merlijn schreef:stelling: ik hang in de ruimte twee sattelieten een lichtjaar uit elkaar.ik hang een touw (rekloos) tussen deze twee satelieten. ik zit in satteliet 1 en trek aan het touwtje waardoor onmiddelijk het licht in satteliet 2 gaat branden. pas 1 lichtjaar later zal ik dit zelf waarnemen.
vraag: betekent dit niet gewoon dat mechanika sneller is dan het licht?
Ik heb (bijna) alle antwoorden hier doorgelezen, en heb ook zelf wat toe te voegen:
Volgens mij kun je dit het beste opdelen in twee delen. Het eerste deel is de hypothetische kant van het verhaal:
Als ik vanaf satelliet 1 een onbelemmerde kracht uitoefen (via 'een' medium) richting de schakelaar van satelliet 2, hoe lang gaat het dan duren voordat de schakelaar is omgezet?
Het antwoord is volgens mij dat aangezien krachten met de snelheid van het licht werken, het dan één jaar duurt voordat de schakelaar is omgezet.
Het tweede deel is dan het probleem van het touw of de staaf. Het touw is dan het medium van de kracht van 'deel 1'. En het touw wordt door allerlei dingen beïnvloed, waaronder de traagheid (1e wet v. Newton) en de elasticiteit (bijv. rek).
Als je aan het touw trekt, dan trek je de moleculen van het touw naar je toe. Het touw rekt een minuscuul beetje, vakbij waar je het touw vast hebt. Die rek schuift langzaam op (langzamer dan het licht, en door de traagheid waarschijnlijk zelfs véél langzamer) richting de andere satelliet, terwijl de moleculen zich weer aansluiten bij de moleculen die je net weg trok. In dat geval gaat deze kettingreactie (die een kracht verplaatst) nooit sneller dan dat het medium kan toelaten, en dus IMHO niet sneller dan de traagheid van het touw en dus altijd veel langzamer dan het licht. Het touw zelf beweegt nauwelijks.
Dat is dan ook meteen de reden dat een rekloos touw niet kan bestaan: je kunt dan geen krachten ermee verplaatsen, en dus kun je de andere moleculen van het touw dan niet verplaatsen en breekt het.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is...