Puzzel Puzzels
Marco van Woerden
Artikelen: 0

Re: Tot welke leeftijd studeren?

Lang leve Leiden! Ik hoop nooit klaar te zijn met studeren. Eeuwig student zijn... dat lijkt me fijn.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Jort

Ben nu 20 en ga mn derde jaar in aan de TU delft...tot nu toe alles achter elkaar gedaan, VWO, uni...ben dus rond mn 23e klaar, maar voor wie haast je je op deze leeftijd? Jaartje meer of minder treurt niemand om, dus kan je nog andere activiteiten ontplooien
aha!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Hanna

Ik combineer fulltime studeren met fulltime werken.

Ik ben 29 jaar. En ben vorig jaar begonnen ;D

Mijn theorievakken heb ik gestudeert zonder de meeste lessen bij te wonen,

bv kunstgeschiedenis. Die docent had ik nog nooit gezien en had mondeling examen. Ik wist niet hoe hij eruit zag maar kon dat moeilijk zeggen.

Gelukkig zei hij mijn naam :roll: ' kwas erdoor he ;D
qrnlk
Lorentziaan

Wat is er mis met een eeuwige student?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Phaesimbrotos

Ik ga dit jaar beginnen aan 3 Gymnasium. Als ik klaar ben met mijn middelbare school ben ik 19. Dan duurt mijn geplande studie nog 5 jaar (Vlieg- en ruimtevaart techniek bachelor opleiding en Aerospace master opleiding). Dan ben ik op mijn 24e klaar als alles goed loopt. :roll:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Iceman

Ik zal dit topic maar eens wat leven inblazen. Ik ben op mijn 23e klaar met het HBO en wil hierna nog mij Master (werktuigbouwkunde) en/of naar Nyenrode gaan. Mocht ik een van deze studies gaan doen, dan zal ik rond mij 25e klaar zijn met school.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden
Assassinator

Nu het topic er is wil ik ook wel weer reageren op de eerder post van gmlk.
Wat is er mis met een eeuwige student?
Dat is een goeie, voor eeuwig studeren betekent voor eeuwig nieuwe kennis op doen. Dat klinkt nog niet zo slecht!
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Banana

Laurentius schreef:
Banana schreef:Mijn broer is nu 25, hij doet nu een studie bedrijfseconomie waarin hij in het laatate jaar zit.

Hij wil hierna nog een studie tandheelkunde erachteraan doen... vraag me niet waarom. Daar zal hij ook nog wel 5 jaar mee bezig zijn, minstens...
Wie betaalt dit allemaal ? Of gaat hij werken en in deeltijd studeren ?
Op dit moment heeft hij een aardig inkomen met het werken in de kroeg, hij heeft een redelijke studiebeurs, mijn ouders hebben een deel betaald, zijn appartementje is niet eens zo duur, zijn vriendin met wie hij half samenwoont en binnenkort bij hem intrekt heeft een goede baan en de vader van zijn vriendin zit zelf ook in de tantheelkunde dus die ziet er een opvolger in...

zo doet hij dat allemaal zo'n beetje en hij komt goed rond...
mathieu_vd

als alles goed gaat ben ik er 23 (eventueel 24, hehe)

nee, maar even terzijde: wat mij hier sterk opvalt is dat de Nederlandse studenten vaak zelf moet werken om te gaan studeren (met kleine opleg van ouders)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat dit in België veel minder is, ikzelf betaal dan ook geen cent zelf aan mijn studies :) ik weet dat ik ze hiermee enorm belast (kot, unief, eten,...) maar op die manier heb ik dan misschien ook wel meer het gevoel dat ik extra mijn best moet doen, opdat mijn ouders niet moeten een jaar gaan opnieuw betalen. Ik ken dan ook maar 1 iemand waarbij de ouders enkel en alleen haar kot betalen...ze moet zelf haar eten, elektriciteit betalen, e.d, ... Veel respect voor die Nederlanders hoor, ik zou het niet kunnen.

(en nee, daarom ben ik zeker en vast niet een of ander verwend nest hoor, indien dat die Nederlanders dat hier beginnen te denken, ik denk gewoon dat in België het meer de tradite is, dat je ouders toch wel tamelijk veel betalen je studies, ik denk dat de Belgische studenten dit misschien wel kunnen bevestigen)
shimmy

ik weet dat ik ze hiermee enorm belast (kot, unief, eten,...) maar op die manier heb ik dan misschien ook wel meer het gevoel dat ik extra mijn best moet doen, opdat mijn ouders niet moeten een jaar gaan opnieuw betalen.

In mijn omgeving zag ik dat juist precies andersom. Mensen die op eigen benen staan (al is het soms wankel) kijken veel meer naar de toekomst en naar wat ze willen bereiken. Druk op je ouders is nog altijd minder dan druk op je schouders...
Morzon

ik wil na mijn studie technische natuurkunde misschien econometrie of farmacie doen. als ik klaar ben, ben ik ongeveer 33 jaar ofzo:)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
Phys

Mijn ouders betalen alleen mijn collegeld. De rest (kamer, boeken, eten) betaal ik zelf. Momenteel leen ik nogal veel, omdat ik echt geen tijd heb om te werken. Gelukkig wordt mijn rooster vanaf volgende week minder druk, dus ik ga wel werk zoeken.

Als ik alles in een keer haal ben ik 22. Het lijkt me wel leuk om daarna nog een studie te doen, maar of dat zo zinvol is...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
gast004

Ik ben 17 en na dit jaar moet ik er nog 4, maar misschien doe ik daarna nog wel iets, we zullen zien :) .

Ik ben ook een Belgische student en, inderdaad, ook mijn ouders betalen mijn studies. Ik ken persoonlijk niemand die zelf zijn studies betaalt en ervoor werkt. De meesten hebben wel een vakantiejob, maar dat geld houden ze (grotendeels) zelf. Het is inderdaad meer traditie, denk ik, dat je studie betaald wordt door je ouders. De meesten vinden het ook redelijk logisch dat het zo gebeurd (wat niet wil zeggen dat ze niet dankbaar zijn!), het wordt bij ons als 'behoorlijk normaal' beschouwd, denk ik.

Ik ken iemand die nu in Nederland studeert. Hij zegt dat de slaagpercentages van de Nederlanders heel wat lager liggen dan van de Belgen en dat de Nederlanders hun studies in gemiddeld 7 jaar doen, terwijl dat van de Belgen iets meer dan 5 jaar is (het gaat over lucht- en ruimtevaart in Delft). Ik heb geen idee of dit klopt (zou iemand dat kunnen bevestigen?), maar daarvoor kunnen natuurlijk een heleboel factoren zijn.
Morzon

gemiddeld van 7 jaar kan best kloppen bij TUD, want de minimale duur van studies zijn daar 5 jaar.

http://www.delta.tudelft.nl/archief/j28/n29/17413
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

gast004

Vind je dat dan logisch dat iemand gemiddeld 7 jaar doet over een studie die eigenlijk in 5 jaar zou gedaan moeten worden? Ik heb geen idee hoe het hier in België zit (ik vind niet direct cijfers :) ), maar ik vind dat toch niet echt normaal.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!