Puzzel Puzzels
Vladimir Lenin
Artikelen: 0

Re: De grootste wetenschapper

Wie heeft er volgens jullie recht op de titel "Grootste Wetenschapper". Het maandblad EOS liet haar leden onlangs kiezen voor de grootste belgische wetenschapper, Dr. Janssen. Nu dacht ik dat het messchien een goed idee was dat WSF ook een grootste wetenschapper kiest, ik denk dat iedereen die op dit forum actief is toch al van enkelen gehoord moet hebben.

Ik zie het dan ook zo, eerst zoeken we naar eventuele kandidaten, en discussiëren we of de kandidaat al dan niet toegelaten wordt. M.a.w. is de wetenschapper wel voldoende revolutionair geweest om iets te veranderen. Volgens mij mogen die kandidaten ook uit onverwachte hoek komen, zo was het de neef van Darwin die met de theorie kwam aanzetten, dus vindt ik dat we darwin alvast uit de lijst mogen gooien, en zijn neef verwelkomen.

Na dat we er zo'n beetje zijn uitgeraakt wie er kandidaat is, moeten we dan alleen maar kiezen wie de grootste invloed heeft gehad.

Ik denk dat het goed is, dat we de lijst van kandidaten beperkt houden. 50 is volgens mij echt het maximum. Anders verdrink je op den duur in de data, en dit zou de bedoeling van de topic tegengaan.

Mijn 5 kandidaten zijn:
  • Albert Einstein
  • Isaac Newton
  • Niels Bohr
  • Marie Curie
  • (en onverwacht waarschijnlijk:) Jonas Salk
Als je zelf een kandidaat hebt, kan je hem hier posten
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

ypsilon

Volgens mij hebben we iets dergelijks al eens gehad. *gaat op zoek*

Edit: To Vladimir's credit: zijn titel was beter. Onderwerpen samengevoegd.

Edit: Janssens was inderdaad zeer belangrijk, ik stem hem weer in ons lijstje.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Vladimir Lenin

Ik weet het niet, maar om google vond ik inderdaad niet veel relevants

ypsilon

Mja, je moest al weten dat dit topic bestond om het terug te kunnen vinden.
anusthesist

1) Robert Koch

Waarschijnlijk de meest ondergewaardeerde man in de geschiedenis van de moderne mens.

Deze knappe geest bewees als eerste het causale verband tussen micro-organismen en ziekte

(tuberculose).

2) Alexander Fleming

Ontdekker van de penicilline en het begin van de antiobiotica-era. Zijn ontdekking heeft waarschijnlijk

miljoenen, miljoenen levens gered.

3) Edward Jenner

Beredeneerde hoe vaccinatie werkte. Hier geldt hetzelfde; miljoenen kinderen hebben hier jaarlijks

baat bij.

4) Wilhelm Röntgen

Mijn avatar zegt genoeg volgens mij :D

5) Albert Einstein

Wegens zijn relativiteitstheorieen. In het dagelijkse leven niet echt bruikbaar, maar leuke

gespreksstof voor lange zomeravonden in combinatie met alcohol.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
bobbyjong

Albert Einstein steekt voor mij ver boven iedereen uit. Omdat hij geinspireerd was door David Hume over diens kritiek op Newton. Met dit gegeven maakte hij een compleet nieuwe theorie die nog bleek te kloppen. Geniaal
Phys

anusthesist schreef:Wegens zijn relativiteitstheorieen. In het dagelijkse leven niet echt bruikbaar, maar leuke

gespreksstof voor lange zomeravonden in combinatie met alcohol.
Ik weet niet wat je onder 'dagelijks leven' verstaat, maar bijv. GPS zou nooit werken zonder relativiteitstheorie. Denk ook aan kernenergie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Vladimir Lenin

Je vergeet er naar mijn idee nog een paar maar goed, als je zegt dat Albert Einstein op het dagelijks leven geen invloed heeft, ben je radicaal fout. Bovendien bestond er altijd een link met het praktische, zo heeft hij bijvoorbeeld ook z'n eigen koelkast uitgevonden.

Phys

Je vergeet er naar mijn idee nog een paar
Ik pretendeerde dan ook niet een volledige lijst met praktische toepassingen te geven.

- Niels Bohr -
bobbyjong

De schoonheid van zijn werk zit hem niet in het praktisch nut van de relativiteitstheorie, dat is slechts een bijkomstigheid :D
Ensiferum

En waar blijft Gauss? Zelfs al had ik in het begin de pest aan zijn Wet. Lavoisier, Hutton en van Leeuwenhoek verdienen het ook absoluut om op zijn minst vernoemd te worden, beide vaders van een hele nieuwe en grote tak in de wetenschap.

Eigenlijk is het een beetje stom een top 5 samen te stellen zonder criteria. Geen wetenschapper had zijn grote doorbraak kunnen bedenken zonder de doorbraken van talloze anderen voor hem. Boltzmann, Planck, Heisenberg, Descartes, Maxwell, Faraday, Arrhenius, Vesalius, Geber, Galvani...

Als ik echt een favoriet moet voorleggen: Kurt Gödel. Een bom van jewelste onder 50 jaar wiskundig zwoegen.
Vladimir Lenin

Nou, het probleem met criteria is hoe je ze samensteld, ik heb in mijn bericht geprobeert om enkele criteria op te sommen, maar het probleem is, wanneer je er al te veel de nadruk op legt dat de topic op den duur enkel over de criteria zou gaan.

Verder wil ik zeggen dat ik je keuze voor die wiskundigen helemaal steun, maar ik denk dat je Euler vergeten bent

Ensiferum

Vladimir Lenin schreef:Nou, het probleem met criteria is hoe je ze samensteld, ik heb in mijn bericht geprobeert om enkele criteria op te sommen, maar het probleem is, wanneer je er al te veel de nadruk op legt dat de topic op den duur enkel over de criteria zou gaan.

Verder wil ik zeggen dat ik je keuze voor die wiskundigen helemaal steun, maar ik denk dat je Euler vergeten bent
Ja, ik heb diegene die reeds vermeld waren geprobeerd ertussenuit te laten.

Anders kan de eerste post een lijstje bevatten met alle vermelde namen? Een soort eregalerij.
Phys

maar ik denk dat je Euler vergeten bent
Tja, vergeten. Hilbert, Descartes, Russell, Riemann, Weierstrass, Euclides, Gödel, Leibniz, d'Alembert, Cantor, Von Neumann, Dedekind, Lagrange, de Fermat, Bessel, Liouville, Lie, Legendre, Cauchy, Abel, Galois, etc. etc. allemaal grote wiskundigen, met belangrijke bijdragen, de een meer dan de ander. De grootste wetenschapper is nogal lastig te bepalen...belangrijke mensen opnoemen is echter niet zo moeilijk.

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Vladimir Lenin

Ja inderdaad, maar als iedereen begint met wetenschappers op te noemen op die manier, zitten we snel aan een lijst van 2000 namen. Ik zie vaak ook in de lokalen van de universiteit van die posters hangen, waarop je makkelijk 300 namen terugvindt. Maar de meeste van die mensen waren zo vervreemd van de wereld, dat hun bijdrage ook geen echte praktische invloed had. Een groot wetenschapper is naar mijn idee iemand die nooit van de realistische wereld vervreemd raakte.

Dus:

Criterium 1: De grootste wetenschapper mag nooit de voeling met de realiteit kwijtgeraakt zijn.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!