Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Re: 4 Kleuren probleem

Aan Xilvo,

Ok, U schreef dat, sorry.

Aan HansH,

Ik heb altijd gelezen dat het plaatsen / publiceren van een artikel / bewijs in een toonaangevend / gerespecteerd tijdschrift ter zake een voldoende bewijs is om achteraf te kunnen aantonen / bewijzen dat het bewijs van de plaatser is.

Aan allen,

Is het zogenoemde "Gentlemens Agreement" tussen wetenschappers en wiskundigen (ben ik niet hoor) dan /ondertussen een sprookje / dode letter ?

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Regor

Oei, Dubbele reactie, sorry, zou niet mogelijk mogen zijn..denk ik.

Aan het beheer,

Kan een vermoedelijk bewijs exclusief voorgelegd worden aan één geïnteresseerd ST lid ter verificatie ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Professor Puntje

Als amateur is het heel lastig om een artikel in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd te krijgen. Grote kans dat dat niet lukt, maar dat dan ondertussen wel tal van andere mensen je bewijs (als het dat inderdaad is) onder ogen gehad hebben.
R_Bena
Beheer

Regor schreef: vr 14 feb 2025, 10:06 Oei, Dubbele reactie, sorry, zou niet mogelijk mogen zijn..denk ik.

Aan het beheer,

Kan een vermoedelijk bewijs exclusief voorgelegd worden aan één geïnteresseerd ST lid ter verificatie ?
Je kunt uiteraard via een privébericht eender welk lid of eender welke mod contacteren die er verstand van heeft. Het beheer en mods gaan niet aan de haal met je idee/theorie.
Regor

Aan PP,

Ok, maar ik kon vroeger eenvoudig in het jaar 2000 in het tijdschrift "Wiskunde en onderwijs" een artikel met formule publiceren en in 2010 een formule.
Ik neem aan dat altijd een bewijs is en (hopelijk) zal blijven.
Ok, nu is mijn vermoedelijk bewijs van een hogere orde.
Regor

Aan Allen,

Wie heeft interesse in het nazien van een mogelijks (nieuw / ander) bewijs van het 4 kleuren probleem ?
Niet voor direct, pakweg binnen 14 dagen.
Regor

@Alle wiskundigen,
Bijlagen
fbf96cf93a77dd3c37ec90a27f324e5e
(1.37 MiB) 129 keer gedownload
Professor Puntje

@Regor Wat is de bedoeling van die pdf?
Regor

@PP,

Wellicht komt heel de topic verwarrend over.
Mijn voorlaatste reactie is van 14 febr 2025 ... en achterhaalt.
Misschien start ik een andere topic over het 4 kleurenprobleem ..... beginnen met een schone lei.
De pdf geeft in hoofdstuk 2 het verleden van het bewijs van het 4 kleuren probleem.

Ik stel mij voor dat er een éénvoudiger bewijs moet mogelijk zijn..... met verenigde krachten te vinden door ST wiskundige bollebozen.
Professor Puntje

Beter inderdaad om er dan een nieuw topic over te starten, waarbij je in de openingspost uitlegt wat de bedoeling is. Misschien is er ook een goede video met uitleg, dat helpt ook.
Professor Puntje

Regor

@PP

Juist, een You tube voor de beginners.
Maar die introductie nodig heeft omtrent het 4kleuren probleem (4KLP) zijn niet diegenen die kunnen meedenken / werken aan een oplossing ..... denk ik.
De wiskundigen weten verdorie goed waarover het gaat.
.............................................................................................
Ik zal een nieuwe topic starten erover van zodra mijn concentratie iets beter is
Maar nu al durf ik stellen dat het gebruik van grafen om de / een oplossing te vinden ...... de grootste fout is die men maakte en niet meer toeliet het probleem wiskundig / meetkundig op te lossen.
Het kan volgens mij veel eenvoudiger.

Trouwens in alle papers ter zaken en de Tube beschouwd men "het vlak buiten de omsloten kaart / tekening NIET"
In mijn benadering wel .....zie Euleriaans netwerk met buitenvlak meegerekend H -Z +V = 2 in plaats van =1 als men het buitenvlak niet meetelt.
Beetje abstract misschien, maar meer duidelijkheid straks in de nieuwe topic.
Professor Puntje

Die aanpak via grafen is interessant omdat dat laat zien hoe je het probleem in een andere vorm kunt omzetten die je dan (weliswaar met computers) kunt oplossen. Wellicht is er nog een andere omzetting mogelijk (dus in iets anders dan grafen) die de zaak nog veel meer vereenvoudigt zodat van daaruit een bewijs zonder computers in zicht komt. Ik zal daar eens over nadenken...
Regor

@PP,

Mooi, in afwachting.
De grafen omzetting wordt al een probleem bij sommige verbindingen van 6 punten.
De tube refereert daar ook naar toe ..... waar hij het heeft over de basis configuraties.

Om U te plezieren, hierbij reeds een stukje van mijn aanpak.
1. Elk ingewikkeld netwerk kan vereenvoudigd worden tot rechte of gebogen lijnen.
2. Elk netwerk kan vereenvoudigd worden tot punten (P), zijden (Z) en vlakken (V).
3. Elk punt op een lijn die maar één vertrekpunt en maar één eindpunt heeft mag verwaarloost worden. (even tekenen !)
4; Elk punt P van het netwerk is het relatieve vetrekpunt van "een even" ofwel een "oneven" aantal zijden .. er zijn maar die twee mogelijkheden.
5. Elk vlak V van het netwerk heeft een "even" ofwel een "oneven" aantal zijden... er zijn maar die twee mogelijkheden.
6. Alle punten van het netwerk zijn evenwaardig.
7. Alle vlakken zijn evenwaardig.
8. Elke kleuren redenering kan / mag men starten in een willekeurig vlak en uitbreiden tot het volledige netwerk.
9. Elke kleuren redenering kan / mag men starten in een willekeurig punt en uitbreiden tot het volledige netwerk.

Wordt vervolgt.

Grafen zijn nefastvoor een bewijs ...... en dat men dat verdorie niet kan / wilt inzien !!!!

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Professor Puntje

Met grafen is al een bewijs geleverd, alleen is dat zeer ingewikkeld. Een alternatief is nog niet bekend. De wiskundigen zijn daar zelf ook niet blij mee, zoals in de video ook wordt toegegeven. Maar iets is nog altijd beter dan niets...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!