Puzzel Puzzels
G
Artikelen: 0

Re: Druisen sommige wetenschappelijke theorie

Precies!

Mellon heeft geen stelling genomen, geen mening, behalve duidelijk zijn eigen beleving, dat is een niet te bediscussieren stellingname.

Mellon, als je wilt discussieren, neem een stelling in. Wat is je mening? Je geeft aan evolutie-genesis1 tegen alkaar af te wegen. Wat is je mening of idee hierover? Je geeft aan dat deze tegenstelling geen punt is voor je, hoe kom je tot die houding?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Mellon

Ik dacht al dat je daar naartoe wilde.

Waarom het geen punt voor me is?

Het ene is wetenschap en het andere theologie (geloof).
Hodie mihi, cras tibi
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Mellon

Hm! Kan ik geen berichten wijzigen?

Ik bedoel dus natuurwetenschap versus theologie
Hodie mihi, cras tibi
Gabri

Mellon schreef:Hm! Kan ik geen berichten wijzigen?

Ik bedoel dus natuurwetenschap versus theologie
Wat bedoel je Mellon ??

Wetenschap, natuurwetenschap, fysica, etc... in tegenstelling met Genesis ??

Dat proef ik uit het woordje "versus".

Evolutie(theorie) is iets geheel anders dan het poëtische scheppingsverhaal uit Genesis.

Hier is totaal geen sprake van een tegenstelling. Velen denken dat het hier om een tegenstelling gaat, maar dat

is maar schijn. Sterker, velen (zowel creationisten én evolutiebiologen) willen aan deze tegenstelling vasthouden om het een of het ander te ondermijnen. Het is een schijndiscussie, gebaseerd vooral op een verkeert begrijpen van beide partijen van het scheppingsverhaal.

Het scheppingsverhaal is een geloofsbelijdenis van het Hebreeuwse volk van destijds.

Het boek Genesis is geschreven in de periode van Joodse ballingschap.

In 586 voor Chr. werden de Joden uit Juda door Nebukadnessar weggevoerd naar Babel (2Kon.25 en Ps.137)

In die situatie worstelden Joodse ballingen met de meest elementaire vragen over het menselijk bestaan. Ze hadden immers alles, land en tempel verloren.

Het waren de profeten die met antwoorden de ballingen probeerden te bemoedigen.

Het scheppingsverhaal is zo'n profetisch antwoord.

Het scheppingsverhaal vertelt hoe God orde schept in de WANORDE ; uitgedrukt in het Hebreeuws

met TO-HOE-WA-BO-HOE, de EERSTE DAG naar de SJABBATH (zevende DAG)

Het scheppingsverhaal is eigenlijk een bevrijdingsverhaal.

Ondanks alle barbarij die de Joodse ballingen om zich heen zien, belijden deze Joodse ballingen: Wij leven onder Gods bescherming (hemel) en Hij voert ons naar een toekomst van heil (aarde, land).

Het scheppingsverhaal is dus een Joodse geloofsbelijdenis waarmee de Schrift opent.

Dus niks tegenstelling met evolutie..etc....
Gijs

Mellon schreef:Ik heb deze discussie met interesse gelezen. Zelf geloof ik in God. Ik interesseer me ook voor de wetenschap en de evolutietheorie. In de eerste plaats denk ik niet dat het binnen het gebied van de wetenschap valt om het niet-bestaan van God te bewijzen en dat het niet binnen het gebied van theologie valt om de wetenschap tegen te spreken.

Het is niet alleen een kwestie van interpretatie van Genesis. Als je in God gelooft, en dat Hij alles heeft gemaakt, geloof je toch ook dat hij mensen het vermogen tot onderzoek heeft gegeven? Wij komen met dingen die we niet een-twee-drie kunnen rijmen met het scheppingsverhaal in Genesis. Betekent het daarom dat het niet waar is?

Mijns inziens is het gewoon dom om te ontkennen wat de wetenschap degelijk heeft bewezen (overigens vergt dat wel enig onderzoek wat de evolutietheorie betreft, want daarin is ook nog niet alles bewezen). Hoe je het met Genesis 1 moet rijmen, ben ik nog niet achter. Vraag me ook af waarom zo weinig christenen met die vraag bezig zijn!

In de tweede plaats: de interpretatie van het scheppingsverhaal in Genesis. Mensen die enkele duizenden jaren geleden leefden, waren ook al bekend met het boek Genesis en het scheppingsverhaal. Zij hadden echter nog geen wetenschap, zoals wij dat kennen. Soms denk ik wel eens, dat we als mensheid ook zijn gegroeid in kennis. Het wordt steeds moeilijker om onze eigen verworven kennis in overeenstemming te brengen met het scheppingsverhaal. Daarom hoeft het niet onwaar te zijn. Bijvoorbeeld: aan een kind leg je toch ook niet alles in de details uit, nee, je legt het zo uit dat ze het snappen. De details komen later wel, als ze groter zijn.

Samengevat, nee, ik denk niet dat wetenschappelijke theorieën indruisen tegen het christelijk geloof (van andere geloven weet ik het niet zo). Hoe het dan wel zit, weet ik niet. Maar "niet weten" is absoluut niet hetzelfde als "bewijzen dat God niet bestaat", of iets dergelijks.
Dit is de beste verklaring die ik tot nu toe gehoord heb. Dat god het gewoon vermakkelijkt heeft zodat de mensen in die tijd het konden snappen. Maar dit betekent wel dat god gelogen heeft en dat al die jaren studie in de bijbel die sommige mensen doen. In een vermakkelijkte uitleg zijn gedaan. Dat is dan wel balen:P

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Mellon

Gabriël schreef:Wat bedoel je Mellon ??

Wetenschap, natuurwetenschap, fysica, etc... in tegenstelling met Genesis ??

Dat proef ik uit het woordje "versus".

Evolutie(theorie) is iets geheel anders dan het poëtische scheppingsverhaal uit Genesis.

Hier is totaal geen sprake van een tegenstelling. Velen denken dat het hier om een tegenstelling gaat, maar dat

is maar schijn. Sterker, velen (zowel creationisten én evolutiebiologen) willen aan deze tegenstelling vasthouden om het een of het ander te ondermijnen. Het is een schijndiscussie, gebaseerd vooral op een verkeert begrijpen van beide partijen van het scheppingsverhaal.

Het scheppingsverhaal is een geloofsbelijdenis van het Hebreeuwse volk van destijds.

Het boek Genesis is geschreven in de periode van Joodse ballingschap.

In 586 voor Chr. werden de Joden uit Juda door Nebukadnessar weggevoerd naar Babel (2Kon.25 en Ps.137)

In die situatie worstelden Joodse ballingen met de meest elementaire vragen over het menselijk bestaan. Ze hadden immers alles, land en tempel verloren.

Het waren de profeten die met antwoorden de ballingen probeerden te bemoedigen.

Het scheppingsverhaal is zo'n profetisch antwoord.

Het scheppingsverhaal vertelt hoe God orde schept in de WANORDE ; uitgedrukt in het Hebreeuws

met TO-HOE-WA-BO-HOE, de EERSTE DAG naar de SJABBATH (zevende DAG)

Het scheppingsverhaal is eigenlijk een bevrijdingsverhaal.

Ondanks alle barbarij die de Joodse ballingen om zich heen zien, belijden deze Joodse ballingen: Wij leven onder Gods bescherming (hemel) en Hij voert ons naar een toekomst van heil (aarde, land).

Het scheppingsverhaal is dus een Joodse geloofsbelijdenis waarmee de Schrift opent.

Dus niks tegenstelling met evolutie..etc....
Sorry, ik probeerde zelf aan te geven dat ik het ook een schijndiscussie vind, en dat ik dat dus niet begrijp. Zo wordt de discussie echter wel vaak gevoerd.
Hodie mihi, cras tibi

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!