Puzzel Puzzels
evilbu
Artikelen: 0

Re: belgen en nederlanders

eendavid schreef:
evilbu schreef:
Denken jullie echt in Nederland dat alle Belgen Nederlands spreken?  ALS je dat denkt, dan weet je NIETS over België, en over de 175 jaar verdrukking van de Vlamingen en hun taal.
[/offtopic-mode]toch gek dat niet 4 van de 10 eerste ministers walen zijn, en dat we de natuurlijke verfransing rondom brussel van bovenhand verbieden. (met Louvain La Neuve als meest typerende frats)[/offtopic-mode]
Democratisch was het in elk geval niet. Veel van die "Vlamingen" waren totaal verfranst en trokken zich niet zoveel aan van de Vlamingen en hun situatie.

Wat betreft die verfransing van Brussel : die wordt terecht maar maar zwakjes aangepakt door de VLAAMSE regering, dat is geen federale bevoegdheid.

Is die verfransing natuurlijk? Tja! Het was niet ons idee om over de taalgrens een stad grondig te verfransen en er een eiland van te maken. Dat Vlamingen er als een te verwaarlozen minderheid beschouwd worden (graag beweren ze dat naast Frans ook Engels en Arabisch boven Nederlands staan in Brussel), en dat radicale franstaligen zoals Maingain zeggen dat ons parlement daar niets te zoeken heeft, is al lang aanvaard. Maar dat wij ook nog eens moeten aanvaarden dat Brussel groeit en nog meer land pakt, is echt te gek. Daar is niets natuurlijk aan.

Maar ik zei "zwakjes" : de Vlaamse regering investeert miljoenen euro's in Franstalig onderwijs op Vlaams gebied, dat haar doel volledig voorbijschiet, terwijl dat ene Nederlandstalig schooltje in Komen een enorme hoop problemen heeft gegeven, en er van de Franstaligen nog geen Euro voor de financiering van de school is gekomen. De grondwet van het België, dat zij veel nochtans meer aanhangen dan wij, is blijkbaar niet zo belangrijk meer dan. Daarnaast staan wij ook toe dat kinderen van nietfaciliteitengemeenten Franstalig onderwijs genieten in de faciliteitengemeenten. Kortom, we zijn heiliger dan de paus, terwijl we niets terugkrijgen. :)

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Ger

Denken jullie echt in Nederland dat alle Belgen Nederlands spreken?  ALS je dat denkt, dan weet je NIETS over België, en over de 175 jaar verdrukking van de Vlamingen en hun taal.
Hoe kom je erbij dat wij dat denken? :) Daarnaast wordt het tegenwoordig wel aan Walen geleerd op school, net als dat iedereen tegenwoordig Engels leert in NL (BE weet ik niet zeker). Natuurlijk is het niet de moedertaal, maar men kan het wel volgen. En voordat je het weer van de daken gaat schreeuwen: ik snap ook wel dat de oudere Walen dat niet allemaal kunnen.

Als je trouwens het hele topic had gelezen dat had je geweten dat er al merdere keren duidelijk onderscheid gemaakt is tussen Vlamingen en Belgen in het algemeen.

Trouwens, daar ging het topic ook niet over. Het gaat om de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Je grieven over de Walen die spui je maar ergens anders.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

evilbu

Oké, ik ga gewoon sportief zijn : mijn excuses voor de iets te heftige reacties. Willen jullie me vergeven?
Trouwens, daar ging het topic ook niet over. Het gaat om de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Je grieven over de Walen die spui je maar ergens anders.
Toch nog even : het geplaag tussen Nederlanders en Vlamingen is niets in vergelijking met de echt keiharde politiek tussen Vlamingen en Franstaligen. Als morgen onze exclaves zouden verdwijnen (Baarle Hertog en zo) zou niemand daar eigenlijk zo over klagen vrees ik. Maar wanneer men voorstellen doet zoals gemeenten nabij Brussel wegnemen van Vlaanderen (wat niet kan beslist worden zonder beide taalgroepen) zijn er demonstraties,...

Ikzelf zie dus wel degelijk de Nederlanders als familie. België is een huwelijk dat niet meer werkt. Vlamingen zijn misschien wat vervreemd van hun familie, maar zowel bij ons als bij jullie zijn er politiekers die een hereniging zien zitten. Dat is misschien wat te plots, maar er kunnen om te beginnen al veel dingen samen gedaan worden.

Om te beginnen zijn er veel "Vlamingen" in de moderne zin van het woord gevlucht, onder andere tijdens de verdrukking door Spanje hier. Daardoor hebben veel Nederlanders Vlaamse roots.

Daarnaast zijn Nederlanders net zoals Vlamingen wereldburgers. Ze aanvaarden de kleinheid van hun taal en staan open voor andere talen, culturen,.....

Godsdienst? Vlaanderen zou katholiek zijn en Nederland protestants. Maar eigenlijk zijn niet zoveel mensen in Vlaanderen nog echt katholiek, en is er in Nederland ook een aanzienlijk aantal katholieken. Dat kan het verschil niet maken.

Ook vind ik dat jullie een beetje dezelfde humor hebben, als ik kijk naar jullie talkshows en zo. Ik hou wel van die "ernstig maar toch even een goed gevonden mopje" stijl. Maar dat is natuurlijk mijn smaak. :)

Nog iets gemeenschappelijks : fietsen. Wij doen het, jullie doen het nog meer en beter want vooral veiliger, we kunnen dus nog wat leren van jullie.

Nog iets dat we trouwens samen zouden kunnen doen : jullie gezondheidszorg is ontoereikend, maar eigenlijk niet slechter, integendeel , het is algemeen geweten dat er bij jullie beter wordt gelet op de verspreiding van ziekenhuisbacteriën. Samenwerken dus.
blafetuur is dan ook heel erg plat dialect die zelf 50-70% van de vlamingen niet zal verstaan :)
Zoals ik. :) :wink:
Cycloon

Zelf de jongere generatie walen kent bijna geen nederlands hoor. Slechts 15% van de jongere generatie zou het vlaams beheersen, terwijl 90% van de jongere generatie vlamingen frans kan. (We houden het dan enkel bij de basis want ik ben ook niet echt goed in frans, maar ik kan me wel verstaanbaar maken en het begrijpen). Meerdere talen in 1 land loopt nooit goed, kijk maar naar zwitserland bv...
evilbu

Zelf de jongere generatie walen kent bijna geen nederlands hoor. Slechts 15% van de jongere generatie zou het vlaams beheersen, terwijl 90% van de jongere generatie vlamingen frans kan. (We houden het dan enkel bij de basis want ik ben ook niet echt goed in frans, maar ik kan me wel verstaanbaar maken en het begrijpen). Meerdere talen in 1 land loopt nooit goed, kijk maar naar zwitserland bv...
Daar heb je gelijk, we denken aan de Basken, de Koerden, Wit-Rusland, Moldavië,...

Maar wat betreft Zwitserland, het zal ook wel zijn problemen kennen en ik ben er nog maar een keer geweest... maar het is een veel lossere confederatie eigenlijk, met duidelijkere afspraken, grenzen,.... en men moet er een binnenlandse taal en buitenlandse taal leren. Een Duitstalige zal dus waarschijnlijk Frans en Engels leren. De praktijk leert (maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen) dat ze in het Engels het vloeiendst zijn. Dat is dus uitstekend als dat waar is, een neutrale taal, niemand die de bovenhand haalt, niemand die over andermans taal loopt.

Ik wil niet alle Walen over een kam scheren, er zijn er zelfs die hun kinderen in Vlaanderen in het Nederlands naar school sturen! Ze spuwen dus zeker niet allemaal op onze taal.

Vlaanderen komt echter van een tijd waarin legerofficiers, administratie (geboortecertificaten), .. in Vlaanderen in het Frans waren. Dat de Walen geen Nederlands leren, kan ons zo niet raken. Maar wat we wel niet moeten aanvaarden is dat je in sommige streken in Vlaanderen nabij Brussel of de kust Franstaligen hebt die zelfs een eigen zaak starten of in de Carrefour (warenhuisketen) werken en geen woord Nederlands spreken. Zeker niet als die zo volhardend zijn dat ze gaan eisen dat het gebied overgeheveld zijn. Dat wij het minderhedenverdrag van de EU daarmee schenden is onzin, het zijn inwijkelingen, geen minderheden.
gast004

ik heb familie in Zwitserland, ze spreken Duits en op school leren ze ook Engels en Frans, ik geloof ook een beetje Italiaans, maar ik denk niet dat dat overal zo is. Het Zwitsers-Duits gebruiken ze daar wel meer dan wij ons plat dialect hier. Zelfs op school praatten ze met leerkrachten en onder elkaar Zwitsers-Duits, terwijl wij (ik toch :) ) hier (in België) op school AN moest spreken, of toch tenminste een gekuiste vorm van het dialect. Ook op de radio en op tv (het nieuws bijvoorbeeld) gebruiken ze veel het Zwitsers-Duits.
evilbu

_-haex-_ schreef:Als de belgen toch dommer zijn, dan moet ge mij eens uitleggen hoe het komt dat de belgen beter scoren op vlak van talen én wiskunde (op wereldniveau) dan de hollanders?
Die naam van domme Belgen hebben de Belgen naar mijn mening over zichzelf afgeroepen. Het is niet zo dat de individuele Vlaming dom zou zijn, maar de Vlamingen hebben in het verleden altijd zo'n 50 jaar achtergelegen als het gaat om politieke en sociale ontwikkelingen.

Zo maar wat voorbeeldjes: Als in Nederland men al zo'n 50 jaar niet meer verplicht is naar de stembus te gaan, en je hoort dat het in Belgie nog bestaat, wat moet je daar dan van denken!

Als je op tv ziet dat mensen elke dag in de rij moeten staan om zich te melden bij de sociale uitkeringsinstantie, en als zulke vernederende zaken in Nederland al zo'n 50 jaar geleden zijn afgeschaft, wat moet je daar dan van denken!

Als je ziet hoe partijkaarten een belangrijke rol spelen, en dat met liever 20 zeer slechte, vakonbekwame rechters aanstelt, dan geniale rechters met een verkeerde partijkaart, dan denk ik "wat een stomme Belgen".

Overigens, ik vind dat Nederland ook zeer sterk is afgezakt, en er steeds minder redenen zijn om Vlamingen dommer te vinden dan Nederlanders.

Overigens, ik ben geen Hollander, maar een Nederlander. De Hollanders mogen van mij de pot op.
U gaat hier wel zeer snel. Ik vind het vrij stoer dat u eventjes kan zeggen dat wij achterop zijn omdat wij verplicht stemrecht hebben.

Er zijn interessante argumenten voor en tegen :

voor :

- Meer representatief. Er wordt werk van gemaakt dat het een goeie representatie is. De verkiezingen vallen bij ons dan ook altijd op een zondag, nooit in de week. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik moet in elk geval maar twee minuutjes fietse, zo dicht ligt het stembureau.

- Je kan je stem niet verkopen. Van sommige mensen kan men vrij goed voorspellen op welke partij ze gaan stemmen. Dan betekent niet stemmen geen stem voor een zekere partij. Een voorbeeldje : een evenement organiseren in een gemeente op dezelfde dag waar veel arbeiders naartoe komen, om stemmen weg te trekken van linkse partijen.

- Het is mogelijk dat enkel de meest radicalen gaan stemmen, zo kan je een situatie krijgen met bijna alle stemmen voor extreemlinks en extreemrechts

tegen :

- Je kan argumenteren dat dit ingaat tegen onze vrijheid. Kan je echt mensen dwingen om ergens heen te gaan die dag?

- Zoals reeds gezegd, mensen die moeten gedwongen worden om te stemmen zijn misschien helemaal niet goed geïnformeerd. (En ik heb al gehoord van Vlamingen die op Vlaams Belang stemmen gewoon omdat ze lang hebben moeten afschuiven [rr] )

Een stevige interessante discussie waard dus, in een aparte topic eventueel? Maar dat het zomaar evident is dat wij slechter bezig zijn, dat denk ik niet.

Trouwens, in Nederland zijn er ook zaken die wij bedenkelijk vinden. Zo zag ik op de Vlaamse openbare omroep (VRT) een reportage op de dag van de verkiezingen. Ik zag ene Chantal Gill'ard van PVDA zich uitsloven om stemmen te winnen op die dag zelf nog. Niks aan de hand. Maar groot was mijn verbazing toen ze een slechtziende oudere man aan de hand nam en doodleuk aan de mensen van het stembureau vroeg : "Hij ziet slecht. Mag ik met hem mee om te helpen?". Dat werd toegestaan!

Dat is dus absoluut ondenkbaar hier. De stemming is verplicht en iedereen heeft recht op een geheime stemming, en dat is ook een plicht. Waar elektronisch gestemd wordt, zijn altijd problemen met oudere mensen die het systeem niet meester kunnen. Wel voortdurend gaan mensen van het stembureau mee om het nog eens uit te leggen, maar ze MOETEN buiten als die persoon weer probeert. Je kan je stem anders verkopen!

Ik heb dit besproken met Nederlanders op het internet en die gaven toe dat in Nederland inderdaad scherper toezicht nodig, en dat er veel te vaak "geholpen wordt".

Dit is Chantal Gill'ard (PVDA) :

Afbeelding

Daarnaast is ook de gezondheidszorg veel veel beter hier, en dat is bekend bij de Nederlandse bevolking die vaak afzakt naar ziekenhuizen in Antwerpen, Gent, Leuven... en bij jullie politici.

Mijn zus gaat vaak op bezoek bij een Nederlandse vriendin in Nederland, en die vat het probleem als volgt samen :

"Vlamingen zeggen dat ze overmorgen bij de tandarts of dokter moeten, Nederlanders zeggen dat ze overmorgen mogen bij de tandarts of dokter gaan"

Daarnaast is er in jullie onderwijs , voor zover ik het begrijp, een trend die inhoudt dat er zoveel mogelijk vrijheid moet zijn.

interview met filosoof Ad Verbrugge

Dat interview kan nog steeds bekeken worden.

Hij zegt :
"om bijvoorbeeld te noemen, Vlaamse studenten die aan de Technische Universiteit in Eindhoven gaan studeren, die slagen bijna allemaal, soms is het slaagpercentage 100%, terwijl het bij de Nederlandse leerlingen vele malen lager is.  Zijn Nederlanders dommer dan Belgen? Dat denk ik niet. We moeten gewoon kijken naar het resultaat, en dat blijkt dat die vooropleiding in België tot betere resultaten leidt aan de universiteit."
Op het einde doet ie nog een aantal voorstellen "opdat ouders hun kinderen niet meer naar België hoeven te sturen"

Afbeelding

Kortom : ik vind het nogal gemakkelijk om zomaar te zeggen dat wij "achter" zijn op jullie. In plaats van de andere als het oervoorbeeld van "dom" te zien aan beide kanten van de grens, zouden we beter vergelijken waarom zaker beter zijn elders.
DePurpereWolf

Het is een kunst denk ik dan om goede conclusies te trekken, ik ben het inderdaad eens dat het stom is om te zeggen dat Belgie 'achter' is. Waarschijnlijk wordt er in Nederland veel meer geld uitgegeven om de mensen naar het stembureau te lokken om hun plicht te doen. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom de vlamingen naar Eindhoven komen om te studeren, is voortgezet onderwijs in belgie erg slecht? Het is bekend dat de belgische kinderen beter worden opgeleid in de exacte wetenschappen (rekenen) dan in Nederland, maar goed kunnen rekenen is niet het enigste verhaal.

Als er zoveel zieken van nederland naar belgie gaan om te worden behandelt, wil dat vaak zeggen dat het goedkoper is in belgie, niet zozeer beter.

het is makkelijk om conclusies te trekken, het is echter moeilijker om goede conculsies te trekken. Nederland is niet beter dan belgie, ligt er maar aan wat je vergelijkt. Nederland is wel anders dan belgie, dingen zijn anders geregeld, dat is een voordeel want we kunnen zien hoe het ook anders kan, en dan een 'goede' conclusie trekken om het in je eigen land ook zo te doen.
evilbu

Het is een kunst denk ik dan om goede conclusies te trekken, ik ben het inderdaad eens dat het stom is om te zeggen dat Belgie 'achter' is. Waarschijnlijk wordt er in Nederland veel meer geld uitgegeven om de mensen naar het stembureau te lokken om hun plicht te doen. Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom de vlamingen naar Eindhoven komen om te studeren, is voortgezet onderwijs in belgie erg slecht? Het is bekend dat de belgische kinderen beter worden opgeleid in de exacte wetenschappen (rekenen) dan in Nederland, maar goed kunnen rekenen is niet het enigste verhaal.
Of het kan ook - zonder te willen kwetsen - dat die studenten hier bij de zwakkere horen en weten dat het daar gemakkelijker is? Ikzelf heb wiskunde gestudeerd (nog bezig), weet redelijk goed waar het om draait, en het draait al een hele tijd niet meer om rekenen hoor, ook om afleiden , integreren, matrices,.... :wink: En op dat vlak is het mijn ervaring dat Vlaamse leerlingen iets verder zijn eens ze beginnen aan de hogere opleiding.

Wel vind ik het jammer dat die filosoof geen cijfers gaf over hoeveel procent van de studenten Vlaams is. Dat zou een beter beeld geven.
Als er zoveel zieken van nederland naar belgie gaan om te worden behandelt, wil dat vaak zeggen dat het goedkoper is in belgie, niet zozeer beter.
Er is in elk geval iets dat ze aantrekt, Leuven bijvoorbeeld ligt ook niet zo dicht bij de grens. Over de kosten durf ik geen uitspraak doen (ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met mutualiteit(=ziekenfonds) als je van een ander land komt). Ik denk eerder dat het de kortere wachttijden zijn, ik heb al genoeg verhalen gehoord van Nederlanders die veel langer moeten wachten.

Dit is trouwens nog iets dat we bij een splitsing samen zouden kunnen regelen. Wij moeten immers het aantal dokters in Vlaanderen beperken (ook een communautairs twistpunt trouwens, want de Franstaligen houden zich echter niet aan die beperking).
het is makkelijk om conclusies te trekken, het is echter moeilijker om goede conculsies te trekken. Nederland is niet beter dan belgie, ligt er maar aan wat je vergelijkt. Nederland is wel anders dan belgie, dingen zijn anders geregeld, dat is een voordeel want we kunnen zien hoe het ook anders kan, en dan een 'goede' conclusie trekken om het in je eigen land ook zo te doen.
Nederlands is volgens mij wel degelijk beter dan België, omwille van zijn structuur, maar dat is meer iets voor die andere topic. :wink: Maar Nederland en Vlaanderen, dat is een andere zaak. :)

Inderdaad, Vlaanderen en Nederland moeten vaker naar mekaar kijken. Op www.politics.be gebeurt het dan ook vaak dat Nederlanders fenomenen in hun land (immigratiepolitiek, verstedelijking,...)en de maatregelen uitleggen.
evilbu

PeterPan schreef:Die naam van domme Belgen hebben de Belgen naar mijn mening over zichzelf afgeroepen. (...) dan denk ik "wat een stomme Belgen".
Volgens mij komt het gezegde over domme Belgen vanuit de tijd onder Willem I toen het Noorden van de Nederlanden neerkeek op het Zuiden en het Zuiden ook behoorlijk achtergesteld werd. Het Zuiden werd vaak een beetje gezien als "gepeupel", en dus dom.
Hopelijk sta je me toe even te "bumpen" om hierop nog te reageren :

Het huidige Vlaanderen was ook achterlijker, dat is een feit. Maar achtergesteld? Onder het bestuur van Willem I werd er wel degelijk iets aan gedaan, er werden in die vijftien jaar (1815-1830) scholen opgericht voor kinderen, waar ze in de moedertaal onderricht kregen (en dus ook in het Frans in het huidige Wallonië!).

Dat kan - op zijn zachtst gezegd - niet gezegd worden van het Belgisch regime na 1830, dat onmiddellijk (nog voor de "onafhankelijkheid" definitief van Nederland gewonnen was!) daaraan een eind maakte, waardoor Vlaanderen wel moest achterop blijven. De universiteit van Gent, ook te danken aan de kortstondige unie, werd voor honderd jaar eveneens Franstalig.

Enfin, ik bedoel dus : we waren achter maar dat het lang zo is gebleven hebben we niet aan onszelf te danken....
Ger

Het staat me bij dat er onder Willem I onevenredig veel belasting werd geheven van de Vlamingen en dat er een onevenredig kleinere afvaardiging in de Staten Generaal was. Dat bedoelde ik met achtergesteld. Hierdoor werd het beeld geschapen dat het Zuiden minderwaardig was aan het Noorden. En dan krijg je dus nogal snel het predikaat "Dom".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
evilbu

Het staat me bij dat er onder Willem I onevenredig veel belasting werd geheven van de Vlamingen en dat er een onevenredig kleinere afvaardiging in de Staten Generaal was. Dat bedoelde ik met achtergesteld. Hierdoor werd het beeld geschapen dat het Zuiden minderwaardig was aan het Noorden. En dan krijg je dus nogal snel het predikaat "Dom".
Inderdaad, democratisch was de hele boel toch niet.

Maar het is toch opmerkelijk dat koning Willem I heeft toegegeven aan de roep vanuit het zuiden om een tweekamerstelsel. De eerste kamer werd door de koning benoemd, de tweede kamer werden indirect door de rijken verkozen. Na de revolutiegolf in 1848 werd de eerste kamer indirect verkozen, en de tweede kamer direct.

Ik heb trouwens ook opgevangen dat de voertaal in de Tweede Kamer, omwille van de Franstalige burgerij uit het huidige België, vaak Frans was, omdat de meesten dat wel begrepen terwijl de Franstaligen uit het huidige België niks anders wilden spreken......
oktagon

Vlaanderen,was zoals uit een klein stukje historie hierna blijkt,het grote culturele centrum van West Europa,de aard van de bevolking is wrs een cocktail van rassen door de vele handels-contacten en vele bezettingen waaraan het heeft bloot gestaan.

In de veertiende en vijftiende eeuw waren de noordelijke nederlanden een stamgebied van Friezen,Bataven en nog wat anderen met nog weinig culturele ontwikkeling.

Het zuidelijk deel (tZ. van de grote rivieren) kwam zo'n 2000 jaar geleden in aanraking met de Romeinen,hierboven waren de Germaanse stammen met Friezen vn.de bewoners,waarvan er nog vele in holen woonden volgens Tacitus.

Zodoende is de mentaliteit veel opener en ontvankelijker en gastvrijer,dan de noordeling,die bovendien sterk is beinvloed door het Calvinisme,dat een goede voedingsbodem had in die gebieden en Noord Duitsland.

Zo kun je boekwerken schrijven over de verschillen;ook geen wonder dat ze zich afscheidden van het Noorden in 1831;oorzaken welbekend en niet zo vriendelijk voor de Hollanders.

Een ander verschil is dat tussen Walen en Vlamingen;ook weer rasverschillen en daardoor cultuur-en taalverschillen;zullen het nooit eens worden.

Het stukje historie (uit een veel uitvoeriger geheel) dat ik samenstelde uit Tacitus (hier dus niet weergegeven)ea.gegevens:

Na het jaar 1000 begint de'gouden tijd' van Vlaande-

ren en kwamen er steeds meer steden.

Vlaamse graven en andere edelen namen deel aan de

kruistochten;bij de belegering ergens in het Midden-

Oosten(Damiate) worden de mannen van Biervliet met

'ere'genoemd.

Ca.1170 begint in Europa een warmer klimaat met in het

midden van de 13e eeuw een maximum,men spreekt nu van

het Middeleeuws-Klimaat-Optimum dat duurt tot ca.1430.

In Engeland werd een toen bekende priester Thomas a

Becket,eerder een vriend van de Engelse koning,in opdracht

van hem vermoord in Canterbury in dec.1170.

Vlaanderen stond van 1000-1400 aan de spits van de

leenstaten van West Europa;in Brugge ontmoetten el-

kaar de kooplieden uit diverse landen.Op het Zwin

was veel scheepvaart naar alle toen bekende streken.

Gent was in de 13e eeuw met 60000 inwoners de tweede

grootste plaats in West Europa.

Burgeroorlogen en landoorlogen beheersen de beginge-

schiedenis van de eigenlijke Franse Staat en ook van

Vlaanderen,hier vooral tussen de poorters uit de ste-

den en de adel die op de kastelen woonde.
Tot zover dit verhaal!
Cycloon

Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom de vlamingen naar Eindhoven komen om te studeren, is voortgezet onderwijs in belgie erg slecht?
1 reden ervoor is dat het voor bv limburgers dichter is om in nederland te studeren dan bv in gent of kortrijk (ze kunnen natuurlijk ook in antwerpen terecht, maar die scholen hebben niet zo'n goeie reputatie).

De andere reden is bv studenten die lucht en ruimtevaart willen studeren hebben hier geen echte opleidingen, in nederland is er dan wel weer 1 gespecialiseerde school hierin (ik dacht in delft?).

En ook moet je er rekening mee houden dat de slechts een klein percentage in nederland gaat studeren. En als je dan ziet dat bijna 100% van de vlaamse leerlingen er kan slagen dan vraag ik me af hoe het niveau daar dan zit, want hier slagen maar een 30-40% van alle studenten. Mss kiezen die leerlingen dus gewoon uit gemakzucht?

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

evilbu

oktagon schreef:Zo kun je boekwerken schrijven over de verschillen;ook geen wonder dat ze zich afscheidden van het Noorden in 1831;oorzaken welbekend en niet zo vriendelijk voor de Hollanders.

Een ander verschil is dat tussen Walen en Vlamingen;ook weer rasverschillen en daardoor cultuur-en taalverschillen;zullen het nooit eens worden.
De secessie begin in 1830, maar het was pas in 1831 dat ze een koning vonden (Leopold I).

Maar ik ben dus niet akkoord :) ;, "ze" hebben zich niet afgescheiden van jullie in 1830.

Het stoot me dan ook zwaar tegen de borst dat sommige mensen hier geen referendum willen over de Vlaamse onafhankelijkheid, terwijl ze het wel evident vinden dat België bestaat, terwijl dat door een "onafhankelijkheid" kwam die absoluut nooit door een referendum aan de Vlamingen is voorgesteld. :)

Nog een quote:
Die revolutie was zeer onpopulair bij de bevolking. Ze leidde tot een economische catastrofe en tot de verpaupering van Vlaanderen. De misleide Louis De Potter, een van de weinige Vlaamse voormannen van de revolutie, stelde bitter vast dat men na de revolutie veel minder vrij was dan ervoor en dat België en Nederland "herenigd moeten worden, met of zonder het Huis van Nassau, dat kan me niet schelen." België werd een gigantische militaire barak. De staat was zo gehaat dat zij er een leger op na moest houden van 100.000 man (voor een bevolking van drie miljoen). Dat was proportioneel het grootste leger van Europa. Het verslond jaarlijks 47 miljoen goudfrank en werd geleid door 28 generaals, waarvan 24 Franse inwijkelingen. Omstreeks 1834 werd het ongenoegen met het nieuwe regime echter zo groot dat het regime op 6 april 1834 het leger losliet op de "tegenstanders van België."
En ook moet je er rekening mee houden dat de slechts een klein percentage in nederland gaat studeren. En als je dan ziet dat bijna 100% van de vlaamse leerlingen er kan slagen dan vraag ik me af hoe het niveau daar dan zit, want hier slagen maar een 30-40% van alle studenten. Mss kiezen die leerlingen dus gewoon uit gemakzucht?
Er zullen verschillende redenen zijn, maar het is zoals ik al zei mogelijk dat veel van hen het inderdaad juist doen uit gemakzucht.

Er was hier een andere poster die zei dat er "nu ook een frisse wind begint te waaien" door het onderwijs in Vlaanderen. Wel, bij ons is het misschien nog wat stijver, strenger (roken op de speelplaats is hier ondenkbaar bijvoorbeeld) maar misschien is dat niet per definitie slechter? Is die frisse wind wel zo fris? Ik merk bijvoorbeeld dat mijn vader, die dertig jaar ouder is, veel beter Duits en Frans spreekt dan ik. Er gaan trouwens op dit moment in Vlaanderen veel meer stemmen op om die "progressieve hervorming" ernstig terug te schroeven, omdat vooral op het gebied van taal de fundamenten aan het afbrokkelen zijn en de nadruk veel te veel op exotische zaken als toneeltje spelen en zo ligt. Kortom, verandering is niet per se goed.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!