Waar ik persoonlijk, als discussiedeelnemer, mee zat is dat het me niet duidelijk was, vanwege de formulering van je vraagstelling, aan wie je nu je vraag stelde. Dat ik denk dat je vraag, vanwege de bewoording, eigenlijk alleen maar aan atheïsten gesteld kan zijn. Dat heb ik onderbouwd door te stellen dat je mensen die in God geloven niet de algemene vraag kunt stellen waarom mensen goden bedenken. Dat woordje had ik toen ook al schuingedrukt. Je hebt nu in een antwoord aan qmelk geprobeerd duidelijk te maken wat je met bedenken bedoelt:
Als ik het goed begrijp vloeit hieruit voort dat een godsbeeld, eenmaal aangepast door een andere groep mensen (voortborduren) weer een op zichzelf staand, nieuw godsbeeld is. Een andere God als het ware. Maar als een godsbeeld met een bepaalde set eigenschappen eenmaal bestaat, dan houden mensen eraan vast (de werkelijkheid wordt aangepast aan het godsbeeld).Ik bedoel met 'bedenken' niet dat er lieden zijn die er op een regenachtige zondagmiddag voor gaan zitten om een god te bedenken. Ik denk dat dat helemaal niet zo werkt. Ik stel vast dat groepen, (sub)culturen, volken, stammen keer op keer en met steeds weer andere eigenschappen hun goden hebben 'uitgevonden'. Kennelijk zijn er binnen dergelijke verbanden processen gaande die leiden tot steeds weer nieuwe godsbeelden. Je hebt gelijk dat gelovigen vaak niet zelf hun goden bedenken. Veelal borduren ze voort op wat anderen ze hebben voorgehouden. Met 'bedenken' doel ik ook op het feit dat er geen toetsing plaats vindt aan feiten. De werkelijkheid wordt eerder aangepast aan het godsbeeld dan andersom. Voorbeeld: de azteken veronderstelden dat ze in moeilijke tijden hun goden gunstig moesten stemmen met mensenoffers. Wanneer er dan geen effect is van gebrachte offers, is de conclusie eerder dat er nog meer mensen moeten worden geofferd dan dat het godsbeeld niet klopt. In die zin is dat godsbeeld in veel gevallen een onaantastbaar concept in de hoofden van groepen mensen. Wanneer jij echter een ander woord weet dat recht doet aan het werkzame mechanisme waarop ik doel en dat niet de voor jou negatieve connotatie heeft van 'fingeren' of 'opzettelijk fantaseren' houdt ik me aanbevolen..
Maar: als er inderdaad sprake is van voortborduren op andermans godsbeelden hoe kun je dan met zekerheid stellen dat de werkelijkheid eerder wordt aangepast aan het godsbeeld dan andersom? Ik bedoel maar: als een paar azteken hadden bedacht dat hun god blijkbaar geen mensenoffers wilde dan was er een nieuwe stroming ontstaan. Een nieuw godsbeeld bij een groep azteken. Volgens mij is een dergelijke aanpassing van een bestaand godsbeeld aan de werkelijkheid juist wat een heleboel geloofsstromingen in het leven heeft geroepen.
Je zegt inmiddels dat je als gelovige best naar andere geloven en goden kunt kijken en dus is jouw topicvraag een open vraag, voor iedereen. Maar als ik een gelovige zou zijn, dan zou voor mij het enige mogelijke antwoord op jouw vraag zijn: we geloven allemaal in dezelfde God maar interpreteren hem anders. Die interpretaties hebben we bedacht, het beeld dat wij hebben van God hebben we bedacht, God zelf niet. Die is er gewoon. De verschillende interpretaties vloeien voort uit de verschillende ontwikkelingspaden die we hebben doorlopen en de inzichten die we hebben m.b.t. onze wereld. We zijn nog steeds bezig God's invloeden te ontdekken.
Puzzels