wachten en wachten en de jaren vlogen voorbij. Helaas kwam de kerstman nooit aan..


-Verhaal van de kerstman is charmanter dan het christendom

-Mensen zijn niet vermoord door hetverhaal van de kerstman

-Mensen in Afrika lijden niet aan aids door de kerstman

-De kerstman heeft net zoveel wetenschappelijk waarde als god. Waarschijnlijk meer, omdat de hypothese van de kerstman min of meer gefalsifieerd kan worden. Hij is niet ontzichtbaar dus als hij op de Noordpool zou zitten zouden we hem kunnen vinden.

-Het verhaal van de kerstman kent minder interpretaties dan de bijbel

-Het verhaal van de kerstman is authentieker. De bijbel is verzonnen door allerlei dronken kerels, de kerstman niet.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

Johan_vd]Er was eens kerstversiering. Er waren lichtjes in de kerstboom schreef:
God kwam/komt wel dan?

In New-Orleans, de Tsunami, honger in Afrika,..... ????


Zie dat als een waarschuwing? Honger in Afrika komt overigens grotendeels door de corruptie van de mens.
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Waarom ik in mijn god geloof

God controleert de wind en platentektoniek.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Johan_vd
Artikelen: 0
Berichten: 245
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 23:28

Re: Waarom ik in mijn god geloof

God heeft alles gemaakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!