Puzzel Puzzels
noortje
Artikelen: 0

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

maar dat betekent niet dat je alle mensen zomaar over dezelfde kam mag scheren...

Ik heb het niet enkel over (seksuele) misbruiken.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Veertje

Tip: begin bij het beantwoorden van deze vraag met even achterover te gaan zitten en je voor te stellen dat je in een verlaten bibliotheek zit.... Het is stil en je bent geconcentreerd bezig met een naslagwerk. Opeens staat er een wildvreemde achter je die ongevraagd een aai over je bol geeft. Verder is er niemand meer in de bibliotheek. Dan hetzelfde scenario maar dan masseert iemand ongevraagd je schouders. Nog eens hetzelfde scenario maar dan likt er iemand aan je oor. Stel je het gevoel dat je dan hebt even voor. Bouw deze gedachtegang rustig op. Elke keer gaat de wildvreemde een stuk verder.

Persoonlijk vind ik dit een hele vervelende oefening, maar wel nuttig voor het beantwoorden van de vraag........ :shock:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Math

Veertje schreef:Tip: begin bij het beantwoorden van deze vraag met even achterover te gaan zitten en je voor te stellen dat je in een verlaten bibliotheek zit.... Het is stil en je bent geconcentreerd bezig met een naslagwerk. Opeens staat er een wildvreemde achter je die ongevraagd een aai over je bol geeft. Verder is er niemand meer in de bibliotheek. Dan hetzelfde scenario maar dan masseert iemand ongevraagd je schouders. Nog eens hetzelfde scenario maar dan likt er iemand aan je oor. Stel je het gevoel dat je dan hebt even voor. Bouw deze gedachtegang rustig op. Elke keer gaat de wildvreemde een stuk verder.

Persoonlijk vind ik dit een hele vervelende oefening, maar wel nuttig voor het beantwoorden van de vraag........ :shock:
Klinkt eerder erotisch...

Zal niet de bedoeling zijn, maar ik kan me moeilijk veroplaatsen in hetgene dat jij eigenlijk bedoeld... (slecht voorbeeld?)
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Alexander Hartmans

Ik heb niet alles doorgenomen, maar laat ik duidelijk zijn: verkrachting is inbreuk op iemands lichaam en geest, de gevolgen is voor elke slachtoffer verschillend maar de bijwerkingen van trauma's zijn niet te overzien. Vrouwen en kinderen zijn procentueel meer slachtoffer dan mannen, het is smerig, laf, egocentrisch om hieraan schuldig te maken.
Mrtn

Het verbaast me dat ik nog niemand over ongewilde kinderen heb zien schrijven.

Als je als vrouw wordt verkracht, loop je dat risico en kinderen zijn toch wel iets heel persoonlijks. Ik denk dat weinig vrouwen een kind van een (on)bekende verkrachter zouden willen krijgen.

Dat misbruik misschien geen invloed op je heeft als je erg jong bent.. dat is volgens mij niet waar. Op jonge leeftijd binden met je ouders is erg belangrijk voor relaties als je wat ouder bent. Dat gebeurt allemaal zonder dat je je het herinnerd.

@ Math:

misschien jij wel, maar ik moet daar niets van hebben. Stel je nu voor dat een man dat bij je zou doen. Stel je er ook maar bij voor dat je niet weg kan en dat hij een stuk sterker is.. dat is de situatie waarin de meeste vrouwen verkeren als ze verkracht worden denk ik.

Weinig erotisch aan als je het mij vraagt.

@ mensen die de vraag van Der Smallie interpreteren zoals SuperWrC'ke:

Je kunt de vraag lezen zoals je dat wilt. Dat wil niet zeggen dat dat is zoals Der Smallie het bedoelde. Misschien is iemand in zijn/haar omgeving verkracht en probeert hij/zij informatie bij elkaar te zoeken om die persoon te helpen. Misschien is hij/zij gewoon nieuwsgierig of hoort het bij een studie van de persoon in kwestie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Veertje

Math schreef:Klinkt eerder erotisch...

Zal niet de bedoeling zijn, maar ik kan me moeilijk veroplaatsen in hetgene dat jij eigenlijk bedoeld... (slecht voorbeeld?)
Ja, misschien wel een slecht voorbeeld, omdat ik het gevoel wat ik zelf bij die oefening heb niet bij je kan overbrengen. Mrtn voelt het wel aan, en op zich zijn jullie verschillende reacties wel interessant....
Mrtn

Inderdaad, mensen reageren divers op dit onderwerp. Opvallend dat mensen dezelfde vraag zo anders interpreteren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Anonymous

omdat je je vies goor achterlijk weggegooid uitgekotst vernederd voelt
Ann

het is een schending van de normen en waarden van die persoon lijkt me.

gewoon van iemand afblijven lijkt me. :?: :shock: ;)
timwaagh

na het lezen van dit heb ik nog meer redenen om erg jaloers/verachtend (nee geen kr in het woord) tegenover mijn nichtje (ze is (veel) ouder dan me, maar nicht is ambigu op een vervelende manier) te staan. Ten eerste heeft een bruiloft van dat nichtje een verjaardag van me broertje verpest een paar jaar geleden.

Ten tweede werk ik hard voor me school. Mijn nichtje is net afgestudeerd en heeft daarvoor havo 5 en vwo 6 achter elkaar gedaan via zo'n privé school nadat ze eerst mavo had gedaan. mavo is IMO voor luie mensen. Ze heeft toch geen jaren verloren door haar luiheid. Toen vertelde iemand me dat ze een keer verkracht is (met de mededeling erbij dat ze waarschijnlijk nooit die privé school had mogen doen als ze niet verkracht wordt). Na het lezen van dit topic heb ik dus sterke vermoedens dat ze daar niet eens een flink trauma aan over heeft gehouden (wat de hele gang van zaken in mijn ogen rechtvaardigde). Ik weet dat ik graag andere mensen als nog lagere onderkruipsels dan mezelf zie, maar nu heb ik eindelijk een goed argument om iemand inderdaad zo'n onderkruipsel te vinden. bedankt allemaal, jullie maken mij weer gelukkig.

tja de scene van veertje levert voor mij meer op dat ik waarschijnlijk eerst zou praten (van schrikreactie tot 'kan je daar mee ophouden', tot 'kankert op', daarna dreigen), dan zou vluchten of vechten, maar die engerd zijn zin geven...dat nooit. Ik ben nogal destructief ingesteld: ik zou emotioneel het liefst kiezen voor de optie die hem het meeste schade doet. maar misschien wint de ratio het dan ook wel...dan zou ik waarschijnlijk het proberen lekker te vinden en er zonder kleerscheuren vanaf proberen te komen door die ander zoveel mogelijk tevreden te stellen. het zijn typisch van die situaties waarvoor ik graag een mes bij me zou hebben...kan ik iemand hard raken en het in de rechtszaal verdedigen met 'noodweer'.
Leuke gast

Omdat 'echte' liefde 'alleen' door vrije wil kunt voelen.

en 'luste' met je handjes moet oplossen.

Liefde onder dwang is geen liefde,

waarschijnlijk zal de persoon in kwestie zich machteloos voelen.
JvdB2005

Ik heb niet alles doorgenomen, maar laat ik duidelijk zijn: verkrachting is inbreuk op iemands lichaam en geest, de gevolgen is voor elke slachtoffer verschillend maar de bijwerkingen van  trauma's zijn niet te overzien. Vrouwen en kinderen zijn procentueel meer slachtoffer dan mannen, het is smerig, laf, egocentrisch om hieraan schuldig te maken.
Juist.

Wat betreft de kwestie of het overdreven of juist onderdrukt wordt. Ik denk dat het allebei gebeurt. Dat verkrachtte mensen zich niet vrij voelen zich te uiten, als ze daar behoefte aan hebben, waardoor ervaringen onderdrukt worden. Of dat ze juist zeer onder druk worden gezet door hun omgeving, of therapeuten, om hun ervaring te vertellen. Door dit laatste kunnen ze zich inderdaad rotter gaan voelen dan nodig is.

Het is natuurlijk een vreselijke ervaring, maar als iemand eroverheen begint te raken, moet je natuurlijk niet er voortdurend de aandacht op vestigen.

Overigens een beetje triest dat sommige mensen reageren in de trant van, je bent gek als je je dat afvraagt. Je bent niet gek als je je dat afvraagt, alleen als je tot de conclusie zou komen dat het niet erg was.
Anonymous

De verkrachting van mannen en vrouwen is in mijn ogen een misdaad van het ergste soort. Zoals anderen hier al stelden: het is niet alleen het fysieke geweld, maar de ontering van lichaam en geest. Het is helaas een misdaad die niet zelden wordt gepleegd, en deel is van de dagelijkse realiteit waarin wij leven.

Het gaat niet alleen om de vrouwen die mishandeld worden op een "afgelegen looppad", maar ook om de vrouwen die routinematig sexueel worden mishandeld door hun echtgenoten. De vrouwen uit ontwikkelingslanden die op gewelddadige wijze de prostitutie in worden gedwongen. De mannen in gevangenissen, waar het recht van de sterkste geldt.

Echter, het sexuele misbruik van minderjarigen overtreft het voorgaande leed. Dit is waarschijnlijk de ergste misdaad denkbaar, als we de levensberovende buiten beschouwing laten. Er zijn talloze kinderen in ontwikkelingslanden die het slachtoffer zijn van de (internationale) sexhandel, en ook dichter bij huis gebeurt dit.

Doe er wat aan wanneer je dit denkt waar te nemen!
Dino

Verkrachting zowel lichamelijk als mentaal is een inbreuk op de privatie en afbraak van de intergriteit van een persoon.

Deze inbreuk kan of te wel zeer ingrijpend zijn (bij sommige kinderen) of soms een tegenvaller op je weg (bij sommige heel stabiele mannen of vrouwen)

Het feit blijft wel dat je geestelijk bent aangetast en deze aantasting kan gevolgen hebben voor later. Vertrouwen in jongens, iemand anders.

Het spectrum is echter wel heel breed. Ik heb bv iemand gekend die bijna verkracht was en zelfs enkel daardoor niet echt goed kon binden en zich open geven aan sex. Ik heb ook iemand anders gekend verkracht door neef en oom en dat meisje had er op het eerste gezicht geen last van. Echter gedraagd zij zich nu wel heel sletterig. Ik neem aan dat de waarde van sex en sexualiteit ferm verlegd geweest is.

Hoe het ook zei verkrachtingen zijn een indringen in jou geest en lichaam, die al of niet grote schade kunnen berokkenen afhankelijk van de sterkte en stabiliteit van de persoon in kwestie.

Zelfde voor mannen, hoe zou je je voelen als jij als sterke man verkracht was door een meisje? ben je dan geen mietje? Nergens steun vinden omdat al je vrienden vragen " en wast leuk?"

In breuken onder welke vorm ook van je eigenheid doen pijn en richten schade aan (pesten, in elkaar geslaan worden, foltering geestelijk en lich, bedrogen worden,....

xd

die toch een iets goeds ziet in de bijbel

behandel anderen zoals jij zou willen behandeld worden.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Anonymous

Het spectrum is echter wel heel breed. Ik heb bv iemand gekend die bijna verkracht was en zelfs enkel daardoor niet echt goed kon binden en zich open geven aan sex. Ik heb ook iemand anders gekend verkracht door neef en oom en dat meisje had er op het eerste gezicht geen last van. Echter gedraagd zij zich nu wel heel sletterig. Ik neem aan dat de waarde van sex en sexualiteit ferm verlegd geweest is.
Je hoort dit soort verhalen wel eens meer: sexueel misbruik zou later leiden tot sexuele losbandigheid van het slachtoffer. Vreemd genoeg ben ik nooit sexueel behandeld op jonge leeftijd...

Meer serieus, wat ik me altijd afvraag -- in dit soort zaken -- is of vrouwen die door andere vrouwen een lellebel genoemd worden, dezelfde zijn, die dat door mannen gevonden worden. Met andere woorden, zijn mannen en vrouwen het eens over wat voor vrouwen slettenbakken -- puur Nederlands woord, trouwens -- zijn, of verschillen zij over mening over dit stereo type? Wat ik wel weet, namelijk, is dat mannen noemen sommige vrouwen soms een slettenbak, om hele verkeerde redenen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!