Gabriël schreef:PopperIsEenHeld schreef:Volgens mij is het verschil tussen wetenschap en geloof oa: wetenschap streeft naar objectiviteit, is openbaar, falsificeerbaar, bewijsbaar, controleerbaar, kent vaste methodieken, en van wetenschap kunnen we aantonen dat het werkt en vooruitgang brengt.
Het ontstaan van de wetenschap, verlichting en het humanisme, wat typische westerse verschijnselen zijn, was ondenkbaar zonder de invloed van het Christendom op onze westerse beschaving, hoewel dat door sommigen stellig wordt ontkend, staat dit zo vast als een huis. Zonder het Cnristendom liepen we nog rond in berenvelletjes, brachten we offers aan de goden en aanbaden we de donder en de bliksem als goden. Juist wanneer het Christelijke gedachtegoed wordt losgelaten ontstaat er weer interesse in het occulte en een hoop ander bijgeloof..etc..etc...
(eigenlijk kaart ik de verschillen aan tussen de twee. Dat neemt niet weg dat jouw punt wel interessant is)
Héél interessant...
Vaak heb ik de indruk dat het Christendom niet meer is dan een versimpeling is van opvattingen van vooral Plato en Aristoteles, overgoten met een sausje van reeds bestaande mythische verhalen.
Heeft niets met een 'versimpeling te maken....
Het christelijke gedachtengoed is beïnvloed, al vrij snel (na twee eeuw al) door de Grieks filosofische traditie, met name door talloze kerkvaders. Door deze al vroege "samensmelting" van de Bijbelse boodschap met de Griekse filosofie heeft de oorspronkelijke Evangelische boodschap; wie Jezus was en wat hij wilde, behoorlijk vertroebeld, met alle nare gevolgen van dien. (De strikte scheiding tussen lichaam en ziel - denken bijv. heeft funeste onmenselijke gevolgen gehad en zelfs nu nog)
Het interessante van onze tijd is nu dat vooral na WO II, na Auschwitz talloze Christenen (in leerhuizen, in bijbelstudiegroepen bijv.) zich gaan bezinnen en gaan zoeken naar de oorspronkelijke JOODSE Blijde Boodschap, zonder allelei ballast van traditionele dogma's en de invloed van het Griekse denken; het dualistisch denken wat volkomen vreemd is aan het bijbels en evangelisch denken." 'Herbronnig' heet dit proces...
En, de bijdrage van het Christendom aan de wetenschap? Volgens mij staat de Bijbel niet bepaald welwillend tegenover nieuwsgierigheid, het vergaren van kennis en het hebben van afwijkende meningen.
Volgens mij heb je mijn punt niet goed begrepen.
Door de eeuwenlange inwerking van de Bijbelse Boodschap in onze westerse cultuur is langzamerhand de weg vrijgemaakt, door een ontmythologiseringsproces, een onttovering van de werkelijkheid, om de omringende werkelijkheid te analyseren en verder te onderzoeken.
Zonder dit proces van ontmythologisering was de ontwikkeling van de wetenschap, zoals we die nu kennen, nooit mogelijk geweest.
Eeuwenlange traditionele primitieve culturen die we tot op de dag van vandaag kennen, de bosjesmannen, de Papoea's, stammen in het Amazonegebied enz.., die nooit in aanraking zijn gekomen met.... of beïnvloed zijn door het Christelijke gedachtengoed, bevinden zich nog steeds in een animistische cultuur van mythen en goden
Genesis:
"In den beginne schiep God de Hemel en de Aarde"
In deze eerste openingszin van Genesis (Joods: "Bèrèsjiet) worden de goden al gereduceerd tot dingen. Dat is het begin van de ontmythologisering van de werkelijkheid.
Wat erna komt is uitleg.....van deze zin.
Daarom is het niet verrassend dat er een erg lange lijst is van grote wetenschappers en filosofen die het leven zuur zijn gemaakt uit naam van het Christendom.
Dit is weer een zeer eenzijdige conclusie. Je verward de kerkelijke traditie met de eigenlijke bijbelse verkondiging.
Juist héél vele Christelijke én Joodse gelovigen staan aan het begin van vele wetenschappelijke ontdekkingen en ontwikkelingen, zoals Isaac Newton en A. Einstein, bijv. En wat dacht je van Karl Popper ??
Maar waarom was de Verlichting, het humanisme en het onstaan van wetenschap onmogelijk geweest zonder het Christendom volgens jou?
Is beantwoord. Zie hierboven.
Het humanisme kon later in het Westen uitsluitend ontstaan en gedijen dáár waar het Christendom allang was gesetteld en van invloed is geweest. Zie ook mijn vorige posting.
Denk maar aan de Middeleeuwse ontwikkeling van het hospital (als afdeling van de Kerk) waar zieken, slachtoffer en andere minderbedeelden zonder te kijken naar hun achtergrond en gelovigheid, zonder aanzien des persoons, werden opgenomen en verzorgd. In feite ontstond hier de ontwikkeling van de moderne slachtofferzorg, zoals wij die nu kennen.