Moderator: Rhiannon
Ik weet niet dat je bekent bent met met het boek van Caraotta: Was Jezus Caesar, hierover zijn veel artikelen over gewijd over de voor- en tegens over de juist en onjuistheden van de bronnen, de uitleg ervan. Dit lijkt mij interessanter dan de Da Vinci code.
Hij kraamt een hoop onzin uit en verdraait een heel aantal feiten. Bijvoorbeeld omtrend het Concillie van Nicea. In mijn uitgebreide uiteenzetting over De Da Vinci Code (http://www.DeDaVinciCode.TK) komt dit aan de orde, zie hier.Maar je kunt in ieder geval niet zeggen dat die man alleen maar onzin uitkraamt of dat hij feiten verdraait, want dat doet hij niet.
Dat is een understatement. De lijsten zijn niet gevonden op eeuwenoude perkamenten of iets dergelijks, het zijn paperassen die in de jaren '50 of '60 zijn geschreven (wellicht door Plantard en de zijnen) en hebben geen enkele waarde als historische documenten. Ook dit komt aan de orde in mijn uiteenzetting, zie hier.Onder andere de lijst met Groot meesters is inderdaad gevonden in een bieb in Parijs met daarop de namen van allerlei grote (soms vooraanstaande) wetenschappers. Die lijst is nog wel discutabel ...
De twintigste eeuwse 'Priorij van Sion' houdt op geen enkele verband met de middeleeuwse Priorij van Sion, die in 1617 of 1619 is opgegaan in de Jezuïeten....want hij wordt 'geclaimd' (pfff, toebedeeld aan) door zowel de Tempeliers als de Priorij van Sion. Beide organisaties zijn overigens nauw met elkaar verbonden dus veel zal het niet uitmaken.
Bij de Concilie van Nicea werd wel bepaald dat Jezus een godheid was. Wat dat betreft verdraait Dan Brown het niet. Het geloof van de Arianisten (Jezus is sterfelijk) werd toen verworpen.Hij kraamt een hoop onzin uit en verdraait een heel aantal feiten. Bijvoorbeeld omtrend het Concillie van Nicea. In mijn uitgebreide uiteenzetting over De Da Vinci Code (http://www.DeDaVinciCode.TK) komt dit aan de orde, zie hier.
Ik citeer Jacob Slavenburg: "Jezus was waarschijnlijk wel met Maria Magdalena getrouwd. Uit diverse bronnen en geschriften bleek dat zij in elk geval wel heel dicht bij Jezus stond. Volgens de joodse normen van toen moest een rondtrekkende prediker als Jezus wel getrouwd zijn."Volgens mij was Jezus nooit getrouwd en heeft Hij ook geen nageslacht voortgebracht. Dit zou ook tegenstrijdig zijn met Zijn Goddelijkheid.
Dat is dan ook precies het hete hangijzer. Als bewezen wordt dat hij getrouwd is en nageslacht heeft, vervalt zijn goddelijkheid en wordt daarmee in één klap het Christendom van zijn bestaansrecht ontdaan. Tenzij de Christenen bereid zijn te geloven dat Christus slechts een waardevolle boodschap verkondigde die zij aanhangen zonder zijn Goddelijkheid. Daarmee zijn ze dan ook automatisch geen godsdienst meer, maar een religie! Of ga ik nu te snel....?Volgens mij was Jezus nooit getrouwd en heeft Hij ook geen nageslacht voortgebracht. Dit zou ook tegenstrijdig zijn met Zijn Goddelijkheid.
Volgens mij heeft Jezus nooit bestaan. Het hele Jezus-verhaal is gebaseerd op het aanbidden van de zon (The son-The sun). De Halo rond het hoofd van de afgebeelde Jezus verwijst naar dit feit.Volgens mij was Jezus nooit getrouwd en heeft Hij ook geen nageslacht voortgebracht.
In deze context ken ik er nog wel een paar:Volgens mij heeft Jezus nooit bestaan. Het hele Jezus-verhaal is gebaseerd op het aanbidden van de zon (The son-The sun). De Halo rond het hoofd van de afgebeelde Jezus verwijst naar dit feit.kakkerlak2009 schreef:Volgens mij was Jezus nooit getrouwd en heeft Hij ook geen nageslacht voortgebracht.
Dat neemt niet weg dat Jezus niet bestaan zou hebben. Er zijn meerdere bronverwijzingen. Niet alleen de bijbel.
Integendeel, dit is juist een grove verdraaiing van Brown, zoals je in mijn recensie had kunnen lezen. Hier is het betreffende citaat uit het boek:Bij de Concilie van Nicea werd wel bepaald dat Jezus een godheid was. Wat dat betreft verdraait Dan Brown het niet. Het geloof van de Arianisten (Jezus is sterfelijk) werd toen verworpen.
Ten eerste klopt het niet dat de volgelingen van Jezus Hem tot op dat moment in de geschiedenis zagen als een stervelijke profeet. Hij werd van begin af aan gezien als de Zoon van God.Dan Brown schreef:Op deze bijeenkomst, zei Teabing, werd over veel aspecten van het christendom gediscussieerd en gestemd; over de datum van Pasen, de rol van de bisschoppen, de toediening van sacramenten, en natuurlijk over de goddelijkheid van Jezus.
Dat snap ik niet. Zijn goddelijkheid?
Mn lieve kind, verklaarde Teabing, tot op dat moment in de geschiedenis werd Jezus door zijn volgelingen gezien als een sterfelijke profeet Een groot en machtig man, maar niettemin een mán. Een sterveling.
Niet de zoon van God?
Nee, zei Teabing. Jezus werd pas benoemd tot de zoon van God nadat er een officieel voorstel voor was ingediend en over was gestemd door het Concilie van Nicaea.
Wacht eventjes. Wilt u zeggen dat de goddelijkheid van Jezus het resultaat van een stémming was?
En wel met een tamelijk kleine meerderheid, vervolgde Teabing.
Jezus stond er niet om bekend zich te houden aan onbijbelse regeltjes. De vraag of Jezus getrouwd was komt in m'n recensie van De Da Vinci Code ook kort aan de orde, zie hier.Ik citeer Jacob Slavenburg: "Jezus was waarschijnlijk wel met Maria Magdalena getrouwd. Uit diverse bronnen en geschriften bleek dat zij in elk geval wel heel dicht bij Jezus stond. Volgens de joodse normen van toen moest een rondtrekkende prediker als Jezus wel getrouwd zijn."
Hoe kan jij weten dat Jezus niet getrouwd was? Zeker niet uit de bijbel, want daar staat niets over zijn "burgelijke staat". Zijn goddelijkheid, laat me niet lachen. En was Jezus soms een waarzegger zodat hij zijn vroegtijdige dood kon voorspellen. En ik zou wel willen weten waar dat laatste citaat vandaan kwam.Volgens mij was Jezus nooit getrouwd en heeft Hij ook geen nageslacht voortgebracht. Dit zou ook tegenstrijdig zijn met Zijn Goddelijkheid. Het was Jezus bekend dat Hij vroegtijdig zou sterven en het achterlaten van een weduwe of een alleenstaande moeder met kinderen zou niet bepaald netjes geweest zijn. Ik meen me zelfs te herinneren dat een van de apostelen dit aan Jezus vroeg en als antwoord kreeg dat Hij niet wou trouwen om haar het vedriet en de pijn te besparen.
Jezus trok zich niks aan van gewoonten en gebruiken die onder de mensen vaak heel gewoon waren. Hij heeft namelijk nieuwe gewoonten en gebruiken geintroduceerd. Of anders gezegd; Hij heeft getracht om ons op het goede spoor te zetten.Volgens de joodse normen van toen moest een rondtrekkende prediker als Jezus wel getrouwd zijn.
Er hebben in de oudheid meerdere religies bestaan waarin het aanbidden van de zon centraal stond. In de Bijbel wordt regelmatig over de Baäl gesproken en de oude Egyptenaren aanbaden de zon ook. Tegenwoordig kan je in kerken nog steeds sporen van deze oude geloofsovertuiging terug vinden.Het hele Jezus-verhaal is gebaseerd op het aanbidden van de zon.
Ik weet ook niet precies meer waar ik dat gelezen heb, maar ik weet wel dat de vraag over het wel of niet trouwen van Jezus door Jezus zelf beantwoord is in het Nieuwe Testament. Als ik de Bijbel moet geloven dan heeft Hij inderdaad zijn eigen kruiziging van te voren zien aankomen en ja Zijn Goddelijkheid zou daar inderdaad iets mee te maken kunnen hebben.Hoe kan jij weten dat Jezus niet getrouwd was? Zeker niet uit de bijbel, want daar staat niets over zijn "burgelijke staat". Zijn goddelijkheid, laat me niet lachen. En was Jezus soms een waarzegger zodat hij zijn vroegtijdige dood kon voorspellen. En ik zou wel willen weten waar dat laatste citaat vandaan kwam.