Puzzel Puzzels
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Strafbaarstelling bestialiteit

Hoe kan een topic over bestialiteit ontaarden in zo'n hoop homofobie? Welk recht hebben jullie om holebi's op één lijn te plaatsen met pedofielen?
Als we het hebben over het vermeende concept van "seksuele voorkeur" is dat wel degelijk relevant.
Waarom zou de ene man geen liefde voor de andere kunnen voelen?
Natuurlijk kan dat wel. Ik verbind het concept "liefde" echter niet met de concepten "seks" of "seksuele voorkeur". En daarin maak ik geen onderscheid tussen de verschillende opties.
En waarom zou dat niet mogen? Als we dan toch met diermodellen bezig zijn: er wordt druk gezocht naar het homo-gen, daar men bij o.a. schapen en sommige primaten ook homoseksualiteit terugvindt. Zeggen dat ze iets anders zouden willen, is jouw standpunt, ingegeven door een conservatisme dat van God weet waar komt.
Ik verwacht dat die homo-gen nooit gevonden zal worden. Je kunt de resultaten van diermodellen niet zinvol projecteren op mensen.
ypsilon schreef:Pedofilie daarentegen is fundamenteel fout omdat je schade berokkent aan het kind. (Eerlijk: Er is weinig tot niets waar ik meer van walg. Maar ik wil het beleefd houden.)

Hier kunnen we wel degelijk van een stoornis spreken: het is abnormaal dat een volwassene zich voelt aangetrokken tot het kinderlijfje, dat men geniet van de machtspositie over wie zich helemaal niet kan verdedigen. Hier over "liefde" spreken vind ik compleet ongepast.
Noem het dan "seksuele voorkeur" en geen liefde. Maar of dat consequent is?
Bestialiteit is een vreemd fenomeen: hoe komt het dat een mens zich aangetrokken voelt tot een dier? Gaat het om een soort Ersatz? Ik denk dat het logisch is dat de discussie zich hier in de eerste plaats toespitst op de dieren, daarna pas op de (veronderstelde) psychopathologie.
Heeft dat zin?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

albert davinci

Het ziet er naar uit dat je bestialiteit wel goed vind maar homoseksualiteit niet. Dat is gek. Want het is ongeveer hetzelfde ze zijn allebij gek maar toch vind ik dat ze allebij het recht hebben om te doen wat ze willen doen. Als je bestialiteit toelaat moet je homoseksualtiteit ook toelaten. Ookal is het allebei gek.
Dit is discriminatie Gijs! Misschien bedoel je het niet zo maar als ik dit letterlijk lees zoals het er staat dan discrimineer jij homofiele mensen.

Er is niets gek of vreemd aan homosexualiteit, het is gewoon een variant van het normale.

De vergelijking met bestialiteit (sex met dieren) gaat dan ook niet op aangezien dit itt homosexualiteit niet algemeen maatschappelijk aanvaardt is in onze maatschappij.

Sta er bij stil dat deze opmerking door homofiele mensen die dit lezen als zeer kwetsend kan worden ervaren :!:
Jij ziet seksuele voorkeur als ziektebeeld?
Nee :!:

Ik zie een sexuele voorkeur voor sex met dieren als een gevolg van een verstoring in de sexuele ontwikkeling.

Homosexualiteit is een variant van het normale. Één belangrijk verschil tussen homosexualiteit en bestialiteit is dat homosexuele mannen sex hebben op basis van liefde en gelijkwaardigheid.

Ik ben erg open en progressief mbt het doorbreken van taboe's, ik beschouw bestialiteit echter niet als een taboe maar eerder als iets wat afgekeurd wordt en zal blijven worden. Het zou mij verbazen als dit over enkele decennia wel breed maatschappelijk aanvaardt zou worden.
En wat bedoel je met misgegaan in de sexuele ontwikkeling?
Bij een normale sexuele ontwikkeling leer je om een relatie met een man of een vrouw te ontwikkelen op basis van verliefdheid en gelijkwaardigheid wat uiteindelijk resulteert in sex. Verliefd worden op een dier lijkt mij onmogelijk voor een mens! Een sexuele relatie op basis van gelijkwaardigheid met een dier is per definitie onmogelijk omwille van de enorme grote verschillen.
Mis ten opzichte van wat? Maatschappelijke normen?
Het gaat dus niet enkel om de maatschappelijk normen hoewel die maatschappelijke normen zoals Veertje het mooi uitlegde niet uit de lucht komen vallen.

Het gaat om gezond vs ongezond.
Ik zou willen stellen dat er iets ernstig mis is gegaan in de sexuele ontwikkeling wanneer je seksuele voorkeuren binnen de maatschappelijke normen liggen...
Ik vind dat nogal een vreemde stelling. De normale maatschappelijk normen zijn dat je het leuk hebt met een jongen/meisje, verliefd op hem/haar wordt en zodoende ook een sexuele relatie met hem/haar ontwikkelt. Is hier iets ernstig mis mee :D

Nee toch :!:
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jdr

albert davinci schreef:Ik zie een sexuele voorkeur voor sex met dieren als een gevolg van een verstoring in de sexuele ontwikkeling.

Homosexualiteit is een variant van het normale. Één belangrijk verschil tussen homosexualiteit en bestialiteit is dat homosexuele mannen sex hebben op basis van liefde en gelijkwaardigheid.
Ik zie liefde niet als een basis voor 'gezonde' seks, dat zullen zowel hetero's als homo's kunnen beamen.

Wellicht is dit jouw persoonlijke voorwaarde om te kunnen genieten van seks, voor vele anderen geldt dit niet.

Dan komen we bij 'gelijkwaardigheid'; ik neem aan dat je daar mee bedoeld dat bij ongelijkwaardige seks er één partij betrokken is waar misbruik van gemaakt wordt door de andere partij?

En zo nee, wat bedoel je er dan mee?
Ik ben erg open en progressief mbt het doorbreken van taboe's, ik beschouw bestialiteit echter niet als een taboe maar eerder als iets wat afgekeurd wordt en zal blijven worden. Het zou mij verbazen als dit over enkele decennia wel breed maatschappelijk aanvaardt zou worden.
Dat zou mij ook verbazen...
Bij een normale sexuele ontwikkeling leer je om een relatie met een man of een vrouw te ontwikkelen op basis van verliefdheid en gelijkwaardigheid wat uiteindelijk resulteert in sex. Verliefd worden op een dier lijkt mij onmogelijk voor een mens! Een sexuele relatie op basis van gelijkwaardigheid met een dier is per definitie onmogelijk omwille van de enorme grote verschillen.
Zou je eveneens willen stellen dat vrouwen die een vibrator gebruiken een verstoorde seksuele ontwikkeling bezitten?

En zo nee, betekent dat dat jij van mening bent dat er een gelijkwaardige relatie op basis van verliefdheid bestaat tussen vrouw en vibrator?
Ik vind dat nogal een vreemde stelling. De normale maatschappelijk normen zijn dat je het leuk hebt met een jongen/meisje, verliefd op hem/haar wordt en zodoende ook een sexuele relatie met hem/haar ontwikkelt. Is hier iets ernstig mis mee :D

Nee toch :!:
De normale maatschapelijke normen liggen een stukje dieper dan dat; ik kan mij immers niet voorstellen dat wanneer je het leuk hebt met een jongen/meisje, je verliefd op hem/haar wordt en een seksuele relatie ontwikkeld en dit ten uitvoer brengt midden op het marktplein tijdens koopavond dit binnen de gangbare normen zal vallen.

Wat ik met de stelling bedoel is dat wanneer je seksuele voorkeuren binnen de normatieve kaders vallen je seksuele ontwikkeling zeker op het vlak van fantasie binnen het spel een nogal armzalig (cq verstoord) verloop heeft gehad.

Elke week het missionairesstandje op basis van verliefdheid en gelijkwaardigheid zou ik geen gezonde seks willen noemen.

Een gezonde opwinding valt dan ook gebruikelijkerwijs in de taboesfeer (lees buiten de normatieve seksuele kaders) te halen
ypsilon

Als we het hebben over het vermeende concept van "seksuele voorkeur" is dat wel degelijk relevant.
Jullie weten onderhand dat ik een hekel heb aan terminologische discussies: ze werpen een rookgordijn over de inhoud.
Ik verwacht dat die homo-gen nooit gevonden zal worden. Je kunt de resultaten van diermodellen niet zinvol projecteren op mensen.
Waarom niet?
Heeft dat [dierenwelzijn laten voorgaan op psychopathologie] zin?
Dat leek me zo, omdat ik aannam dat de mens i.c. geen leed ondervindt, maar de discussie over dierenwelzijn wordt onhoudbaar. Dus laten we verder gaan...
Dit is discriminatie Gijs! Misschien bedoel je het niet zo maar als ik dit letterlijk lees zoals het er staat dan discrimineer jij homofiele mensen.
Blij dat iemand dat inziet! Als ik daar trouwens even dit aan mag toevoegen:
Ik heb te doen met homo's en pedofielen.
Dit medelijden is compleet misplaatst, het getuigt van dezelfde eigenwaan die we terugvinden bij de gelovige die "zal bidden voor het zielenheil" van de atheïst.
De vergelijking met bestialiteit (sex met dieren) gaat dan ook niet op aangezien dit itt homosexualiteit niet algemeen maatschappelijk aanvaardt is in onze maatschappij. (...) Ik ben erg open en progressief mbt het doorbreken van taboe's, ik beschouw bestialiteit echter niet als een taboe maar eerder als iets wat afgekeurd wordt en zal blijven worden. Het zou mij verbazen als dit over enkele decennia wel breed maatschappelijk aanvaardt zou worden.
Hoewel ik het met je eens ben, vind ik dat er aan de maatschappelijke aanvaarding van homoseksualiteit nog wel wat werk is (meen ik ook te mogen afleiden uit een aantal voorgaande posts).
Je redenering klopt wel, maar - zoals jdr al aangaf - is een relatie geen absolute noodzaak voor seks. Hier zit een gevaarlijk addertje onder het gras...
Het gaat dus niet enkel om de maatschappelijk normen hoewel die maatschappelijke normen zoals Veertje het mooi uitlegde niet uit de lucht komen vallen.

Het gaat om gezond vs ongezond.
Uit de lucht komen vallen doen ze zeker niet, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd berusten op een correct waardenstelsel. Er mag perfect getornd worden aan de maatschappelijke normen. Laten we inderdaad proberen vooruit te komen in de kwestie rond (geestelijke, seksuele) gezondheid.
De normale maatschapelijke normen liggen een stukje dieper dan dat; ik kan mij immers niet voorstellen dat wanneer je het leuk hebt met een jongen/meisje, je verliefd op hem/haar wordt en een seksuele relatie ontwikkeld en dit ten uitvoer brengt midden op het marktplein tijdens koopavond dit binnen de gangbare normen zal vallen.
Het zou nogal wat vreemde taferelen opleveren. Maar wat zegt ons dit?
Een gezonde opwinding valt dan ook gebruikelijkerwijs in de taboesfeer (lees buiten de normatieve seksuele kaders) te halen
Kun je dit even toelichten? Ik geloof dat ik anders de draad kwijtraak...

-----

Goed, de aanzet is nu reeds gegeven, ik probeer even mijn mening te formuleren. Wat mogen wij als "normaal" (altijd opletten met zo'n term), of gezond beschouwen? De liefde van de ene mens tot de andere, zij het hetero- of homofiel, is niet alleen normaal, maar ook mooi. Ten tweede is er de seksuele opwinding en het plezier dat men eraan beleeft.

Omdat er nogal wat geschermd is met pedofilie als model, wil ik daar nog even op ingaan. Voor mij is dit een voorbeeld van een compleet gedegenereerde seksuele ontwikkeling. Het valt nóch gezond, nóch normaal te noemen dat iemand zijn lusten botviert op een kind, en hem/haar aldus zowel psychisch als fysiek martelt.

Wat dan met bestialiteit? De vergelijking met de vibrator of masturbatie in het algemeen gaat niet op, daar dit enkel gericht is op het plezier van de seksuele stimulering. Dikwijls gaat er ook nog een dosis fantasie mee gepaard, die gericht is op andere mensen. Als seks met dieren slechts op bevrediging van de zuivere lust gericht zou zijn, zijn er wel andere middeltjes voor handen. Ook een relatie van liefde is hier niet mogelijk (als je dit denkt, zit er n.m.m. ook iets fout). Er zijn dus wel degelijk mensen die zich om een of andere reden aangetrokken voelen tot dieren. Ook hier kunnen we spreken van een vreemdsoortige seksuele ontwikkeling. In hoeverre is deze problematisch?

Ik wil even aanstippen dat als mijn redenering correct verloopt, er een extra dimensie kan ontstaan, naast liefde en lust. Hoe noemen we deze?
curious

Seks is een lichamelijk dingetje, zoals jdr probeert te vertellen ook. En wanneer je een dildo hanteert of een opblaaspop, dan is het zelfs een lichamelijk-technisch dingetje geworden, alleen maar.

Edoch wanneer je met 1 dier bezig bent dat PIJN zou kunnen hebben, en/of getraumatiseerd zou kunnen worden, wanneer je bv om je lust te volgen een pony met een mes gaat bewerken in de vagina...dan zeg ik persoonlijk: HO, niet doen

Sta er EVENTJES bij stil dat dat wel eens niet zo fijn zou kunnen zijn voor dat dier.

Verder ben ik het helemaal met jdr eens natuulijk
just curious
Phys

:(
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Freya

Oh mijn God dat ik dit nog mag meemaken zelfs.

Seks heeft in oorsprong zowel bij de mens als bij het dier de voortplanting tot doel. Daar denk ik dat we het allemaal over eens zijn? Dan hebben we het onderscheid tussen mens en dier (begrijp me goed de mens is NIET superieur aan de andere dieren), de mens heeft een extra dimensie geschapen voor seks, het is een uiting van diepste passie en genegenheid. Ik weet niet hoe het er daar in Nederland aan toegaat, maar in mijn omgeving als je seks hebt met iemand is dat omdat je van die persoon houdt en je via die seks een ultieme eenheid wil voelen.

Nu bij homo's is dat aspect van de voortplanting weggevallen (ik ben volledig voorstander van de adoptie voor homo-koppels), maar dat wil niet zeggen dat zij die ultieme genegenheid niet kunnen voelen. Niet uit te sluiten is het feit dat er in zo'n relatie ook de goedkeuring is van beide partners, de ene zal niets doen wat de andere niet wil ( en dit is soms zelfs beter afgesproken dan bij hetero-koppels).

Daarnaast hebben we dan de pedofielen. Men kan niet verwachten dat een kind volledig kan instemmen met seks en al de gevolgen ervan begrijpt. Kinderen zijn gewoonweg niet in staat om die ultieme vorm van genegenheid te voelen. Is er hier nu echt iemand die denkt dat het leuk is voor dat kind om een persoon die zoveel groter is dan jou (op alle vlakken) over je heen te voelen gaan en al die goorheid te voelen doen? Dit beste mensen is een traumatische ervaring! Een kind kan hier niet van genieten. En als iemand mij nu even kan uitleggen hoe een kind er wel van kan genieten zou ik dat best graag willen horen!

Om dan nu tot het eigenlijke punt te komen rond de bestialiteiten (het spijt mij ten zeerste dat ik niet zo bondig ben). Er is absoluut geen sprake van voortplanting of de drang daartoe. Die dieren kunnen hun instemming niet geven. En de kans dat ze ervan genieten is extreem klein, je kan het hun ook niet vragen. Ga er ook niet vanuit dat het gemekker van een geit wil zeggen dat ze het aangenaam vindt, want dan zal jij de eerste zijn die het gemekker van een geit volledig kan ontcijferen. Wat je ook vertelde over het feit dat het vrouwen waren die seks hadden met mannelijke dieren: vindt jij het nu niet beschamend dat een vrouw waar jij ook seks mee zou kunnen hebben, seks had met een geit, denk jij trouwens dat die vrouwen zich op geen enkel punt schamen? En het is dan ook nog niet gezegd dat die mannelijke dieren dat zomaar oké vinden.

Is er overigens een andere diersoort waar dit soort gedrag op zo'n frequente basis voorkomt? Ik dacht het niet neen! We als mensen zouden ons moeten schamen, we stellen onszelf boven de andere dieren heowel zij meer respect voor elkaar en voor de andere diersoorten hebben dan wij zelfs nog maar voor onze soortgenoten.
good night sweet prince, may flights of angels wing you to your rest
qrnlk
Lorentziaan

Hoe beziet men in deze context dan dat er prostituees bestaan? Of ontmoetingsplaatsen voor "casual sex"? Het lijkt mij niet dat hierbij sprake kan zijn van "liefde" of "diepe passie en genegenheid". Toch maken veel mensen hier gebruik van, ook mensen die in publiek trouw zouden zweren aan hun partner waar ze toch zo heel veel van houden... (yeah, right).

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Freya

Hoe beziet men in deze context dan dat er prostituees bestaan? Of ontmoetingsplaatsen voor "casual sex"? Het lijkt mij niet dat hierbij sprake kan zijn van "liefde" of "diepe passie en genegenheid". Toch maken veel mensen hier gebruik van, ook mensen die in publiek trouw zouden zweren aan hun partner waar ze toch zo heel veel van houden... (yeah, right).
Het bestaan van prostituees en ontmoetingsplaatsen is dan weer te verklaren door de drang om zich voort te planten. Ik heb nooit gezegd dat je die drang of die passie niet kan delen met meerdere partners, hoewel ik er geen voorstander van ben om je partner te bedriegen uiteraard. Als we even naar Freud kijken kunnen we de hele casus uiteraard ook makkelijk verklaren maar dat begrijp je zonder vijf allinea's uitleg zelf ook wel. Daarenboven zijn prostituees mensen die er meestal (we hebben het hier over de legale vorm) geld voor krijgen en dat beroep doen met hun instemming, hier is geen sprake van bij kinderen of dieren.
qrnlk
Lorentziaan

Ik bedoelde de vraag meer in de richting van de voorgaande posts waarin seks gekoppeld wordt aan liefde (vrijwel alsof het niet anders zou kunnen zijn). Mijn opmerking was dan ook bedoeld om duidelijk te maken dat er wel degelijk veel liefdeloze seks bestaat en eveneens seksloze liefde.

Ik kan mijn vraag wel uitbreiden wat dat betreft... Als men vind dat seks en liefde zo veel met elkaar te maken heeft wat maakt men dan van verkrachting?

Persoonlijk zou ik seks met kinderen en seks met dieren eigenlijk onder de noemer verkrachting willen plaatsen. Het is volgens mij amper verschillend en net zo verwerpelijk. Dit wordt volgens mij door vrijwel niemand tegengesproken.

De volgende vraag is: Vinden we weergeven van verkrachting, pedofilie, bestialiteit en zo meer ook zo verwerpelijk? Denk hierbij aan verhalen, (geënsceneerde, gespeelde) fotos, tekeningen, computer gegenereerde plaatjes, etc. Hierbij zijn er geen slachtoffers gevallen.

Phenomenal

En nog iets:

Dat wij onszelf boven dieren stellen is vrij logisch. Wij hebben immers een hoger bewustzijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat we dieren zomaar mogen gebruiken en uitbuiten, ik vind wel dat er enig respect moet bestaan van ons jegens dieren. Maar als jij moet kiezen tussen het leven van een kind en dat van een hond, sta je (hopelijk) niet voor een dilemma? Dus, onbewust stel je mensen toch boven dieren. Bovendien wil ik je er op wijzen dat de dierenwereld een wrede wereld is waar het draait om leven en dood, eten of gegeten worden. Mocht er enig respect bestaan onderling, dan is dat puur om te overleven.
Freya

qrnlk schreef:Ik bedoelde de vraag meer in de richting van de voorgaande posts waarin seks gekoppeld wordt aan liefde (vrijwel alsof het niet anders zou kunnen zijn). Mijn opmerking was dan ook bedoeld om duidelijk te maken dat er wel degelijk veel liefdeloze seks bestaat en eveneens seksloze liefde.

Ik kan mijn vraag wel uitbreiden wat dat betreft... Als men vind dat seks en liefde zo veel met elkaar te maken heeft wat maakt men dan van verkrachting?

Persoonlijk zou ik seks met kinderen en seks met dieren eigenlijk onder de noemer verkrachting willen plaatsen. Het is volgens mij amper verschillend en net zo verwerpelijk. Dit wordt volgens mij door vrijwel niemand tegengesproken.

De volgende vraag is: Vinden we weergeven van verkrachting, pedofilie, bestialiteit en zo meer ook zo verwerpelijk? Denk hierbij aan verhalen, (geënsceneerde, gespeelde) fotos, tekeningen, computer gegenereerde plaatjes, etc. Hierbij zijn er geen slachtoffers gevallen.
Je kan seks niet zien in slechts één dimensie, er zijn er twee maar ze komen niet steeds samen voor. Pedofilie en bestialiteiten gelijkstellen met verkrachting is maar niet meer dan juist. Maar dan is het de vraag of er hier echt mensen zijn die verkrachting willen toelaten in de wet? Homofilie mag hier echter niet mee gelijkgesteld worden om de redenen die ik eerder reeds aanhaalde.

Die weergaven van verkrachting vind ik ook niet minder verwerpelijk. Hoe kan iemand er nu plezier aan beleven dit in scene te zetten of even erg, door ernaar te kijken. Dit is gewoon ronduit wansmakelijk
Phenomenal schreef:En nog iets:

Dat wij onszelf boven dieren stellen is vrij logisch. Wij hebben immers een hoger bewustzijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat we dieren zomaar mogen gebruiken en uitbuiten, ik vind wel dat er enig respect moet bestaan van ons jegens dieren. Maar als jij moet kiezen tussen het leven van een kind en dat van een hond, sta je (hopelijk) niet voor een dilemma? Dus, onbewust stel je mensen toch boven dieren. Bovendien wil ik je er op wijzen dat de dierenwereld een wrede wereld is waar het draait om leven en dood, eten of gegeten worden. Mocht er enig respect bestaan onderling, dan is dat puur om te overleven.
Wij hebben als mensen nochtans niet een gedrag om trots op te zijn. Terwijl bij de dieren het misschien een hard leven is, doen zij dit slechts om te overleven. De mens kwelt elkaar en andere dieren gewoon voor het plezier, voor de sport. Omdat ik kies voor een kind wanneer zowel een kinden een hond in nood zijn wil het niet zeggen dat ik de mens boven de dieren stel. Uiteraard zal een dier eerst voor zijn soortgenoot kiezen. Met dat hoger bewustzijn mogen we ook niet te veel opscheppen, want als enige diersort met dit soort bewustzijn zijn wij wel de enige die zich niet bewust is van de manier waarop we de aarde volledig aan het verwoesten zijn. Als je bij de mens de capaciteit om zijn omgeving te veranderen wegneemt, is hij niets meer en zal hij ook niet lang overleven. Dit terwijl dieren, oo kal neem je één van hun capaciteiten weg, ze hebben er nog wel over om te overleven. Dus stel ik de mens heus niet boven dieren.
albert davinci

Dat wij onszelf boven dieren stellen is vrij logisch. Wij hebben immers een hoger bewustzijn.
Ik vind dat een gevaarlijke gedachtengang. Ook bij dierensoorten is er een gradatie in bewustzijnsniveau, dat van bepaalde apensoorten ligt niet zo gek veel lager dan dat van de mens (verwar intelligentie niet met bewustzijn). Ze hebben in ieder geval duidelijk oa emoties, empathisch vermogen en een sterke sociale hiërarchie.

Wat geeft jou het recht om je boven een dier te stellen omdat jij meer bewustzijn hebt. Mag Stephen Hawking zich dan ook boven jou stellen aangezien hij meer bewustzijn heeft? :(

Dat zou de logische gevolgtrekking zijn van deze redenatie.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we dieren zomaar mogen gebruiken en uitbuiten, ik vind wel dat er enig respect moet bestaan van ons jegens dieren. Maar als jij moet kiezen tussen het leven van een kind en dat van een hond, sta je (hopelijk) niet voor een dilemma? Dus, onbewust stel je mensen toch boven dieren. Bovendien wil ik je er op wijzen dat de dierenwereld een wrede wereld is waar het draait om leven en dood, eten of gegeten worden. Mocht er enig respect bestaan onderling, dan is dat puur om te overleven.
Ik ben blij dat je onderkent dat we dieren niet zomaar mogen misbruiken.

Ja, ik zou waarschijnlijk voor een medemens kiezen ipv een hond maar dat is zoiets als dat ik mijn zus eerder zou redden dan een goede vriend. Om beiden geef ik veel.

Een groot verschil tussen de 'wreedheid' van dieren en de wreedheid van mensen is dat dieren enkel 'wreed' zijn wanneer ze in nood verkeren, ofdat het nu honger of angst is. De mens is daarentegen helaas in staat om wreedheid als doel te stellen. De mens is ook in staat tot altruïsme en liefde maar eveneens tot wreedheid. Een 2snijdend zwaard dus, wat er op wijst dat een mens niet beter is dan een andere soort maar gewoon anders.

Wij hebben bepaalde capaciteiten, de één meer dan de ander, en we kunnen ze positief en negatief aanwenden.

Maar eh, terug on topic. Wat is jouw standpunt over bestialiteit?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
ypsilon

Niet helemaal on-topic, maar ik wil hier toch even op reageren. Als het inderdaad gaat om afbeeldingen waarbij geen slachtoffers gevallen zijn, dus niet om registratie van het plegen van voorgenoemde handelingen (want die registraties zijn net zo verwerpelijk als de akt zelf), stel ik me nog steeds vragen. Als verhalen en ensceneringen in een context geplaatst worden, als waarschuwing, als uiting van de walging die deze daden opnoemen, komen we in een andere discussie terecht (waar ik eventueel ook wel mijn zeg in zou willen doen). Als prenten e.d. echter als substituut dienen, blijft het probleem van de psyche bestaan, en zo dit niet opgelost wordt kunnen er nog steeds slachtoffers vallen!

ads

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Phenomenal

Wij hebben als mensen nochtans niet een gedrag om trots op te zijn. Terwijl bij de dieren het misschien een hard leven is, doen zij dit slechts om te overleven. De mens kwelt elkaar en andere dieren gewoon voor het plezier, voor de sport. Omdat ik kies voor een kind wanneer zowel een kinden een hond in nood zijn wil het niet zeggen dat ik de mens boven de dieren stel. Uiteraard zal een dier eerst voor zijn soortgenoot kiezen. Met dat hoger bewustzijn mogen we ook niet te veel opscheppen, want als enige diersort met dit soort bewustzijn zijn wij wel de enige die zich niet bewust is van de manier waarop we de aarde volledig aan het verwoesten zijn. Als je bij de mens de capaciteit om zijn omgeving te veranderen wegneemt, is hij niets meer en zal hij ook niet lang overleven. Dit terwijl dieren, oo kal neem je één van hun capaciteiten weg, ze hebben er nog wel over om te overleven. Dus stel ik de mens heus niet boven dieren.
Bedenk wel dat het lastig is de mens als eenheid te zien wat betreft de mens-dierrelatie. Er bestaan heel veel verschillende culturen waar men allemaal een andere kijk heeft op dieren. Opvoeding en cultuur bepalen grotendeels wat voor persoon je bent, en wat voor kijk je hebt op dieren. Volgens mij is het niet van nature zo dat wij er van houden om dieren te kwellen. Als jij in Japan geboren zou zijn, als kind van een dolfijnenslachter, zou je het waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld vinden om 's morgens langs een dolfijnenslachthuis te lopen, richting school, terwijl je die beesten ziet creperen van de pijn. Want, dit gebeurt in Japan nog. Dan nog iets. Je stelt mensen niet boven dieren omdat dieren volgens jou meer capaciteiten hebben dan ons om te overleven? De capaciteit om te overleven is geen factor bij de vraag of de mens boven de dieren staat, of andersom. Ik stel de mens wel boven dieren. Wij zijn de bovenliggende soort op aarde. Het zijn wij, die de touwtjes in handen hebben (Ik zeg niet dat de mens goed bezig is of iets in die trant, of dat wij enige betekenis hebben op deze planeet). Dit komt onder andere door onze intelligentie en buwustzijnsniveau. Is het daarom gerechtvaardigd om dieren te pijnigen? Nee, natuurlijk niet. Dieren hebben ook een vorm van bewustzijn, en hebben ook gevoelens. Dieren kwellen is daarom net zo wreed als een mens kwellen. Je weet immers wat het dier voelt door jouw toedoen. Zoals ik al zei, we moeten respect hebben voor onze omgeving en de dieren in onze omgeving.

Maarja, ik dwaal wel erg af van het topic onderwerp; bestialiteit. Ik vind dat bestialiteit verboden zou moeten zijn, simpeweg om één reden: een dier zal zich van nature niet ter beschikking stellen als middel om de mens te bevredigen. Dat een hond tegen een been op rijdt, wil niet zeggen dat hij ook graag wil dat de mens zich bevredigt door middel van de hond. En omdat een dier dus niet de intentie kan hebben als bevredigingsmiddel te dienen, is het dus een vorm van verkrachting naar mijn mening, om jezelf te bevredigen via een dier.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!