Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rogier.V
Artikelen: 0

Re: Determinatietopic

Na nog een behoorlijke tijd doorzoeken, en ik zit nu zelf te denken aan een larve, of onvolgroeid exemplaar van een insect uit de soort Delphacidae. Een ondersoort van de familie der Cicade's dus (knap van je Klintersaas!, dat jij al die dingen meteen weet/ziet)

Deze lijkt er namelijk wel (een beetje) op:

Afbeelding

Zelfde houding, lichaamsvorm en pootjes, alleen heb je hier dus de vleugels die bij die van mij (nog) ontbreken.

Nog een foto:

http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insec...pellucida-2.jpg

Die soort zou dan zo in elkaar moeten zitten:

Insecten > Homoptera > Fulgoromorpha (grasshoppers) > Delphacidae

Toch ben ik nog niet helemaal tevreden, het diertje op mijn foto lijkt toch echt een ander diertje dan hier bovengenoemd. (het staartstuk is anders, met dat witte uitsteeksel, schildpatroon is anders, en hij is een stuk compacter.

Ook staat er overal dat de larven van de cicade familie's allemaal jaren onder de grond leven, en dan pas boven komen. Dit exemplaar zat op de wand van mijn schuur (waar ie trouwens elke dag nog zit).

Kan iemand misschien ophelderen wat het nou precies is? Ook vind ik erg weinig info e.d., laat staan in Nederland.

Komt dit beestje veel voor, of is dit juist een zeldzaamheid in Nederland of iets dergelijks?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Klintersaas
Social:

(knap van je Klintersaas!, dat jij al die dingen meteen weet/ziet)
Bedankt voor het compliment, maar zo bijzonder is dat niet. Als je een geleedpotige ziet kan je die meestal onmiddellijk thuisbrengen in een grote groep (kevers, wantsen, vliegen, bijen, mieren, cicaden,...)

Een Delphacidae is het volgens mij echter niet. Die hebben namelijk een lange hind-tibial spur (mijn excuses voor de Engelse terminologie, maar al mijn deftige determinatietabellen zijn in het Engels; in het Nederlands betekent het zoveel als een uitsteeksel of "spoor" op de achterkant van de schenen) en dat heeft jouw beestje niet.

We blijven zoeken.
Dit exemplaar zat op de wand van mijn schuur (waar ie trouwens elke dag nog zit).
Misschien kan je het best vangen (alhoewel er dan een kans is dat het sterft). Als we namelijk een sterke aanwijzing in een bepaalde richting hebben dan moeten we zo goed als zeker terugvallen op zeer specifieke kenmerken (zoals bijvoorbeeld de inplanting van de haren op de poten) om de soort te bepalen. Dat is ondoenbaar met enkel een foto.
Rogier.V schreef:Kan iemand misschien ophelderen wat het nou precies is? Ook vind ik erg weinig info e.d., laat staan in Nederland.

Komt dit beestje veel voor, of is dit juist een zeldzaamheid in Nederland of iets dergelijks?
Waar precies in Nederland?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier.V

Hmm.. vangen is meteen wel heel erg, ehm, 'cruel' of iets dergelijks. Maar misschien ga ik wel een poging wagen (als ik em weer kan terugvinden :D )

Het beestje is maar 3 mm groot , en ik zit op dit moment echt aan de top van wat ik nog kan vastleggen met de lens die ik nu heb (tenminste: met de omstandigheden waar dat beestje in zit. Weinig licht e.d.). Vangen en onder een grote lamp leggen zou dan nu nog een kleine winst kunnen opleveren.

Maar wat is dit precies? Is dat niet iets waar je toch deze soort mee kan indentificeren? Of is dit iets heel algemeens:

Afbeelding

Die 'draden' die er uit komen dus.

Dit is in Almere geschoten.
ajw

Dit geeft een aardige ingang om op gelijkenis te zoeken.

Lastig is dat van een juveniel stadium minder foto's bestaan, en zeker wanneer de soort erg klein is. Kan je ook een foto maken waarbij de monddelen zichtbaar worden?
Rogier.V

Ik heb het beestje kunnen vangen, dat nog best pittig was. Het beestje blijkt denk ik zeker rond de 20 cm hoog te kunnen springen (weet het niet precies natuurlijk). Dit sluit wel aan bij de grass/leaf hoppers.

Nog best een prestatie, aangezien dit exemplaar rond de halve centimeter was.

Er zitten er meerdere in mijn schuur trouwens. Ik heb er nu (waarschijnlijk) 4 verschillende kunnen ontdekken.

Maar goed, ik heb het beestje nu ook van voren op de foto gezet.

Afbeelding

Ik zelf kan hier natuurlijk weinig uit op maken, maar ik denk jullie wel :D .

Wat mij wel opviel, is dat er duidelijk vleugels beginnen te vormen.
pgwmw

Ik trof gisteren in mijn huis een beestje aan dat ik nog niet eerder heb gezien. Helaas heb ik er niet aan gedacht een foto te maken en ik heb hem vrij snel weer buiten gezet maar ik zal mijn best doen een zo goed mogelijke omschrijving te geven:

c.a. 3 cm lang, zag eruit als een forse kever (c.a. 1 cm breed). Kleur: Zwart met een paar felrode brede strepen horizontaal over het achterlijf. Eenmaal buiten neergezet vloog de rakker weg dus ik neem aan dat hij vleugels had :D

Beetje vaag misschien maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat het kan zijn geweest.
ajw

Weet je zeker dat het geen wants was? Het zou ook deze kunnen zijn
pgwmw

Ha, ik ga het inderdaad houden op de nicrophorus :D

(ook al weet ik vrij zeker dat de kleur rood was en niet oranje)

Bedankt!
Klintersaas
Social:

c.a. 3 cm lang, zag eruit als een forse kever (c.a. 1 cm breed). Kleur: Zwart met een paar felrode brede strepen horizontaal over het achterlijf. Eenmaal buiten neergezet vloog de rakker weg dus ik neem aan dat hij vleugels had :D
Als je grootte klopt kan het inderdaad geen pyjamawants zijn (het beestje uit de eerste link van ajw). Een doodgraver (ajw's tweede link) klopt dan weer wel met de grootte, maar is nogal zeldzaam in Nederland.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
pgwmw

Als je grootte klopt kan het inderdaad geen pyjamawants zijn (het beestje uit de eerste link van ajw). Een doodgraver (ajw's tweede link) klopt dan weer wel met de grootte, maar is nogal zeldzaam in Nederland.
Een Pyjamawants was het zeer zeker niet. Doodgravers zijn (afgezien van enkele ondersoorten) overigens toch (volgens de door mij geraadpleegde bronnen) niet bijzonder onalgemeen voorkomend in Nederland?
ajw

Wiki nuanceert dat (Zie Soorten in Nederland): een aantal soorten zijn zeldzaam, maar ook een aantal algemeen.

Je zou misschien ook een vierbandsmalbok gezien kunnen hebben, maar dan klopt '1 cm breed' minder goed.
Rogier.V

@ajw/klintersaas/iemand anders :D

Konden jullie nog wat met de foto van voren van mijn beestje?
Klintersaas
Social:

Eerlijk gezegd heb ik momenteel nogal weinig tijd. Ik zal de foto's eens aan een paar anderen die er iets van kennen laten zien. Hopelijk komt daar iets uit.

PS: Als het beestje volgroeid is, neem je dan nog een foto a.u.b.?

ajw

Rogier.V schreef:@ajw/klintersaas/iemand anders :D

Konden jullie nog wat met de foto van voren van mijn beestje?
Hoewel het beestje zeer opvallende kenmerken heeft ben ik nog geen foto van een volwassen exemplaar tegen gekomen die enige gelijkenis vertoont.

Voor determinatie aan de hand van tabellen moet je haren tellen op de poten, de lijnen in de vleugels etc. m.a.w. je hebt een volwassen exemplaar en een binoculair nodig.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Rogier.V

Ik zal inderdaad nog foto's gaan nemen van een nog meer volgroeid, tot volwassen exemplaar. Ik heb geen idee hoe snel dit gaat, maar ik zal het wel even in de gaten houden. :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!