Puzzel Puzzels
Elmo
Artikelen: 0

Re: Hoe gebruik ik de forum-opmaak codes (BBC en HTML)?

Ik zou dan de commando's gebruiken. Zie het voorbeeld van de chemische formule (zie 8]) in de eerste post in deze thread. Als je wil zien hoe ik die gemaakt heb, dan kan je ook even die post quoten, en dan zie je de BBCode.

Bij vragen: stel ze gerust! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Rogier

Jan van de Velde schreef:Ik weet bijzonder weinig van computercodes af. Ik zit met het praktische probleem dat ik al een paar keer heb geprobeerd een tabelletje in te voegen in mijn bericht. Tot heden nog elke keer misgegaan, vanuit diverse bronnen geprobeerd. Wat er misgaat is dat op één na alle spaties tussen de kolommen verdwijnen. Zie bijvoorbeeld het onderwerp Lijnzaad en Joodgetal in scheikunde.

Is dit voor een leek op te lossen?
Eventueel is er nog deze "brute force" methode:
  • Maak je tabel, formule, grafiek of tekening in je favoriete programma.
  • Save het als een plaatje, bij voorkeur als een gif of png plaatje (jpg is meer geschikt voor foto's).

Of als het betreffende programma dat niet kan, maak een screenshot door op de Print Screen knop (soms "PrtScn") op je toetsenbord te drukken, dit screenshot kun je dan vanuit je clipboard in bijvoorbeeld IrfanView pasten (Edit->Paste) en daarmee saven.
  • Knip zonodig een deel van het plaatje uit waar het om gaat (in geval van een screenshot bijvoorbeeld kun je je taakbalk er beter afknippen), dit kan eveneens met IrfanView door een vierkant te selecteren en Edit -> Crop Selection te doen.
  • Zet dit plaatje online met bijvoorbeeld ImageShack, dan krijg je een link naar je plaatje. Het gaat om de onderste link, "Direct link to image".
  • Verwerk het resultaat in je bericht hier, door middel van .
Voor de leesbaarheid van je berichten is het aan te raden geen al te grote / lompe plaatjes te nemen, dus een beetje "strak" uitknippen of eventueel iets verkleinen (kan eveneens met IrfanView) alvorens hem naar ImageShack up te loaden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Antoon

Even een test:

Afbeelding

nu ik dit zie denk ik toch maar niet. hoe maakt ik hem doorzichtig? zodat het witte vlak weg is?
Miels
Artikelen: 6

hoe maakt ik hem doorzichtig? zodat het witte vlak weg is?
Dat kan bij gif-bestanden. Je doet dat door de kleur die je transparant wil hebben (in dit geval wit) als transparante achtergrond aan te wijzen. Hoe dat precies gaat hangt van je tekenpakket af. Als dat Paint Shop Pro kan ik het je uitleggen...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Micheltje

Als dat Paint Shop Pro kan ik het je uitleggen...

In geval van Photoshop, kun je bij mij terecht.
Miels

dit kan niet gewoon in paint?
Niet dat ik weet. Wellicht dat je met het uitzetten van de optie "Draw Opaque" resultaat boekt. Hoe dan ook: ik zou toch eens rondneuzen naar een wat beter tekenprogramma. Het "bijsnijden" van de afbeeldingen gaat bijvoorbeeld al niet met Paint (zodat je alleen het relevante gedeelte van de afbeelding hoeft te tonen, in plaats van met allemaal lege ruimte er omheen).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Micheltje

antoon. schreef:dit kan niet gewoon in paint?
Niet dat ik weet. Wellicht dat je met het uitzetten van de optie "Draw Opaque" resultaat boekt. Hoe dan ook: ik zou toch eens rondneuzen naar een wat beter tekenprogramma. Het "bijsnijden" van de afbeeldingen gaat bijvoorbeeld al niet met Paint (zodat je alleen het relevante gedeelte van de afbeelding hoeft te tonen, in plaats van met allemaal lege ruimte er omheen).

Bijsnijden kan wel in paint. Het is echter zon pijnlijk proces dat je beter kunt kijken naar ( dan wel illegale ) alternatieven. Je zou zelfs Paint.NET kunnen downloaden. Ik dacht dat dit een open-source Paint was geheel herschreven met beperkte opties. In ieder geval genoeg voor de gemiddelde gebruiker.

Bijsnijden in paint is trouwens op de manier van: percentage inkorten en uitrekken opgeven of selectieveld kopieeren, nieuw document, plakken,documentranden verslepen verhaal.
Antoon

Ik heb om een plaatje doorzichtig te laten lijken geprobeerd de RGB code uit de bron proberen te halen. maar ik kom er niet uit. ik doe iets fout of er gaat iets anders fout ik vindt namelijk een stukje

<body bgcolor="#B8D0DC" text="#000000" link="#587EA5" vlink="#587EA5">

als ik de body color oplos dan krijg ik een paars waarde.

doe ik iets fout of is dit niet de juiste kleur.
Miels

Antoon schreef:ik vindt namelijk een stukje

<body bgcolor="#B8D0DC" text="#000000" link="#587EA5" vlink="#587EA5">
De kleur wordt ingesteld in een CSS bestand ( http://sciencetalk.nl/forum/templates/A...hia/overall.css ). Als ik het goed heb is de kleur van de velden waarin tekst staat gedefinieeerd in de variabele row1; deze kleur is ingesteld als #EFF2F8
Antoon

Als ik deze oplos krijg ik een soort roze kleur,

Afbeelding

Ik heb het al voor andere kleuren gedaan (waarbij de kleur en RGB code bekend waren) ik bleek RGB code nog te begrijpen. dus dat is het probleem niet. Ik kan wel iedere kleur die ik tegen kom proberen, maar dat duurt ook weer zo lang. weet iemand de echte kleur?
Math

Antoon schreef:hoe maakt ik hem doorzichtig? zodat het witte vlak weg is?
Dat kan bij gif-bestanden. Je doet dat door de kleur die je transparant wil hebben (in dit geval wit) als transparante achtergrond aan te wijzen. Hoe dat precies gaat hangt van je tekenpakket af. Als dat Paint Shop Pro kan ik het je uitleggen...
Niet te moeilijk doen...

Gratis (!) programma IrfanView downloaden en het is een basisfunctie om een plaatje op te slaan met transparante background.

Kind kan de was doen.

Ow ja, downloaden kan hier :wink:
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Antoon

dankje, maar als ik vergelijking maak in mathtype , en ik open mijn WMF afbeelding in infarnview, dan krijg ik hem heel klein(icoon grootte). wat kan ik er aan doen?

resizen werkt niet, want hij heeft ook alleen maar de pixels van het icoon
pottiedikkie

Hoi, heb nog een BBC vraagje.

Is het mogelijk om hiermee de opmaak te bewerken, bijv. centreren, rechts uitlijnen, etc.

Zie dat het hier zonder BBC al kan maar dat kan niet overal.

Thanx.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Ger

Zie de BBCode help. Stukje naar beneden scrollen.

Houdt het wel functioneel aub.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!