Puzzel Puzzels
Muylaert Lars
Artikelen: 0

Re: Vragen van Lars over Microscopie

ik zit op het internaat en wil graag van mijn kamer een wetenschapskamer maken. het lijkt er al een beetje op, maar ik wil wel nog enkele tips.

Mijn naam is Lars Muylaert ik maak graag paddenstoelenfotos en andere fotos. Ik heb 1 micro science microscoop set en een antieke microscoop set. Ik kijk graag naar de sterrenhemel met mijn verrekijker en ook naar vogels. Ik bekijk reptielen insecten, en mineralen etc de zoogdieren en de vlinders.

Ik heb autisme in zit sbso baken Sint Niklaas.

Maar ik weet veel over de wetenschap hou mij ook met scheikunde bezig .

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Michel Uphoff

Dag Lars,

Wat ik vroeger mooi vond in mijn kamer waren vitrinekasten.
Daarin deed ik mijn microscoop en de mooiste stenen, schedels en preparaten.
Door al het glas kan je alles dan heel goed bekijken en er van genieten.

Dit is zo'n kast:

vitrinekast_aluminium_50
vitrinekast_aluminium_50 963 keer bekeken
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Muylaert Lars

ik heb een oude microscoop in een kistje met wat oude spulletjes er bij, oa een pincet enzovoort
Yvan_be

Dag Lars

Sommige activiteiten zijn nu eenmaal niet verenigbaar met andere. Uit het oogpunt van veiligheid en gezondheid. Het is niet anders.

ik denk dat het geen slecht idee is om je wetenschappelijke activiteiten zoveel mogelijk gescheiden te houden van huishoudelijke activiteiten zoals eten, drinken, slapen...

Misschien eens bespreken met je leraar wetenschappen of er binnen de school geen andere en betere mogelijkheden zijn om aan de slag te gaan?
Wouter_Masselink

Het tentoonstellen van bepaalde objecten kan je rustig doen. Zoals anderen ook al hebben gemeld is het beter om lab werk uit het dagelijks leven te houden. Stel je voor dat bepaalde chemicalien zich in je kamer opbouwen waar je ook eet. Voor je het weet geef je licht!

Ook andersom is het oppassen, stel je voor dat je toevallig een glas drinken op je deftige microscoop laat vallen. Dat zou funest kunnen zijn.
"Meep meep meep." Beaker
Muylaert Lars

hoe kan ik dna bekijken 

groetjes lars
ArcherBarry

met een vergrootglas.

Waar heb jij vragen over? de structuur, hoe erfelijke informatie gedeeld wordt, DNA analyses?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Muylaert Lars

over de structuur 
ArcherBarry

Een goed en nuttig antwoord kan alleen gegeven worden met een volledige vraag.

Wat wil jij precies bekijken/zien? Over DNA analyse technieken lees https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_profiling

Wouter_Masselink

De structuur van DNA is klassiek bepaald doormiddel van Röntgen diffractie. Niet iets wat je zelf zomaar even kan doen.
https://www.dnalc.org/view/15014-Franklin-s-X-ray-diffraction-explanation-of-x-ray-pattern-.html

Zoals ArcherBarry ook al zei, een duidelijk antwoord is afhankelijk van een duidelijke vraag.
"Meep meep meep." Beaker
Muylaert Lars

op het nieuws heb ik gezien over het zika virus, een virus dat zo dadelijk in hele usa zal groeien. dus de andere kant van de wereld blijkt een besmettingsgevaar voor ons of de hele wereld, zullen wij dan ook er aan geraken. maar waar komt die mug of vlieg vandaan ?

en in de andere landen wil ik het ook nader onderzoeken

Afbeelding

From Wikipedia, the free encyclopedia

Spread of disease and prevention[edit][/size]
Aedes aegypti is a vector for transmitting several tropical fevers. Only the female bites for blood, which she needs to mature her eggs. To find a host, these mosquitoes are attracted to chemical compounds emitted by mammals. These compounds include ammoniacarbon dioxidelactic acid, and octenol. Scientists at the Agricultural Research Service have studied the specific chemical structure of octenol to better understand why this chemical attracts the mosquito to its host.%5B4%5D They found the mosquito has a preference for "right-handed" (dextrorotatory) octenol molecules.

The yellow fever mosquito can also contribute to the spread of reticulum cell sarcoma among Syrian hamsters.%5B5%5D

The CDC traveler's page on preventing dengue fever suggests using mosquito repellents that contain DEET (N, N-diethylmetatoluamide, 20% to 30% concentration, but not more). It also suggests:
  1. Although Aedes aegypti mosquitoes most commonly bite at dusk and dawn, indoors, in shady areas, or when the weather is cloudy, "they can bite and spread infection all year long and at any time of day."%5B6%5D%5B7%5D
  2. The mosquitoes prefer to breed in areas of stagnant water, such as flower vases, uncovered barrels, buckets, and discarded tires, but the most dangerous areas are wet shower floors and toilet tanks, as they allow the mosquitos to breed in the residence. Research has shown that certain chemicals emanating from bacteria in water containers stimulate the female mosquitoes to lay their eggs. They are particularly motivated to lay eggs in water containers that have the correct amounts of specific fatty acids associated with bacteria involved in the degradation of leaves and other organic matter in water. The chemicals associated with the microbial stew are far more stimulating to discerning female mosquitoes than plain or filtered water in which the bacteria once lived.%5B8%5D
  3. Wear long-sleeved clothing and long trousers when outdoors during the day and evening
  4. Spray permethrin or DEET repellents on clothing, as mosquitos may bite through thin clothing
  5. Use mosquito netting over the bed if the bedroom is not air conditioned or screened, and for additional protection, treat the mosquito netting with the insecticide permethrin
  6. Spray permethrin or a similar insecticide in the bedroom before retiring
Mosquito control is currently the best method for disease prevention. This primarily includes source reduction, pesticide spraying or "fogging", or the use of mosquito traps

Afbeelding

Male (left) and female (center and right) A. aegypti

hier vind u een hele hoop informatie over deze zika vrius
ArcherBarry

Dag Lars,

Je wilt denk ik, weten waar die mug vandaan komt. En ook wil je weten in welke landen hij kan komen. Klopt dat?

De mug heet de gele koorts mug, en hij kwam uit Afrika. Nu komt hij voor in bijna alle warme landen van de wereld. Maar in Europa is het te koud voor deze mug. Dus ook in Nederland hoeven wij ons voorlopig geen zorgen te maken.

Misschien krijgen de warmere landen in Europa zoals Griekenland en Italië en Spanje wel last van het neefje van deze mug. Dat neefje heet de tijgermug, en die kan deze ziekte ook verspreiden. Maar in de koudere landen als Nederland en België komt de tijgermug nog niet.

Muylaert Lars

ok bedankt voor de info 
Muylaert Lars

fotos van mijn usb handmicroscoop bresser

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Professor Puntje

Hoeveel keer vergroot dat? Wonderlijke plaatjes!

Kun je daarmee ook een langspeelplaat of pickupnaald onderzoeken?
Reacties graag zonder gebruik van AI.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Immunologie en microbiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!