Puzzel Puzzels
PeterPan
Artikelen: 0

Re: Logische/doordenker (niet wiskundige) raadsels

Ruben Kwast schreef:
PeterPan schreef:
curix schreef:
Raadsel 3

het vernietigt alles wat men maar kan noemen:

beesten, bomen, bloemen.

Velt koning, verwoest stad.

Het slaat zelfs de hoogste bergen plat.
mễťęồŕìęţ?
Als dat zo zou zijn, klopt het raadsel niet. 'Het vernietigt alles wat men maar kan noemen'... Anders gesteldt: wat kan alles vernietigen? Lijkt me niet dat het dan zo'n 'klein' steentje kan zijn. Tenzij, natuurlijk, het raadsel van voor de middeleeuwen (o.i.d) komt...
Er is een meteoriet geweest die alle dinosaurussen heeft omgebracht. Wie weet wat voor linke jongens nog naar beneden kunnen komen.
>edit< PeterPan, weer een werkend toetsenbord gevonden??? :) :wink:
De een of andere moderator, waarschijnlijk een van het serieuse type( :) ), heeft mijn tekst "gecorrigeerd". Het zou ook kunnen zijn dat ie ( :?: ) mijn tekst geloofde en me heeft willen helpen.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Ruben Kwast

Jah oké, maar echt alles (dus het hele universum) vernietigen is toch wel een hele uitdaging. Daarom moet het wel een heel oud raadsel zijn om te kloppen. Het moet dan komen uit een tijd waar de mensen nog geen besef hadden hoe groot de wereld buiten de aarde was. Ik denk echter dat die zin uit het raadsel niet klopt en het moet worden beperkt tot het platslaan van die bergtoppen. Als dat het geval is, dan ga ik ook voor een meteoriet.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

PeterPan

Jah oké, maar echt alles (dus het hele universum) vernietigen is toch wel een hele uitdaging. Daarom moet het wel een heel oud raadsel zijn om te kloppen. Het moet dan komen uit een tijd waar de mensen nog geen besef hadden hoe groot de wereld buiten de aarde was. Ik denk echter dat die zin uit het raadsel niet klopt en het moet worden beperkt tot het platslaan van die bergtoppen. Als dat het geval is, dan ga ik ook voor een meteoriet.
Anders moeten we onze toevlucht nemen tot de theorie van alles, dus de stringtheorie. Volgens die theorie is alles mogelijk. Ze beperken zich helaas tot 11 dimensies. Als ze er oneindig veel nemen, is er nog veel meer onmogelijks mogelijk.
curix

PeterPan schreef:
curix schreef:
Raadsel 3

het vernietigt alles wat men maar kan noemen:

beesten, bomen, bloemen.

Velt koning, verwoest stad.

Het slaat zelfs de hoogste bergen plat.
meteoriet?
Het antwoord is tijd. [Edit Veertje: dit antwoord had Brinx al op pagina 1 gegeven......]

Het raadsel is niet zo oud, JRR Tolkien heeft het geschreven.

Het raadsel komt voor in het boek "De hobbit" waar Bilbo en Gollum duelleren met raadsels.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
Johan2

Nog steeds niemand voor deze?:

Raadsel 9

Weer bos met kabouters: rode en blauwe puntmutsen, het aantal is niet belangrijk, maar het is niet zo dat er alleen maar rode of blauwe zijn. Ze kunnen de eigen muts niet zien, noch elkaar duidelijk maken wat voor kleur ze hebben.

Nu komt er een bericht van de koning, voor iedereen leesbaar, dat hij het bos zal bezoeken en dan de rode mutsen rijkelijk zal belonen en de blauwe zal onthoofden.

Alle kabouters willen de beloning, dus vluchten niet als ze niet zeker weten dat ze een blauwe puntmuts hebben.

Vanaf die dag komen alle kabouters elke avond op de grote open plek bijeen. Ze kijken naar elkaar en gaan dan weer naar huis. Dat is ook echt alles wat ze kunnen, behalve dan de volgende ochtend vluchten als ze zekerheid hebben.

De vraag: na hoeveel dagen ontvluchten de blauwe mutsen het bos. (Er is overigens tijd genoeg; de koning staat niet morgen op de stoep).
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Ruben Kwast

Even veel dagen als dat er kabouters zijn -1. Elke dag kijken alle kabouters elkaar aan. Elke dag komen ze allemaal tot de conclussie dat 1 van hen een bepaalde kleur puntmuts heeft. Die blijft de volgende dag thuis terwijl de anderen weer van een kabouter de kleur bepalen. Die blijft dan weer thuis enz. enz. Op een gegeven moment zijn er dan nog maar 2 kabouters over, de een kan de ander zien en die de ander. Op die dag wordt dus de kleur bepaald van 2 kabouters, dus vandaar:

aantal dagen = aantal kabouters - 1 = D = K-1

Ik weet niet of de kabouters instaat zijn om te tellen, maar dat kan ook. Ze turven elke keer als er een kabouter thuis blijft tot het moment dat er nog maar 2 zijn. Dan zetten ze 2 streepjes. Dan heb je K en kan je dus heel makkelijk D uitrekenen.

Ik kom er nu achter dat het ook korter kan, maar dit is voor de kaboutertjes denk ik het simpelst. :)
Johan2

Ik snap er helemaal niets van, maar het is in ieder gaval fout.

Bedoel je dat ze met z'n allen één blauwe puntmuts gaan aanstaren, die dan vervolgens nattigheid voelt?

Het enige wat ze doen is kijken, denken en tellen en niet meer terugkomen als ze zekerheid hebben. En dat laatste doen alle blauwe puntmutsen gelijktijdig, na afloop van één en dezelfde avond.

Tip: Ruben leek aardig te beginnen.
Ger

Inderdaad. Komt nog bij dat de kabouters helemaal niets kunnen behalve elkaar aankijken en eventueel vluchten. Tellen en turven gaat dus niet. Ook staat nergens dat er maar één met een afwijkende mutskleur is. Er zijn rode en blauwe mutsen.

Ze kunnen afspreken dat 2 kabouters elkaar aankijken, en als ze vervolgens een blauwe muts zien, een rondje lopen om de kabouter met de blauwe puntmuts alvorens terug naar huis te keren. Dit betekent dus dat in principe binnen een dag alle blauwe puntmutsen kunnen vluchten, toch? Of kunnen ze ook geen rondje lopen? (klinkt onlogish, maar in kader van het raadsel kan ik me dat voorstellen).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Johan2

Inderdaad. Komt nog bij dat de kabouters helemaal niets kunnen behalve elkaar aankijken en eventueel vluchten. Tellen en turven gaat dus niet. Ook staat nergens dat er maar één met een afwijkende mutskleur is. Er zijn rode en blauwe mutsen.
Nee, er staat "rode en blauwe puntmutsen" en "dat er niet geen enkele is van rood of blauw. 1 rooie of blaauwe kan dus ook.
Ruben Kwast

Maar ik heb er nog een! :) Terwijl ik bovenstaand idee opschreef kwam ik nog op een andere.

Zet alle kabouters in tweetallen neer, blijft er een over, dan bewaren we die voor het laatst. Alle tweetallen kijken elkaar aan en alle rode gaan links en alle blauwe rechts staan. Als ze allebei dezelfde kleur hebben gaat dit ook gewoon op! Er is nu een groep links en een groep rechts. De zielige kabouter die overbleef gaat nu tussen de twee groepen staan en er wordt bepaald welke kleur deze heeft. De groep rechts (dat waren de blauwe kabouters) weet nu dat het rap weg moet wezen. Dit alles kan makkelijk in een dag.

PS: ik vind het maar een apart raadsel, het kan altijd wel in een dag, als ze maar willen. Ik heb ook het gevoel dat ik met deze oplossing de plank nog verder mis sla, maar ik wil toch vragen of iemand beide ideën wil controleren. Volgens mij kloppen ze namelijk gewoon, in ieder geval de eerste dan...
Ger

Fout, heb ik ook al aan gedacht, maar:
Weer bos met kabouters: rode en blauwe puntmutsen, het aantal is niet belangrijk, maar het is niet zo dat er alleen maar rode of blauwe zijn. Ze kunnen de eigen muts niet zien, noch elkaar duidelijk maken wat voor kleur ze hebben.
Daarbij vraag ik me ook al af of mijn oplossing juist is, omdat ze door het rondje lopen om de kabouters met blauwe muts ook een manier van duidelijk maken is...
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Johan2

Zet alle kabouters in tweetallen neer, ...
Neen, dat gaat al niet. Als dat zou kunnen zou je al, zoals in raadsel 1, een lange rij van aan de ene kant rood en aan de andere kant blauw kunnen maken, waarbij dan alleen de laatste de *** zou zijn, maar zelfs die niet door de blauwe op de hoek opnieuw zijn plaats tussen beide kleuren in de rij in te laten nemen.

Neen: allemaal samen komen, om je heen kijken en weer naar huis tot (eventueeel) de volgende avond. Dat is alles.
Ger

Ger schreef:Inderdaad. Komt nog bij dat de kabouters helemaal niets kunnen behalve elkaar aankijken en eventueel vluchten. Tellen en turven gaat dus niet. Ook staat nergens dat er maar één met een afwijkende mutskleur is. Er zijn rode en blauwe mutsen.
Nee, er staat "rode en blauwe puntmutsen" en "dat er niet geen enkele is van rood of blauw. 1 rooie of blaauwe kan dus ook.
Omdat er ook staat de de blauwe mutsen (meervoud) het bos ontvluchten en de rode mutsen (meervoud) beloond worden, ga ik eigenlijk puur uit van meervoud. Maar ik leidt uit jouw reactie af dat het aantal eigenlijk geen zier uitmaakt. Klopt?

Het gaat er dus om dat de kabouters op de één of andere manier uit wat ze kunnen zien, kunnen afleiden welke muts ze zelf hebben. Je zou het dan met een soort formule moeten werken:

X: aantal kabouters

K: aantal kleuren mutsen

B: aantal blauwe mutsen

Y: aantal dagen

En dit dus in een formule pompen. Maar hoe... :)
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Ruben Kwast

Hmmm, oké, daar had ik overheen gelezen.

Dus de elke dag moeten alle kabouters samenkomen? Er mag dus niet elke dag een weg blijven?

Nog een andere bijdehandte oplossing: 1 dag, ze verfen gewoon allemaal hun muts rood...

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Johan2

Maar ik leidt uit jouw reactie af dat het aantal eigenlijk geen zier uitmaakt. Klopt?
Klopt. 1 of 100 of 1000, maakt niet uit, al wordt het antwoord met het stijgen van het aantal mutsen wel steeds bizarder.

Het is overigens geen flauwigheidje, maar serieus denkwerk als van de drie kabourters op een rij.

En over en half uur ben ik weg voor drie dagen, dus wellicht kan ik pas maandag weer reagereen.

Maar dan moeten jullie er toch wel uit zijn!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!