Puzzel Puzzels
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: [Alternatieve geneeswijzen] Acupunctuur

Het is aangetoond dat het niet uitmaakt op welke plaats precies de naalden worden geplaatst. Het meridianen idee is hiermee van de tafel geveegd. Wel ben ik er van overtuigd dat accupunctuur werkt. Het verhoogd de bloedtoevoer waardoor pijnlijke plekken eerder weg kunnen zijn. Dit wordt soms ook bij paarden gebruikt met over het algemeen veel succes.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

The Don

Het is aangetoond dat het niet uitmaakt op welke plaats precies de naalden worden geplaatst. Het meridianen idee is hiermee van de tafel geveegd. Wel ben ik er van overtuigd dat accupunctuur werkt. Het verhoogd de bloedtoevoer waardoor pijnlijke plekken eerder weg kunnen zijn. Dit wordt soms ook bij paarden gebruikt met over het algemeen veel succes.
Dat is een conclusie die ik niet kan accepteren, omdat bij paarden bepaalde pijnlijke plekken verdwijnen als je er wat naalden in steekt is toch nog geen argument voor de werking van acupunctuur? Kan het niet zo zijn dat je door bijvoorbeeld massage hetzelfde effect krijgt?

offtopic: accupunctuur is als je een gat in je accu boort :shock:
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Veertje

Dat is een conclusie die ik niet kan accepteren, omdat bij paarden bepaalde pijnlijke plekken verdwijnen als je er wat naalden in steekt is toch nog geen argument voor de werking van acupunctuur? Kan het niet zo zijn dat je door bijvoorbeeld massage hetzelfde effect krijgt?
Tja, als het om de bloedtoevoer gaat, dan zou massage natuurlijk net zo goed kunnen werken. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het paard in kwestie (was er een bronvermelding voor deze "paard" bewering?) niet is gemasseerd maar met naalden is behandeld. Dus werken die naalden blijkbaar ook! En dus is het effect een gevolg van acupunctuur en niet van massage.

Wat je misschien bedoelt is dat dat nog niet bewijst dat acupunctuur ook werkt in gevallen die niets met de bloedtoevoer te maken hebben.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Wouter_Masselink

Deze 'paard' bewering berust puur op zelf gedane waarnemingen. Een paard heeft eerst ontzettende last van haar rug. er was met geen mogelijkheid meer op te rijden. Nadat er een speldenprikker mee aan de gang is gegaan, ging het na 2 behandelingen al veel beter. Er kon weer op gereden worden zonder pijn.

Dit heb ik tot 2 keer aan toe meegemaakt. Dit is geen wetenschappelijk bewijs daar ben ik van overtuigd. Is het zo vreemd om aan te nemen dat acupunctuur de bloedtoevoer verbeterd?
"Meep meep meep." Beaker
The Don

Wouter_Masselink schreef:Deze 'paard' bewering berust puur op zelf gedane waarnemingen. Een paard heeft eerst ontzettende last van haar rug. er was met geen mogelijkheid meer op te rijden. Nadat er een speldenprikker mee aan de gang is gegaan, ging het na 2 behandelingen al veel beter. Er kon weer op gereden worden zonder pijn.

Dit heb ik tot 2 keer aan toe meegemaakt. Dit is geen wetenschappelijk bewijs daar ben ik van overtuigd. Is het zo vreemd om aan te nemen dat acupunctuur  de bloedtoevoer verbeterd?
Dat is niet vreemd maar het is toch geen bewijs voor de werking van acupunctuur zoals het nu wordt toegepast? Als ik een paar naalden in mijn vinger zou steken wordt de bloedtoevoer ook groter en krijg ik een dikke rode vinger. Het fenomeen wat je nu beschrijft is een logisch gevolg van het in de huid prikken met een scherp voorwerp en heeft niets te maken met de term acupunctuur wat we aan het discussieren zijn.

Of heb ik het nu mis?
Wouter_Masselink

acupunctuur die de baan van de meridianen hersteld daar geloof ik niet in. Dat acupunctuur een positief resultaat kan geven, daar ben ik van overtuigd. Het placebo effect is uit te sluiten aangezien we met paarden te maken hebben. Paarden kunnen nu eenmaal niet weten of ze 'denken' dat het beter met ze gaat of niet.
"Meep meep meep." Beaker
The Don

acupunctuur die de baan van de meridianen hersteld daar geloof ik niet in. Dat acupunctuur een positief resultaat kan geven, daar ben ik van overtuigd. Het placebo effect is uit te sluiten aangezien we met paarden te maken hebben. Paarden kunnen nu eenmaal niet weten of ze 'denken'  dat het beter met ze gaat of niet.

Nou dat is niet helemaal juist, intelligente diersoorten en ook babies for that matter zijn gevoelig voor placebo's. het placebo effect behelst ook aandacht, liefde en aanraking (warmte) en dieren zijn net als de mens ook gevoelig voor deze zaken (althans sommige diersoorten).
glenn

Ok we spreken hier over het wegnemen van pijn. Maar accupunctuur zou ook een positieve invloed hebben op acne. Niet dat ik het gezien heb. maar als ik denk dat mijn acne beter wordt van acupunctuur en de acupunctuur zou geen enkele werking hebben, kan ik aannemen dat er ook geen daadwerkelijke optische verbetering optreed....

Ik denk niet dat je bij accupunctuur kunt spreken van een placebo effect... (tenminste niet voor 100%)

Kijk zo is er een stroming die Qi Gong heet. Een voorbeeld van de toepassing hiervan is een monnik die een speer met zijn keel kan ombuigen. Wetenschappelijk moeilijk te verklaren, maar de monnik zegt zijn energie te kunnen verplaatsen door het lichaam en daardoor meer weerstand op een bepaalde plek te kunnen bieden. Met andere woorden dat er energie door bepaalde lichaamsbanen loopt (in TCM genoemd Qi of chi) lijkt mij duidelijk.

Soms kan het zo zijn dat deze energie in het lichaam vastloop door een bepaalde oorzaak. Volgens mij is acupunctuur erop gericht deze blokade (die de vastloper veroorzaakt) op te heffen. De energie kan weer normaal doorstromen. Dus ik vraag me dan op mijn beurt weer of of het wel echt zo placebo is....???
jdr

Ok we spreken hier over het wegnemen van pijn. Maar accupunctuur zou ook een positieve invloed hebben op acne. Niet dat ik het gezien heb. maar als ik denk dat mijn acne beter wordt van acupunctuur en de acupunctuur zou geen enkele werking hebben, kan ik aannemen dat er ook geen daadwerkelijke optische verbetering optreed....  

Ik denk niet dat je bij accupunctuur kunt spreken van een placebo effect... (tenminste niet voor 100%)
Een placeboeffect betekent geenszins dat het geen enkele werking heeft, er gebeurt wel degelijk iets op fysiek vlak.

Voor placebo's en vele alternatieve geneeswijzen geld dat ze effectief zijn op psychosomatische aandoeningen.

Psychosomatisch is even somatisch als elke andere aandoening.

Acne evenals andere huidaandoeningen kunnen een psychosomatische uiting zijn van stress.

Onderzoek wijst uit dat bij toediening van een placebo (in welke vorm dan ook) een verhoging van het endorfinegehalte plaatsvind.

Dat dit een effect heeft op psychosomatische klachten kan niet onder de noemer 'geen enkele werking' gezet worden.

'Tussen de oren' is immers ook fysiek.
Michel

Zoals je ziet :

Liever een in gewikkelde verklaring dan toe geven dat je het niet weet.

Sommige wetenschappers zijn wel instaat een zeer ingewikkelde placebo hypothese te geven en niet instaat om gewoon toe te geven dat ze niet weten waarom het werkt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

jdr

Michel schreef:Zoals je ziet :

Liever een in gewikkelde verklaring dan toe geven dat je het niet weet.

Sommige wetenschappers zijn wel instaat een zeer ingewikkelde placebo hypothese te geven en niet instaat om gewoon toe te geven dat ze niet weten waarom het werkt.
Dat bij het placebo-effect o.a. een verhoogd endorfinegehalte optreedt berust niet op een hypothese, dit is keihard aangetoond.

Ingewikkeld is deze verklaring ook niet, voor vele neurotransmitters geldt dat ze beinvloed worden door signalen van buitenaf (totaalplaatje; dreiging, mooie vrouw, sfeer, etc).

Placebo's zijn hier niet uniek in.

Iemand die hier veel onderzoek naar heeft gedaan is de neurowetenschapper 'Fabrizio Benedetti'.

Google hem maar eens op.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!