komt uit de MSDS van Vitamine C(Ascorbinezuur)
LD50/LC50:Carcinogenicity: L(+)-Ascorbic acid - Not listed as a carcinogen by ACGIH, IARC, NTP, or CA Prop 65.
Oral, mouse: LD50 = 3367 mg/kg;
Oral, rat: LD50 = 11900 mg/kg;
Moderator: Marko
LD50/LC50:Carcinogenicity: L(+)-Ascorbic acid - Not listed as a carcinogen by ACGIH, IARC, NTP, or CA Prop 65.
Oral, mouse: LD50 = 3367 mg/kg;
Oral, rat: LD50 = 11900 mg/kg;
As discussed previously, vitamin C exhibits remarkably low toxicity. The LD50 (the dose that will kill 50% of a population) in rats is generally accepted to be 11900 milligrams per kilogram when taken orally.[79] The LD50 in humans remains unknown, owing to medical ethics that preclude experiments which would put patients at risk of harm. However , as with all substances tested in this way, the LD50 is taken as a guide to its toxicity in humans and no data to contradict this has been found.
Als we als hoeveelheid iets nemen tussen 200 en 500 mg dan is dat trans-resveratrol.IQ19 schreef: 2. Wat is de giftige stof die bij inname (via welke mogelijke wijze dan ook) van een volume van 1 theelepel per dag de minste dagen afsnoept van de verwachte tijd die een mens gemiddeld te leven heeft?

Ook Helium en Stikstof worden giftig hoorwoelen schreef: Inderdaad, als iemand 10 liter water drink, dan gaat hij wel dood.
Ik denk, dat je bij giftigheid in ieder geval al rekening moet houden met verdringing van andere stoffen. De edelgassen (helium, neon, argon, krypton en xenon) zijn allemaal niet-giftig, ook stikstof is niet-giftig, maar je zult we wel aan dood gaan als er zoveel gas vrij komt dat daarmee de zuurstof uit de lucht wordt verdrongen. Daarom wordt bij het werken met deze gassen in grote hoeveelheden toch wel gewaarschuwd voor verstikkingsgevaar.
Zelf zou ik neigen naar minst giftig, stikstof en de edelgassen, vooropgesteld dat ze niet de zuurstof verdringen, maar gemengd worden met zuurstof, zodat je wel pakweg 20% volume zuurstof in de lucht houdt. Een mengsel van 80% volume He en 20% volume zuurstof (plus wat CO2) kun je voor langere tijd inademen zonder problemen, dus zo gezien zou je helium dus als absoluut niet-giftig kunnen beschouwen. Dit zal ook wel gelden voor de andere edelgassen (argon zit bijv. in ruime mate in de lucht en ademen we ons hele leven in). Alleen het edelgas radon past niet in dit rijtje. Radon is EXTREEM giftig, vanwege zijn radioactiviteit.
Techduikers hangen tijdens hun decostops uren aan de pure zuurstof op 6 meter (pO2 = 1,6 bar) en dat gaat prima. Moet er wel bij zeggen dat die mensen een conditie hebben waar de normale mens alleen maar van kan dromen en dat maakt wel uit.The Herminator schreef: Nou ok twee liter dan 8-[
En van pure zuurstof branden je longblaasjes weg, eerder dan dat je slokdarm of je luchtpijp geirriteerd raken![]()
Dit vind ik geen kwestie van giftigheid. De omstandigheden, waarin je dan verkeert wijken dan ook extreem veel af van de normale omstandigheden, waarin mensen verkeren. In lucht zit pakweg 80% stikstof en dat ademen we ons hele leven probleemloos in.nielsgeode schreef: Ook Helium en Stikstof worden giftig hoor![]()
Kijk maar naar duikers die op zeer grote diepten zitten en daar last krijgen van HPNS (High Pressure Nervous Syndrome) veroorzaakt door een te grote partiele Heliumdruk. Stikstof wordt al veel eerder, op een meter of 50, erg narcotiserend. Ik weet vrij zeker dat als je langere tijd op die diepte zit je daar blijvende gevolgen aan gaat overhouden, en nee, ik doel niet op decoziekte.
Vacuüm ≠ materie.Vacuum