Hiram schreef: ↑di 25 sep 2012, 09:47
De leer-methode op school deugt niet.
Ik geloof dat het vorig jaar of het jaar ervoor was dat de ministerie van Onderwijs in Nederland heeft toegegeven dat het onderwijs op meisjes/vrouwen is gericht. Het is begonnen eind jaren 60 begin jaren 70. Meisjes/vrouwen leren anders dan jongens/mannen.
De rekenmethodes zijn daarop aangepast door de vraagstelling in tekst te zetten, bv " in een fruitschaal liggen 4 appels en 6 peren. Hoeveel stuk fruit ligt in de fruitschaal?" Dit is nog een eenvoudig voorbeeld. Een jongen/man heeft veel meer aan 4+6=. In het stuk werd ook gesteld dat het onderwijs hierop aangepast moet worden.
De resultaten van het onderwijs in de afgelopen generatie (! daar spreek je over) is dat meer vrouwen naar de universiteit gaan. PRIMA, helaas kiezen ze meestal niet exacte vakken JAMMER.
Daarnaast is het nog het geval dat in mijn opleiding een fout de punt kostte (MTS). Mijn buurman (VWO Geschiedenis) vertelde dat hij niet naar het Nederlands mocht kijken en dat bij de talen de criterium 1 fout een 0.1 punt kostte. Dit zijn wel de mensen met toegang tot Universiteit. Mag ik daar meer van verwachten?
Nu een ander ding. De boeken van bijvoorbeeld eind jaren 80 stonden stapels opgaven in. Koop je nu een boek van hetzelfde vak met hetzelfde niveau zullen een aantal dingen opvallen:
1. hooguit 3 opgaven over de stof (OOK bij differentiëren e.d.)
2. niveau is enorm gezakt
Oke, dat is een stelling van een leek.
Via mijn hondenclub ken ik een Leerkracht Engels bovenbouw VWO. Die durft te stellen dat het VWO examen nu het HAVO examen 10 jaar geleden is.
Dus toen ik Jan Peter Balkende hoorde zeggen dat Nederland een Kenniseconomie is, had ik grote vraagtekens wat er allemaal gaat wijzigen.