Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Vloertegels badkamer plaatsen

Soms wilt men tegels snijden in de winkel waar men tegels verkoopt.
Plaatst U plinten ?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

wnvl1

Regor schreef: vr 20 mar 2026, 22:43 Tegelsnijder ontroesten.
Als de Hardmetalen punt nog goed is .. is het een fluitje van een cent.
Voornamelijk het inzetten, de eerste cm en de uitloop, laatste cm goed druk zetten.
Juist leggen en vastberaden drukken om de tegel op de krasnaad door te laten breken...... vergt handigheid.
Mijn huidige tegelsnijder is een elektrische. Die zit zo vast dat die niet zomaar te ontroesten is, vrees ik.. Schroeven om de schijf los te maken zijn ook allemaal kapot. Bij het laatste gebruik een paar jaar geleden had ik ook al gemerkt dat het vermogen sterk was afgenomen. Einde leven dus.

Ik kijk dat ik 2dehands iets kan vinden. Nieuw is een beetje duur voor de kleine hoeveelheid sneden die ik moet doen.

Met de haakse slijper ga ik het niet mooi recht krijgen. Ik vind elektrisch gemakkelijker dan manueel. Ik ben bang dat ik dan te veel tegels kapot doe. Qua prijs gaat het ook niet zoveel schelen als ik iets 2dehands vind en evt terug verkoop.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Regor schreef: za 21 mar 2026, 08:18 Soms wilt men tegels snijden in de winkel waar men tegels verkoopt.
Plaatst U plinten ?
Dat doen ze niet in mijn winkel.
De tegelplinten kan ik recupereren. Dat is gewoon terug vastlijmen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

Een manuele tegelsnijder is heel goedkoop, ik vermoed tot lengte 40 cm.
Hoe dik zijn de tegels?
Ik heb er eentje die U mag gebruiken.
Met een haakse slijper een een diamant schijfje (20 euro ) kan men perfect naast het lijntje slijpen ..... als U een beetje handig bent, en durft.
wnvl1

Ik heb lengte 45cm van tegel. Het moet dus wel al een grote manuele tegelsnijder zijn. Danku voor het aanbod. Mocht je van regio Antwerpen zijn, kan ik evt wel eens proberen, maar ik heb morgen eerst een afspraak om er naar eentje te gaan kijken. Ik kan hem kopen voor 22eur. Groot platform. 30 jaar oud, maar wel maar 400W vermogen, wat in principe te weinig is. Het is de gok waard voor dit geld.

De tegels zijn dun. Ik weet niet hoe dik. Zal eens kijken als ik er ben.
Haakse slijper heb ik wel. Dat ga ik sowieso nodig hebben voor sommige inkepingen.
HansH

Ik heb zelf de douchemuur betegeld ooit. Daar moest ik verspringend patroon maken dus veel halve tegels. ik weet niet meer zeker hoe ik het gedaan heb, maar ik dacht ook met een haakse slijper met diamant blaadje langs een lineaal klein sleufje aan de bovenkant van de tegel sluipen (is effectief gezien niet veel meer moeite dan aftekenen met een potlood alleen is het potlood dan nu de haakse slijper) en dan de tegel op de rand van een plankje leggen en afbreken. Hij breekt dan precies recht af langs het geslepen groefje. groefje hoeft maar een mm diep te zijn.
curious_CF

Hier snijden we glass in de fabriek , en dat is bijna hetzelfde.
En een paar 1000 m2 tegels dikte 9-11 mm .

de kunst is eerst te oefenen met afval ,(Of you tube )
De snijlijn moet zo dun mogelijk zijn , je hoort het aan het geluid bij het snijden.
Soms is het beter dit werk aan iemand met een beetje ervaring te geven, of iemand zoeken waar je het kan leren.
Regor

@wnvl1,

Hoezo weet U niet hoe dik dat de tegel is ... doet U het niet zelf ?
Zelfs zonder het te meten zou U het op twee mm of op 1 mm moeten kunnen schatten hoe dik de tegel is.
Voor zo een klein werkje is het toch godgeklaagd dat U dat niet met de haakste slijper kan ..... doen zou ik zeggen !!!......tenzij U het liever moeilijk maakt ! 8-)
boertje125

voor een niet ervaren tegelzetter zou ik geen dikbed of flexmortel aanraden.
voor een beginner is het tegelen op een goede vlakke ondergrond al moeilijk genoeg.
HansH

Een lijmkam gebruiken is wel belangrijk want door de lucht tussen de lijmstrepen kun je de tegel mooi op de juiste positie krijgen zonder zichtbate hoogteverschillen.
wnvl1

Een lijmkam heb ik gekocht. Ik zal binnenkort een foto plaatsen van de machine die ik vanmorgen heb gekocht. Ik heb tegellijm van Coeck.
Regor

@wnvl1,

Met flex mortel kan men tegelen met 2 mm (of bij oneffen vloer tot tegen raakpunten 0 mm) tot 2 cm. .... op voorwaarde dat de mortel niet uitzakt uit zichzelf (beschreef ik reeds) .

Is het flex mortel voor vloer tegels of wand tegels (meestal wit !) ?
wnvl1

Ik zal een foto nemen als ik er ben.
Regor

@wnvl1

Coeck flex lijm bestaat in veel samenstellingen ...... kleur van de zak ?

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

wnvl1

Daar heb ik echt geen geheugen voor. De mensen van de tegelwinkel hebben mij die zak gegeven. Ik zal een foto nemen als ik er ben.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!