Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
wim600008149
Artikelen: 0
Berichten: 575
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 21:58

Re: beharing?

Je hebt best interessante ideeën. Ik heb deze ideeën vroeger ook al eens gehoord. Ik denk dat een aantal van deze ideeën toch door een minderheid van de paleontologen wordt aangehangen. Ik wilde toch enkele dingen zeggen.

de beharing :
Lichaamsbeharing is ontstaan als bescherming tegen koude en regen. Dit kunnen we overal ter wereld zien: in koude gebieden hebben dieren een heleboel haar en in warmere streken hebben dieren weinig haar.
volledig akkoord
In het kort stelde je dat wij onze lichaamsbeharing hebben verloren door het dragen van kleding.
Dat druk je verkeerd uit. Ik heb niet beweerd dat we onze haren hebben "verloren". In de natuurlijke selectie verliest niemand iets. Het is enkel zo dat anderen ook kans krijgen om zich voort te planten... Weinig beharing is langzaam aan een dominante genetische factor geworden, maar dat kon alleen als individuen met weinig beharing in den beginne konden beschermd worden door een alternatief (kledij), zodat ook zij konden overleven.
Behalve dat het dragen van kleding geen effect heeft op onze haargroei, is dit ook erg onlogisch, want waarom zouden we ons kleden als we al over voldoende beharing beschikten?
Dit is 'm nu juist het punt van de evolutie. Voor een aantal individuen binnen de groep was kledij dragen wel noodzakelijk. Trouwens ik denk ook wel dat voor diegenen die wel voldoende behaard waren zo'n extra bescherming (bijvoorbeeld tijdens de jacht) wel van pas kon komen.
Een tak van onze voorouders (en dan heb ik het over de neanderthaler) is zich begonnen te kleden omdat zij dit gebied moesten verlaten en in koudere streken terecht kwamen.
Hier ga je toch akkoord dat ze geen andere keus hadden, wilden ze overleven, of tenminste hun overlevingskansen vergroten...

de tanden :

Je spreekt over het feit dat sommige volkeren, zoals de eskimo's, sterkere tanden hebben dan ondermeer wij, West Europeanen. Je geeft hiervoor ook een oorzaak mee. Ik spreek dit niet tegen, maar jij vergelijkt hier nu verschilende volkeren op het zelfde ogenblik in de geschiedenis. Niet dat dit niet mag, maar ik had het eigenlijk over de globale evolutie van het gebit over alle volkeren heen. Het staat vast dat gemiddeld genomen onze verre voorvaderen een sterker gebit hadden dan wij nu. Als we nog verder gaan komen we zelfs scherpe lange hoektanden tegen. Het gebit heeft dus alleszins een evolutie doorgemaakt en ik kan me moeilijk voorstellen dat deze evolutie er gekomen is omdat we dingen zijn gaan eten die ons gebit ten gronde zouden richten, ondanks het feit dat we dat vandaag de dag wel degelijk doen.

de borsten :

Ik spreek je ideeën niet tegen maar hoe verklaar je dat de menselijke vrouwen de enige primaten zijn bij wie de borsten het hele jaar door opgezwollen zijn? Volgens mij seksuele selectie, vermits de mens de tot nu toe enige primaat is die in de loop van de geschiedenis rechtop is gaan lopen en aldus quasi permanent van voor zichtbaar was.

Ik denk dat de wijziging door evolutie in de loop der tijden van bepaalde fenotypische kenmerken vaker een combinatie van oorzakelijke factoren heeft gekend, zowel sociaal als fysisch, zoals je zelf heel terecht opmerkt, dan dat we kunnen zeggen dat er voor een bepaalde evolutie maar één enkele reden kan worden aangegeven...

de rechtopstaande houding :
Dit verklaard ook waarom wij niet meer in bomen leven en derhalve onze rechtopstaande houding, want in dit gebied waren geen, of onvoldoende bomen om er afhankelijk van te zijn, omdat bomen een heleboel vocht nodig hebben en ook vocht afstaan.
De rechtopstaande houding was volgens mij gewoon voordeliger en veiliger. Je kon, als je rechtop stond, over een grotere afstand zien. Dus veel sneller eventuele gevaren opmerken enerzijds en anderzijds veel sneller hier of daar een lekker hapje zien rondlopen. Beide gevolgen hebben de overlevingskansen van het individu alleen maar vergroot.

Nou je merkt misschien dat ik nogal redeneer zoals Desmond Morris...

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: beharing?

Quote:  

Lichaamsbeharing is ontstaan als bescherming tegen koude en regen. Dit kunnen we overal ter wereld zien: in koude gebieden hebben dieren een heleboel haar en in warmere streken hebben dieren weinig haar.


niet mee eens het is inderdaad wel zo dat in koude gebieden de dieren een extra vetlaag en een dichte ondervacht hebben, maar haren beschermen niet alleen tegen regen en kou ze zijn ook juist een goede isolatie tegen warmte, ze beschermen de huid tegen verbranding.

in warme streken hebben dieren dus niet minder haar gewoon een ander soort haar een enkele vacht om het zo maar te noemen zonder wol.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Michael Tuk
Artikelen: 0
Berichten: 206
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 00:39

Re: beharing?

Dat druk je verkeerd uit.  Ik heb niet beweerd dat we onze haren hebben "verloren".  In de natuurlijke selectie verliest niemand iets.  Het is enkel zo dat anderen ook kans krijgen om zich voort te planten...  Weinig beharing is langzaam aan een dominante genetische factor geworden, maar dat kon alleen als individuen met weinig beharing in den beginne konden beschermd worden door een alternatief (kledij), zodat ook zij konden overleven.
Jawel, maar ik zie niet in waarom in dit geval hun behaarde kameraden de hoop op het ouderschap konden verliezen.
Dit is 'm nu juist het punt van de evolutie. Voor een aantal individuen binnen de groep was kledij dragen wel noodzakelijk. Trouwens ik denk ook wel dat voor diegenen die wel voldoende behaard waren zo'n extra bescherming (bijvoorbeeld tijdens de jacht) wel van pas kon komen.


Tja, maar dan klopt er toch iets niet, want waar zijn die behaarde medemensen dan gebleven?
Hier ga je toch akkoord dat ze geen andere keus hadden, wilden ze overleven, of tenminste hun overlevingskansen vergroten...


Ja, ze moesten wel. Ik gaf al aan dat ze, voordat ze in koudere streken terecht kwamen, niet meer haar hadden dan wij nu hebben.
Je spreekt over het feit dat sommige volkeren, zoals de eskimo's, sterkere tanden hebben dan ondermeer wij, West Europeanen. Je geeft hiervoor ook een oorzaak mee. Ik spreek dit niet tegen, maar jij vergelijkt hier nu verschilende volkeren op het zelfde ogenblik in de geschiedenis. Niet dat dit niet mag, maar ik had het eigenlijk over de globale evolutie van het gebit over alle volkeren heen. Het staat vast dat gemiddeld genomen onze verre voorvaderen een sterker gebit hadden dan wij nu.


Ik bedoel hiermee dat indien een zuigeling uit West-Europa zou opgroeien bij de eskimo's, zijn gebit in een veel betere conditie zou zijn bij het bereiken van volwassen leeftijd, dan zijn neven en nichten hier. Dus ik geloof niet erg dat onze verre voorouders in principe sterkere gebitten hadden dan wij. Een kennis van mij maakt bierflesjes los met zijn tanden. Ik herinner mij acrobaten, die met hun gebit aan touwen konden hangen, slingerend door de piste. En onlangs las ik een artikel over iemand die zelfs met zijn gebit een treinwagon van zijn plaats kon trekken.

Het is echter wel zo dat mensen die tegenwoordig geboren worden met de aanleg voor een zwak gebit, zich geen zorgen hoeven te maken dat zij daardoor hun pensioen niet halen. Maar volgens de wetten van de erfelijkheid, zullen mensen met sterke gebitten niet verdwijnen.

Blijft wel het feit dat onze tanden meer dan enig ander kenmerk gevoelig lijken te zijn voor mutaties, zoals elke orthodonist weet.
Als we nog verder gaan komen we zelfs scherpe lange hoektanden tegen. Het gebit heeft dus alleszins een evolutie doorgemaakt(...)
Ja we zijn onze slagtanden verloren, maar wat was er dan slecht aan? Om dit te beantwoorden bekijken we eens het gebit van een chimpansee. De benedenslagtanden passen in een gat tussen de boventanden. De bovenslagtanden passen precies tegen de buitenkant van de onderkaak aan. Het in elkaar passen van slagtanden en tanden betekent dat, wanneer een chimpansee zijn bek dicht heeft, hij zijn kaak niet zijdelings kan bewegen. Chimpansees kunnen dus niet kauwen, behalve met een recht op en neer gaande beweging van de mond.

Dit is een erg inefficiënte manier van kauwen. Wij hebben een veel beter systeem. Wij kauwen door een gecombineerde beweging van rondmalen en kraken. Dit stelt ons in staat om ons voedsel heel fijn te malen. Elk verteringssysteem kan meer energie uit voedsel halen dat fijn gemaakt is, dan wanneer het in grote stukken wordt doorgeslikt.

Sommige natuurlijke voedingsmiddelen moeten goed gekauwd worden, bij voorbeeld ruw zetmeel en kleine zaadjes, die tjokvol energie zitten. Een chimpansee zou misschien in staat zijn om op dat soort zaden te leven. Maar hij zou elke huls apart moeten kraken, en het zou de hele dag duren om voldoende te eten om van te leven.

Met ons systeem van kauwen kunnen wij een handvol zaden tegelijk fijnkauwen. Er zijn veel meer soorten zaden voorhanden dan de meeste mensen zich realiseren. Autopsieën op duizend jaar oude skeletten, die gevonden zijn in de moerassen van Denemarken, hebben aan het licht gebracht dat die mensen tegen de zestig soorten aten van wat wij nu onkruiden noemen.

Onze tandvorm is dus niet bij toeval ontstaan. De veranderde vorm is het resultaat van een heel lange tijd, waarin het voor onze voorouders uit een oogpunt van overleving belangrijker was om alles wat ze aten te kauwen, dan om slagtanden te hebben om te vechten. Activiteiten die noodzakelijk zijn om te overleven ontwikkelen zich op den duur zodanig, dat zij op zich plezier geven en de neiging hebben om te blijven bestaan lang nadat de noodzaak verdwenen is.

Tegenwoordig vinden alle mensenrassen het kauwen op kauwgom lekker, niet vanwege de smaak, maar omdat de mechanische beweging van de kaken 'een lekker gevoel geeft'.
(...)en ik kan me moeilijk voorstellen dat deze evolutie er gekomen is omdat we dingen zijn gaan eten die ons gebit ten gronde zouden richten, ondanks het feit dat we dat vandaag de dag wel degelijk doen.


Zoals ik hierboven aantoonde is dat ook niet zo, maar je moet wel in gedachten houden dat onze voorouders niet zo oud werden als wij nu. Onze gebitten zijn ontworpen om goed te kunnen functioneren binnen de gemiddelde levensduur die voor onze verre voorouders van toepassing was.
Ik spreek je ideeën niet tegen maar hoe verklaar je dat de menselijke vrouwen de enige primaten zijn bij wie de borsten het hele jaar door opgezwollen zijn? Volgens mij seksuele selectie, vermits de mens de tot nu toe enige primaat is die in de loop van de geschiedenis rechtop is gaan lopen en aldus quasi permanent van voor zichtbaar was.


In het milieu waar wij ontstonden, hadden wij de andere primaten uitgeroeid, dus zijn deze kenmerken alleen bij menselijke vrouwen overgebleven.

Toen onze voorouders dit hete milieu moesten verlaten, verloren de grote borsten en billen van onze vrouwen hun overlevingswaarde. De oorspronkelijke nadelen bleven bestaan. Deze kenmerken zijn ook handicaps, ongeacht de esthetische waarde die sommige mensen eraan toekennen. Borsten zitten in de weg en raken gemakkelijk beschadigd. Grote billen maken het moeilijker om te rennen. Dus waarom heeft evolutie ze niet doen verdwijnen? Welnu, sommige mensen trekken de voorbarige conclusie dat, nu deze kenmerken eenmaal ontstaan waren, het wel eens de voorkeur van de mannen geweest zou kunnen zijn die hun voortbestaan veroorzaakte, ofwel seksuele selectie.

Echter, ik deel die mening niet.

Zoals ik later nog een keer zal uitleggen waren de vrouwen in ons rauwe verleden te schaars om er ook maar één te negeren, ongeacht haar uiterlijk.

Het tekort aan vrouwen was een van de belangrijkste redenen voor een groep om een andere te overvallen. Het was in die tijd gevaarlijk om een man te zijn; het was dubbel gevaarlijk om er als een man uit te zien, terwijl je dat niet was. Het was niet vanwege het feit dat mannen aangetrokken werden door de vrouwelijke vormen, dat deze kenmerken bleven bestaan. Ze bleven bestaan omdat deze vormen als signalen werkten, zodat de vrouwen een overval konden overleven.

Al sinds de tijd dat de mannen stopten met hun overvallen op vrouwen, hielden de vrouwelijke vormen op een overlevingseigenschap voor de soort te zijn. Het is onvermijdelijk dat deze handicaps uit de soort zullen gaan verdwijnen, vooral in koude klimaten. Evolutie gaat echter langzaam!
De rechtopstaande houding was volgens mij gewoon voordeliger en veiliger. Je kon, als je rechtop stond, over een grotere afstand zien. Dus veel sneller eventuele gevaren opmerken enerzijds en anderzijds veel sneller hier of daar een lekker hapje zien rondlopen. Beide gevolgen hebben de overlevingskansen van het individu alleen maar vergroot.


Zo is het, helemaal mee eens. Gelukkig verval jij niet in speculaties die het ingewikkelder maken, zoals dat 'de rechtopstaande houding ontstaan is om de kans op een zonnesteek te verkleinen', o.i.d.
Wat niet kan bestaat niet.
Gebruikersavatar
wim600008149
Artikelen: 0
Berichten: 575
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 21:58

Re: beharing?

...veel van je bijgeleerd ! :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: beharing?

Ik vraag me af waarom het menselijk (hoofd)haar blijft groeien, maar je dit fenomeen bij dieren niet terugvindt.
Gebruikersavatar
ZonnTroLL
Artikelen: 0
Berichten: 710
Lid geworden op: di 02 aug 2005, 23:37

Re: beharing?

Ik vraag me af waarom het menselijk (hoofd)haar blijft groeien, maar je dit fenomeen bij dieren niet terugvindt.


Om metalhead, hippie of rasta te worden :shock: .. Nee eigenlijk weet ik het ook niet. Mss omdat wij het altijd afknippen ofzo? Alhoewel.. is er niet nog een dier waarbij het haar altijd blijft groeien (als je het steeds bijknipt) ?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Gebruikersavatar
wim600008149
Artikelen: 0
Berichten: 575
Lid geworden op: vr 03 jun 2005, 21:58

Re: beharing?

Ik vraag me af waarom het menselijk (hoofd)haar blijft groeien, maar je dit fenomeen bij dieren niet terugvindt.
Bij sommige dieren wel. Ik heb twee honden, een Duitse Dog en een Malteser.

Nou die Malteser moet af en toe bijgeknipt worden anders zie je niet meer wat z'n voor of achterkant is... :shock:

De Duitse Dog daarentegen heeft een zomer- en wintervacht. In de lente, als het warmer begin te worden, ruift ie enorm. Dat zijn dus dode haren die moeten plaatsmaken voor een nieuwe, dunnere zomervacht...
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: beharing?

De poedel is hier ook een voorbeeld van. De haren blijven maar doorgroeien. er zijn nog meer honden waarbij dit ook het geval is. Welke dit allemaal zijn, dat weet ik echt niet meer.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cassanne
Artikelen: 0
Berichten: 1.349
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 12:13

Re: beharing?

Bij sommige raskatten heb je dit ook. En bij tamme schapen, wanneer de zomer niet warm genoeg is om de rui te triggeren. Het lijkt er dus op dat het een gevolg is van ofwel teveel doorfokken in een bepaalde richting, of van domesticatie (logischer, gezien mensen het ook hebben).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!