gmlk schreef:Zelfs als men zich aangetrokken voelt tot iemand hoeft men daar niet op te handelen,
Ik heb het idee dat je nog steeds niet doorhebt dat de meeste mensen hier (mijn inziens natuurlijk) homoseksualiteit definieren als het zich aangetrokken voelen tot dezelfde sekse. Jij blijft echter volharden in je visie dat homoseksualiteit een uiting van gedrag is. Op deze manier blijf je langs de rest heen praten...
Deze en de daar opvolgende reactie kwamen onverwacht. Ik heb er over nagedacht en mijn enige conclusie is dat ik/we inderdaad bij elkaar langs praten.
Ten eerste wijkt mijn definitie van seksualiteit, wat inderdaad dus alleen een vorm van seksuele activiteit beschrijft, af van wat enkele anderen er mee bedoelen. Bedenk echter dat woorden slechts de realiteit
beschrijven zoals wij haar interpreteren van uit ons eigen standpunt en niet de werkelijkheid zelf zijn.
Ten tweede, en dat is opmerkelijk, dit onderscheid in definitie of interpretatie lijkt fundamenteel te zijn voor het antwoord op de vraag van dit topic.
Het verschil komt neer op het volgende: Daar waar ik individuen zie met hun individueel gedrag, zien anderen blijkbaar categorieën van mensen en hun categoriaal gedrag.
Het is het verschil tussen het denken in termen van
individuen die seksueel actief zijn op hun individuele manier die voor een groot deel afhankelijk is van hun individuele omstandigheden. Tegenover het denken in termen van
categorieën van mensen die hun seksuele expressie overeenkomstig hun categorie invullen.
Als je in termen van individueel gedrag denkt dan "zijn" mensen niet in categorieën in te delen. Hooguit kunnen ze later "worden" ingedeeld overeenkomstig hun gerealiseerd gedrag. Dus hoewel je antwoord kunt geven op de vraag van dit topic, is het eigenlijk een verkeerde vraag.
Als je in termen van categorieën mensen indeelt dan is het de vraag waar je deze indeling op baseert en welke categorieën je gaat gebruiken. Dit is blijkbaar de context van de vraag voor dit topic: Waar je de (arbitrare) lijn wilt leggen tussen categorieën en hoe je dit wilt meten... vergeet echter niet dat het idee dat mensen in te delen zijn in exact deze categorieën niet wetenschappelijk te bewijzen is.
Persoonlijk vind ik denken in (dit soort) categorieën naïef; Dit waardeoordeel zal heus wel in de voorgaande commentaren van mijn zijde impliciet verweven zijn, en mogelijk dat dit bij enkelen hier verkeerd gevallen is. Mijn verontschuldiging voor deze verwarring.
gmlk schreef:Zelfs als men zich aangetrokken voelt tot iemand hoeft men daar niet op te handelen, volwassen mensen hebben zo-iets als
zelfbeheersing immers. Of is zelf-beheersing niet meer van deze tijd?
Als de aantrekking wederzijds is,waarom zouden ze zich beheersen?
Bijvoorbeeld als de andere al een vaste partner heeft, als de andere een broer of zus is, omdat je zelf al een partner hebt; Er zijn vele redenen te bedenken waarom je niet in zou gaan op wederzijdse aantrekking.
Mijn opmerking ivm met zelfbeheersing was bedoeld om aan te geven dat genen niet bepalend zijn voor de realisering van gedrag. Gegeven het bovenstaande is dat een volkomen logisch opmerking als je denkt aan individueel gedrag maar ik kan me voorstellen dat het een vervelende moraliserende opmerking lijkt te zijn als je denkt in termen van categorieën. Het is maar hoe je het wilt interpreteren.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs