Moderator: Rhiannon
Dat is een conclusie die ik niet kan accepteren, omdat bij paarden bepaalde pijnlijke plekken verdwijnen als je er wat naalden in steekt is toch nog geen argument voor de werking van acupunctuur? Kan het niet zo zijn dat je door bijvoorbeeld massage hetzelfde effect krijgt?Het is aangetoond dat het niet uitmaakt op welke plaats precies de naalden worden geplaatst. Het meridianen idee is hiermee van de tafel geveegd. Wel ben ik er van overtuigd dat accupunctuur werkt. Het verhoogd de bloedtoevoer waardoor pijnlijke plekken eerder weg kunnen zijn. Dit wordt soms ook bij paarden gebruikt met over het algemeen veel succes.
Tja, als het om de bloedtoevoer gaat, dan zou massage natuurlijk net zo goed kunnen werken. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het paard in kwestie (was er een bronvermelding voor deze "paard" bewering?) niet is gemasseerd maar met naalden is behandeld. Dus werken die naalden blijkbaar ook! En dus is het effect een gevolg van acupunctuur en niet van massage.Dat is een conclusie die ik niet kan accepteren, omdat bij paarden bepaalde pijnlijke plekken verdwijnen als je er wat naalden in steekt is toch nog geen argument voor de werking van acupunctuur? Kan het niet zo zijn dat je door bijvoorbeeld massage hetzelfde effect krijgt?
Dat is niet vreemd maar het is toch geen bewijs voor de werking van acupunctuur zoals het nu wordt toegepast? Als ik een paar naalden in mijn vinger zou steken wordt de bloedtoevoer ook groter en krijg ik een dikke rode vinger. Het fenomeen wat je nu beschrijft is een logisch gevolg van het in de huid prikken met een scherp voorwerp en heeft niets te maken met de term acupunctuur wat we aan het discussieren zijn.Wouter_Masselink schreef:Deze 'paard' bewering berust puur op zelf gedane waarnemingen. Een paard heeft eerst ontzettende last van haar rug. er was met geen mogelijkheid meer op te rijden. Nadat er een speldenprikker mee aan de gang is gegaan, ging het na 2 behandelingen al veel beter. Er kon weer op gereden worden zonder pijn.
Dit heb ik tot 2 keer aan toe meegemaakt. Dit is geen wetenschappelijk bewijs daar ben ik van overtuigd. Is het zo vreemd om aan te nemen dat acupunctuur de bloedtoevoer verbeterd?
acupunctuur die de baan van de meridianen hersteld daar geloof ik niet in. Dat acupunctuur een positief resultaat kan geven, daar ben ik van overtuigd. Het placebo effect is uit te sluiten aangezien we met paarden te maken hebben. Paarden kunnen nu eenmaal niet weten of ze 'denken' dat het beter met ze gaat of niet.
Een placeboeffect betekent geenszins dat het geen enkele werking heeft, er gebeurt wel degelijk iets op fysiek vlak.Ok we spreken hier over het wegnemen van pijn. Maar accupunctuur zou ook een positieve invloed hebben op acne. Niet dat ik het gezien heb. maar als ik denk dat mijn acne beter wordt van acupunctuur en de acupunctuur zou geen enkele werking hebben, kan ik aannemen dat er ook geen daadwerkelijke optische verbetering optreed....
Ik denk niet dat je bij accupunctuur kunt spreken van een placebo effect... (tenminste niet voor 100%)
Dat bij het placebo-effect o.a. een verhoogd endorfinegehalte optreedt berust niet op een hypothese, dit is keihard aangetoond.Michel schreef:Zoals je ziet :
Liever een in gewikkelde verklaring dan toe geven dat je het niet weet.
Sommige wetenschappers zijn wel instaat een zeer ingewikkelde placebo hypothese te geven en niet instaat om gewoon toe te geven dat ze niet weten waarom het werkt.