Mellon schreef:Hm! Kan ik geen berichten wijzigen?
Ik bedoel dus natuurwetenschap versus theologie
Wat bedoel je Mellon ??
Wetenschap, natuurwetenschap, fysica, etc... in tegenstelling met Genesis ??
Dat proef ik uit het woordje "versus".
Evolutie(theorie) is iets geheel anders dan het poëtische scheppingsverhaal uit Genesis.
Hier is totaal geen sprake van een tegenstelling. Velen denken dat het hier om een tegenstelling gaat, maar dat
is maar schijn. Sterker, velen (zowel creationisten én evolutiebiologen) willen aan deze tegenstelling vasthouden om het een of het ander te ondermijnen. Het is een schijndiscussie, gebaseerd vooral op een verkeert begrijpen van beide partijen van het scheppingsverhaal.
Het scheppingsverhaal is een geloofsbelijdenis van het Hebreeuwse volk van destijds.
Het boek Genesis is geschreven in de periode van Joodse ballingschap.
In 586 voor Chr. werden de Joden uit Juda door Nebukadnessar weggevoerd naar Babel (2Kon.25 en Ps.137)
In die situatie worstelden Joodse ballingen met de meest elementaire vragen over het menselijk bestaan. Ze hadden immers alles, land en tempel verloren.
Het waren de profeten die met antwoorden de ballingen probeerden te bemoedigen.
Het scheppingsverhaal is zo'n profetisch antwoord.
Het scheppingsverhaal vertelt hoe God orde schept in de WANORDE ; uitgedrukt in het Hebreeuws
met TO-HOE-WA-BO-HOE, de EERSTE DAG naar de SJABBATH (zevende DAG)
Het scheppingsverhaal is eigenlijk een bevrijdingsverhaal.
Ondanks alle barbarij die de Joodse ballingen om zich heen zien, belijden deze Joodse ballingen: Wij leven onder Gods bescherming (hemel) en Hij voert ons naar een toekomst van heil (aarde, land).
Het scheppingsverhaal is dus een Joodse geloofsbelijdenis waarmee de Schrift opent.
Dus niks tegenstelling met evolutie..etc....