Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Het blijft altijd discutabel op welk punten rekenen ophoudt en wiskunde begint. Pythagoras lijkt me zo'n beetje het overgangspunt - dat is heel praktisch is om te weten, maar je kunt ook prima functioneren zonder.

Topografie is overigens ook zoiets - als je bijv een nederlander vraagt thailand aan te duiden op een wereldkaart is het, denk ik, niet zo verwerpelijk als dat per ongeluk maleisie of vietnam wordt. Als iemand geen idee heeft en uit blinde gok brazilie aanwijst dan denk ik dat er wat tekort schiet qua algemene ontwikkeling.

Zelfs bij domweg hoofdrekenen is er wel zo'n tendens. Als iemand vraagt iets als 30x35 te brekenen en het antwoord is 'ongeveer duizend' vind ik dat getuigen van goed inzicht, zelfs als de rekenkunde ontbreekt om acuut '1050' te antwoorden. Je zou het niet verwachten, maar als je willekeurige mensen die vraag stelt kun je rekenen op antwoorden ergens tussen 100 en een miljoen ;)
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Erik Leppen
Artikelen: 0
Berichten: 377
Lid geworden op: za 05 mei 2007, 11:41

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Typhoner maakt zeker een punt - het is cool om slecht te zijn in wiskunde. Volgens mij komt dat ook omdat men zich helemaal niet bewust is wat wiskunde nu eigenlijk is. Men denkt dat het hetzelfde is als abstracte nonsens met x'en en y's, maar dat is slechts een miniem gedeelte. Wat zo jammer is is dat zo veel andere wiskundegebieden geen aandacht krijgen, waardoor wiskunde dat imago blijft houden.

De haat tegen wiskunde is volgens mij gecreëerd door diegenen die vonden dat iedereen moest kunnen differentiëren.
Benm schreef: vr 28 sep 2012, 01:56
Als iemand geen idee heeft en uit blinde gok brazilie aanwijst dan denk ik dat er wat tekort schiet qua algemene ontwikkeling.
Is dat erg?

In tegenstelling tot enig begrip van getallen, heb ik enig begrip van waar Thailand ligt, in de dagelijkse praktijk nooit nodig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
the4dimensions
Artikelen: 0
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 21:15

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Benm schreef: wo 26 sep 2012, 12:03
Dat is ook wel weer waar - er staat mij bij dat er op het vwo veel aandacht werd besteed aan integreren en differentieren. Dat heeft uiteraard zijn toepassingen, maar die zijn eigenlijk best specifiek.


Het heeft ongelooflijk veel mogelijkheden in de werkelijkheid, anders dan vele andere wiskundetakken.

Analyse is de wiskunde van verandering, en alles verandert heel de tijd in de werkelijkheid.

Er zijn dus echt veel toepassingen.
HarrieM
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 11:13

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Ik blijf erbij dat wiskunde niet noodzakelijk is voor iedereen, maar vind ook dat wiskunde onmisbaar is voor bepaalde vakken. Laat het niet noodzakelijk zijn, niet gebruiken als vrijbrief, een studie te kunnen beginnen in de techniek of geneeskunde zonder wiskundige kennis op het juiste niveau. Sorry, er zijn zoveel meer vakgebieden, waar je zonder gedegen kennis en vaardigheden op het gebied van de wiskunde niet verder komt.

Geef goede voorlichting, aan iedereen, wat het betekend voor de toekomst als je weinig of geen wiskundekennis hebt. Welke beroepen (bijna?) onbereikbaar zijn, als je geen wiskunde in je pakket hebt. En ga vervolgens de mensen die echt niet met wiskunde uit de voeten kunnen martelen met vak. Daar is het veel te mooi voor.
Henk Regeltechniek
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 jan 2013, 15:25

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Waneer je een baan hebt op LBO, MBO of hoger nivo, onafhankelijk van je beroep, ben ik er van overtuigt dat je zonder wiskunde kennis (op jou nivo) je beroep niet fatsoenlijk kunt doen. Het meest simpele voorbeeld is het berekenen van percentages. Als je ziet hoeveel mensen daar al moeite mee hebben bij het beoefenen van hun beroep.

Neem maar de kassajuffrouw bij de kleding winkel. Sommige hebben niet eens door dat de kassa verkeerde percentages korting berekenen. Gewoon geen flauw benul. Had die Juffrouw niet beter wat extra wiskunde les moeten hebben. Ik denk van wel.
Hendrix
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 17:46

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Hallo,

Als iemand kan worden overtuigt van de bruikbaarheid van wiskunde is het voor die persoon een onmisbaar stuk gereedschap. Geef leerlingen altijd de kans wiskunde te leren/begrijpen en doe als leraar je stinkende best om alle leerlingen te interesseren en motiveren.

Ja, wiskunde blijft noodzakelijk.

Hendrik
dirkwb
Artikelen: 0
Berichten: 4.246
Lid geworden op: wo 21 mar 2007, 20:11

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Dat kan ik vervangen door gym (en een klein beetje aanpassen):

Als iemand kan worden overtuigd van de bruikbaarheid van gym is het voor die persoon een onmisbaar stuk in zijn leven. Geef leerlingen altijd de kans te gymen en doe als leraar je stinkende best om alle leerlingen te interesseren en motiveren om te bewegen

Ja, sporten blijft noodzakelijk voor een goede gezondheid.
Quitters never win and winners never quit.
Hendrix
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 17:46

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Als het woord "sporten" wordt vervangen door "regelmatig bewegen/niet te lang stilzitten", denken we gelijk.
Hendrix
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 17:46

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Uit bijna alle reacties komt naar voren dat men wiskunde erg belangrijk vindt en dat het vak dus moet blijven. Daar staat tegenover dat wiskunde erg impopulair is en dat vooral het niet beheersen ervan als "cool" ervaren wordt. Het is zelfs zo "cool" dat iemand de moeite neemt om op een wetenschapsforum de stelling "Wiskunde is geen noodzakelijk vak" te plaatsen. Conclusie: onderwijzend Nederland schiet stevig tekort in het effectief doceren van wiskunde. Ja, de opmerking: "De leraar moet zijn/haar stinkende best doen om effectief te doceren" kan dus serieus genomen worden.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Gebruikersavatar
Deupie
Artikelen: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 28 jul 2013, 14:34

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Hiram schreef: di 25 sep 2012, 09:47
De leer-methode op school deugt niet.
Ik geloof dat het vorig jaar of het jaar ervoor was dat de ministerie van Onderwijs in Nederland heeft toegegeven dat het onderwijs op meisjes/vrouwen is gericht. Het is begonnen eind jaren 60 begin jaren 70. Meisjes/vrouwen leren anders dan jongens/mannen.

De rekenmethodes zijn daarop aangepast door de vraagstelling in tekst te zetten, bv " in een fruitschaal liggen 4 appels en 6 peren. Hoeveel stuk fruit ligt in de fruitschaal?" Dit is nog een eenvoudig voorbeeld. Een jongen/man heeft veel meer aan 4+6=. In het stuk werd ook gesteld dat het onderwijs hierop aangepast moet worden.

De resultaten van het onderwijs in de afgelopen generatie (! daar spreek je over) is dat meer vrouwen naar de universiteit gaan. PRIMA, helaas kiezen ze meestal niet exacte vakken JAMMER.

Daarnaast is het nog het geval dat in mijn opleiding een fout de punt kostte (MTS). Mijn buurman (VWO Geschiedenis) vertelde dat hij niet naar het Nederlands mocht kijken en dat bij de talen de criterium 1 fout een 0.1 punt kostte. Dit zijn wel de mensen met toegang tot Universiteit. Mag ik daar meer van verwachten?

Nu een ander ding. De boeken van bijvoorbeeld eind jaren 80 stonden stapels opgaven in. Koop je nu een boek van hetzelfde vak met hetzelfde niveau zullen een aantal dingen opvallen:

1. hooguit 3 opgaven over de stof (OOK bij differentiëren e.d.)

2. niveau is enorm gezakt

Oke, dat is een stelling van een leek.

Via mijn hondenclub ken ik een Leerkracht Engels bovenbouw VWO. Die durft te stellen dat het VWO examen nu het HAVO examen 10 jaar geleden is.

Dus toen ik Jan Peter Balkende hoorde zeggen dat Nederland een Kenniseconomie is, had ik grote vraagtekens wat er allemaal gaat wijzigen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!