Windsurfer schreef:
Windsurfer schreef:
Het klopt dat ik ervan uitga dat het niet bestaat, en dat is een logisch gevolg van het feit dat er tot op heden geen onderzoek is dat het bestaan ervan aantoont.
Dat is exact hoe ik het bedoel, al durf ik nog een klein stapje verder zoals je kunt lezen.
Dát, windsurfer, en dít:
Windsurfer schreef:
Dan komt er een moment dat je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt zeggen dat het gewoon niet bestaat.
is dus in flagrante tegenspraak met dít:
Windsurfer schreef:
Ik zeg ook nergens dat ik niet geloof dat er meer is dan wat wij op dit moment weten.
Dat aan zekerheid grénzende kun je geen serieus voorbehoud noemen, hooguit een doekje voor het bloeden.
En daarmee maak je je dus kwetsbaar voor dit soort kritiek:
ArjenvS schreef:
Je bewijst daarmee zelf die pseudo wetenschapper te zijn waar je mij voor houdt.
Een valkuil waar sceptici maar al te vaak inlopen.
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat je mijn woorden verkeert interpreteert. De tegenstrijdigheid is er niet, en wel om de ruimte van mijn opmerkingen binnen de context waarin ik deze uitspreek:
Ik zeg heel duidelijk dat ik best geloof dat er meer is dan dat wij op dit moment weten. Dit te ontkennen zou nogal dom zijn. Je haalde in dit opzicht eerder terecht een ziektebeeld aan als chronische vermoeidheidssyndroom als voorbeeld. Maar dan heb ik het
niet over paranormale zaken. Want hoe ik daarover denk, heb ik ook al gezegd, namelijk dat je op grond van de stand van zaken een stapje verder kan gaan, en een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat het niet bestaat. In dit verband noemde ik onderzoek ernaar ook al een gepasseerd station: dat is ruimschoots gebeurd. Geen doekje voor het bloeden, maar een verstandig en logisch standpunt.
In de vernauwde discussie over het bestaan van het paranormale waar arjenvs op hamert ben ik dus duidelijk: dat bestaat niet, en om redenen hierboven durf ik die bewering aan. Ik heb in dit verband ook vermeld dat wanneer er morgen iemand het tegendeel zou bewijzen (echt bewijzen, dmw wetenschappelijke methode) ik om zal zijn.
En nogmaals, dat sluit niet uit dat ik geloof dat er meer is dan dat wij op dit moment weten, maar dit bevindt zich niet in paranormale sferen.
Voorts vertikt hij het om verder te kijken dan zijn neus lang is en andere bronnen raad te plegen zoals allerhande religieuze werken, geschiedkundige vondsten, onderzoeken van parapsychologen, psychologische handvesten en wie weet wat al nog niet meer. Dit gezien al deze manier van paranormale zaken te benaderen positief bewijsmateriaal hebben opgeleverd. Hierom is hij gewoonweg een pseudowetenschapper.
Voor de zoveelste keer: show us the money! Dat doe je natuurlijk niet want je weet dat dit geen bewijs ís. De pseudowetenschapper zou dit wel als bewijs kunnen accepteren, de wetenschapper niet.
Denk eens aan alle toepassingen die ook al eeuwen lang gebruikt worden zoals acupunctuur, reiki, meditatie, bidden, enz. enz.
Onze wereldbeelden liggen mijlenver uiteen ArjenvS, want je gaat nu toch niet beweren dat deze zaken enig specifiek effect hebben boven het nonspecifieke effect? (al laat ik acupunctuur dan voorlopig buiten beschouwing).
Ik heb overigens het idee dat we het hier niet over eens gaan worden. Dat spijt me verschrikkelijk. Ik heb echt geprobeerd een andere kant te laten van precies dat wat jullie zeggen. Het is namelijk ontegenzeggelijk waar dat er mensen zijn die met oneigenlijk bewijsmateriaal op de proppen komen door dingen niet goed te controleren.
Je moet echter wel op je hoede zijn dat je niet dingen van de hand wijst die wel degelijk dingen aantonen. Het allerbelangrijkste bewijsmateriaal ligt wat dat betreft in jezelf. Wees maar eens echt zo stil dat je jezelf niet meer hoort. En kijk dan eens opnieuw naar de wereld.
Dat wordt zeker gewaardeerd, maar beste ArjenvS, je benadert de zaken vanuit een geloofsovertuiging, en niet vanuit een wetenschappelijke houding, en daar gaat het fout tegen de achtergrond van dit forum. Je zit vol met misverstanden over wat wetenschap is, over hoe ik met dingen omga, je begrijpt totaal hun basisprincipes niet, verwart allerlei termen. ik volg daarom voor de 100% Veertje in deze opmerking:
Sorry ArjenvS, maar hier ben ik het echt fundamenteel niet mee eens. De wetenschappelijke methode is ontworpen om ervoor te zorgen dat conclusies aan bepaalde voorwaarden voldoen, en dat "lantaarnpaal" conclusies (de lantaarnpaal gaat aan omdat ik erlangs loop) juist NIET mogelijk zijn. Ik ben bang dat je de wetenschappelijke methode niet helemaal begrepen hebt.