Puzzel Puzzels
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Stemmen uit het Hiernamaals

Als je daar gevoelig voor bent, ja dan kun je daar nogal paranoïde en geobserdeerd door raken. Maja, dat is natuurlijk met zowat alles. Je moet er ook niet vanuit gaan dat het werkelijk bestaat, aangezien dat heel onzeker is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Hildebrand

Als je daar gevoelig voor bent, ja dan kun je daar nogal paranoïde en geobserdeerd door raken. Maja, dat is natuurlijk met zowat alles.  
Hoe weet je dat het niet aan de aard van het fenomeen ligt?
Je moet er ook niet vanuit gaan dat het werkelijk bestaat, aangezien dat heel onzeker is.
Moet ik er vanuit gaan dat het niet bestaat? Het lijkt me handiger te te stellen dat men mogelijk een bepaald fenomeen op het spoor is waar serieus onderzoek naar moet worden verricht. Er is iets. Wat het precies is, is onbekend.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

Omdat wij concepten als "kwaadaardig" zelf bedacht hebben.
Moet ik er vanuit gaan dat het niet bestaat? Het lijkt me handiger te te stellen dat men mogelijk een bepaald fenomeen op het spoor is waar serieus onderzoek naar moet worden verricht. Er is iets. Wat het precies is, is onbekend.
Nee ook niet, je kunt niet zeggen dat het niet bestaat maar ook niet dat het wel bestaat. Het klopt wel dat er iets is, alleen of dat daadwerkelijk is wat sommige denken dat het is is nog maar de vraag.

- Robert Heinlein -
The Don

De opmerking dat het "geestelijke schade" kan toebrengen aan paranoide personen doet niet af aan het feit dat er gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan kan worden. De eventuele neveneffecten hebben natuurlijk met een heel ander aspect van doen en dit heeft naar mijn mening niets te maken met dit specifieke onderwerp. Dezelfde fenomenen kunnen ook optreden als je je bezighoudt met occultisme, glaasjedraaien etc..

Hoe kun je onomstotelijk aantonen dan de "stemmen" op een band afkomstig zijn van overledenen/geesten?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Hildebrand

Omdat wij concepten als "kwaadaardig" zelf bedacht hebben.
"Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.
Nee ook niet, je kunt niet zeggen dat het niet bestaat maar ook niet dat het wel bestaat. Het klopt wel dat er iets is, alleen of dat daadwerkelijk is wat sommige denken dat het is is nog maar de vraag.
Vandaar het nut van onderzoek.
Assassinator

"Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.
En karakteraanduidingen zijn conceptueel, wat voor de 1 kwaadaardig is hoeft het niet voor een ander te zijn (met een extreem voorbeeld als Hitler en Stalin). Wat er met kwaadaardige kanker bedoeld word, is dat het een schadelijke vorm is van kanker.
Vandaar het nut van onderzoek.
Inderdaad :)

- Robert Heinlein -
Hildebrand

De opmerking dat het "geestelijke schade" kan toebrengen aan paranoide personen doet niet af aan het feit dat er gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan kan worden. De eventuele neveneffecten hebben natuurlijk met een heel ander aspect van doen en dit heeft naar mijn mening niets te maken met dit specifieke onderwerp. Dezelfde fenomenen kunnen ook optreden als je je bezighoudt met occultisme, glaasjedraaien etc..
Zodra mensen EVP gelijkstellen aan glaasjedraaien, Ouijabord en andere occulte praktijken, is er de mogelijkheid dat men erdoor beheerst gaat worden. Wat betreft het glaasjedraaien ken ik een verhaal van twee jonge Duitse meisjes,vriendinnen van elkaar, die via deze methode probeerden een geest op te roepen. Volgens hen lukte het en in de weken die volgden bemerkten zowel de ouders als de medeklasgenoten van deze meisjes dat zij in de ban raakten van deze geest waar zij steeds intensiever contact mee zochten. Uiteindelijk vertelden de meisjes opdracht te hebben gekregen van het dak van hun school te springen zodat zij zich bij hem konden voegen. Hand in hand hebben zij dit vervolgens ook gedaan.
Hoe kun je onomstotelijk aantonen dan de "stemmen" op een band afkomstig zijn van overledenen/geesten?
Dat kun je niet.
The Don

Ik blijf erbij dat we de zaken moeten scheiden in psychologische effecten en fysische wetenschappelijke effecten.

Dat er vreemde zaken kunnen gebeuren onder invloed van occulte zaken is duidelijk maar weinig interssant in het kader van wetenschappelijk onderzoek naar de fenomenen zelf. Helaas is er naast het bangpraten en aanpraten van angsten weinig meer te doen met deze fenomenen. Als niet kan worden getest of aangetoond dat stemmen op een band afkomsting zijn van geesten dan houdt de wetenschappelijke discussie op en dan blijft alleen de psychologie over.

mijn mening EVP door geesten is nooit aangetoond en er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat geesten bestaan dus einde discussie :) (maar dit zal wel als kortzichtig bestempeld worden :wink: )
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Hildebrand

Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.

En karakteraanduidingen zijn conceptueel, wat voor de 1 kwaadaardig is hoeft het niet voor een ander te zijn (met een extreem voorbeeld als Hitler en Stalin). Wat er met kwaadaardige kanker bedoeld word, is dat het een schadelijke vorm van kanker is.

"Kwaadaardig" heb je in gradaties. Dat neemt niet weg dat het altijd "kwaadaardig" blijft. "Kwaadaardig" is immers niet "goedaardig". Kanker is altijd "kwaadaardig", want altijd schadelijk. Stalin heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler. Toch waren zij allebei "kwaadaardig".
Hildebrand

The Don schreef:Ik blijf erbij dat we de zaken moeten scheiden in psychologische effecten en fysische wetenschappelijke effecten.

Dat er vreemde zaken kunnen gebeuren onder invloed van occulte zaken is duidelijk maar weinig interssant in het kader van wetenschappelijk onderzoek naar de fenomenen zelf.
Vind ik niet. Ik denk dat het juist razend interessant is te achterhalen in hoeverre interactie met het fenomeen, indien het meer blijkt te zijn dan fantasie, negatieve gevolgen heeft voor hen die zich ermee bezighouden.
The Don schreef:Helaas is er naast het bangpraten en aanpraten van angsten weinig meer te doen met deze fenomenen. Als niet kan worden getest of aangetoond dat stemmen op een band afkomsting zijn van geesten dan houdt de wetenschappelijke discussie op en dan blijft alleen de psychologie over.

mijn mening EVP door geesten is nooit aangetoond en er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat geesten bestaan dus einde discussie   :)  (maar dit zal wel als kortzichtig bestempeld worden  :wink: )
Ja, want het niet kunnen aantonen dat geesten voor EVP verantwoordelijk zijn is op zich niet nodig om te bewijzen dat EVP bestaat. Het kan best zijn dat het niets met overledenen te maken heeft. In 1976, ik weet helaas niet meer door wie dat onderzoek werd verricht, werd tijdens een gewone radiouitzending, waarbij een aria door een zangeres ten gehore werd gebracht, opeens door de zangeres, althans, zo leek het, tijdens het zingen de naam van de onderzoeker door de luidspreker geroepen. Deze vreemde 'verspreking' is op band opgenomen.
Assassinator

"Kwaadaardig" heb je in gradaties. Dat neemt niet weg dat het altijd "kwaadaardig" blijft. "Kwaadaardig" is immers niet "goedaardig". Kanker is altijd "kwaadaardig", want altijd schadelijk. Stalin heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler. Toch waren zij allebei "kwaadaardig".
Er zijn nog genoeg mensen die Hitler een hele goede man vonden hoor (griezelige documentaire gezien erover...), "kwaadaardig" is slechts een beschrijving van iets, ons geesteproduct.

- Robert Heinlein -
wombat

Ik zie dit topic net, en ik zie ook dat het in 2004 gestart is.

Ik kon het niet laten even naar de site te gaan van "de stemmen in het hiernamaals, en even te luisteren.

Dat geluid ken ik , dat heb ik heel af en toe thuis ook, uit mijn speakertjes van de pc.

Helmaal onzin is het dus niet, dat geluid.

Maar het zijn beslist geen stemmen uit het hiernamaals, het is een zendamateur die zijn wattage wat opgevoerd heeft.

Die komen vaak in de huiskamers door versterkers, oude pickups, bandrecorders. Overal waar een versterkertje in zit. Hoe het precies zit weet ik niet.

Een experiment naar dergelijke stemmen zou in een kooi van Faraday (is zijn naam goed getypt) helemaal mislukken.
Het eerste wiel was echt niet rond
Hildebrand

Er zijn nog genoeg mensen die Hitler een hele goede man vonden hoor (griezelige documentaire gezien erover...), "kwaadaardig" is slechts een beschrijving van iets, ons geesteproduct.

Hitler heeft de Tweede Wereldoorlog in gang gezet, miljoenen joden systematisch omgebracht, invaliden een spuitje laten geven en zigeuners, religieuzen en homo's in kampen laten verhongeren of executeren, daarnaast ook het Duitse volk een aderlating bezorgend van miljoenen die in naam van de Fuehrer op het slagveld hun leven lieten. Dat is kwaadaardig. De mensen die Hitler als een goede man neerzetten zijn gedeformeerde geesten die niet objectief naar de 'vruchten' van Hitlers inbreng op de wereldgeschiedenis kunnen kijken. En nee, "kwaadaardig" is geen beschrijving van een 'geesteproduct' zoals jij het noemt. Het kan wel de beschrijving van een geestesgesteldheid zijn. De geestesgesteldheid van Hiltler of Stalin bijvoorbeeld.
Assassinator

Ja dat vind jij kwaadaardig (alhoewel, hij was een mix tussen gestoordheid, bijgeloof, charisma en een goede generaal. The wrong man at the right time, en kijk waar het toe geleid heeft, verschrikkelijk) maar, raar genoeg, vind niet iedereen dat. Kwaadaardig is ook geen beschrijving van een geesteproduct, dat zeg ik ook niet, ik zeg dat de term een geesteproduct is. Wij hebben het verzonnen. En ja het is inderdaad een beschrijving van een geestgesteldheid. Jij mag de geestgesteldheid van Hitler en Stalin dan wel kwaadaardig vinden, maar dat betekent niet dat het kwaadaardig is.

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Hildebrand

Ja dat vind jij kwaadaardig (alhoewel, hij was een mix tussen gestoordheid, bijgeloof, charisma en een goede generaal. The wrong man at the right time, en kijk waar het toe geleid heeft, verschrikkelijk) maar, raar genoeg, vind niet iedereen dat. Kwaadaardig is ook geen beschrijving van een geesteproduct, dat zeg ik ook niet, ik zeg dat de term een geesteproduct is. Wij hebben het verzonnen. En ja het is inderdaad een beschrijving van een geestgesteldheid. Jij mag de geestgesteldheid van Hitler en Stalin dan wel kwaadaardig vinden, maar dat betekent niet dat het kwaadaardig is.

Je begint nu een zekere warrigheid in de discussie te brengen omdat je de crux van wat ik je vertel niet lijkt te vatten. "Kwaadaardig" is een term, een aanduiding, een omschrijving, door mensen verzonnen (ja, inderdaad Assassinator, ik beweer dacht ik niet anders) van iets dat negatief is en schade berokkent. "Kwaadaardig" is nooit "goedaardig". Mensen die "kwaadaardig" als "goedaardig" beschouwen zijn niet normaal want niet in staat te begrijpen wat "kwaadaardig" werkelijk inhoudt. Ieder normaal mens weet wat "kwaadaardig" is. Het leidt nooit tot iets goeds. En nu kun je wel bezig blijven te schrijven dat niet iedereen het daarmee eens zal zijn, het antwoord ken je daar inmiddels ook op.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!