HansH
Artikelen: 0

Re: voortplantingssnelheid van geluid in wolken

Xilvo schreef: zo 19 jan 2025, 21:34
HansH schreef: zo 19 jan 2025, 21:31 maar we weten toch dat de dichtheid van de atmosfeer afneemt als de temperatuur toeneemt en de druk constant blijft? dat is gewoon de ideale gaswet die voor lucht nog wel redelijk zal werken. En we weten ook dat de snelheid toeneemt bij hogere temperatuur. dus als je alle verborgen variabelen in de formule nu eens uit wilt drukken als functie van de dichtheid. dan vraag ik me dus af hoe de formule er dan uitziet. en of de dichtheid dan dominant is of vrijwel volledig wegvalt tegen iets anders
Leidt maar af. Zoals gezegd, leerzaam. Middelbare-school wiskunde.
laten we het dan maar gewoon houden bij de conclusie dat de snelheid toeneemt bij hogere temperatuur. dat is voor dit topic voldoende.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 19 jan 2025, 21:34 helemaal mee eens. daarom deed ik dat vroeger ook zo op school en haalde mooie cijfers voor natuurkunde. maar nu kan ik het allemaal wat relaxter aanpakken en wil soms alleen maar hoofdlijnen weten. Dat schijnt te gebeuren als je wat ouder wordt. Je hersenen gaat dan anders werken misschien en zien sneller verbanden maar hoeven daarvoor niet meer alle details te weten.
Mooi, dan hoef ik het ook niet voor je af te leiden, dat zijn tenslotte details.
HansH

Xilvo schreef: zo 19 jan 2025, 21:36
Mooi, dan hoef ik het ook niet voor je af te leiden, dat zijn tenslotte details.

Er zijn natuurlijk meer mensen op het forum dan alleen ik. Dus om het inzicht te verhogen is het zowizo zinvol om het complete plaatje een keer beschreven te hebben. ik kan me eerlijk gezegd niet van de middelbare school herrinneren dat het compenserende verband tussen compressiemodulus κ en de dichtheid ρ van het medium besproken is. dus zeker inzichtelijk om dat een keer netjes op een rijtje te zetten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssn ... eratuur%20(20,is%20de%20geluidssnelheid%20meestal%20hoger.
Geluid kan zich enkel in een medium voortbewegen (vast, vloeibaar of gasvormig) en de snelheid
v hangt af van de compressiemodulus κ en de dichtheid ρ van het medium, volgens de volgende formule:
Xilvo
Moderator

HansH schreef: ma 20 jan 2025, 10:19 Er zijn natuurlijk meer mensen op het forum dan alleen ik. Dus om het inzicht te verhogen is het zowizo zinvol om het complete plaatje een keer beschreven te hebben.
Als je meent dat het zin heeft, voor andere gebruikers, dat die afleiding geplaatst wordt, ga je gang.
HansH

Xilvo schreef: ma 20 jan 2025, 10:24
Als je meent dat het zin heeft, voor andere gebruikers, dat die afleiding geplaatst wordt, ga je gang.
Ik vind op dit moment interessanter om mijn energie aan een andere topic te besteden. Ik zou zo ook niet weten wat ik erover zou moeten uitzoeken, terwijl jij dat blijkbaar wel weet. Je kunt je tijd helaas maar 1 x besteden, dus beter even kijken wie dat dan het beste kan doen.

Terug naar “Optica en Akoestiek”