Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
tequila boy
Artikelen: 0

Re: Minst giftige stof

op Acros kan ik in ieder geval niet zo 1-2-3 iets vinden

komt uit de MSDS van Vitamine C(Ascorbinezuur)
Carcinogenicity: L(+)-Ascorbic acid - Not listed as a carcinogen by ACGIH, IARC, NTP, or CA Prop 65.
LD50/LC50:
Oral, mouse: LD50 = 3367 mg/kg;

Oral, rat: LD50 = 11900 mg/kg;

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

radioactive

Ja dat zijn beesten, maar wat voor mensen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tequila boy

As discussed previously, vitamin C exhibits remarkably low toxicity. The LD50 (the dose that will kill 50% of a population) in rats is generally accepted to be 11900 milligrams per kilogram when taken orally.[79] The LD50 in humans remains unknown, owing to medical ethics that preclude experiments which would put patients at risk of harm. However , as with all substances tested in this way, the LD50 is taken as a guide to its toxicity in humans and no data to contradict this has been found.

dus voor mensen weten ze het niet
Pink Panther

uit deze discussie komen jullie duidelijk niet... daarom het volgende voorstel:

jullie kiezen allemaal een stof uit en nemen die in een grote dosis in, die steeds groter en groter wordt. diegene die het langst in leven blijft, is de winnaar, en dan weten we meteen ook wat de minst giftige stof is. Ikzelf zal me met de moeilijke taak bekronen om hiervan notitie bij te houden, er moet immers een onpartijdige waarnemer zijn he ;) !
tequila boy

ey Pink Panther ik weet wat beters ;)

we geven jou gewoon een grote hoeveelheid Vitamine C en dan kijken Radioactive en ik wel wat er gebeurd :P
Pink Panther

neenee, we gaan de rollen hier niet omdraaien, ik had dit idee het eerst bedacht en mag dus de waarnemer zijn. Daarenboven, als we hiermee de nobelprijs winnen, dan zouden jullie toch maar vechten om wie hem mag hebben!
drune134

Als jij de nobelprijs krijgt zou het je sieren om hem af te staan aan je, inmiddels overleden, proefpersonen
Beryllium

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Zullen we de discussie serieus houden?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
scientist 1

IQ19 schreef: 2. Wat is de giftige stof die bij inname (via welke mogelijke wijze dan ook) van een volume van 1 theelepel per dag de minste dagen afsnoept van de verwachte tijd die een mens gemiddeld te leven heeft?
Als we als hoeveelheid iets nemen tussen 200 en 500 mg dan is dat trans-resveratrol.

Afbeelding
nielsgeode

woelen schreef: Inderdaad, als iemand 10 liter water drink, dan gaat hij wel dood.

Ik denk, dat je bij giftigheid in ieder geval al rekening moet houden met verdringing van andere stoffen. De edelgassen (helium, neon, argon, krypton en xenon) zijn allemaal niet-giftig, ook stikstof is niet-giftig, maar je zult we wel aan dood gaan als er zoveel gas vrij komt dat daarmee de zuurstof uit de lucht wordt verdrongen. Daarom wordt bij het werken met deze gassen in grote hoeveelheden toch wel gewaarschuwd voor verstikkingsgevaar.

Zelf zou ik neigen naar minst giftig, stikstof en de edelgassen, vooropgesteld dat ze niet de zuurstof verdringen, maar gemengd worden met zuurstof, zodat je wel pakweg 20% volume zuurstof in de lucht houdt. Een mengsel van 80% volume He en 20% volume zuurstof (plus wat CO2) kun je voor langere tijd inademen zonder problemen, dus zo gezien zou je helium dus als absoluut niet-giftig kunnen beschouwen. Dit zal ook wel gelden voor de andere edelgassen (argon zit bijv. in ruime mate in de lucht en ademen we ons hele leven in). Alleen het edelgas radon past niet in dit rijtje. Radon is EXTREEM giftig, vanwege zijn radioactiviteit.
Ook Helium en Stikstof worden giftig hoor ;)

Kijk maar naar duikers die op zeer grote diepten zitten en daar last krijgen van HPNS (High Pressure Nervous Syndrome) veroorzaakt door een te grote partiele Heliumdruk. Stikstof wordt al veel eerder, op een meter of 50, erg narcotiserend. Ik weet vrij zeker dat als je langere tijd op die diepte zit je daar blijvende gevolgen aan gaat overhouden, en nee, ik doel niet op decoziekte.
nielsgeode

The Herminator schreef: Nou ok twee liter dan 8-[

En van pure zuurstof branden je longblaasjes weg, eerder dan dat je slokdarm of je luchtpijp geirriteerd raken ;)
Techduikers hangen tijdens hun decostops uren aan de pure zuurstof op 6 meter (pO2 = 1,6 bar) en dat gaat prima. Moet er wel bij zeggen dat die mensen een conditie hebben waar de normale mens alleen maar van kan dromen en dat maakt wel uit.
woelen

nielsgeode schreef: Ook Helium en Stikstof worden giftig hoor ;)

Kijk maar naar duikers die op zeer grote diepten zitten en daar last krijgen van HPNS (High Pressure Nervous Syndrome) veroorzaakt door een te grote partiele Heliumdruk. Stikstof wordt al veel eerder, op een meter of 50, erg narcotiserend. Ik weet vrij zeker dat als je langere tijd op die diepte zit je daar blijvende gevolgen aan gaat overhouden, en nee, ik doel niet op decoziekte.
Dit vind ik geen kwestie van giftigheid. De omstandigheden, waarin je dan verkeert wijken dan ook extreem veel af van de normale omstandigheden, waarin mensen verkeren. In lucht zit pakweg 80% stikstof en dat ademen we ons hele leven probleemloos in.

Op de maan ben ik ook binnen een minuut dood zonder pak. Welke giftige stof is daar dan verantwoordelijk voor? ;)
koekoek1

Vacuum :D

Bovendien is het in de ruimte zowiezo niet zo heel veilig om zonder pak te staan in verband met "vrij snel" vliegende meteoorstukjes...
Beryllium

Vacuum
Vacuüm ≠ materie.

Feitelijk is dit dus niet de discussie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

koekoek1

Weet ik, maar de discussie is ook niet eerlijk als je het opeens gaat hebben over iets wat totaal los staat van wat het meest giftig is.

De meeste normale mensen leven, voorzover ik weet, niet in de ruimte :P

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!