Puzzel Puzzels
noortje
Artikelen: 0

Re: Is er leven buiten aarde mogelijk?

we zijn niet zo zeer opgebouwd uit energie, materie kan zich omvormen tot energie en andersom

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Anonymous

Enkele bemerkingen,

Kan energie bestaan zonder materiele drager ?Zo is warmteenergie het trillen van moleculen, bindingsenergie steeds tussen twee deeltjes, electromagnetische energie een golf/deeltje etc.

In de neurobiologie gaat men er steeds meer en meer van uit dat wij ( onze hersenen ) louter een complex ontwikkelde materie zijn. En dat het idee van een onstoffelijke ziel niet nodig is om ons gedrag te verklaren.

Ik ben ervan overtuigd dat het filosofische vraagstuk van de 21 ste eeuw de definitie van wat leven is, zal zijn.

Denk maar aan klonen, genetische manipulatie, dierenproeven, intelligente coputers, internet etc.

Verder denk ik dat er nogwel ander intelligent leven in het heelal rondschuimt en dat deze wezens zich ook aan de universele natuurwetten moeten houden. De kans dat we ze tegenkomen schat ik echter erg klein in.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

Het is toch niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen. Dat is natuurkundig gezien toch onmogelijk?.

Er bestaat nu geen techniek voor en zal er dus ook nooit komen. Een mens kan volgens de natuurwetten niet sneller dan het licht, of heb ik het nou verkeerd.

In dat geval zullen wij nooit contact maken met enig buitenaards leven.
Anonymous

je kan de natuurwetten wel omzeilen door bijvoorbeeld de ruimte zo dusdanig te buigen zodat je een soort wormgat creert, dan kan je dus in een mum van tijd van A naar B
Anonymous

Ik twijfel er niet aan dat we ooit eens ergens bacteriën of andere zeer primaire levensvormen zullen vinden op een anderen planeet. Maar "intelligent" leven zoals het leven die wij nu kennen schat ik de kans zeer klein in. Vandaag de dag kunnen wij met een draadloos klein apparaatje spreken met een persoon aan de andere kant van de wereld. Die vorm van communicatie is ongelofelijk. Dit zie ik geen enkel wezen op deze aarde nadoen. Electriciteit kunnen maken, werken met satelieten, high-tech electronica en informatica. En dan nog te bedenken dat de uitvinding van de telefoon eerder toevallig is ontdekt.

Zoals iemand anders op dit forum al zei is tijd ook een belangrijk iets. Het zonlicht komt bv maar na 8 minuten op onze aarde terecht. Dat betekent dat wij de zon zien zoals ze 8 minuten geleden was. De zon staat relatief dicht bij de aarde, maar sterren kunnen er duizenden jaren overdoen om hun licht tot hier te krijgen. Dus zien we sommige sterren zoals ze er 100000 jaar geleden waren. Wat zijn we dan met telescopen als we hoe verder we kijken, hoe meer het verleden zien? Misschien is de situatie daar dan weer helemaal anders.
noortje

het is logisch dat hier op aarde slecht 1 soort dergelijke dingen kan. Mocht er een nieuwe opkomen, dan zou die in de kiem gesmoord worden: andere wezens krijgen niet echt de kans om zich verder te ontwikkelen. dat is toch hoe ik het zie. Bij de dino's had je dat ook: de zoogdieren stelden niets voor, pas nadat zij verdwenen waren, konden de zoogdieren zich beginnen te ontwikkelen en te evolueren tot wat het nu is.
Hermen

In het oneindige heelal moet ergens nog wel een planeet, of meerdere, op de juiste afstand een baan rond een ster beschrijven om de juiste temperatuur te behalen, maar dan moeten ook aan andere voorwaarden voldaan zijn. Maar wat zijn deze voorwaarden op andere planeten? Wellicht is het leven daar niet van water, of zuurstof afhankelijk, maar zijn andere stoffen essentieel. Als er aan de voorwaarden voldaan is, moet er toevallig leven ontstaan zijn, die kans is nog kleiner tot afwezig.

Als er ergens in het onmetelijke universum zich andere levensvormen bevinden, vermoed ik dat wij mensen het ontdekken daarvan niet meer mee mogen maken. Wellicht ontdekken zij ons, of zijn we al ontdekt.
woodstock

What are the possibilities that we will find ET? To address this issue, astronomer Frank Drake introduced an equation to calculate the number of ET civilizations in the galaxy in 1961. The equation, now referred to as the Drake Equation, considers astronomical, biological and sociological factors in its estimates:

N = R * x f p x n e x f l x f i x f c x L

where:

N - Number of communicative civilizations

R* - Average rate of formation of stars over the lifetime of the galaxy (10 to 40 per year)

fp - Fraction of those stars with planets (0 < fp <1, estimated at 0.5 or 50 percent)

ne - Average number of earth-type planets per planetary system (0 < ne <1, estimated at 0.5 or 50 percent)

fl - Fraction of those planets where life develops (0 < fl <1, estimated at 1 or 100 percent)

fi - Fraction of life that develops intelligence (0 < fi <1, estimated at 0.1 or 10 percent)

fc - Fraction of planets where intelligent life develops technology such as radio (0 < fc <1, estimated at 0.1or 10 percent)

L - Lifetime of the communicative civilization in years (estimates are highly variable, from hundreds to thousands of years, approximately 500 years for example purposes)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Anonymous

Stel dat de mensheid zichzelf binnen 1 miljoen jaar heeft uitgeroeid of op een andere manier is uitgestorven (en dat lijkt me nog ruim gegrepen), dan is er op deze aardbol +/- 1 miljoen jaar lang intelligent leven geweest.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens DvR. Want ik denk dat als we nog een paar honderd jaar volhouden op de aarde (in vrede), we qua techniek zo ver zijn dat we gemakkelijk kunnen verkassen (en wel moeten door overbevolking). En als we eenmaal op dat punt gekomen zijn en dus niet meer op 1 planeet wonen, zou ik niet weten hoe we nog uit zouden kunnen sterven. Er zal dan altijd een deel blijven leven en voortplanten denk ik.

Ik denk niet dat de mensheid nog lang zal leven, als het zo doorgaat dat is iedereen binnen een paar duizendjaar wel dood. Ik bedoel de Noordpool smelt langzaam. Dus als we niet doodgaan aan overbovolking, criminaliteit, slecht gezondheid of iets dergelijks dan gaan we wel dood aan die overstroming van de Noordpool. Tenminste, dis wat ik denk! :shock:
Anonymous

Er zijn biljarden sterren en planeten in het heelal. Het is gewoon niet mogelijk dat wij de enigste schakel van leven zijn, dat is gewoon niet mogelijk met dit getal. Of er leven is buiten onze aarde of het nou in onze melkweg is of daar ver buiten het antwoord is JA.!!
"veteraan" er zijn 100 milliard sterrenstelsels vele bevatten meer sterren(zonnen) dan de Melkweg die met 100 miliard sterren + een xaantal planeten deel uit maakt van 20 stelsels waaronder de M31 met 300milliard sterren en een xaantal planeten Volgens de kansberekening moet er meer leven in dit Heelal zijn.Maar voor dat de Homo Sapiens dat kunnen bewijzen is de soort allang uitgestorven.
Mart1jn

ik heb eens een theorie gelezen die heel anders gaat.

die theorie ging dus over het ontstaan van leven.

ze gingen er van uit dat de atmosphere in het begin helemaal niet zo was als die nu is.

hij had nagenoeg geen zuurstof en heeel veel koolstofdioxide

toen kwamen er organismen die zuurstof vormden en koolstofdioxide wegnamen(fotosynthese)

nog wat info:
Ergens in die eerste tijdsspanne was de aarde zover afgekoeld dat het water uit de atmosfeer condenseerde en alle laagte in de jonge aardkorst vulde met een oeroceaan. Het leven moet vrij snel daarna zijn ontstaan, dit getuigt het Groenlandse Isua-gesteente. De daarin aangetroffen stoffen kunnen op grond van hun koolstofisotopen, als gevolg van fotosynthetische processen zijn ontstaan.

Dit fotosyntheseproces is de eerste getuigenis van leven op aarde. Zolang er geen gesteente ouder dan 3.8 miljard jaar worden gevonden, zal men het ontstaan van het leven niet nauwkeurig kunnen dateren.

De zuurstofproducerende organisme van de Isue-formatie, hoogstwaarschijnlijk blauwgroene algen ofwel cyanobacteriën , waren de chemische samenstelling van de oeroceaan en de toenmalige atmosfeer reeds aan het veranderen. Immers, de allervroegste atmosfeer bestond voornamelijk uit stikstof en edelgassen, met sporen van water, koolstofdioxide en methaan.

De meeste wetenschappers vermoeden dan in de jonge aardatmosfeer de koolstofdioxydeconcentraties veel hoger was dan tegenwoordig. Zonder het daardoor veroorzaakte en heden ten dage zo gevreesde broeikaseffect, zou de aarde een vroegtijdige vriesdood zijn gestorven. De straling van de jonge zon was veel minder intens dan die nu is.

De vroegste levensprocessen en het ontstaan van veel gesteente uit deze periode laten zich daarmee veel beter verklaren.
Vulkanen

In de begindagen van het bestaan van de aarde spuwden vulkanen overal grote hoeveelheden vers silicaatgesteente uit. Door de verwering van dit gesteente door de inwerking van koolzuur (H2CO3) werden enorme hoeveelheden CO2 gebonden.

De levensvlam

Wanneer het klopt dat de oeratmosfeer CO2- arm was , dan moet de aarde vroeger ook kouder zijn geweest dat tot dusverre wordt verondersteld. Berekeningen van hebben aangetoond dat ondanks de eertijds zo geringe instraling van de zon en ondanks het gemis van een broeikaseffect, de oceanen niet per se tot een grote klomp ijs bevroren zijn geweest. Geringe hoeveelheden methaan en de absorptie van zonnestraling door het donkere vulkanische oppervlak, kunnen de temperatuur voldoende hoog hebben gehouden om een algeheel bevriezen van de aarde te voorkomen. De ondiepe randzeeën zullen herhaaldelijk zijn dichtgevroren. Maar ook in ijs resteren miljarden druppels vloeibaar water met opgeloste zouten en organische stoffen. Elke insluiting is een klein reactie vat waarin eenvoudige moleculen kunnen condenseren tot steeds ingewikkelder verbindingen.

Om de levensvlam te ontsteken zou één minireactievat met daarin de juiste, voor reproduktie nodige DNA -hoeveelheid, toereikend zijn geweest. De natuur stond hiervoor ongeveer 500 miljoen jaar experimenteren te beschikking.

Mogelijk gebruikten de oercellen voor hun stofwisseling uitsluitend abiotisch geproduceerde organische moleculen. De uitvinding van de fotosynthese kort na het ontstaan van het leven was een ongeëvenaard succes, anders was de levensvlam uit brandstofgebrek gedoofd. De eerste fotosynthetische organisme waren waarschijnlijk cyanobacteriën. Deze bezitten, zoals alle bacteriën, geen echte celkern en kunnen, net zoals planten, via fotosynthese zuurstof produceren. Door symbiose zijn veel ingewikkelder organisme ontstaan.
Leven is een buitengewoon zeldzaam verschijnsel en dat het ontstaan ervan afhangt van een reeks samenhangende factoren of toevalligheden. Er zijn echter ontdekkingen gedaan en experimenten verricht die erop wijzen dat de bouwstenen voor het leven, organische moleculen zoals aminozuren, heel gemakkelijk gevormd kunnen worden en dat niet alleen onder nagebootste omstandigheden van de primitieve Aarde, maar ook onder de onaardse omstandigheden in de ruimte.

In 1951 zetten Harold C .Urey en Stanley L. Miller een reeks befaamd geworden laboratoriumproeven op, om te onderzoeken of energiebronnen die aanwezig kunnen zijn geweest op de primitieve Aarde, blikseminslag, schokgolven van meteoren, ultraviolette straling, warmte, de synthese van organische stoffen uit de veronderstelde gassen van de oeratmosfeer op gang kunnen hebben gebracht. Ze namen aan dat de oeratmosfeer zuurstofloos was en grotendeels bestond uit waterstof, methaan, ammonia en water. Ze kozen voor elektrische ontladingen als energie bron. Al na een week ontstonden er aldehyde, vetzuren en aminozuren. Onder de laatste waren er vier die essentieel zijn voor het leven. Andere mengsels van gassen, met koolstofmonoxide, kooldioxyde en stikstof, waarvan men het later aannemelijk achtte dat zij in de aardse oeratmosfeer voorkwamen, bleken net zo produktief te zijn.  

Sidney W .Fox ,experimenteerde met droge mengsels van zuivere aminozuren bij temperaturen van 130 °C. Er ontstonden binnen enkele uren eiwitachtige polymeren. Deze bleken in een geconcentreerde waterige oplossing bij hoge temperaturen kleine bolletjes ( protocellen) te vormen die de afmetingen van een bacterie hadden en een grenslaag vormden die op een dubbelgelaagde membraan leek. Ze bleken onder bepaalde omstandigheden ook te kunnen groeien en zich zelfs door knoopvorming te kunnen delen. Preparaten van zulke protocellen bleken de afbraak van glucose te kunnen katalyseren of te fungeren als enzymen. Ook andere onderzoekers hebben met protocellen geëxperimenteerd.

Natuurlijk is zo’n protocel nog geen levend wezen, maar de experimenten laten wel zien dat op leven lijkende gedrag kan ontstaan uit fysisch-chemische processen die zich hebben voorgedaan in de oeratmosfeer van de Aarde.

Hoyle en Winckramasinghe zijn er zelfs zeker van dat de organische bouwstoffen en zelfs virussen en bacteriën via kometen en meteorieten op Aarde terecht zijn gekomen. Nu zijn er tal van aanwijzingen dat meteorieten organische moleculen bevatten, zoals alcoholen en vetzuren. Er zijn zelfs onderzoekers die DNA-structuren hebben ontdekt in meteorieten, maar dat is tot op heden nog niet bevestigd. Bovendien zijn er zeer recent bacteriën gevonden in de nabijheid van zwavelbronnen op de oceaanbodem , op een diepte van 2650 meter, bij een temperatuur van 250 °C en een druk van 250 atmosfeer. Dit wijst er alweer op dat het verschijnsel leven onder heel extreme omstandigheden kan voorkomen.

Hoewel veel van onze kennis over het ontstaan van het zonnestelsel en van het leven nog op vermoedens berust, zou het wel kunnen dat leven niet echt zeldzame verschijnselen zijn.
noortje

Mart!jn schreef:ik heb eens een theorie gelezen die heel anders gaat.

die theorie ging dus over het ontstaan van leven.

ze gingen er van uit dat de atmosphere in het begin helemaal niet zo was als die nu is.

hij had nagenoeg geen zuurstof en heeel veel koolstofdioxide

toen kwamen er organismen die zuurstof vormden en koolstofdioxide wegnamen(fotosynthese)
dit is niet echt ene speciale theorie. Leren ze gewoon in de scholen aan en is tot nu toe de meest aanvaarde.

Als je info ergens zet, is het altijd leuk om ook bronnen te vermelden.
Syd

Als je info ergens zet, is het altijd leuk om ook bronnen te vermelden.

Ik denk dat hij het hier weleens vandaan gehaald zou kunnen hebben:

:shock:
noortje

hoe kwam je daar dan aan, want ik vond niet direct een bron in het artikel.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Syd

hoe kwam je daar dan aan, want ik vond niet direct een bron in het artikel.

Ik heb die hele eerste quote gekopieerd en in google geplakt :shock: 8)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!