Dat klopt niet denk ik. De metriek kan in art wel een globale structuur beschrijven.Professor Puntje schreef: ↑zo 14 sep 2025, 10:11 Eerder bleek de metriek al onmachtig om iets te zeggen over de globale structuur van het heelal, en nu moet er ook voor een simpel roterend frame al een kunstgreep worden toegepast om zaken recht te breien. Opnieuw een knauw in de zogenaamde elegantie van de ART.
Een eigentijd interval is altijd invariant (waarnemer onafhankelijk).
Hoeken van een wereldlijn in een Minkowski diagram kunnen toch gewoon gebruikt worden in SR? Sterker nog, dit heeft meestal de voorkeur: inertiaalstelsel ipv niet-inertiaalstelsels om fictieve krachten te vermijden.Als je de richting van de snelheid van een object binnen een tijd nul laat veranderen dan heb je het over een oneindig grote versnelling of minstens over een singulariteit op de punten waar dat gebeurt.
Dat is ook de reden dat ik dat niet doe.Door een cirkelbaan te vervangen door een veelhoek negeer je dus precies het heikele punt van de continue versnelling die een object in een cirkelbaan ondergaat.
Mijn uitgangspunt was dat alle 3 de waarnemers een snelheid v hebben in de oorsprong en daar dus na een tijdje weer met diezelfde snelheid v terugkeren met v in dezelfde richting (bericht2) dan heb je dus dezelfde richting en dezelfde snelheid. ik zou op dat moment kunnen beslissen om voor beide waarnemers p1 en p2 de versnelling volledig weg te nemen waardoor alle 3 de waarnemers daarna met snelheid v in de zelfde richting bewegen. op het moment dat ik die versnelling weg zou nemen kan het nooit zo zijn dat daardoor instantaan een tijdsdilatatie optreedt dus moet vlak voor dat moment terwijl p1 en p2 nog in de oorspronkelijke cirkel baan zitten ook hun tijd te synchroniseren zijn lijkt mij op het moment dat e alle 3 de oorsprong passeren.Gast schreef: ↑zo 14 sep 2025, 05:49
Het Sagnac-effect komt in dit frame of deze aanpak expliciet naar voren omdat het de niet-inertiële aard en de globale synchronisatieproblemen van klokken op een roterend platform weerspiegelt. Dit betekent dat het Sagnac-effect merkbaar is in het roterende frame doordat het frame niet-inertiaal is, waardoor het niet mogelijk is om alle klokken op het roterende platform gelijktijdig te synchroniseren. Dit veroorzaakt een meetbaar tijdsverschil, de zogenaamde Sagnac-tijdverschuiving.
Deze stappen mbt "rotating frame metric": zijn voor mij een tekort aan kennis dus niet goed te volgen. ook bij hoe je daarmee het eigentijd interval berekent mis ik stappen door gebrek naan kennis vrees ik. maar wel goed dat je het netjes uitgewerkt hebt.Gast schreef: ↑zo 14 sep 2025, 05:49
Eigentijd voor \(p_2\) (bewegend ten opzichte van het roterende frame) met behulp van de "rotating frame metric":
\(ds^2 = -\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) c^2 dt^2 + 2\omega r^2 d\phi dt + dr^2 + r^2 d\phi^2 + dz^2\)
(Je kunt de vlakke Minkowski-metriek (ds² = c²dt² - dx² - dy² - dz²) transformeren naar een roterend frame. Dit houdt in dat je de coördinaten aanpast aan de rotatie, wat resulteert in een nieuwe metriek die iets complexer is [1] [2].)
Met \(\frac{d\phi}{dt}=\) relatieve hoeksnelheid van \(p_2\),
Voor het berekenen van de eigentijd interval:
\(\tau_{p2} = \int \sqrt{ - \frac{ds^2}{c^2} } = \int \sqrt{\left(1 - \frac{\omega^2 r^2}{c^2}\right) dt^2 - 2 \frac{\omega r^2}{c^2} d\phi dt - \frac{r^2}{c^2} d\phi^2}\)
Integreer \(d\tau_{p2}\) over de totale tijd \(T (\times 100)\)
Dat lijkt me een valide punt. als het effect daarvan niet verder in de paper wordt toegelicht dan is het een te kort door de bocht redenatie en dus onvolledig dus heb je er niet veel aan omdat je met onverklaarde vragen achter blijft.Professor Puntje schreef: ↑zo 14 sep 2025, 10:11 Als je de richting van de snelheid van een object binnen een tijd nul laat veranderen dan heb je het over een oneindig grote versnelling of minstens over een singulariteit op de punten waar dat gebeurt. Door een cirkelbaan te vervangen door een veelhoek negeer je dus precies het heikele punt van de continue versnelling die een object in een cirkelbaan ondergaat.
Je verwijst vermoedelijk naar een eerder topic waarin werd gesteld dat de Einsteinvergelijking de topologie niet vastlegt?Professor Puntje schreef: ↑zo 14 sep 2025, 10:42 Even voor de duidelijkheid:
- Eerder hadden we vastgesteld dat de metriek de globale structuur van het heelal niet vastlegt. Is dat niet juist?
Inderdaad.wnvl1 schreef: ↑zo 14 sep 2025, 15:14Je verwijst vermoedelijk naar een eerder topic waarin werd gesteld dat de Einsteinvergelijking de topologie niet vastlegt?Professor Puntje schreef: ↑zo 14 sep 2025, 10:42 Even voor de duidelijkheid:
- Eerder hadden we vastgesteld dat de metriek de globale structuur van het heelal niet vastlegt. Is dat niet juist?
zie het openingsbericht