Ik beschouw mezelf ook als beelddenker en ga nog even op wat dingen reageren omdat ik dit topic nu pas zie.
Maar nu vraag ik mij af: wat bepaalt bij hen wat ze voor zich zien. bv, ik zeg 'organisatiestructuur' , wat ziet een beelddenker dan? en kost beelddenken niet veel meer energie dan 'normaal' denken?
Ik zie vaag een groep mensen voor me en allerlei onzichtbare lijntjes daartussen. Hoe het kan dat ik onzichtbare lijntjes voor me zie, weet ik ook niet, ha ha...
Ik denk het wel dat beelddenken meer energie kost dan 'normaal denken'. Maar ik heb zelf het idee dat ik er in dezelfde tijd wel meer mee bereik dan 'normaal denken', zodat het voor mij beelddenken wel de moeite waard is.
Arn0 schreef:Ongeveer 2 weken geleden ben ik er achter gekomen dat ik o.a. een beelddenker ben. (...)
Ik ben nu 13 dagen oud.
Ik heb sinds dat ik kind was al geweten dat ik beelddenker ben, ik geloof dat ik dan nu ongeveer zo oud ben als ik ben. Maar ik snap wel dat je wilt aangeven dat het voor jezelf een enorme ontdekking was.
jdr schreef:Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ook klinkers zie ik in kleuren waardoor elk woord een bepaalde tint heeft.
a = groen
e = rood
i = wit
o = wit
u = bruin/zwart
Ben benieuwd of dit herkenbaar is voor Arno en Sjorssnors.
Dit heb ik helemaal niet. Ook niet bij dagen, wat je wel eens hoort.
Het kost me niet veel moeite, het gaat vanzelf, ik kan hier wat sturing aan geven. Alsof ik aan het woelen, kneden, vormen, ben.
Dat herken ik wel.
welk werk is dan geschikt voor echte beelddenkers? het lijkt me dat je als beelddenker voor de buitenwereld vaak autistisch overkomt.
Dat hoeft niet zo te zijn, hangt denk ik heel erg af van de handigheid waarmee je de vertaalslag kunt maken van beelden naar woorden. Een beelddenker die geen autist is, kan die vertaalslag ook leren maken.
Ik heb ergens gelezen dat het verschil tussen adhd en het beelddenken is dat bij adhd'ers de veelheid aan indrukken voornamelijk in de linkerhersenhelft binnenkomt terwijl die bij de beelddenkers in de rechterhersenhelft binnenkomt. Symptomen kunnen dan wel overeenkomen. Ik weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk is. Een paar jaar geleden werd trouwens nog gezegd dat het hele begrip beelddenken wetenschappelijk omstreden is. (
http://www.beleefbibliotheek.nl/frames. ... ch.php?s=n )Ik weet niet hoe dat nu is. Ik hoop dat er in ieder geval nog veel onderzoek gedaan wordt. Er wordt ondertussen wel heel veel mee gedaan, dat kan de wetenschappelijk blijkbaar (gelukkig of niet?) niet tegenhouden.