d schreef:@Jérome:
wetenschapsfilosofen hebben lang over het probleem van god-wetenschap nagedacht. ze stelden eerst en vooral vast dat eens de wetenschap los gekomen was van goddelijke controle (religie) dat het allemaal een enorme vaart nam. ze konden dit verklaren door het feit dat het ingrijpen van god niet falsifieerbaar is, en zo ook elke vorm van vooruitgang belemmerde. daarom ook dat al het paranormale gedoe ook buiten de wetenschap valt.
je kan niet zomaar dit idee omverwerpen omdat het net past in je theorie. want dan kan iedereen zijn eigen theorie vormen, en NIEMAND zou de theorie van iemand anders kunnen omverwerpen. dan komen we terug in de situatie van de middeleeuwen: de kerk (de religie int algemeen) zegt dan welke de juiste theorie is.
Dan leven we nu dus weer in de middeleeuwen... het alternatieve paradigma, de mogelijkheid dat God wél bestaat, wordt met alle mogelijke middelen onderdrukt en monddood gemaakt. De reden waarom wetenschap achter is gebleven, is niet door religie an-sich, maar door mensen die macht en rijkdom hadden verworven met een geweldagige dictatuur met het masker van godsdienst als wapen. Nu wordt het kind met het badwater weg gegooit.
peterdevis schreef:Er wordt dikwijls gesteld dat de wetenschap sommige domeinen uitsluit voor onderzoek. Bijvoorbeeld het paranormale, het bestaan van God.
Dit is echter de wereld op zijn kop zetten. In principe onderzoekt de wetenschap (is niet hetzelfde als een individuele wetenschapper) alle waarneembare fenomenen. Bij sommige theorien besluit de wetenschap dat deze niet (of niet meer voldoen) aan de huidige stand van waarnemingen (= experimenten). Zo is door waarnemingen het begrip God steeds minder noodzakelijk geweest voor het verklaren van de wereld. Ook het bestaan van heksen, spoken en paranormale gaven kunnen aan eenvoudigere testbare theorien toegeschreven worden.
Helaas zijn er steeds mensen die een hang hebben naar het onverklaarbare en de verworven inzichten verwerpen. Wel willen zij paradoxaal genoeg dit onverklaarbare bewezen zien.
Wat hebben heksen en spoken te maken met het ontstaan van leven? Daar gaat deze discussie tenslotte over...
Het gaat mij erom dat veel evolutionisten, naar mijn mening, het leven te simpel voorstellen en zeker de ontwikkeling ervan. Neem het lopen op twee benenen als voorbeeld, een relatief eenvoudige handeling. Maar, wanneer ingenieurs het proberen te reproduceren in een laboratorium blijkt het toch een hele opgave te zijn. Hetzelfde geld voor de beweging van de vleugels van vlinders en insecten. Vorig jaar was een ook een programma op televisie (
volgens mij Discovery Channel), waarin benadrukt werd hoe veel efficiënter de staartvin van een walvis is vergeleken met een schroef.
Het feit dat de wetenschap er per definitie vanuit gaat dat de aarde niet geschapen kan zijn, zeker niet in 6 dagen van 24 uur, betekend dat nieuwe ontdekkingen op een zodanige wijzen moeten worden uitgelegd dat ze in de evolutietheorie passen. M.a.w. de dader (
= theorie) staat al vast, nu de bewijzen nog... Het is meer dan eens voorgekomen dat resultaten uit onderzoek/experimenten zijn vervalst, zodat ze (
beter) passen in het bestaande paradigma. Om even een voorbeeld te noemen, denk maar aan een fabeltje als dat menselijke foetussen kieuwen zouden hebben.
Knownothing:
Ik heb een mogelijk antwoord op jouw kritiek op het ontwerp van het menselijke oog t.o.v. dat van een octopus. Het menselijke oog is anders dan dat van een octopus omdat wij niet onder water leven. Door de bloedvaten in ons oog wordt een deel van het UV-licht gefilterd, een octopus leeft onder water en heeft deze bescherming niet nodig. Als jij de ogen van een octopus zou hebben, zou je in een mum van tijd blind zijn.
P.S. Een (
in jouw ogen) slecht ontwerp is geen bewijs voor het ontbreken van een ontwerper. De Erasmusbrug in Rotterdam is een voorbeeld van een 'slecht' ontwerp, de tuien resoneerden in de wind. Maar ondanks dit feit is die brug toch ontworpen door een ontwerper.
100 jaar (en dan vooral vooral tussen 1880 en 1930) bittere aanvallen van ernstige wetenschappers met veel sterkere bezwaren dan die van hedendaagse bijbellikkers, en met veel sterkere alternatieve verklaringen voor het ontstaan en de diversiteit van het leven dan jouw dooddoener "God deed het" hebben de theorie van de natuurlijke selectie niet op de knieën gekregen. Dat zegt wèl iets over de enorm sterke basis van die bepaalde wetenschappelijke theorie.
Dat zegt helemaal niets, quantumtheorie zet alles wat we al geruime tijd dachten te weten over atomen e.d. ook weer in een heel ander daglicht.
U hebt gelijk, het is niet correct hem scheel te noemen. Ik had moeten zeggen Peter-die-lijdt-aan-selectieve-blindheid. Een kwaal die we wel meer bij creationisten, kwaks en andere pseudo's tegenkomen.
Hè, die creationisten ook altijd... gelukkig maar dat de evolutionisten het beter doen
Klakkeloos overnemen... zoals jij uit de bijbel zal je bedoelen?
Ik heb niets uit de bijbel aangehaald, tenzij jij of iemand anders hierom vroeg. Bijvoorbeeld hoe ik al het lijden in de wereld dacht te kunnen rijmen met het bestaan van een God.
Jij vertrouwt blindelings op verhalen uit een heilig boekje dat een samenraapsel is van een paar duizenden jaren oude mythen en profetieen, gevuld met symbolen, parabels en metaforen, op gezag van profeten onder de inspiratie van de Heilige Geest,
Inmiddels wel ja. Maar voor een 'samenraapsel' is het allemaal nog behoorlijk samenhangend.
aan wiens Heilige woord niet getwijfeld mag worden op straffe van eeuwig branden in de hel. Getver, dat kan tellen als autoriteitsargument.
Het getuigd niet van enorme intelligentie om zonder kennis van zaken een mening te spuien, zeker niet als je daarbij dan ook nog op zo'n manier afgeeft op mensen die er een andere mening op na houden. Wee hij die tornt aan uw 'heilige boekske', hè
Knownothing? Kruisvaarder der evolutiefantasie.
Ik daarentegen, heb alles wat ik weet uit de zakelijke, nuchtere geschriften van een aantal briljante wetenschappers die hun leven gewijd hebben aan de studie van de natuur in haar diverse vormen. Ik kan hun redenering stap voor stap volgen en afhaken waar ik vind dat ze een fout maken. IIk kan ervoor kiezen hen op zeker punten niet te geloven en desgewenst hun fouten aan te duiden en te verbeteren. k kan in hun voetnoten verwijzingen vinden naar de kennis van voorgangers waarop ze zich baseren. Ik kan daarenboven in Genève de deeltjesversneller gaan bekijken die hen geleerd heeft hoe materie en energie werken, ik kan in iedere grote stad een natuurhistorisch museum bezoeken en naar de fossielen kijken om mij ervan te vergewissen dat ze echt bestaan en eruitzien zoals in de artikels beschreven.
'Echte' fossielen van gips en kunststof zal je bedoelen

Maar het feit blijft dat je nog steeds niets zeker kunt weten over de vermeende ontwikkeling van dat ex-dier!
De enige plaats die Bush en Hitler aan de wetenschap schenken/hebben geschonken is dezelfde die jij haar wilt toeschrijven: die van een dienstmaagd aan de ideologie, hetzij een seculiere, hetzij zoals in jouw geval een religieuze.
Lees je überhaupt wel wat ik schrijf? Vanaf het begin van deze discussie hamer ik op het feit dat
de mogelijkheid voor het bestaan van een Schepper ten onrechte per definitie wordt uitgesloten, dit maakt de wetenschap een **** van atheïsten en agnosten die met alle geweld de het mogelijke bestaan van een almachtige Schepper proberen te ontkennen. En dat probeer jij ook, je geeft zelf toe dat het bestaan van God op dit moment niet falsifieerbaar -- je kunt Zijn bestaan dus niet uitsluiten! Maar je wil er ook geen moeite voor doen om het te proberen. Wetenschappers die werken aan de M-theorie hebben ook nog geen idee hoe ze hun theorie falsifieerbaar kunnen maken, tóch zijn ze op zoek.
...en het ontstaan van de wetenschappelijke methode.
Indredaad en dat bestaat al eeuwen lang: Galilei, Archimedes, Leonardi Da Vinchi, Newton, Planck,
Huygens, Laplace, etc.
In de tweede plaats is een benzinemotor veel efficienter dan enige vorm van leven, ik ken geen enkel dier dat de snelheden van een F1-wagen haalt.
Wat ik met dit voorbeeld wilde aantonen is hoe bettrekkelijk eenvoudig het is een efficient ontwerp te maken, als je iets
voor een doel ontwerpt zoals menslijke ingenieurs doen. De formule-1 wagen - ontworpen om snel te zijn, en daar erg goed in - wil ik stellen tegenover de onbeholpen erfgenamen van korte termijn nuttigheidjes die tot het rommeltje geleid hebben dat wij mens noemen, met ogen die binnenste buiten staan en hersenen die ons zoveel energioe kosten dat we drie maaltijden per dag willen en iedere nacht acht uur willen slapen. Het lichaam van deze mens is, net als dat van alle andere levende wezes nergens voor ontworpen, en daarom scheelt er zoveel aan.
Inderdaad, de F1-wagen is
ontworpen om snel te zijn. Maar in welk op zicht is een F1-motor efficiënter dan bijvoorbeeld een Cheetah? Dit dier accelereert in 3 stappen van stilstand naar meer dan 70 km/u! (
Deze snelheden houdt een Cheetah niet lang vol omdat hij al vrij snel oververhit raakt, wat een goede reden heeft: anders zou geen enkele prooi kunnen ontkomen.)
Het probleem is dat jij het universum nog steeds ziet als een kosmos, iets wat geschapen is met voorbedachte rade om als een omgeving voor de mens te dienen. Het omgekeerde is echter waar, het ontstaan van de mens is een betekenisloos gevolg van de manier waarop de natuur werkt. Daarom is de vergelijking met R.R. vals: de vergelijking geeft aan dat er steeds een goede uitkomst (die leidt tot het universum dat wij kennen) en een slechte uitkomst (die tot een ander universum leidt) mogelijk is. Vanuit het perspectief van het universum (=objectief!!) is iedere uitkomst uiteraard evenwaardig.
Kosmos = heelal =
universum. Er is een verschil tussen chaos (
totale afwezigheid van orde) en chaos in de context van entropie. Wij leven in een ordelijk universum,
alles vind plaats binnen grenzen van vastgelegde regels en patronen. Zelfs de meest 'chaotische' toestand wordt beheerst door een orde. In wezen zegt entropie zegt alleen iets over de beschikbaarheid cq. bruikbaarheid van energie in een gesloten systeem. Dit universum is zo'n gesloten systeem.
Doorgedreven natuurlijke selectie van korte-termijn voordelen.
Ik vind het maar een vaag antwoord. Volgens mij ontwijkt je jouw eigen vraag een beetje. Dit is slechts een verklaring voor het verschil, niet de reden achter het verschil... en juist dat was jouw vraag aan mij.
Uiteraard, want de creationist moet voor de zoveelste keer bekennen dat hij geen verklaring heeft.

(Uiteindelijk is dit voor hem niet zo een groot probleem want hij kan dit gewoon negeren, zoals hij keer op keer doet met ongewenste argumenten en bewijsmateriaal.) Dat de creationist geen verklaring heeft voor deze specifieke waarneming is eigelijk een onbenullig detail, want hij heeft zowizo geen enkele verklaring voor ook maar één waarnemen:
God deed het is géén verklaring!! Hierop kom ik later nog wel terug.
"Natuurlijke selectie deed het" wel zeker? De pot verwijt de ketel. Jouw evolutiefantasie berust louter op één grote blackbox die 'natuurlijke selectie' wordt genoemd, je komt alleen met mooie kant-en-klare modellen op de proppen zonder concreet te demonstreren hoe het ontwikkelingsproces daadwerkelijk plaats vind. Ondertussen bericht jij er alle creationisten van zich te verschuilen achter 'God deed het' ...creationisten hebben nog niet alle antwoorden, maar dat betekend nog niet dat ze niet op zoek zijn. Idem wat betreft evolutionisten, hoewel ik er nog niet zo zeker van ben dat deze groep ook op zoek is naar antwoorden.
Door God, zonder bewijzen, uit te sluiten val je óók automatisch buiten de wetenschap.
<<Luide Zucht>>, voor de laatste keer: we sluiten God niet uit,
we verkiezen geen uitspraken te doen over het al dan niet bestaan van God of zijn eventuele eigenschappen !
Dit is wat anders dan je tot nu toe hebt geroepen... Het geloof, en dus de eigenschappen van God, is een subjectief onderwerp welke geen enkel raakvlak heeft met wetenschap. Hier staat tegenover dat aanwijzingen -- zoals het Scheppingsverslag, die wél raakvlakken hebben met wetenschap -- die door een mogelijke God zouden kunnen zijn gegeven in een boek als de bijbel, wél als mogelijkheid getoetst moeten blijven worden wanneer het relevant is. Er zijn veel aanwijzingen te vinden in de natuur die het zesdaagse scheppingsverslag ondersteunen, ik vind het onterecht dat deze bevindingen met alle macht worden verzwegen of belachelijk gemaakt.
In dat opzicht beschouwen we geen rekening te houden met "God deed het" als mogelijke verklaringsgrond voor waargenomen fenomenen. Is dit nu aub duidelijk??
Nee, wat heeft "God deed het" te maken met de eigenschappen van God? Onder de eigenschappen van God, versta ik zaken als persoonlijkheid, normen en waarden. Trouwens, ik ken geen creationist die "God deed het" als argument heeft gebruikt. Daarentegen kan het wel als conclusie worden gebruikt, net zoals dat met 'natuurlijke selectie' kan. De gehele evolutietheorie is gebaseerd op een aantal fundamentele uitgangspunten en aannamen. Creationisten kunnen hetzelfde doen, alleen kunnen zij daar een autonome keuze van God voor gebruiken (
of in betrekken). Het is allebei even (
on)wetenschappelijk.
"God deed het" is typisch zo'n antwoord die je van je gelovige moeder (
stereotype) kunt verwachten. Creationisme mag je niet ophangen aan mensen zoals zij, idem wat betreft evolutietheorie, er zijn zat evolutionisten die steen en been klagen over pseudo-wetenschappers die door hun onwetendheid een verkeerde voorstelling geven van de actuele evolutietheorie.
Dat is niet Steemans persoonlijke overtuiging, maar de concensus onder alle ernstige wetenschappers, gelovigen en ongelovigen. Daarenboven is het één van de grondvesten van de wetenschappelijke methode.
Als het automatisch inhoudt dat niets meer in het licht van een creatie bekeken mag worden, vind ik het onterecht. Hoe kan je opzoek zijn naar de waarheid als je een mogelijke waarheid per definitie uit sluit?
Neen!!! Nu moet je denken: in dat geval kan ik er in een wetenschappelijk betoog NIETS mee aanvangen!!!!
Haha, je wilde er een soort berengevecht van maken... Creationisme de beer, zonder hoektanden én aan de ketting, zodat de pitbulls (
evolutionisme) zonder gevaar toe kunnen happen.
Die mening staat misschien leuk op een preekstoel maar op een wetenschapsforum val je er regelrecht mee door 25 manden te gelijk heen.
Is het dan wel een wetenschapsforum? ...dan heeft het meer weg van een propagandaforum!
Vergelijk - en ik parafraseer fantasten à la von Dänniken- de volgende uitspraak met de uwe: "Ik ben van mening dat het bestaan van groene mannetjes van de planeet FZZ§KX óf definitief moet kunnen worden uitgesloten, óf er moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid van hun bestaan en dat zij door te kruisen met een aap de mens hebben doen ontstaan." Ik nodig u uit om mij uit te leggen waarom uw uitspraak correcter is dan deze.
Ik ben bekend met z'n theorie, hij is trouwens niet de enige, Graham Hancock neigt ook in die richting. Van mij mogen ze, de bewijslast ligt op hun schouders... net zoals de bewijslast voor creationisme en evolutionisme op de schouders ligt van wetenschappers, die bereid zijn om nieuwe bevindingen op eerlijke wijze te interpreteren. De waarheid, wat het ook is, komt vanzelf wel aan het licht! Waar ben je 'bang' voor, wat het je te verliezen? Als je niets te verliezen hebt, is er ook geen reden om de mogelijkheid van het bestaan van een Schepper open te houden. Nu kom ik weer buiten de wetenschap: zou het niet geweldig zijn als het waar was? Als er een Schepper zou zijn die je eeuwig 'leven' (
= samen-zijn met Hem, na dit onvolmaakte leven in een gevallen wereld) wilt geven, en jouw wil adopteren als een zoon op voorwaarde dat jij bereid bent om van al je aangenomen Vader, broers en zussen te houden en voor eeuwig met hen in vrede, vreugde en harmonie samen te leven? (
Dit leven is totaal anders dan een hele lang zondag waarop je niet naar het zwembad mag!)
Merkt u in het dagelijks leven dat het toetsenbord waarop u tikt voor de quasi volledigheid van haar volume uit lege ruimte bestaat? Merkt u in het dagelijkse leven dat u op een rond bolletje loopt in plaats van op een platte schijf? Toch is het zo.
Ja. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, en in dat opzicht is het ook meteen een prima argument vóór het (
mogelijke) bestaan van God, bedankt hè!

Trouwens, welke overeenkomst heeft het verschil tussen holle en solide toetsen op een toetsenbord met het verschil tussen de gedachte dat mutaties, nieuwe en positieve genetische informatie toe kunnen voegen, met de realiteit**. Zelfs als je een muziek-cd kopieert verlies je kwaliteit! Als ik om mij heen kijk, dan kan ik goed zien dat de aarde bolvormig [
, of hol] is. Vooral in de vlakke polders.
**
N.B. Er zijn een aantal theorieën dat de aarde hol zou zijn. Ik vond het interessant om er kennis van te nemen en vanuit 'hun' context kan ik mij er een mentale voorstelling van maken. Ik vind deze hypothesen twijfelachtig, maar desondanks sluit ik de mogelijkheid niet uit.
Toch verkiest u blind voor die kritiek te blijven en een ongeldig argument te blijven gebruiken?
Nee en ja, wie heeft bepaald dat de mensen bij talkorigins gelijk hebben!? Daar komt bij dat wij de gevolgen van deze wet dagelijks kunnen ervaren.
Dat bent u voor zover u citaten uit verband rukt! Ik zal daarom de rest van de paragraaf weergeven die Steeman aan Scheele wijdde, de lezer heeft er recht op:
Pff, ik heb rechtstreeks de tekst van Steeman's website overgenomen... inclusief een verwijzing zodat iedereen het zelf kan nalezen. Als jij Steeman niet verkeerd geciteerd hebt, dan spreekt hij zichzelf tegen en biedt ik bij dezen mijn excuses aan voor mijn aanklacht tegen jou.
In de tweede plaats bent u verwarrend door het voor te stellen als zou Steeman géén probleem maken van een bepaalde vorm van creationisme, zijnde theistische evolutie ("waar de meeste gelovigen van uit gaan, namelijk dat God de wereld weliswaar heeft geschapen, maar dat de bevindingen van de moderne wetenschap m.b.t. evolutie e.d. ook juist zijn. M.a.w. dat het scheppingsverhaal niet al te letterlijk hoeft te worden genomen."), terwijl theistische evolutie in se geen vorm van creationisme is. Creationisme laat geloof altijd primeren op wetenschap, terwijl theistisch evolutionisme naar mijn mening eerder het omgekeerde doet: zij voert een strikte scheiding door tussen geloof en wetenschap, tussen wat gelovingen in hun kerk en in hun "laboratorium" belijden.
Volg de
verwijzing naar de bron en lees het voor jezelf. Ik hoef Steeman niet te verdedigen
Op de derde plaats legt u Steeman potverdorie gewoonweg woorden in de mond die hij niet uitgesproken heeft!! U zegt dat hij agnostisch staat tegenover de Schepper, maar uit het citaat waaruit dat moet blijken staat dat hij een agnostische houding aanneemt tegenover God. Ik moet u ongetwijfeld niet uitleggen dat God en Schepper géén synonniemen zijn.
Sorry hoor, maar God en Schepper zijn voor mij hetzelfde... of was dat nog niet duidelijk? Leg mij maar eens haarfijn uit waarom God en Schepper géén synoniemen zijn:
van Dale. Ik leg niemand woorden in de mond!
Ik wil dit bericht afsluiten met de waarchuwing dat u lang genoeg bent toegestaan ad hominen argumenten te gebruiken tegen ernstige wetenschappers. Tenslotte gaat het er in deze thread niet om Steemans proces te maken maar wel dat van het creationisme dat zich - al dan niet onder het mom van degeneratie- of ID-theorieen - als een wetenschappelijk alternatief voor de natuurlijke selectietheorie wil voorstellen.
Jawohl Herr Weissnichts! Es ist zwingend, dass wir jene unverschämten Kreationistische Mischlingen ein für allemal zum Schweigen bringen! ...und sagen Sie bitte hallo zu Goebbels von mir. Maar serieus, dit meen je toch niet hoop ik? Ik weet niet hoe ik nog op een andere manier duidelijk kan maken hoe krom o.a. jouw houding tegenover creationisme is... twee onbekenden kan je niet met één vergelijking oplossen!
Blijkbaar schrijf ik heel gebrekkig Nederlands. Ik zou het fijn vinden als je mij een beetje tegemoed zou willen komen door te proberen mij te begrijpen... Zover ik weet heb ik niet veel negatiefs over Steeman geschreven. Ik ben een beetje teleurgesteld in u meneer Knownothing... vanaf het begin van deze discussie heb je voornamelijk blufwerk geleverd of argumenten gebruikt die zo vaag waren dat het niet eens een homeopatische dosis wetenschap bevatte... Leg mij uit waarom evolutietheorie zo geweldig is, ik wil weten hoe het werkt, niet een vage globale omschrijving maar de techniek! Maar ga niet proberen mij de mond te snoeren met een 'rode kaart' (
onzin over het pseudo-wetenschappelijke cq. onwetenschappelijke karakter van creationisme). Je discussieert nu met mij. Daarnaast meet je jezelf een bijna fascistische houding aan tegenover mij en ogenschijnlijk iedereen die niet jouw mening deelt. Daar bewijs je jezelf geen dienst mee, het voegt niet toe aan je overtuigingskracht. Steeman probeert iig nog eerlijk te zijn, en geeft toe dat hij het bestaan van God niet uit kan sluiten. De totalitaire houding van evolutionisten (
of het gros van de evolutionisten die hier hebben gereageerd) t.o.v. mensen als ik, die niet zomaar alles voor gesneden koek aannemen, vind ik erg teleurstellend. Het is voor mij totaal irrelevant of deze houding t.o.v. het creationisme uit een algemene consensus is voortgekomen. Ik ben het er niet mee eens en ik doe mijn best om uit te leggen en te onderbouwen waarom. Deze mening steek ik niet onder stoelen of banken. Maar mijn boodschap lijkt niet echt over te komen