Er klopt ergens waar iets niet in de uitleg dat men geeft over de zwaartekracht en de dito golven.
Il sluit mij voorlopig aan bij de vraag van HansH.
Moderator: physicalattraction
Je gaat er impliciet van uit dat de zwaartekracht afkomstig is van de singulariteit en dat veranderingen daar eerst naar buiten moeten reizen om effect te hebben. In de ART werkt dat echter anders. De zwaartekracht is geen signaal dat vanuit een puntbron vertrekt, maar een eigenschap van de ruimtetijd zelf.HansH schreef: ↑di 05 mei 2026, 16:05 Stel nu eens dat om de een of andere reden de massa van de singulariteit ineens zou toenemen. Dan zou die informatie nooit naar buiten de event horizon kunnen. Dus kan de kromming vanwege die toename ook nooit plaatsvinden. dus het feit dat de kromming toeneemt door invallende massa kan volgens mij dan alleen maar verklaard worden doordat die kromming vergroot wordt zolang de invallende massa nog causaal verbonden is met wat erbuiten is, dus moet die invallende massa nog buiten de eventhorizon zitten lijkt mij als daardoor de kromming van het groter worden zwarte gat toeneemt.
Volgens mij is dat ook exact wat ik eerder zei. Ben je nu mijn input aan het gebruikien om daarmee zelf precies hetzelfde te concluderen?wnvl1 schreef: ↑di 05 mei 2026, 22:42
Het cruciale punt is dat de event horizon geen statisch oppervlak is dat gewoon ergens vastligt. De horizon wordt bepaald door de globale structuur van de ruimtetijd en kan groeien terwijl materie nog onderweg is. Met andere woorden: de horizon kan zich al uitbreiden voordat de invallende massa er effectief doorheen gaat in causale zin. Daardoor wordt de toename van de zwaartekracht buiten het zwarte gat al “verwerkt” terwijl de relevante informatie nog niet opgesloten zit achter de horizon.
Het klopt dat veranderingen die de buitenwereld beïnvloeden causaal verbonden moeten zijn met die buitenwereld. Het klopt ook dat informatie die zich eenmaal binnen de horizon bevindt, niet meer naar buiten kan. De fout zit in het idee dat de singulariteit zelf de bron is van de zwaartekracht en dat veranderingen daarvandaan naar buiten moeten propagateren. In werkelijkheid wordt alles wat de buitenwereld kan beïnvloeden al bepaald voordat de materie definitief achter de horizon verdwijnt.
Daarom is er geen tegenspraak. De kromming van de ruimtetijd buiten het zwarte gat kan toenemen zonder dat er ooit informatie uit het binnenste moet ontsnappen. De buitenwereld reageert enkel op dat deel van de evolutie dat nog causaal toegankelijk is, en niet op wat zich diep binnen de horizon afspeelt.
De vraag is eigenlijk ook: gaan er alleen zwaartekrachtssgolven richting ''weg van de 2 zwarte gaten'' of gaan er ook zwaartekrachtsgolven naar binnen die dan dus de eventhorizon moeten passeren ern uit beeld raken. Dan wordt de verhouding tussen die 2 steeds kleiner en gaat op een gegeven moment naar 0 en dan heb je g3een zwaartekrachtsvolven meer die naar de omgeving stralen.
hoe kom je aan die conclusie? tijdens het mergen zal er binnen de eventhorizon toch ook nog wel het eea gebeuren tgv het eromheen draaienn van het andere zwarte gat. Dus waarom kunnen daar dan geen zwaartekrachtsgolven gegenereerd worden?
We praten langs elkaar heen. lees mijn bericht nog eens goed.(of reageer je ergens anders op)wnvl1 schreef: ↑wo 06 mei 2026, 11:22 Inderdaad, zwaarte kracht golven kunnen van het ene zwarte gat naar het andere gaan. Dat heb ik toch ook geschreven. Voor zwartekracht golven naar het systeem van de twee zwarte gaten tesamen als systeem bechouwd, heb je een externe bron nodig. Maar dat is de logica zelf lijkt mij. Ik denk dat je mijn uitleg verkeerd begrepen hebt.