_-haex-_ schreef:Als de belgen toch dommer zijn, dan moet ge mij eens uitleggen hoe het komt dat de belgen beter scoren op vlak van talen én wiskunde (op wereldniveau) dan de hollanders?
Die naam van domme Belgen hebben de Belgen naar mijn mening over zichzelf afgeroepen. Het is niet zo dat de individuele Vlaming dom zou zijn, maar de Vlamingen hebben in het verleden altijd zo'n 50 jaar achtergelegen als het gaat om politieke en sociale ontwikkelingen.
Zo maar wat voorbeeldjes: Als in Nederland men al zo'n 50 jaar niet meer
verplicht is naar de stembus te gaan, en je hoort dat het in Belgie nog bestaat, wat moet je daar dan van denken!
Als je op tv ziet dat mensen elke dag in de rij moeten staan om zich te melden bij de sociale uitkeringsinstantie, en als zulke vernederende zaken in Nederland al zo'n 50 jaar geleden zijn afgeschaft, wat moet je daar dan van denken!
Als je ziet hoe partijkaarten een belangrijke rol spelen, en dat met liever 20 zeer slechte, vakonbekwame rechters aanstelt, dan geniale rechters met een verkeerde partijkaart, dan denk ik "wat een stomme Belgen".
Overigens, ik vind dat Nederland ook zeer sterk is afgezakt, en er steeds minder redenen zijn om Vlamingen dommer te vinden dan Nederlanders.
Overigens, ik ben geen Hollander, maar een Nederlander. De Hollanders mogen van mij de pot op.
U gaat hier wel zeer snel. Ik vind het vrij stoer dat u eventjes kan zeggen dat wij achterop zijn omdat wij verplicht stemrecht hebben.
Er zijn interessante argumenten voor en tegen :
voor :
- Meer representatief. Er wordt werk van gemaakt dat het een goeie representatie is. De verkiezingen vallen bij ons dan ook altijd op een zondag, nooit in de week. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik moet in elk geval maar twee minuutjes fietse, zo dicht ligt het stembureau.
- Je kan je stem niet verkopen. Van sommige mensen kan men vrij goed voorspellen op welke partij ze gaan stemmen. Dan betekent niet stemmen geen stem voor een zekere partij. Een voorbeeldje : een evenement organiseren in een gemeente op dezelfde dag waar veel arbeiders naartoe komen, om stemmen weg te trekken van linkse partijen.
- Het is mogelijk dat enkel de meest radicalen gaan stemmen, zo kan je een situatie krijgen met bijna alle stemmen voor extreemlinks en extreemrechts
tegen :
- Je kan argumenteren dat dit ingaat tegen onze vrijheid. Kan je echt mensen dwingen om ergens heen te gaan die dag?
- Zoals reeds gezegd, mensen die moeten gedwongen worden om te stemmen zijn misschien helemaal niet goed geïnformeerd. (En ik heb al gehoord van Vlamingen die op Vlaams Belang stemmen gewoon omdat ze lang hebben moeten afschuiven [rr] )
Een stevige interessante discussie waard dus, in een aparte topic eventueel? Maar dat het zomaar evident is dat wij slechter bezig zijn, dat denk ik niet.
Trouwens, in Nederland zijn er ook zaken die wij bedenkelijk vinden. Zo zag ik op de Vlaamse openbare omroep (VRT) een reportage op de dag van de verkiezingen. Ik zag ene Chantal Gill'ard van PVDA zich uitsloven om stemmen te winnen op die dag zelf nog. Niks aan de hand. Maar groot was mijn verbazing toen ze een slechtziende oudere man aan de hand nam en doodleuk aan de mensen van het stembureau vroeg : "Hij ziet slecht. Mag ik met hem mee om te helpen?". Dat werd toegestaan!
Dat is dus absoluut ondenkbaar hier. De stemming is verplicht en iedereen heeft recht op een geheime stemming, en dat is ook een plicht. Waar elektronisch gestemd wordt, zijn altijd problemen met oudere mensen die het systeem niet meester kunnen. Wel voortdurend gaan mensen van het stembureau mee om het nog eens uit te leggen, maar ze MOETEN buiten als die persoon weer probeert. Je kan je stem anders verkopen!
Ik heb dit besproken met Nederlanders op het internet en die gaven toe dat in Nederland inderdaad scherper toezicht nodig, en dat er veel te vaak "geholpen wordt".
Dit is Chantal Gill'ard (PVDA) :
Daarnaast is ook de gezondheidszorg veel veel beter hier, en dat is bekend bij de Nederlandse bevolking die vaak afzakt naar ziekenhuizen in Antwerpen, Gent, Leuven... en bij jullie politici.
Mijn zus gaat vaak op bezoek bij een Nederlandse vriendin in Nederland, en die vat het probleem als volgt samen :
"Vlamingen zeggen dat ze overmorgen bij de tandarts of dokter moeten, Nederlanders zeggen dat ze overmorgen mogen bij de tandarts of dokter gaan"
Daarnaast is er in jullie onderwijs , voor zover ik het begrijp, een trend die inhoudt dat er zoveel mogelijk vrijheid moet zijn.
interview met filosoof Ad Verbrugge
Dat interview kan nog steeds bekeken worden.
Hij zegt :
"om bijvoorbeeld te noemen, Vlaamse studenten die aan de Technische Universiteit in Eindhoven gaan studeren, die slagen bijna allemaal, soms is het slaagpercentage 100%, terwijl het bij de Nederlandse leerlingen vele malen lager is. Zijn Nederlanders dommer dan Belgen? Dat denk ik niet. We moeten gewoon kijken naar het resultaat, en dat blijkt dat die vooropleiding in België tot betere resultaten leidt aan de universiteit."
Op het einde doet ie nog een aantal voorstellen "opdat ouders hun kinderen niet meer naar België hoeven te sturen"
Kortom : ik vind het nogal gemakkelijk om zomaar te zeggen dat wij "achter" zijn op jullie. In plaats van de andere als het oervoorbeeld van "dom" te zien aan beide kanten van de grens, zouden we beter vergelijken waarom zaker beter zijn elders.