ik wil hier even twee interessante theoretische vragen aan toevoegen, althans ik vind ze interessant
1.
licht is een straal van trillende fotonenpakketjes, right? als die fotonen reizen met de snelheid van het licht, staat de tijd dus stil voor fotonen? dan vraag ik me af hoe ze dan kunnen trillen, of kunnen ze ook trillen als de tijd stilstaat?
--> Fotonen zijn geen knikkers, kogentjes etc. per definitie vliegen ze rond met de lichtsnelheid en is hun massa 0. Hoe kan iets dat geen afmeting heeft nu trillen? Quatummechanica komt dan om de hoek kijken.
ik kan me eigenlijk moeilijk indenken hoe het is als de tijd stilstaat, kan je je dan uberhaupt bewegen, als je in een raket vliegt met de lichtsnelheid?
--> Kan niet. Geen enkele massa kan met de lichtsnelheid reizen.
mede op basis van de opmerkingen van DvR zou ik concluderen: tijd ervaar je sowieso met de zelfde snelheid, en als je dus met de lichtsnelheid reist, ervaar je het gewoon heel langzaam, terwijl er voor de kijkers vanaf de aarde veel tijd voorbij gaat(wim).
--> klopt, maar niet voor de lichtsnelheid. Alleen voor snelheden tot de lichtsnelheid.
Je zou je dan ook niet kunnen bewegen, om dat je geen tijd hebt. Hoe kan licht dan een trilling zijn? of moet ik licht/fotonen trilling niet zien als een beweging?
een theorie op basis van het verhaal van DvR zou kunnen zijn dat fotonen misschien een soort rare negatieve massa hebben waardoor ze een aparte reactie op gravitatie/kinetische energie hebben, waardoor ze wel tijd hebben om te trillen ofzo.. want volgens DvR kan voor iets dat extreem zwaar is, de tijd wel stilstaan ondanks het feit dat het niet beweegt met de lichtsnelheid? als dit waar is, werkt het principe misschien ook omgekeerd, voor fotonen? deze laatste alinea is gewoon even een idee'tje hoor.. maar ik zou zeggen: misschien hebben fotonen geen massa, dus zijn niet gevoelig voor lichtsnelheid? ik weet dat dit niet klopt omdat zwarte gaten eh zwart zijn.. (extreme gravitatie op fotonen heeft invloed, ergo foton = massa) Ik draaf nu waarschijnlijk door, maar kunnen fotonen toch eigenlijk niet trillen omdat zwarte gaten zwart zijn, en fotonen dus massa hebben, en dus beinvloed worden door hun snelheid?
--> Nee, sorry
als jullie andere ideeën hebben over de verklaring van trillingen van fotonen hoor ik die graag.
Puzzels