Vraag aan Zpidermen:
Is het verstandig om te wisselen?
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Wat zou jij doen?
Waarom?
Aangezien elk van de 2 overgebleven dichte deuren een kans van 1/2 heeft dat daarachter een auto zit, maakt het wat kansen betreft niet uit of je nou wel of niet wisselt. Misschien hangt een en ander af van op welke manier de quizmaster met jou omgaat, maar dan hebben we het niet meer over kansen vergroten, maar meer over 'psychologische oorlogvoering'.Raspoetin schreef:Vraag aan Zpidermen:
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Wat zou jij doen?
Waarom?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag of het verstandig is om te wisselen, en waarom wel of niet. En wat jij zou doen.zpidermen schreef:Aangezien elk van de 2 overgebleven dichte deuren een kans van 1/2 heeft dat daarachter een auto zit, maakt het wat kansen betreft niet uit of je nou wel of niet wisselt. Misschien hangt een en ander af van op welke manier de quizmaster met jou omgaat, maar dan hebben we het niet meer over kansen vergroten, maar meer over 'psychologische oorlogvoering'.Raspoetin schreef:Vraag aan Zpidermen:
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Wat zou jij doen?
Waarom?
Dus misschien dat de quizmaster zenuwachtig wordt als ik de juiste deur heb gekozen, en dat hij me daarom van gedachte wil brengen en de andere deur wil laten kiezen, maar dat heeft niks met wiskunde te maken, maar meer met gedachte lezen, brainwashing, psychologie, enz.
Oke, ik zal het duidelijker formuleren: of je wisselt of niet is allebei even verstandig. Of ik wel of niet wissel, hangt van andere factoren af (o.a. psychologische factoren, lichaamstaal van de quizmaster, enz) dus daar kan ik geen uitspraak over doen.Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag of het verstandig is om te wisselen, en waarom wel of niet. En wat jij zou doen.
Nooit verwacht dat er hier zo heftig over gediscussierd zou worden. Het antwoord is wel degelijk 2/3 kans op een prijs als je wisselt. De keus die de quizmaster je biedt is namelijk equivalent met de keuze: blijven bij je oorspronkelijke keuze of elk van de beide andere deuren openen. Kunnen we ook een weddenschap afsluiten op de vraag hoe lang deze discussie hier gaat duren en hoeveel bladzijden dit topic gaat kosten? Ik gok op 20 bladzijden.zpidermen schreef:Aangezien elk van de 2 overgebleven dichte deuren een kans van 1/2 heeft dat daarachter een auto zit, maakt het wat kansen betreft niet uit of je nou wel of niet wisselt. Misschien hangt een en ander af van op welke manier de quizmaster met jou omgaat, maar dan hebben we het niet meer over kansen vergroten, maar meer over 'psychologische oorlogvoering'.Raspoetin schreef:Vraag aan Zpidermen:
Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Wat zou jij doen?
Waarom?
Dus misschien dat de quizmaster zenuwachtig wordt als ik de juiste deur heb gekozen, en dat hij me daarom van gedachte wil brengen en de andere deur wil laten kiezen, maar dat heeft niks met wiskunde te maken, maar meer met gedachte lezen, brainwashing, psychologie, enz.
Stel dat de quizmaster geen voorkennis had en zomaar 98 deuren opengooit. Achter die 98 deuren zit niets. Nou, dan heb je nog 3 mogelijkheden over. Beide met 50% kans op succes.Goed, nu gaat de quizmaster 98 deuren openen, maar hij laat bijvoorbeeld deur 32 dicht
Tikfoutje denk ik?Nou, dan heb je nog 3 mogelijkheden over. Beide met 50% kans op succes.
Tikfoutje denk ik?
Ach, ik denk met m'n volle verstand te weten waar ik aan begin, en ondanks al je argumenten ben ik nog steeds zo eigenwijs om overtuigd te zijn van mijn gelijk. Misschien dat het verliezen van een flinke som geld mijn ogen eindelijk opent. Dus voel je vooral niet bezwaard!Ik zou graag dat spel met je willen spelen, maar ik ga dan flink last van m'n geweten krijgen...