Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik heb laatst iets gelezen in de krant over het syndroom van Asperger. O.a. geniale mensen zoals (Bernard) Montgomery hebben dit gehad of hebben dit nog steeds. Nu weet ik wel dat hoogbegaafdheid ook vaak aansluit tot een wat moeilijkere positie in de maatschappij, maar dat is bij Asperge dus ook het geval.

http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm#checklist

Misschien even handig, bovenstaand een checklist over dit syndroom.

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Zelfdoding omdat je hoogbegaafd bent, dat is wel wat vreemd. Kijk, hoogbegaafdheid is op zichzelf natuurlijk geen probleem. Je bent slim en kunt daarom in cognitief opzicht meer dan anderen -- ik zou zeggen, profiteer ervan!

Problemen ontstaan pas als zo'n hoogbegaafde niet gemakkelijk met anderen communiceert. Dat is overigens NIET inherent aan hoogbegaafdheid; het heeft veel meer te maken met je sociale begaafdheid (persoonlijkheidsonderzoek naar de Big 5 (de vijf belangrijkste persoonlijkheidstrekken) heeft laten zien dat intelligentie en sociaal functioneren aparte factoren zijn). Nu is het natuurlijk heel goed mogelijk dat een een sociaal wat minder functionerende persoon hoogbegaafd is; de kans is aanzienlijk dat hij of zij de problemen aan die hoogbegaafdheid gaat wijten ("de sukkels begrijpen me niet") -- in psychologische termen, de persoon in kwestie kan het probleem dan externaliseren, waardoor hij/zij een goed gevoel over zichzelf blijft houden ("ik functioneer niet best, maar dat komt omdat ik slimmer/beter ben dan anderen").

Hoogbegaafdheid wordt dan een reden om te mogen disfunctioneren. Dat is tragisch, omdat je zo niet gestimuleerd wordt om je zwakke punten (gebrek aan sociale vaardigheden, gebrek aan doorzettingsvermogen) te verbeteren. Dat kan er weer toe leiden dat hoogbegaafden veel minder goed terecht komen dan je op basis van hun intelligentie alleen, zou verwachten. Zie Joriena; opleidingen afbreken omdat ze "zo saai" zijn (Joriena: zeker aan de universiteit is er NIEMAND die jou verplicht om minstens vier jaar over een opleiding te doen, of om er maar een te doen; ikzelf ben in drie jaar in twee richtingen afgestudeerd; uiteraard kan je er ook allerlei zaken naast doen als je dat interessanter zou vinden) is over het algemeen geen goede start voor een mooie carrière. Ook hoogbegaafden zijn "master of their own destiny". Dat hoogbegaafdheid geen handicap is blijkt uit het feit dat het IQ van de gemiddelde universiteitsstudent omstreeks de 128 bedraagt; je treft daar statistisch gesproken dus veel hoogbegaafden aan. (Daarmee zou je als hoogbegaafde dus goed moeten kunnen praten als je communicatieproblemen aan je hoogbegaafdheid liggen -- lukt het zelfs daar niet, dan ligt het echt ergens anders aan. Ook: hoogbegaafdheid wordt, naarmate je ouder wordt, vermoedelijk steeds minder een probleem: op de lagere school val je uit de toon, op het VWO zijn er veel meer slimme kinderen, op de universiteit ben je heel gewoon, in je beroep is iedereen ongeveer zo slim als jij -- kwestie van selectie).

Nu die zelfdoding: ik zou eerder gaan zoeken naar depressieve problematiek, wellicht samenhangend met problemen in het sociale functioneren, die dan weer zouden kunnen samenhangen met hoogbegaafheid. De kern is vermoedelijk eerder het sociaal disfunctioneren, niet de hoogbegaafheid. Plat gezegd, zorg dat je cliente iets leuks gaat doen met gelijkgestemden -- naar de Jonge Onderzoekers voor mijn part. (probleem is wellicht dat jouw cliente "niks leuk" vindt -- dat kunnen die hoogbegaafden soms heel overtuigend en welsprekend beargumenteren. Praten kunnen ze meestal wel, maar kritisch denken -- over zichzelf -- is voor hen net zo moeilijk als voor andere gewone mensen). Sterkte ermee, is niet de gemakkelijkste client denk ik.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Nooit last van gehad. Vrienden genoeg en nooit problemen met communiceren. Misschien klopten die testen niet.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik heb een vriend die timmerman is, gespecialiseert in het maken van trappen en nog niet weet hoe hoog een trede is, en ik heb vrienden die geneeskunde, sterrenkunde, noem maar op studeren.

je merkt wel dat er verschil zit in, laten we het intelligentie noemen, maar met elk van mijn vrienden heb ik zat te bespreken.

Met de één een gesprek over oud papier ophalen, voetbal, motoren, vakanties en over wat gekke beau nu weer voor onderbroek aanheeft, en met de ander over of 'survival of the fittest' wel of niet van Darwin komt.

Er zijn ook zat onderwerpen die met beide partijen besproken worden.

Ik denk dus niet dat het aan je "wetenschappelijke" intelligentie ligt, meer aan je intrapersoonlijke. (zie Gardner)

Je kan je proberen aan te passen aan de ander. Er niet vanuit gaan dat hij/zij alles weet, en als jou iets uitgelegt word ze gewoon laten uitspreken.

En er zijn altijd gebieden waar je iets niet vanaf weet. Probeer interesse in de mensen zelf te tonen, en wat minder in wat ze wel of niet te zeggen hebben.

Misschien zou je zelf ook wat op je taalgebruik kunnen letten.

En eens gaan kijken bij jezelf wat je tegen houd om contact te leggen. Intelligentie kan een mooie schulp zijn.

veel sterkte.. Hoop dat je er wat aan hebt of dat je er nu (maanden later) al uit bent.
Gebruikersavatar
Napoleon Dynamite
Artikelen: 0
Berichten: 778
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 11:14

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

en met de ander over of 'survival of the fittest' wel of niet van Darwin komt.


Ik weet het off topic: maar van wie was die oorspronkelijk? Hobbes of Spencer?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Gebruikersavatar
timwaagh
Artikelen: 0
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 16 mar 2005, 15:50

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Anonymous schreef:je kan ook aan een verwante vorm van autisme lijden. (of autisme)

20% van de autisten is hoog intellectueel.

verstoorde interactiepatronen met anderen is kenmerkend voor deze ziekten.

Een bezoekje aan een psycholoog kan je helpen.

Om je discrepanties te onderzoeken & misschien je wel hier verder mee te helpen.
Nooit doen!

Ik heb een moeder die psycholoog is enhet enige waar ze mee bezig is is het veranderen van mij (ik heb Asperger, autisme dus...het is niet te genezen...dus zo'n psycho-aap is ook niet erg nuttig). Echt waar hoor...er zijn weinig irritantere dingen dan dat. en bij ongeveer alles heeft ze wel geclaimed dat het door de therapie komt....Het is écht zwaar *****. Ook helemaal niet goed voor je zelfvertrouwen. Ik ben geen gelukkig mens, dus iedereen die naar een psycho-aap stapt is hierbij gewaarschuwd!

Hoogbegaafden stellen zich aan. Ik gok erop dat ik er wel onder zou kunnen vallen als ik zou willen...het is imo zo van eenjte zegt: 'ik ben hoogbegaafd'...duizend anderen staan op...'ik ook! ik ook! ik ook!'. en dan is het een mooi onderwerp om over te zeuren....'en wat heb jij voor problemen?' 'dat ik niet met anderen kan omgaan ligt eraan dat zij mij niet begrijpen' 'ik sla stappen over en daardoor val ik in slaap bij de uitleg en zit ik nu op de havo'. Alle problemen worden op een hoop gegooit. Het is denk ik geen toeval dat hoogbegaafden ondervertegenwoordigt zijn onder onderzoekers.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

timwaagh schreef:
Anonymous schreef:
je kan ook aan een verwante vorm van autisme lijden. (of autisme)

20% van de autisten is hoog intellectueel.

verstoorde interactiepatronen met anderen is kenmerkend voor deze ziekten.

Een bezoekje aan een psycholoog kan je helpen.

Om je discrepanties te onderzoeken & misschien je wel hier verder mee te helpen.
Nooit doen!

Ik heb een moeder die psycholoog is enhet enige waar ze mee bezig is is het veranderen van mij (ik heb Asperger, autisme dus...het is niet te genezen...dus zo'n psycho-aap is ook niet erg nuttig). Echt waar hoor...er zijn weinig irritantere dingen dan dat. en bij ongeveer alles heeft ze wel geclaimed dat het door de therapie komt....Het is écht zwaar *****. Ook helemaal niet goed voor je zelfvertrouwen. Ik ben geen gelukkig mens, dus iedereen die naar een psycho-aap stapt is hierbij gewaarschuwd!

Hoogbegaafden stellen zich aan. Ik gok erop dat ik er wel onder zou kunnen vallen als ik zou willen...het is imo zo van eenjte zegt: 'ik ben hoogbegaafd'...duizend anderen staan op...'ik ook! ik ook! ik ook!'. en dan is het een mooi onderwerp om over te zeuren....'en wat heb jij voor problemen?' 'dat ik niet met anderen kan omgaan ligt eraan dat zij mij niet begrijpen' 'ik sla stappen over en daardoor val ik in slaap bij de uitleg en zit ik nu op de havo'. Alle problemen worden op een hoop gegooit. Het is denk ik geen toeval dat hoogbegaafden ondervertegenwoordigt zijn onder onderzoekers.
Je stelt je toch aan als je alle psychologen over dezelfde kam scheert? :shock: (Noot: ik ben een psycholoog in wording)
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

en met de ander over of 'survival of the fittest' wel of niet van Darwin komt.


Ik weet het off topic: maar van wie was die oorspronkelijk? Hobbes of Spencer?


Spencer
Gebruikersavatar
timwaagh
Artikelen: 0
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 16 mar 2005, 15:50

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Je stelt je toch aan als je alle psychologen over dezelfde kam scheert?   :shock: (Noot: ik ben een psycholoog in wording)
een psycholoog kost geld. En het is bepaald niet zo dat 'baat het niet, dan schaadt het niet' opgaat. Dus ik vind het een beetje onzin om mensen gelijk persoonlijk aan te vallen (bovendien is het een fout argument) als je het ergens niet mee eens bent. Ik schrijf alleen mijn eigen ervaringen op.

ik generaliseer overigens niet. Ik geef alleen een stelling en beargumenteer die met grotendeels objectieve argumenten (een ervaring valt daar ook onder... wat ik ervan vindt en of ik gelukkig ben alleen niet). Daarna trek ik er een conclusie uit. En die conclusie is niet dat alle psychologen hetzelfde zijn (dat maak jij ervan).

Ik vind het eigenlijk behoorlijk jammer (in de zin van triest) dat iemand met meer kennis dan ik van dit onderwerp, nog met een dergelijke reactie moet komen.
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Timwaagh: Ik denk dat het antwoord van "Gast" puur een reactie is op jouw stelling dat hoogbegaafden zich aanstellen. Bovendien is je opmerking:
ben geen gelukkig mens, dus iedereen die naar een psycho-aap stapt is hierbij gewaarschuwd!
wel degelijk een generalisatie en ook niet erg complimenteus voor psychologen in het algemeen. Als je iets op basis van persoonlijke ervaringen stelt, dan moet je je conclusie ook tot het persoonlijke vlak beperken. Met andere woorden, je had eigenlijk moeten zeggen:
dus iedereen die naar MIJN psycho-aap stapt is hierbij gewaarschuwd.
. :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Gebruikersavatar
Napoleon Dynamite
Artikelen: 0
Berichten: 778
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 11:14

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik geef alleen een stelling en beargumenteer die met grotendeels objectieve argumenten (een ervaring valt daar ook onder... wat ik ervan vindt en of ik gelukkig ben alleen niet). .
Zeker van dat je hoogbegaafd ben als je zoiets schrijft?

Enfin, ervaringen zijn subjectief, uw perceptie is subjectief buitenstaande uw mening niet gerespecteerd, ten zeerste niet.

Wat U ook moge beweren psychologen kunnen je helpen in het vinden naar oplossingen. Nu de psyche is een complex gegeven met lage correlaties dat kan ik niet ontkennen. Als je weet dat bv. kanker in kaart is gebracht en dat er per kanker maar .60 correleert tussen de kanker en de effectiviteit van het medicijn dat de kanker bestrijdt en geneeskunde een discipline is die pas 300 jaar op instrumentele rationaliteit steunt kan psychologie nog een hele weg afleggen met zijn 50 jaar ervaring..

Mijn punt is: je kan geen mirakels verwachten van psychologen die zoiets complex moeten bestuderen als de mens op zich.

Edit moderator Veertje: ik heb even de quote-code aangepast. Zoals het er stond was het niet duidelijk van wie de quote was.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können
Gebruikersavatar
ThePhilosopher
Artikelen: 0
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 18:21

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Ik ben zelf op mijn 14e hoogbegaafd getest (op de schaal waarbij 130 hoogbegaafd betekende, er zijn 2 iq testen een met de grens 130 en een 140)

Naderhand dacht ik dat mijn iq minder was geworden maar ik zat toen in een depressie. Na die depressie heb ik de mensa-thuistest (die niet geijkt is) gedaan en kwam ik uit op de hoogste of 1 na hoogste schaal qua waarschijnlijk van hoogbegaafdheid.

Problemen die ik in het dagelijks leven ondervind (hoogbegaafd of niet):

1) Moeite om met mensen van een lager IQ te communiceren

2) Niet weten wat ik wil, veel kennis op willen zuigen

3) Snel verveeld bij dingen die me niet uitdagen, en daar dus bijvoorbeeld TOCH slecht op presteren

4) Moeite iets te doen als ik het nut er niet van inzie

5) Moeite iets op te nemen wat ik niet interessant vind, of bij dingen die niet diep genoeg gaan. Dit uit zich ook vaak in dingen die "moeilijk" zijn beter kunnen doen dan dingen die "makkelijk" zijn

6) Perfectionisme

Problemen genoeg dus. Gelukkig kan ik met de vrienden die ik heb (ook al zijn sommigen minder intelligent dan ik) wel communiceren

Wat bij mij wel vaak voorkomt is dat het contact verwatert omdat het lijkt alsof ik sneller ontwikkel dan sommige anderen. Deze vrienden dagen me dan niet meer en ik mis dan de nodige diepgang.

Voor de duidelijkheid: Ik ben 20
What we do in life echoes in eternity
Gebruikersavatar
ThePhilosopher
Artikelen: 0
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 18:21

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Anonymous schreef:  

je kan ook aan een verwante vorm van autisme lijden. (of autisme)  

20% van de autisten is hoog intellectueel.  

verstoorde interactiepatronen met anderen is kenmerkend voor deze ziekten.  

Een bezoekje aan een psycholoog kan je helpen.  

Om je discrepanties te onderzoeken & misschien je wel hier verder mee te helpen.  
Ik heb zelf ook asperger en heb wel degelijk wat aan therapie... je kunt inderdaad niet alle psychologen/psychiaters over 1 kam scheren. Wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind, is dat de psycholoog diepgang in de gesprekken aanbrengt zodat ik hem/haar ook voor vol durf aan te nemen.

Ik denk dat eigenwijsheid (als gevolg van intelligentie) vaak een probleem is bij 'ons type autisten'. Ik heb moeite iets aan te nemen van iemand die minder slim is dan ik (al is dat alleen in mijn ogen zo)
What we do in life echoes in eternity
Gebruikersavatar
Napoleon Dynamite
Artikelen: 0
Berichten: 778
Lid geworden op: di 29 mar 2005, 11:14

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

ThePhilosopher schreef:

Anonymous schreef:  

je kan ook aan een verwante vorm van autisme lijden. (of autisme)  

20% van de autisten is hoog intellectueel.  

verstoorde interactiepatronen met anderen is kenmerkend voor deze ziekten.  

Een bezoekje aan een psycholoog kan je helpen.  

Om je discrepanties te onderzoeken & misschien je wel hier verder mee te helpen.  
Ik heb zelf ook asperger en heb wel degelijk wat aan therapie... je kunt inderdaad niet alle psychologen/psychiaters over 1 kam scheren. Wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind, is dat de psycholoog diepgang in de gesprekken aanbrengt zodat ik hem/haar ook voor vol durf aan te nemen.

Ik denk dat eigenwijsheid (als gevolg van intelligentie) vaak een probleem is bij 'ons type autisten'. Ik heb moeite iets aan te nemen van iemand die minder slim is dan ik (al is dat alleen in mijn ogen zo)
De gouden raad die ik altijd geef is dat je niet steeds dezelfde vergelijkingspunten moet hanteren tijdens het ordenen van informatie van je omgeving.

Bv. een kapper kan mooie dingen doen, ook al komt er niet veel intelligent uit zijn mond, zijn handen maken kunstwerken. Iedereen heeft zijn talenten en je moet die talenten leren zien. :shock:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
ThePhilosopher
Artikelen: 0
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 18:21

Re: Hoogbegaafdheid en problemen

Sja het zorgt echter voor problemen als je je niet begrepen wordt door deze mensen... als je dan ook nog mensen hebt die die moeite niet nemen.. en je zelf ook geen barst begrijpt van hun redenering... dan wordt het moeilijk.

Toegegeven het valt allemaal wel mee als je het relatief bekijkt
What we do in life echoes in eternity

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!