Je zegt het verkeerd: Jij vind burka's verwerpelijk.
In alle verschillende culturen zijn wel meer zaken te vinden waar wij vreemd tegenaan kijken of die we niet begrijpen. De functie van de burka die jij geeft is een opgedrongen beeld dat niet correct is.
Ik ben blij met een wereld vol verschillende culturen, en dat moet zo blijven, inclusief burka's.
Ik vind culturele diversiteit prima hoor, graag zelfs. Ik ben een natuurliefhebber en ik besef dan ook maar al te goed het belang van diversiteit.
Ik beschouw de burka en soortgelijke 'kledingstukken' echter niet als een cultureel kenmerk. Geloof je mij niet, ga dan maar eens naar Turkijke of Marokko toe en vraag willekeurige mensen daar wat zij denken over de burka. Die burka heeft helemaal niets met de Islam te maken, het is een product van fundamentalistische regimes, regimes die geleidt worden door mannen die maar wat graag de vrouw onder de duim willen houden.
Bovendien, zelfs een relatieve leek op psychologisch en sociologisch terrein zoals ik kan begrijpen dat zo'n burka uiterst schadelijk is voor iemand psychische, mentale en emotionele ontwikkeling. Je denkt toch niet dat vrouwen die in Afghanistan leefden onder die gruwelijk dictatuur het prettig vonden om geïsoleerd te worden van de rest van de maatschappij; geen onderwijs, geen contact buiten de deur (zelfs geen oogcontact), achter de man moeten aanlopen, toestemming moeten vragen aan de man om televisie te kijken enz.
Cultuur? Ik denk het toch niet!
Zelfs in Iran dragen de vrouwen geen Burka terwijl Iran toch echt een islamitisch land is, volgens veel deskundigen zelfs fundamentalistisch islamitisch.
De hoofddoek heeft overigens ook niets met de Islam te maken volgens de Nederlandse Islamdeskundigen maar dat is weer een ander onderwerp.
een logischer argument daarvoor is dat iedereen ten alle tijden herkenbaar moet zijn.
Daar is niets logisch aan, het is door bepaalde politici zo verwoordt om dit er door te krijgen zonder zich schuldig te maken aan discriminatie. Ik garandeer jou dat ook voor hen de achterliggende reden is dat ze waarde hechten aan de mogelijkheid tot non-verbale communicatie en dat ook zij de meisjes willen beschermen tegen dit soort onderdrukking.
Die meisjes die uit zichzelf zo'n burka dragen doen dat gewoon om opstandig te zijn, jouw afkeer van Nederland laten blijken door iets te doen waarvan je weet dat de Nederlanders het vervelend vinden. Gewoon puberaal gedrag dus.
Groepjesvorming is trouwens normaal, het is onzinnig om dat tegen te houden, hoort bij de identiteitsvorming.
Ik heb geen probleem met groepjesvorming. Ik vind het wel jammer als zoekende pubers (pleonasme) om de verkeerde redenen met sommigen wel omgaan en met anderen niet, namelijk omdat ze 'slecht' gekleed zijn. Daar heeft niemand belang bij. Nu is dat in lang niet alle klassen het geval maar het komt helaas wel veel voor.