Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Ik wil de pret niet bederven maar zo kan je natuurlijk tal van formules 'uitvinden', het is immers gewoon Pythagoras.

k stond bij jou voor a+b en b is de schuine zijde, dus:

2BC = k - (AB²/k)

<=> 2a = a+b - (c²/(a+b))

<=> a-b = -c²/(a+b)

<=> (b-a)*(a+b) = c²

<=> b²-a² = c²

<=> b² = a² + c²

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Gebruikersavatar
Revelation
Artikelen: 0
Berichten: 2.362
Lid geworden op: do 24 mar 2005, 20:56

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Het is ook Pythagoras, daar heb ik het vanafgeleid. Alleen het is veel makkelijker om meteen dit te gebruiken dan die formule op te lossen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Dat kan natuurlijk ook :shock:

In dat geval is het niet bepaald iets dat je 'uitvindt', vind ik...

Zo zou je voor elk apart geval een 'formule' kunnen 'uitvinden', en dan lijkt het me uiteindelijk dan wél weer gemakkelijker gewoon Pythagoras te kennen ipv een heel aantal formuletjes.
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

vind ik ook , als dat iets uitvinden is dan heb ik er al minstens 500 uitgevonden :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Favoriete wiskundige stelling?

niets is leuker dan de definitie van de lege verzameling!

;)

Niets is beter dan eeuwige gelukzaligheid

Maar een broodje ham is beter dan niets.

Daarom, een broodje ham is beter dan eeuwige gelukzaligheid

:shock: :?:
Gebruikersavatar
Revelation
Artikelen: 0
Berichten: 2.362
Lid geworden op: do 24 mar 2005, 20:56

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Je spreekt van de term 'uitvinden', maar ik had opzettelijk al 'gevonden' gebruikt i.p.v van uitvinden :shock:

Ik claim de rechten niet, maar vind dit wel wat handiger ;)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
The Black Mathematician
Artikelen: 0
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 19:41

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Wat ik een leuke stelling vind, is dat in compacte Hausdorff ruimtes, gesloten verzamelingen zich gedragen als vette punten.
Gebruikersavatar
Revelation
Artikelen: 0
Berichten: 2.362
Lid geworden op: do 24 mar 2005, 20:56

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Het klinkt misschien dom, maar ik vind -b/2a om de x-top te berekenen ook mooi gevonden.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

ik zit nu in het 2de graad 2de jaar , en de "mooiste" formule tot nu toe vond ik wel die van pythagoras en met zijn middelevenredigheden.
yaggie
Artikelen: 0
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 15:13

Re: Favoriete wiskundige stelling?

gulden snede inderdaad...

1.618
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Volgens mij is de gulden snede geen formule maar "alleen" een verhouding.
zaghtak
Artikelen: 0
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 25 mar 2005, 14:37

Re: Favoriete wiskundige stelling?

Luke schreef:Mijn favoriete wiskundige stelling: 1 + 1 = 2

De basis voor alle andere stellingen :shock:
Om even lekker te zeuren: dat is geen stelling, maar een axioma! ;)
Ik had toch ies erges opgevangen dat er een bewijs voor bestaat, en staat neergeschreven in twee boeken.
Gebruikersavatar
mo
Artikelen: 0
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 31 jan 2005, 18:53

Re: Favoriete wiskundige stelling?

wat luidt die bewijs ?
Ikkuh
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 23:27

Re: Favoriete wiskundige stelling?

'k vind pi wel een mooi/vreemd getal :shock: ('k verveelde me en nu weet ik pi op 22 cijfers 8er de komma ;) )

En de stelling van Phytagoras is ook mooi 8)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Gebruikersavatar
Revelation
Artikelen: 0
Berichten: 2.362
Lid geworden op: do 24 mar 2005, 20:56

Re: Favoriete wiskundige stelling?

“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!