Moderator: Rhiannon
en daardoor krijgen we niet de kans om een genetische resistentie tegen die ziektes op te bouwen.
De mens degenereert. Doordat de medische wetenschap steeds beter in staat is pasgeborenen en kinderen met een gebrek of ziekte in leven te houden, zijn deze genetisch zwakkeren in de gelegenheid hun erfelijk materiaal door te geven. De vatbaarheid voor allerlei ziekten bij de volgende generatie neemt daardoor navenant toe. De techniek geeft meer mensen de kans te overleven, maar tegelijkertijd wordt de mens als species steeds zwakker.
Misschien is onderstaand bericht verhelderend, al ben ik het zeker niet op alle punten met deze 'evolutie-expert' eens.Bartsel schreef:Niet mee eens. Zie eerdere post. Het genetische landschap van de mens wordt door het fenomeen dat je aanstipt juist diverser, en daarmee per definitie weerbaarder tegen onvoorzienigheden. Denk over afrikanen met sikkelcelanemie. Die zijn daar niet echt goed mee af, maar het biedt ze wel weerstand tegen malaria. Ik bedoel maar.
Een soort is een ketting die zo sterk is als zijn sterkste schakel, niet een ketting die zo zwak is als zijn zwakste. En de zwakste zou ook nog best wel eens de sterkste kunnen zijn als zich onverhoopt veranderingen in de omgeving voordoen.
Basale evolutionaire principes.
en gecombineerd met dit:Ik ben bang dat afgunst, haat, en dat soort onprettige zaken haast niet zijn uit te bannen uit de mens. Het zit gewoon in ons. Als iemand niet alles heeft wat zijn hartje begeert, zal hij toch bezig blijven om het doel te verwezenlijken. En daarbij gaan er nu eenmaal sommigen over lijken. Misschien kunnen we wel dingen makkelijker maken voor onzelf. Maar dit is een kwestie van ons eigen lichaam volproppen met technologie, we worden niet geboren met die technologie. Het is dus geen natuurlijk proces, en in wezen blijven we dan gewoon Homo Sapiens.
en daar wordt ik eventjes stil van.Mensheid splitst zich in Übermensch en Untermensch
Phillip schreef:snap iedereen mijn topic nu?!
écht, dit was exact mijn bedoeling van deze topic. nadenken met:
" met wat zijn we eigenlijk bezig?.
en heef toe, daar strijden de geleerden naar:
- eeuwig leven
- controle en vat hebben op alles & nog wat. op dieren, planten, kortom.. de mens centraal stellen in het Heelal. zeg maar: de'n baas op alles.
tiens, het verhaaltje van "Frankenstein": 'het schepsel wel macht veroveren op de 'creator'.
Misschien zijn we al dom.Bartsel schreef:Er worden hier de hele tijd twee dingen door elkaar gehaald: Het voortbestaan van de menselijke beschaving zoals we hem kennen, en het voortbestaan van de mens als soort.
In beiden speelt de intelligentie van de menselijke individuen wellicht een verschillende rol. Wellicht niet. Maar het blijven twee verschillende dingen.
Even omdraaiend (altijd interessant): wat als de mens ineens dom werd? Zou dat goed zijn voor de planeet/gaia/lokale ecosystemen/individuen? Morgen lezen we allemaal de Telegraaf. Wat dan?
Ik begrijp je niet helemaal, wat draagt dit bij aan de discussie?Joke schreef:Misschien zijn we al dom.
Anders zouden we toch wel andere leiders kiezen.
TOCH