Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Filosofie] Wat is tijd?

Tijd is gewoon één uitvinding gemaakt door de maatschappij om het leven meer geordend te maken. Het is praktisch onmogelijk om een perfecte wetenschappelijke verklaring te leggen op tijd want tijd is een uitgevonden ding. Persoonlijk vind ik de tid wel een fascinerend ding aangezien het een gemeenschappelijk ding is voor alle mensen op de wereld, iedereen meet de tijd met één of ander toestel... en nu moek gaan maffen... door de tijd... (rest komt nog later)

Dat denk ik ook.Mijn kat houdt geen rekening met tijd en heeft een lekker leventje.Hij is slimmer dan de meeste onder ons.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

peterdevis

Boaz schreef:De pupere wolf:
Alles wordt natuurlijk veel duidelijker als men weet dat alles te beschrijven is met een golffunctie. Dat wetende, moet er wel tijd zijn. Anders kan men niets beschrijven.
Daar was geloof ik niet iedereen het mee eens. Maar je hebt volgens mij volkomen gelijk. Niet aan jou gericht maar aan diegenen die het er niet mee eens waren; Als je tijd wegneemt is een golf een beschrijving van een cirkel waar je met een vaste (constante) hoeksnelheid doorheen loopt. Door tijd toe te voegen ontstaat de golf.
1) dit gaat enkel op als de amplitude van de golf gedurende de tijd constant blijft, anders krijg je geen circel

2) het is niet omdat je door een parameter weg te laten een elegante beschrijving krijgt dat dit ook een fysische realiteit is en die parameter niet zou bestaan. Laat de derde dimensie weg van een bol en je krijgt een circel, toch bestaan er bollen in realiteit .
Doordat ALLES een golfbeweging is, geluid-licht-getijden-seizoenen-je carriere-je relatie-de huizenmarkt-de economie-enzovoort heeft .
Is dat zo ? Het is niet omdat eender welke functie in termen van golffuncties (fourieranalyse) kan geschreven worden, dat elke functie een golffunctie is.
Ik hoor wel eens zeggen dat er niets was voor er iets was. Da's natuurlijk onzin
Waarom? Als je de vraag "wat was er voor ..." consequent doortrekt kan deze enkel eindigen met het antwoord "niets"
Een andere gehoorde theorie die ik verklarender vind is dat materie ontstaat uit energie. Materie en antimaterie zijn elkaars tegenhangers, de these en antithese. Samengevoegd geven zij een synthese, energie. Dus als materie ontstaat, ontstaat ook antimaterie. Daar vanuit gaande betekend dat voor er iets was er alleen maar energie was (Rob: God?). Uit deze energie is materie ontstaan...
Je kan evengoed stellen dat energie voortkomt uit materie. Meer waarschijlijk zijn energie en materie twee verscheiningsvormen van éénzelfde fenomeen. De vraag blijft nog steeds vanwaar komt het ?
Wat ik interessant vind is het volgende. Bestaat het hier en nu? In principe niet. 'Nu' bestaat niet. Alles is verleden en toekomst en 'nu' is het vacuum daartussen. Op het moment dat ik "nu" zeg, is het tevens voorbij en dus verleden. Zelfs als ik me voorbereid op het moment 'nu'. Over 5 minuten is 'nu', dan heb ik het over toekomst. Tot het moment daar is. En als het er is, is het ook tevens voorbij, dus verleden. Het is in feite als een boek dat je openslaat. De linkerbladzij verteld het verleden. De rechterbladzij verteld de toekomst. Als ik het boek dichtsla is precies het moment dat de bladzijden raken het moment nu. Het is er, en tegelijkertijd niet. ...
Ik denk juist het omgekeerde, namelijk dat enkel het nu bestaat en geen toekomst of verleden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Boaz

1) dit gaat enkel op als de amplitude van de golf gedurende de tijd constant blijft, anders krijg je geen circel

2) het is niet omdat je door een parameter weg te laten een elegante beschrijving krijgt dat dit ook een fysische realiteit is en die parameter niet zou bestaan. Laat de derde dimensie weg van een bol en je krijgt een circel, toch bestaan er bollen in realiteit .
1. Ja da's waar, dan krijg je geen zuivere cirkel maar wellicht een ovaal.

2. Tijd bestaat ook, net als de bollen, maar het vergelijk klopt. Ik zie dit niet als een tegenargument.
Is dat zo ? Het is niet omdat eender welke functie in termen van golffuncties (fourieranalyse) kan geschreven worden, dat elke functie een golffunctie is.
Nee?
Als je de vraag "wat was er voor ..." consequent doortrekt kan deze enkel eindigen met het antwoord "niets"
Dat is denk ik 'iets' waar we niet uit zullen komen. Dat zijn dingen wie weniet kunnen begrijpen. Net als de (on)eindigheid van het heelal. Maar uit niets iets laten ontstaan riekt naar tovenarij. Bestaat god dan toch?
Ik denk juist het omgekeerde, namelijk dat enkel het nu bestaat en geen toekomst of verleden.
Da's een aardige. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat god NU alles geschapen heeft. Er is geen verleden. Hij heeft jou geheugen, mijn geheugen, ons geheugen, alle mensen alles NU geschapen. Alleen weten we dat niet. Tsja, ook zo'n verhaal. Wel apart dat je stelt dat aleen nu bestaat en geen toekomst en verleden. Als je het mij vraagt bestaan ze alle drie en vormen ze een drie-eenheid. Ze kunnen slechts bestaan omdat de ander bestaat. Verleden bestaat omdat nu bestaat, nu bestaat omdat toekomst bestaat. Maar als we geen toekomst hebben bestaat het nu ook niet meer en is het verleden ook verleden tijd.

Maar je moet het met me eens zijn dat je het moment NU niet kan vastpakken. Het is voor ons moeilijk te grijpen.
peterdevis

Maar uit niets iets laten ontstaan riekt naar tovenarij. Bestaat god dan toch?
Bij het uit niets iets creeren kan God niet helpen want dan zou er al iets zijn.

en ja je kan het tovenarij noemen. Dat is in idergeval verstaanbaarder als quantumfluctuaties van het ledige.
Verleden bestaat omdat nu bestaat, nu bestaat omdat toekomst bestaat. Maar als we geen toekomst hebben bestaat het nu ook niet meer en is het verleden ook verleden tijd.
Eigenlijk zouden we eerst moeten definieren wat we verstaan onder "bestaan". Bij mij is bestaan dat hetgene wat bestaat ergens aanwezig is. Voor mij is dit bij verleden en toekomst niet.
Boaz

Bij mij is bestaan dat hetgene wat bestaat ergens aanwezig is.
Tsja, volgens deze definitie bestaan verleden en toekomst inderdaad niet. Maar dan bestaat wel meer niet. Bestaat tijd dan wel? Volgens deze zelfde definitie bestaat tijd dan ook niet...?
peterdevis

Bij mij is bestaan dat hetgene wat bestaat ergens aanwezig is.
Tsja, volgens deze definitie bestaan verleden en toekomst inderdaad niet. Maar dan bestaat wel meer niet. Bestaat tijd dan wel? Volgens deze zelfde definitie bestaat tijd dan ook niet...?

Inderdaad!
Boaz

Dat vind ik wel een leuk gezichtspunt. Tegelijkertijd vraag ik me af of we wel de juiste woorden gebruiken. Bestaan is zo'n term waar je niet veel mee kan. Gedachten bestaan niet, maar zijn. Het leven bestaat niet maar 'is'. Dromen bestaan niet, maar gebeuren. Dus wellicht geldt hetzelfde voor de tijd, tijd bestaat niet maar 'is'. Verleden en toekomst komen en zijn geweest. Dat betekend dus dat ze niet bestaan maar we ze wel kennen. Ik kan geen ander woord in het Nederlands bedenken dat een juiste beschrijving geeft.

Ik heb erg veel op met het drieluik. Vrijwel alles in de kosmos vormt een drieluik of heeft drie (basis)componenten, met uitzondering van bv een waterstofatoom en nog wat dingen. Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, met wat moeite kun je overal een drieluik voor verzinnen. Uit een drieluik kun je vaak wel een leuke conclusie trekken, het een kan niet zonder het ander bestaan.

Als we geen oorlog zouden kennen weten we ook niet wat vrede is. Als we niet weten hoe het is om ongelukkig te zijn, weten we ook niet hoe het is om gelukkig te zijn. Als armoe niet bestaat (oeps, voorkomt), komt rijkdom ook niet voor. Als er geen knappe mensen zijn, zijn er ook geen lelijke. En zo kun je nog wel even doorgaan. Maar dus ook voor tijd, zonder toekomst geen verleden. Deze voorbeelden zijn allemaal de twee uitersten, these en antithese. Ergens ligt een midden, de synthese. De synthese ligt in veel gevallen minder voor de hand maar is er wel. Voor het geval van de tijd is het moment 'nu' de synthese, tenminste wel in mijn beeld. Het moment nu bestaat dus niet, maar 'is'... Of val ik nu in herhaling? :shock:
Anonymous

Zeg Boaz,

Toen ik begon te lezen in jou laatste berichtje dacht ik: Oh nee, nog iemand die denkt dat mensen niet harmonie met elkaar kunnen leven omdat dat "nu eenmaal zo is". Maar wat je zegt over die synthese vind ik daarentegen wel degelijk zeer interessant......

Dan zie jij "nu" als een soort compromis tussen het verleden en de toekomst... (toch?) Das volgens mij best een vruchtbare denkwijze..

"Nu" bestaat inderdaad niet, en dat is deels te danken aan dat ons bewustzijn slechts een achteraf-interpretatie is van wat wij zogenaamd meemaken.

Misschien is het in deze discussie leuk om Kant er es bij te halen... Hij geloofde immers dat de begrippen tijd en ruimte vastliggen in de menselijke rede, ik kan me daar persoonlijk zeer goed in vinden....

-$tijn
Boaz

Dan zie jij "nu" als een soort compromis tussen het verleden en de toekomst... (toch?)
Compromis is voor mij niet het juiste woord. Het is de balans tussen het verleden en de toekomst. Het mes waarop de balans rust. (ken je de oorspronkelijke balans met het mes?). Dit mes moet oneindig scherp zijn om een zo zuiver mogelijke meting te geven.

Ik vraag me wel eens af of het mogelijk is in dit moment 'nu' te komen. Bijvoorbeeld d.m.v. meditatie. Of op een andere manier. Zouden er mensen zijn die zo goed kunnen mediteren (zoals boedisten) zodat zij in staat zijn zich in het moment nu te plaatsen. Zij zijn dan tijdelijk los van toekomst en verleden en bevinden zich in de derde component, het moment nu. Lijkt me ook wel een leuke gedachte....
iemand die denkt dat mensen niet in harmonie met elkaar kunnen leven
Dat vraag ik me overigens wel eens af. Tot op heden lukt het niet best. We worden volgens mij toch nog wel redelijk gestuurd door hormonen en instinct. Als mannetjes geen behoefte hadden aan een soort bewijsdrift, territoriumdrift, imponeren dan zou er vast veel minder oorlog zijn. Ook stukken minder agressie. Het is bewezen dat hoge gehaltes testosteron behoorlijk wat agressie met zich meebrengt. Dus willen we in harmonie met elkaar leven, dan moeten we misschien wel het testosteron gehalte systematisch gaan verlagen door manipulatie met voedsel. Tegelijkertijd zorgen deze driften wel voor vooruitgang denk ik, dus we moeten een beetje voorzichtig zijn met beperkingen....
Anonymous

Sorry maar dat van dat testosteron vind ik echt klets... Je gaat je hormonen toch niet de schuld geven van ONRECHTVAARDIG gedrag?

Das volgens mij gewoon te makkelijk, de menselijke rede is volgens mij in het beginsel in staat om te leren omgaan met deze dingen, soms kan ik bijvoorbeeld boos worden, dan wil ik iemand pijn doen, ik beredeneer dan vervolgens met mijn verstand dat dat onrechtvaardig is omdat het onvoordelig is voor een ander ook al lucht het mij enorm op (dit geld natuurlijk niet voor kinderen en marionetten zoals Bush). Ik denk dat de mens van nature goed is en dat iedereen kan leren om deze driften onder controle te houden, maar dit is allemaal zwaar off-topic.

Ik denk inderdaad dat meditatie een van de weinige manieren zoniet de enige is om je in het nu te bevinden, mediteren is namelijk de kunst van het legen van je gedachten... Als je in meditatie bent het heb je ook helemaal geen besef van tijd meer. Als je eruit komt weet je ook niet hoe lang je "weg" was. Maar WAT IS TIJD??? Ik denk dat het gewoon iets is dat we een naam hebben gegeven omdat dat makkelijk is voor de mensheid en dat het symbool staat voor verandering. "The tricky part" is zeg maar dat de mens het enige wezen is dat instaat is om dit onderscheid te maken..... Een eekhoorn kan niet op tijd zijn... Een eekhoorn heeft gewoon geen mate van bewustzijn zoals we die kennen.

Daarom denk ik dat het belangrijk is dat we niet zomaar alles vanzelfsprekend gaan vinden en dingen als tijd zien als lostaandde entiteiten, het BEGRIP tijd is volgens mij onlosmakelijk verbonden met de menselijke rede.

-$tijn
Boaz

Sorry maar dat van dat testosteron vind ik echt klets... Je gaat je hormonen toch niet de schuld geven van ONRECHTVAARDIG gedrag?
Is onrechtvaardig hetzelfde als agressie? Onrechtvaardig gedrag is geen emotie... Maar het is off-topic dus heb ik voor de gelegenheid maar even een nieuw topic gestart.

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...1802&highlight=
Anonymous

Tijd is hetgeen dat ervoor zorgt dat er verandering plaats kan vinden zodat we door gaan en veranderen. Tijd is een dimensie net als ruimte en ze kunnen niet zonder elkaar, voordat het universum er was , was er volgens mij al tijd anders had het nooit uit kunnen groeien. Als je vraagt kunnen we in de toekomst reizen? dan zeg ik: dat doen wel al. het is mogelijk om dit te versnellen/verkorten er zijn experimenten gedaan met tijdreizen met verrasend resultaat. Ze k0nden de tijd in 1987 met 3% beinvloeden. Maar tijdens 1 v.d experimenten is wat fout gegaan dacht ik.

Maar zoals ik ze, wij reizen nu in de toekomst maar dat wil niet zeggen dat we de tijd niet terug kunnen draaien.

Lees hier meer over die experimenten

http://www.nieuws-platform.nl/index.php?itemid=570
Erwin

Wat is tijd? Man!, heb je niks moeilijkers :shock: . Maar goed... ik zal een poging wagen een aantal dingen te verhelderen.

Ik heb twee opmerkingen bij de discussie. Ik lees een hierboven een aantal bijdragen over het begin van de tijd en over het idee dat tijd een constructie zou zijn van het menselijk denken. De eerste helft van de bovenste zin is volgens mij zinloos (hoewel het een stukje zin is :wink: ). Het tweede deel lijkt me interessanter. Je kunt volgens mij namelijk begrijpen dat denken over hetgeen dat voor het ontstaan van tijd bestond onmogelijk is door je te beseffen dat tijd een constructie is van het menselijk denken. Het zit zo...

Elders heb ik al proberen uit te leggen dat in feite de hele wereld om ons heen een constructie is van menselijk denken (zie topic: wat is een feit?). Het is mogelijk dat er een wereld is die onafhankelijk bestaat van het menselijke denken, maar deze wereld kunnen we niet waarnemen. We kunnen dus niet weten dat deze wereld bestaat. Om iets waar te kunnen nemen moet je dat 'iets' namelijk kunnen omzetten in gedachten/woorden. Je moet het met andere woorden kunnen plaatsen in een begrippen kader. De door ons waargenomen wereld bevat dus altijd een subjectief element van dit begrippenkader. Gelukkig kunnen we de wereld ook niet helemaal subjectief bekijken. Onze theorieen over de wereld worden immers beinvloed door de wereld om ons heen. Theorieen van andere mensen zijn een belangrijke bron van invloed. Maar bv. stenen, waaraan we ons stoten als we er tegenaan lopen zijn net zo goed van invloed. Hieruit volgt dat uiteindelijk ALLES in feite (en ja... ik bedoel 'in feite') een menselijke constructie is. We kunnen nooit zeker weten of we de 'werkelijke' wereld waarnemen (hoewel dit bij toeval wel zo kan zijn), maar we weten wel dat we bepaalde zaken allemaal ongeveer het zelfde ervaren.

Tijd lijkt me bij uitstek een begrip dat alle mensen (zelfs ongeacht culturele, geografische of historische verschillen) ongeveer op de zelfde manier ervaren. Sommigen denken dat de tijd zich in een circel beweegt, sommigen denken dat dit in een rechte lijn gebeurt en anderen zijn van mening dat het een dimensie is, waarin wij ons bewegen. Maar we zijn het allemaal eens over het feit, dat tijd bestaat (of 'is' als dat al een verschil aangeeft) en dat het iets met verandering te maken heeft.

Bovendien is 'tijd' een essentieel element van onze logica; de manier waarop we onze gedachten ordenen. Het concept 'tijd' zit via de logica in alle denkbare begrippenkaders opgesloten, zoals we ons de wereld ook niet voor kunnen stellen zonder de 3 dimensies die 'vorm' geven aan de wereld, is het ook niet mogelijk om over de wereld te denken in tijdloze termen.

Dit betekent nu, dat het geen zin heeft om te proberen te denken over een 'periode' (deze term impliceert tijd en is daarom onjuist, maar ik weet geen betere) voordat tijd bestond. Het menselijk denken slaat gewoon niet om een tijdloze periode.

De tweede opmerking heeft te maken met de term 'verandering'. Deze term wordt hierboven op twee verschillende manieren gebruikt. Verandering wordt door sommigen verstaan als beweging en door anderen als mutatie. Natuurkundigen zijn geneigd om over verandering te denken in termen van beweging. Voor hen betekent het niet-bewegen van het meest fundamentele deeltje (wat dit dan ook moge zijn... ik ben geen natuurkundige en weet hier weinig van) dat er geen verandering zou bestaan en dat de tijd dan zou stil staan. Sociale wetenschappers (sociaal is niet perse aardig of gezellig he... voordat ik dalijk de naam krijg natuurwetenschappers onaardig te vinden of zo :wink: ) zijn echter geneigd om over verandering te denken in termen van mutatie. Verandering is bij hen niet zo zeer het bewegen van elementaire deeltjes, maar het intrinsiek 'anders' worden van een object. Het maakt dan geen barst meer uit of er beweging is in het heelal of niet... de tijd gaat gewoon vrolijk door.

Je zou tijd zelfs kunnen opvatten als kenmerk van een object/subject (een subject is een interpreterend object)*. Het verstijken (in de zin van het 'zich ontwikkelen') van de tijd zou dan betekenen, dat objecten/subjecten ALtijd onderhevig zijn aan verandering. Sterker nog... subjecten zijn instaat om het verstrijken van de tijd te interpreteren en zich aan te passen aan hun bevindingen. Ze zijn daarmee in staat om zelf veranderingen te doen ontketenen als gevolg van het verstrijken van tijd. Dit gebeurt in de praktijk ook regelmatig. We vinden bepaalde dingen 'niet van deze tijd' en willen die daarom veranderen. ;)

*Natuurkundigen... is deze bewering te rijmen met de speciale relativiteitstheorie?
peterdevis

*Natuurkundigen... is deze bewering te rijmen met de speciale relativiteitstheorie?

Neen, natuurkundigen gaan er vanuit dat de wereld op zich bestaat los van het menselijk denken, m.a.w. dat er een reele fysische wereld is.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Erwin

Je hoort mij ook niet ontkennen dat er een reele wereld is. Het is echter fundamenteel onmogelijk om daar zeker van te zijn, omdat een waarneming theoretisch geladen is. Dat hebben natuurkundigen toch niet perse een probleem mee?

Wat ik me wel afvraag is wat natuurkundigen vinden van de stelling dat tijd een kenmerk is van een (waarnemend) object in het licht van de speciale relativiteitstheorie. Of is enkel de waarneming van het tijdsverloop subjectgebonden, terwijl er een reele tijd bestaat onafhankelijk van dit object.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!