Bij de meeste letters heb ik het ook en bij de dagen van de week enz. Volgens mij is het heel normaal en komt het veel voor. Ik speel piano en schrijf ook muziek, dan associëer ik klanken met een bepaald gevoel of een sfeer, of is dat iets heel anders?
Nou ja, bewijs. Ik geloof het wel, maar het is iets wat ik me nooit echt gerealiseerd heb. Bizar idee... Die mensen zullen nooit weten wat kleur is. Je kunt het ze niet eens uitleggen. Gras is groen... Hoe denken ze dan dat gras eruit ziet? Kunnen ze dat visualiseren of ontbreekt ook dat stuk? Daarmee komen we terug op een eerdere stelling. Ze zullen net als Jessy zei vast wel een voorstellingsvermogen hebben, maar kunnen ze ook visualiseren?
Blinde mensen zullen toch wel voelen aan voorwerpen? Zouden ze dan niet een soort van blueprint in hun hoofd hebben met vormen en lengtes en texturen en dergelijke?
Ik ben ook een forumlid wat niet in kleuren denkt!... Het enige wat ik een beetje met getallen heb, is dat ik in langere getallen een systeem probeer te zien (zeker als ik op het nummergedeelte van het toetsenbord van de computer intyp), bijvoorbeeld 9731, die getallen zitten allemaal in de hoeken. Is vast niet echt raar of wel!? Ik denk trouwens erg in lijstjes, ik kan niet zonder lijstjes .
Ik heb dat ook, dat ik kleuren bij cijfers heb. Mijn kleurcombinaties kloppen wel met elkaar:
3 = rood,
4 = blauw,
7 = paars.
3 + 4 = 7;
blauw + rood = paars.
Zo ook met blauw (4) en geel (6), dat wordt groen (10). Heel apart, maar zo zie ik het altijd voor me. Of ik dat nou ooit als ezelsbruggetje heb gebruikt om de kleurmengingen dan wel de getallen te onthouden, ik weet het niet. Het zal wel zoiets geweest zijn.
Fishbowl schreef:Ik heb dat ook, dat ik kleuren bij cijfers heb. Mijn kleurcombinaties kloppen wel met elkaar:
3 = rood,
4 = blauw,
7 = paars.
3 + 4 = 7;
blauw + rood = paars.
Zo ook met blauw (4) en geel (6), dat wordt groen (10). Heel apart, maar zo zie ik het altijd voor me. Of ik dat nou ooit als ezelsbruggetje heb gebruikt om de kleurmengingen dan wel de getallen te onthouden, ik weet het niet. Het zal wel zoiets geweest zijn.
maar... 7 en 3 is ook tien, maar paars en rood is geen groen!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Een beetje vreemd, maar een concept wat -net even anders- gebruikt wordt voor/door autisten bijvoorbeeld. De moeder van mijn vriendin heeft een autist in de klas (ik geloof groep 6 of 7) en hij gebruikt een klok die bestaat uit gekleurde vlakken zonder cijfers omdat cijfers te abstract voor hem zijn.
Link?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
het is niet zoo heel vreemd dat je getallen in kleuren ziet. bij alles wat je meemaakt of ziet sla je op en meestal hang je er ook nog een gevoel of gedachte aan. kleuren zijn van grote invloed op ons. meer dan je denkt. kleuren roept bij ons een gevoel op. of ze doen je aan een gevoel denken. het is dus ook vrijwel vanzelf dat ons brein een gevoel aan de kleur ophangt. dus als je iets ziet wat je herkent ( bv een getal) komt dfat gevoel weer naar boven , niet als een hevige emotie maar als kleur.
ik heb bij bijna alles wat ik zie vertaal ik gelijk in een kleur of beeld. komt wel heel goed uit voor inspiratie voor mijn schilderijen.
nini schreef:het is niet zoo heel vreemd dat je getallen in kleuren ziet. bij alles wat je meemaakt of ziet sla je op en meestal hang je er ook nog een gevoel of gedachte aan. kleuren zijn van grote invloed op ons. meer dan je denkt. kleuren roept bij ons een gevoel op. of ze doen je aan een gevoel denken. het is dus ook vrijwel vanzelf dat ons brein een gevoel aan de kleur ophangt. dus als je iets ziet wat je herkent ( bv een getal) komt dfat gevoel weer naar boven , niet als een hevige emotie maar als kleur.
ik heb bij bijna alles wat ik zie vertaal ik gelijk in een kleur of beeld. komt wel heel goed uit voor inspiratie voor mijn schilderijen.
Lijkt me dan wel eerder synesthetisch. (=De sensoriële modaliteit die geprikkeld wordt beïnvloedt een niet-geprikkelde sensoriële modaliteit.)
"Normale" mensen associëren geen getallen met kleuren en getallen.
De calculus area is inderdaad geassocieerd met vele neuronale regionen. (taalregio, regio van het spatiale type)
Maar niet met emotionele regionen (buiten dan de hippocampus)
Zoek op google eens naar Solomon Sherashevsky. Een buitengewoon hoogbegaafde mens die leed aan synesthesie
ik denk dat het te maken heeft met je vroege leer-stadium die van de basisschool of sesamstraat daar wordt ook alles geasssocieerd met kleuren of symbolen en dat blijft als basis (inprinting) denk aan die stomme reken-abbakussen
Ooit schreef ik het op en na ruim 10 jaar was er nauwelijks iets veranderd. Woorden en letters in mijn gedachten, zie ik ook in kleur.
Behalve cijfers heeft ook de sfeer of atmosfeer voor mij een kleur. Omgekeerd bepaalt de kleur in een ruimte ook mede de sfeer, maar dat heeft iedereen wel.
Ook muziek beleef ik in gevoelens, die vertaald worden in kleuren.
Ik denk en droom in kleuren.
Wanneer ik in mijn werk gesprekken of feiten moet onthouden, leef ik me sterk in, in de gebeurtenissen; die beelden brengen gevoelens en kleuren met zich mee. Wanneer ik dan moet representeren moet ik de beelden en gevoelens terug roepen en in woorden vertalen. Als men mij dan om exacte feiten vraagt, of voorbeelden, moet ik soms zeggen, dat mijn argumenten gestoeld zijn op gevoelens, hoewel het hoogstwaarschijnlijk wel tegen me gezegd is. Ik heb dan alleen de essentie onthouden, maar dat klinkt dan niet erg geloofwaardig helaas.
Ieder mens dat ik ken zie ik in kleuren. Naar mate ik iemand beter ken wordt hij/zij meer ingekleurd. De kleuren hebben nuances die vloeiend in elkaar overlopen. De kleuren hebben te maken met hoe iemands karakter of existeren op mij overkomt. Meerzijdigheid is meerkleurigheid. Zo zie ik iemand die zacht, meegaand is: zandbeige en iemand die dominant aanwezig is: donkerrood; schreeuwerig: fel rood; en lieflijk, vertrouwenwekkend zie ik lichtblauw. Als het beeld dat ik van iemand heb niet verandert, veranderen ook de kleuren niet.
De kleuren hebben niets te maken met de kleding die iemand draagt. Vraag mij aan het eind van de dag niet wat mijn naaste collega´s aan hadden. Dat weet ik niet; maar ik weet wel hoe ze zich voelden, of ze zich zorgen maakten of hoe de opmerking van een collega overkwam, of dat ze lekker in hun vel zaten.
Ik heb een hekel aan rose, maar dat zegt misschien meer over mijn karakter, dan over dat van een ander. Er bloeit geen rose bloem meer in mijn tuin.
Verder heb ik een hekel aan harde geluiden, fel licht, sterke geuren, gekruid eten. Ik ga niet klagen, ik ga het liever uit de weg. Op medicijnen reageer ik te sterk. Kortom ik ben gevoelig afgesteld. Toch kan ik wel genieten van snelheid, windsurfen, skieën en van de Python in de Efteling (op een rustige dag).
Overigens is het kleurendenken voor mij niet echt een hot-item meer. Ik heb het al zo lang! Maar ik vond het wel leuk om wat herkenning te zien in de andere reacties. Dat was wel nieuw voor me.
Mrtn schreef:Een beetje vreemd, maar een concept wat -net even anders- gebruikt wordt voor/door autisten bijvoorbeeld. De moeder van mijn vriendin heeft een autist in de klas (ik geloof groep 6 of 7) en hij gebruikt een klok die bestaat uit gekleurde vlakken zonder cijfers omdat cijfers te abstract voor hem zijn.
Link?
erm...ik heb die klok niet nodig en ben toch echt autistisch (niet zwaar, maar toch). Ik heb zelfs een groot abstractie vermogen dus dat heeft denk ik niet iets met autisme te maken. bovendien heb ik hem nog nooit zien staan in een definitie van autisme. Ook klopt het niet dat autisten (altijd of zo vaak dat het in definities staat die ik ben tegengekomen) visueel denken (was eerder gesuggereerd). Ikzelf denk auditief. Bij alle getallen denk ik altijd hetzelfde stemmetje (een beetje sesamstraat-achtig, zal daar wel van zijn ook denk ik...ik keek het vroeger vaak). geen verschil in toonhoogte dus (ik geloof dat iemand dat wilde weten over auditief denkende mensen. dus zeker niet altijd).
Mrtn schreef:Een beetje vreemd, maar een concept wat -net even anders- gebruikt wordt voor/door autisten bijvoorbeeld. De moeder van mijn vriendin heeft een autist in de klas (ik geloof groep 6 of 7) en hij gebruikt een klok die bestaat uit gekleurde vlakken zonder cijfers omdat cijfers te abstract voor hem zijn.
Link?
erm...ik heb die klok niet nodig en ben toch echt autistisch (niet zwaar, maar toch). Ik heb zelfs een groot abstractie vermogen dus dat heeft denk ik niet iets met autisme te maken. bovendien heb ik hem nog nooit zien staan in een definitie van autisme. Ook klopt het niet dat autisten (altijd of zo vaak dat het in definities staat die ik ben tegengekomen) visueel denken (was eerder gesuggereerd). Ikzelf denk auditief. Bij alle getallen denk ik altijd hetzelfde stemmetje (een beetje sesamstraat-achtig, zal daar wel van zijn ook denk ik...ik keek het vroeger vaak). geen verschil in toonhoogte dus (ik geloof dat iemand dat wilde weten over auditief denkende mensen. dus zeker niet altijd).
Het is niet dat jij dat NIET hebt, dat bij een merendeel van de autisten dit ook geldt.
De meeste autisten leren niet context-gevoelig. (zie telefoonboeken)=groot abstractie vermogen.
Wat wel een fabel is dat alle autisten hoogbegaafd zijn. Het betreft een asymmetrie in intelligentie; 50% scoort onder de norm (IQ=80)
Het is niet dat jij dat NIET hebt, dat bij een merendeel van de autisten dit ook geldt.
De meeste autisten leren niet context-gevoelig. (zie telefoonboeken)=groot abstractie vermogen.
Wat wel een fabel is dat alle autisten hoogbegaafd zijn. Het betreft een asymmetrie in intelligentie; 50% scoort onder de norm (IQ=80)
Het enige dat ik wilde verwerpen is dat de conclusie van "Mrtn" algemeen geldig is voor autisten (en dan is 1 uitzondering in principe genoeg). Nou die fabel van jou die schuift wel steeds meer op van fabel naar 'waar' (alhoewel hij nooit in de buurt van waar zal komen en altijd naar onwaar zal neigen). Ik wil niet cynisch zijn (ik ben het toch), maar steeds meer mensen worden gediagnostiseerd als autistisch en ik had op een internet pagina (die oud was) gelezen dat 80% zwakbegaafd was. nu is dat dus 50%...misschien komt het doordat mensen met intelligentie autisme kunnen verhullen, maar het zou ook kunnen dat men de definitie wat ruimer hanteerd dan vroeger. Van statistieken over autisten weet ik niks (niet veel), dus ik neem aan dat dat van jou klopt?
ik heb hetzelfde als jou,,,, dezelfde kleuren bij dezelfde jaartallen zonder naar jou voorbeeld te kijke:o
lawn schreef:Hoi
Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die als ze aan een willekeurig getal denken ook meteen dat getal in een bepaald kleur zien of heb ik een of andere rare afwijking? Bij mij gaat dit zo (als voorbeeld neem ik de jaartelling):
1900 1910 is bij mij wit tot licht blauw .
1910 1920 zie ik als donker blauw.
1920 1930 als wit.
1930 1940 als rood.
1940 1950 als donker groen.
1950 1960 als lichtblauw.
1960 1970 geel.
1970 1980 grijs/groen.
1980 1990 erg donker blauw.
1990 2000 oranje/rood.
En dit geldt dus ook voor elk ander getal, en wat mij opvalt, treed de kleur verandering steeds bij een factor 10. dus 10 20 30 40 50 en dan 100 200 300 en ook 1000 2000 3000 ..
Wat denken jullie hiervan? Moet ik langs een dokter;)?