Joël schreef:de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts
so i don't know what's real and what's not
Hé is het in het forum theorieontwikkeling ook mogelijk om aan psychoseontwikkeling te doen?

Ik vrees dat ik je niet van je angstpsychose kan af helpen, maar laat me je vertellen dat de satansfiguur (als godheid van alles wat slecht is) in het jodendom niet bekend is, en door het christendom en islam is geïntroduceerd. Het bijbelse scheppingsverhaal is een slecht bewaard gebleven kopie van het Sumerische scheppingsverhaal, de betekenis die aan 'de slang' wordt gekend is daarom volslagen verkeerd. Wie de waarheid hierover wil kennen en de bijbelse verhalen serieus wil bestuderen kan er niet omheen om ook de oerbronnen van die verhalen te bestuderen: de Sumerische kleitabletten. Hierop staat de schepping van de mens veel uitgebreider beschreven. Ook zul je ontdekken dat wat in de bijbel wordt afgeschilderd als 'god' niet één individu is, maar een heel volk. Een restant daarvan is dat de god van de bijbel over 'ons' i.p.v. 'ik' spreekt. Ook blijkt dat de 'slang' in de bijbel volkomen verkeerd wordt geïnterpreteerd als slecht. Juist de slang (de god Enki) was de schepper van de mens en de jaloerse en boze god uit de bijbel (Enlil) die de mens vervloekt en het paradijs uitjaagt, wordt aanbeden door joden, christenen en islamieten.
Ik ga niet alles voorkauwen, maar kan je wel een stukje op weg helpen: Google zelf maar eens op de woorden Sumer + Enuma + Elish, Zoroastrianism, Yezidism. Succes!
p.s. de kleitabletten worden nu ook door schriftgeleerden in het Vaticaan bestudeerd, je zult je dus in goed gezelschap bevinden.
Om toch nog even een on-topic reactie te geven: Of het je eigen gedachten zijn of dat er werkelijk entiteiten worden aangetrokken zou ik niet weten. Misschien is het alletwee waar. Zelf heb ik er geen behoefte aan, maar zou iedereen die wil experimenteren willen aanraden om dat met tenminste één ervaren spiritist (of met iemand die ruime ervaring met Ouija borden heeft) te doen. Er schijnen inderdaad mensen knettergek geworden te zijn, voorkomen is beter dan genezen.