Bograb schreef:"samengestelde woorden"
- het komt de laatste tijd steeds meer voor: woorden die normaal met koppelteken worden geschreven of aan elkaar horen worden van elkaar geschreven
Ik ben ook al jaren bezig tegen deze bierkaai te vechten. Het rukt steeds verder op en over een tijdje weet niemand meer hoe het moet. Ik kan op mijn werk geen rapport of e-mail lezen of woorden worden onterecht los van elkaar geschreven. Je ziet het ook steeds meer in advertenties en zelfs de overheid maakt zich er schuldig aan: "Voedsel en Waren Autoriteit" i.p.v. "Voedsel- en Warenautoriteit", of desnoods "Voedsel- en WarenAutoriteit" als ze hun afkorting willen behouden. Of 3VO: "Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie"
Net nog bij het registreren op dit forum:
Forum taal
Forum stijl
Tijdszone (als enige juist aan elkaar geschreven maar helaas met een foutieve verbinding-s)
Datum weergave
In het begin dacht ik dat het kwam door de spellingscontrole op de computer. Een woord als "geheugenkaart" werd afgekeurd om dat het blijkbaar niet in de
dictionary stond. Zette je er een spatie tussen dan werd het als correct gezien. Tegenwoordig speelt dat geen rol meer. Is het dan de invloed van het Engels?
Ik denk trouwens de heer Freriks van het NOS-Journaal er een paar keer op betrapt te hebben dat hij samengestelde woorden los van elkaar uitspreekt. (gruwel)