Moderator: Rhiannon
Hoe weet je dat het niet aan de aard van het fenomeen ligt?Als je daar gevoelig voor bent, ja dan kun je daar nogal paranoïde en geobserdeerd door raken. Maja, dat is natuurlijk met zowat alles.
Moet ik er vanuit gaan dat het niet bestaat? Het lijkt me handiger te te stellen dat men mogelijk een bepaald fenomeen op het spoor is waar serieus onderzoek naar moet worden verricht. Er is iets. Wat het precies is, is onbekend.Je moet er ook niet vanuit gaan dat het werkelijk bestaat, aangezien dat heel onzeker is.
Omdat wij concepten als "kwaadaardig" zelf bedacht hebben.Hoe weet je dat het niet aan de aard van het fenomeen ligt?
Nee ook niet, je kunt niet zeggen dat het niet bestaat maar ook niet dat het wel bestaat. Het klopt wel dat er iets is, alleen of dat daadwerkelijk is wat sommige denken dat het is is nog maar de vraag.Moet ik er vanuit gaan dat het niet bestaat? Het lijkt me handiger te te stellen dat men mogelijk een bepaald fenomeen op het spoor is waar serieus onderzoek naar moet worden verricht. Er is iets. Wat het precies is, is onbekend.
Hoe weet je dat het niet aan de aard van het fenomeen ligt?
"Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.Omdat wij concepten als "kwaadaardig" zelf bedacht hebben.
Moet ik er vanuit gaan dat het niet bestaat? Het lijkt me handiger te te stellen dat men mogelijk een bepaald fenomeen op het spoor is waar serieus onderzoek naar moet worden verricht. Er is iets. Wat het precies is, is onbekend.
Vandaar het nut van onderzoek.Nee ook niet, je kunt niet zeggen dat het niet bestaat maar ook niet dat het wel bestaat. Het klopt wel dat er iets is, alleen of dat daadwerkelijk is wat sommige denken dat het is is nog maar de vraag.
En karakteraanduidingen zijn conceptueel, wat voor de 1 kwaadaardig is hoeft het niet voor een ander te zijn (met een extreem voorbeeld als Hitler en Stalin). Wat er met kwaadaardige kanker bedoeld word, is dat het een schadelijke vorm is van kanker."Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.
InderdaadVandaar het nut van onderzoek.
Zodra mensen EVP gelijkstellen aan glaasjedraaien, Ouijabord en andere occulte praktijken, is er de mogelijkheid dat men erdoor beheerst gaat worden. Wat betreft het glaasjedraaien ken ik een verhaal van twee jonge Duitse meisjes,vriendinnen van elkaar, die via deze methode probeerden een geest op te roepen. Volgens hen lukte het en in de weken die volgden bemerkten zowel de ouders als de medeklasgenoten van deze meisjes dat zij in de ban raakten van deze geest waar zij steeds intensiever contact mee zochten. Uiteindelijk vertelden de meisjes opdracht te hebben gekregen van het dak van hun school te springen zodat zij zich bij hem konden voegen. Hand in hand hebben zij dit vervolgens ook gedaan.De opmerking dat het "geestelijke schade" kan toebrengen aan paranoide personen doet niet af aan het feit dat er gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan kan worden. De eventuele neveneffecten hebben natuurlijk met een heel ander aspect van doen en dit heeft naar mijn mening niets te maken met dit specifieke onderwerp. Dezelfde fenomenen kunnen ook optreden als je je bezighoudt met occultisme, glaasjedraaien etc..
Dat kun je niet.Hoe kun je onomstotelijk aantonen dan de "stemmen" op een band afkomstig zijn van overledenen/geesten?
Kwaadaardig" is geen concept. Het is een karakteraanduiding voor iets of iemand. Kanker is kwaadaardig. Stalin was kwaadaardig.
En karakteraanduidingen zijn conceptueel, wat voor de 1 kwaadaardig is hoeft het niet voor een ander te zijn (met een extreem voorbeeld als Hitler en Stalin). Wat er met kwaadaardige kanker bedoeld word, is dat het een schadelijke vorm van kanker is.
Vind ik niet. Ik denk dat het juist razend interessant is te achterhalen in hoeverre interactie met het fenomeen, indien het meer blijkt te zijn dan fantasie, negatieve gevolgen heeft voor hen die zich ermee bezighouden.The Don schreef:Ik blijf erbij dat we de zaken moeten scheiden in psychologische effecten en fysische wetenschappelijke effecten.
Dat er vreemde zaken kunnen gebeuren onder invloed van occulte zaken is duidelijk maar weinig interssant in het kader van wetenschappelijk onderzoek naar de fenomenen zelf.
Ja, want het niet kunnen aantonen dat geesten voor EVP verantwoordelijk zijn is op zich niet nodig om te bewijzen dat EVP bestaat. Het kan best zijn dat het niets met overledenen te maken heeft. In 1976, ik weet helaas niet meer door wie dat onderzoek werd verricht, werd tijdens een gewone radiouitzending, waarbij een aria door een zangeres ten gehore werd gebracht, opeens door de zangeres, althans, zo leek het, tijdens het zingen de naam van de onderzoeker door de luidspreker geroepen. Deze vreemde 'verspreking' is op band opgenomen.The Don schreef:Helaas is er naast het bangpraten en aanpraten van angsten weinig meer te doen met deze fenomenen. Als niet kan worden getest of aangetoond dat stemmen op een band afkomsting zijn van geesten dan houdt de wetenschappelijke discussie op en dan blijft alleen de psychologie over.
mijn mening EVP door geesten is nooit aangetoond en er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat geesten bestaan dus einde discussie(maar dit zal wel als kortzichtig bestempeld worden
)
Er zijn nog genoeg mensen die Hitler een hele goede man vonden hoor (griezelige documentaire gezien erover...), "kwaadaardig" is slechts een beschrijving van iets, ons geesteproduct."Kwaadaardig" heb je in gradaties. Dat neemt niet weg dat het altijd "kwaadaardig" blijft. "Kwaadaardig" is immers niet "goedaardig". Kanker is altijd "kwaadaardig", want altijd schadelijk. Stalin heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler. Toch waren zij allebei "kwaadaardig".
"Kwaadaardig" heb je in gradaties. Dat neemt niet weg dat het altijd "kwaadaardig" blijft. "Kwaadaardig" is immers niet "goedaardig". Kanker is altijd "kwaadaardig", want altijd schadelijk. Stalin heeft meer doden op zijn geweten dan Hitler. Toch waren zij allebei "kwaadaardig".
Er zijn nog genoeg mensen die Hitler een hele goede man vonden hoor (griezelige documentaire gezien erover...), "kwaadaardig" is slechts een beschrijving van iets, ons geesteproduct.
Ja dat vind jij kwaadaardig (alhoewel, hij was een mix tussen gestoordheid, bijgeloof, charisma en een goede generaal. The wrong man at the right time, en kijk waar het toe geleid heeft, verschrikkelijk) maar, raar genoeg, vind niet iedereen dat. Kwaadaardig is ook geen beschrijving van een geesteproduct, dat zeg ik ook niet, ik zeg dat de term een geesteproduct is. Wij hebben het verzonnen. En ja het is inderdaad een beschrijving van een geestgesteldheid. Jij mag de geestgesteldheid van Hitler en Stalin dan wel kwaadaardig vinden, maar dat betekent niet dat het kwaadaardig is.