Puzzel Puzzels
Invictus
Artikelen: 0

Re: Welke normen gelden voor de godsdiensten?

Een mogelijke reden voor een politicus om zich zelf te identificeren met een bepaalde religie is bijvoorbeeld omdat het hem stemmen oplevert. Ik ben niet zo naief om zo maar uit te gaan van de oprechtheid van mensen. Alle mensen liegen: De vraag is alleen waarover en waarom.
En zo kan jij ook alleen religieus doen om te trollen; zo zijn er ook zat christenen die 'goed denken en doen' niet in naam van één of andere godheid maar gewoon uit simpel humanisme. Jouw persoonlijke overtuiging is geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid van andermans persoonlijke overtuiging. Het is een vreemde gewoonte het christendom te verdedigen 'for better and for worse' door per definitie bij al het 'worse' de oprechtheid van de christenen in twijfel te trekken.

Als je als groep, in dit geval de christenen, het recht eist om je geloof in vrijheid te belijden moet je ook recht op blijven staan als iemand uit de geleding vreemd gaat doen. De vrijheid mag er dan wel zijn voor de 'normale' christen, hij wordt net zo hard gebruikt door de idioot.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

In dat geval kan men niet langer spreken over "christen" aangezien de exacte groep waartoe men behoort en de specifieke stroming daarbinnen veel relevanter is. Merk ook op dat een religieuze groep, individuele leden die zich niet gedragen uit hun midden kunnen verwijderen. Op deze manier kunnen ze een duidelijk standpunt in nemen over de daden van een (ex)lid. Als iemand niet langer leeft overeenkomstig de regels van zijn religie dan kan men slechts concluderen dat enige claim op verbondenheid met deze religie onheus en misleidend is.

Daarnaast zijn er ook nog vele mensen die zich gelovig noemen zonder aangesloten zijn bij een bepaalde religie.

Ik heb het belgische kamerstuk nu gelezen. Ik heb zelden iets gezien dat zo veel (objective bewijsbare) fouten en zeer suggestieve bewoordingen bevat met als doel om minderheden in een slecht daglicht te plaatsen. Het is vrijwel volledig fictie. Als dit gebruikt wordt voor het formuleren van beleid dan kan dat alleen maar slecht eindigen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jeroen Bouterse

1207 schreef:Gezien de christelijke ingesteldheid van Hitler zal 60 jaar ruim voldoende zijn.

Lees "Mein kampf" er maar eens op na.
Gedaan. Hitler wijst daar religieus geïnspireerd antisemitisme af, en überhaupt vindt hij religieuze tegenstellingen geen reden om elkaar in de haren te vliegen - dat vertroebelt immers de rassentegenstellingen. Hitler was een racist, geen christenfundamentalist.
Iemand die wapens opneemt en geweld gebruikt kan niet serieus als een volgeling van Christus gezien worden.
Ik sluit me aan bij Invictus. Dit lijkt me een voorbeeld van een no true scotsman fallacy.
Invictus

qrnlk schreef:In dat geval kan men niet langer spreken over "christen" aangezien de exacte groep waartoe men behoort en de specifieke stroming daarbinnen veel relevanter is. Merk ook op dat een religieuze groep, individuele leden die zich niet gedragen uit hun midden kunnen verwijderen. Op deze manier kunnen ze een duidelijk standpunt in nemen over de daden van een (ex)lid. Als iemand niet langer leeft overeenkomstig de regels van zijn religie dan kan men slechts concluderen dat enige claim op verbondenheid met deze religie onheus en misleidend is.

Daarnaast zijn er ook nog vele mensen die zich gelovig noemen zonder aangesloten zijn bij een bepaalde religie.
Nogmaals, ik vind het een vreemde gang van zaken om al het moois en goeds als christelijk te beschouwen en op het moment dat de scherpe kantjes zichtbaar worden alles uit de kast te halen om maar te bepleiten dat het toch vooral eenlingen zijn. Oogkleppen zijn dat volgens mij.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
qrnlk
Lorentziaan

http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman#Exceptions

In tegenstelling tot nationaliteit (die men heeft wegens geboorterecht) is een religie iets wat men moet bewijzen in daden. Zoals hierboven al aangehaald: Aan de vruchten herkend men de boom. Een christen leeft overeenkomstig het voorbeeld van Jezus en probeert deze zo goed mogelijk na te bootsen. Jezus weigerde herhaaldelijk om een politiek ambt te aanvaarden, egro iemand die een politiek ambt aanvaard volgt Jezus niet na. (zie ook THE EARLY CHRISTIAN ATTITUDE TO WAR)

We hebben hier waarschijnlijk te maken met een verschil van definitie: Ik beschouw een christen als zijnde iemand die in zijn gedrag bewijst Christus na te volgen. Andere beschouwen een christen als iemand die aanspraak maakt op het behoren tot een religie van de christenheid. Er zijn volgens mij vele valse christenen in de christenheid.

(Opmerkelijk: In de illustratie van de schapen en de bokken beweren de bokken dat ze ook christenen zijn, maar Jezus verwerpt ze omdat hun daden niet overeenkomstig zijn.)

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Invictus

We hebben hier waarschijnlijk te maken met een verschil van definitie: Ik beschouw een christen als zijnde iemand die in zijn gedrag bewijst Christus na te volgen.
Oftewel: jij behoud het recht om te oordelen wat 'als Jezus' is en wat niet? Wat maakt jouw visie op het christendom zoveel malen specialer dan die van een ander? Welke diepe fundering heb jij, in tegenstelling tot alle anderen, waarop jij het Ware Woord kunt bouwen? Waarom is jouw Christendom het enige echte ware?

En waarom zeggen alle gelovigen dat over hun eigen persoonlijke geloofje?
qrnlk
Lorentziaan

Lees de bergrede eens die hier al verschillende keren genoemd is. Vooral hoofdstuk 7.
"Jezus" schreef:Math 7:13 Ga door de smalle poort het Koninkrijk van de hemelen binnen. De weg naar de vernietiging is breed en komt uit bij een wijde poort. En wat gaan daar veel mensen door!

14 Maar de poort naar het leven is nauw. En de weg erheen smal. Weinig mensen vinden hem.

15 Pas op voor valse profeten. Zij komen naar u toe en doen zich voor als onschuldige schapen. Maar in werkelijkheid zijn het verscheurende wolven.

16 Aan hun doen en laten kunt u zien wat zij zijn, zoals men een boom kan herkennen aan zijn vruchten. U hoeft aan doornstruiken geen druiven te zoeken en aan distels geen vijgen.

17 Als u wilt weten of een boom goed of slecht is, kijk dan naar zijn vruchten.

18 Aan een goede boom komen geen slechte vruchten en aan een slechte boom geen goede.

19 Alle bomen waar geen goede vruchten aan komen, worden omgehakt en verbrand.

20 Ik bedoel dit: Aan zijn doen en laten kunt u zien hoe iemand is.

21 Niet alle mensen die 'Here' tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil.

22 Op de dag van het grote oordeel zullen velen tegen Mij zeggen: 'Here, wij hebben in Uw naam gesproken. Here, wij hebben Uw naam gebruikt om duivelse geesten te verjagen en wonderen te doen.'

23 Maar Ik zal hun antwoorden: 'U hebt nooit bij Mij gehoord. Ga weg! U bent slecht en hebt alleen maar uw eigen zin gedaan.'

Invictus

Lees de bergrede eens die hier al verschillende keren genoemd is. Vooral hoofdstuk 7.
En dat boek zal waarschijnlijk door allen worden aangedragen. Ik snap dat je gelooft; ik vraag me alleen af wat voor ratio er achter jouw notie zit dat jij het 'enige echte' gelooft.

Overigens zou Jezus het nieuwe testament nooit aandragen als 'bron' voor wat dan ook; ik vraag me af of jij dan wel een echte bent... :wink:

En zeker als er maar een héél klein groepje is dat daadwerkelijk op de goede manier gelooft; wordt het dan niet eens tijd dat onze overheid aan de rem trekt qua religieuze vrijheden? Ik kan me voorstellen dat het afschaffen van bijzonder onderwijs, zeker het religieus indoctrinerende, niet snel genoeg kan.
qrnlk
Lorentziaan

Invictus schreef:En dat boek zal waarschijnlijk door allen worden aangedragen. Ik snap dat je gelooft; ik vraag me alleen af wat voor ratio er achter jouw notie zit dat jij het 'enige echte' gelooft.

Overigens zou Jezus het nieuwe testament nooit aandragen als 'bron' voor wat dan ook; ik vraag me af of jij dan wel een echte bent... :wink:
Jezus hield regelmatig de bijbelboeken die in zijn tijd al geschreven waren aan als bron van zijn leer. Het onderscheid tussen OT en NT is kunstmatig. Een groot deel is geschreven in het Hebreeuws/Aramees en een klein deel is geschreven in het Koine Grieks maar het vormt 1 geheel.
En zeker als er maar een héél klein groepje is dat daadwerkelijk op de goede manier gelooft; wordt het dan niet eens tijd dat onze overheid aan de rem trekt qua religieuze vrijheden? Ik kan me voorstellen dat het afschaffen van bijzonder onderwijs, zeker het religieus indoctrinerende, niet snel genoeg kan.
Ik persoonlijk zie geen reden waarom een overheid religie zou moeten subsidieren. Waarom mijn gemeente bijvoorbeeld de restauratie van een kerk betaald is mij volkomen onduidelijk.

Als een religie het werk van mensen is zal het met de tijd uiteenvallen en vergeten worden. Indien een religie het werk van God is dan kan en zal God er zelf voor zorgen. Waarom zou een religie dan ooit behoefte hebben aan subsidie? De overheid kan het beste haar handen er van aftrekken en zich er niet mee bemoeien. Natuurlijk, indien een religie zich gaat bemoeien met de politiek dan volgen er vanzelf subsidies voor kerkgenootschappen, religieus onderwijs, etc.

Ik ben een voorstander van het idee dat een scheiding van staat en kerk wederzijds moet zijn: Geen overheid die zich bemoeid met religie en geen religie die zich bemoeit met de overheid.

En beslist geen religieuzen aan de macht!

Johan2

Nogmaals, ik vind het een vreemde gang van zaken om al het moois en goeds als christelijk te beschouwen en op het moment dat de scherpe kantjes zichtbaar worden alles uit de kast te halen om maar te bepleiten dat het toch vooral eenlingen zijn.
Eenlingen, of breed gedragen, maakt zelfs niet uit. Belangrijker is dat jij en 1207 niet zien dat jullie precies hetzelfde doen, maar dan omgekeerd. Jeroen Bouterse heeft dat beter door: Als iedere vreedzame gelovige er niet toe doet en iedere gewelddadige dubbel telt, is een religie al snel verkeerd.

Jij, maar vooral 1207 was daar sterk in en als jullie hier andermaal op deze voet verder willen, zal ik met liefde nog eens wat oude bijdragen opdiepen.

Wat mij echter het meest stoort is dat types als jij en 1207 niet inzien dat niet alleen elke religie, maar elke ideologie, ja elk ideaal tot bloevergieten aanleiding heeft gegeven. Maar zolang je je hier niet affichieert als aanhanger van om het even wat dan ook, hoef je je nooit aangesproken te voelen en blijf je immuun voor welke kritiek dan ook.

Daarom spreek ik mensen liever persoonlijk aan (wat jou al eens huilend naar de moderatoren heeft doen lopen) dan collectief. Toen ik hier voor het eerst kwam leefde bij de moderatoren de misvatting dat collectief beledigen (Christenen deugen niet) wel door de beugel kon, maar individueel beledigen (Jij deugt niet) niet. In mijn ogen is dat echter andersom, zeker als je dat laatste kunt doen op basis van argumenten, waardoor het geen beledigen maar beschuldigen is -, terwijl de collectieve vorm er doorgaans in feite alleen op gericht is om de opponent te kwetsen op een manier waartegen geen verweer bestaat.

Wat dat eerste betreft, het persoonlijk aanvallen: Dorus is daarvan het beste voorbeeld. Zijn recente liefdesverklaring voor het Vlaams Belang is geen uitzondering en er zijn, of waren, nog veel, véél erger teksten van hem te vinden (waarvan er één door het on line zetten door Dorus van mijn PB aan hem kortstondig in beeld was). Niet voor niets is het Vlaams Blok in België wegens herhaalde racistische uitlatingen bij wet verboden. Zou ik hier nu wel mogen zeggen dat VB'ers xenofobe racisten zijn, maar niet dat Dorus een xenofobe racist is??

In het Christendom mag dan een gedeelte van de wortels van het nazisme liggen, in Dorus' VB en nog duidelijker en openlijker in zijn eigen, niet door tactische politici gematigde teksten, vinden we de jongste scheuten ervan. (En ik tart de moderator die dit durft te wissen omdat het een ongepaste persoonlijke aanval zou zijn!!).

Ter aanvulling op wat ik aan het begin al n.a.v. Inv's quote m.b.t. het collectieve aspect heb gezegd: atheïsten van het type Dorus en zijn claque, zien er geen probleem in al het kwaad van de wereld aan theïsme toe te dichten, maar protesteren heftig als de 200(?) miljoen doden die het communisme en nazisme in minder dan een eeuw op hun conto hebben geschreven aan de manifest atheïstische kanten van die ideologieën wordt toegeschreven. Daarin gaat zelfs JB m.i. in de fout als hij schrijft:
Verder snijdt je punt over atheïsten geen hout, omdat het geweld van de 20ste-eeuwse gekken niet 'atheïstisch' geïnspireerd was - wel ideologisch.
Dit is hetzelfde verdedigingsmeganisme dat Dawkins hanteert en waarop hij genadeloos is afgerekend. De eerste en zwaarste slachtoffers van het communisme in Rusland waren de popes, van het communisme in China en Cambodja (Pol Pot) de monniken. De geschiedenis van het atheïsme als speerpunt van het communisme en inspiratiebron van het ongebreideld moorden is onmiskenbaar. Daar waar in religies met hun basisprincipes van hulp aan zwakkeren, liefhebben van de naasten etc. nog wel eens een remmende werking konden hebben op het menselijk geweld, zien we dat in atheïstische ideologieën dat aspect doorgaans ontbreekt en, in combinatie met het foutief verstaan Darwinisme, leidt tot het stellen van het collectief boven het individu. Het alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan (Mat. 25, 40) staat diametraal tegenover het Survival of the fittest waarmee veel atheïstisch geweld is gesanctionneerd.

Waarmee overigens niet gezegd is dat het in de praktijk echt veel heeft uitgemaakt:
Ik heb weinig reden om religie te verdedigen, en ik vermoed dat een wereld zonder beter is dan een wereld met.
Ik huldig het standpunt dat religie zachtmoedigen zachtmoediger maakt en hardvochtigen hardvochtiger en ik koester de hoop, wellicht de illusie, dat de som net positief uitvalt.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Dorus

Als we nu eens terugkeren naar de essentie. De vraag aan Bouterse was: is geweld inherent aan de monotheïstische godsdiensten?

In een poging tot antwoord, dienen we eerst te kijken naar de bronnen van geweld in het algemeen, om dan na te zien of wij één of meerdere van die bronnen terugvinden in de basisleer van die religies.

Geweld ontstaat door een conflict. Een conflict ontstaat door een (al dan niet vermeend) geschonden recht, of gewoon daar de drang tot positiebevestiging en/of-verbetering binnen een gemeenschap.

De voornaamste bron van geweld kunnen we dus aanduiden als een frustratie.

Welnu, welke frustratie kan dieper en pijnlijker zijn dan het verhinderen van de uitoefening van een natuurrecht? Het ingrijpen in wat misschien wel de meest fundamentele en meest universele natuurwet is: het instandhouden van de soort. M.a.w. de voorplanting, de seks.

Elk van de grote monotheïstische religies tracht op eigenwijze deze basisdrang van elk levend wezen en dus ook van de mens, te beïnvloeden.

Dit moet wel leiden tot enorme frustraties en dus tot geweld.

Gelukkig heeft het 'christelijke' Westen, deze dwang al 4 decennia geleden afgeworden. In andere werelddelen is dat niet gebeurd en is het christendom nog steeds een vaak geweldvolle organisatie, zoals bv. in de beide Amerika's.

Andere religies hebben deze evolutie niet doorgemaakt en blijven dus verankerd in de fatale spiraal van frustraties en geweld.

Misschien beantwoordt dit de vraag of geweld inherent is aan bepaalde godsdiensten.

Misschien ook niet... :(
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach
Johan2

PS: waarom levert een gewoon enkel ' of dubbel '' aanhalingsteken toch van die malle tekens op (’) als ik niet on line, maar in word tiep. Moet ik daarvoor in Word een ander lettertype gebruiken dan mijn standaard Times roman?

Als een moderator dat wil aanpassen heeft hij/zij mijn zegen. (Edit mod V. : done!)
Als we nu eens terugkeren naar de essentie. De vraag aan Bouterse was: is geweld inherent aan de monotheïstische godsdiensten?
Nee, inherent aan mensen.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
EelcoStorm

Ik denk dat geweld eerder inherent aan de mens is dan aan een godsdienst. Godsdienst is, naar mijn idee, een product van de menselijke geest en draagt dus alle menselijke goedheden maar ook mensleijke minpunten in zich mee.

Zo de mens is, is zijn godsdienst.

Eelco

PS: Ik zie nu pas dat wat ik hierboven zeg eigenlijk al beschreven staat in Dorus' onderschrift: "God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

Vervang God door Godsdienst et voilá...
Liefhebber van weetjes die weinigen weten

(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)
1207

Kun je onderscheid maken tussen mensen die zegen dat ze Christen zijn maar er niet daadwerkelijk naar leven, en mensen die daadwerkelijk het voorbeeld van Christus na volgen?
Neen, dat onderscheid kun je niet maken. Als iemand zichzelf christen noemt en zijn wangedrag verklaart adhv de bijbel (zoals hitler of de middeleeuwse heksenverbranders) dan valt hij onder de noemer christen.

Jij of ik hebben niet de authoriteit om te zeggen: "jij bent een slechte of geen christen".
Iemand die wapens opneemt en geweld gebruikt kan niet serieus als een volgeling van Christus gezien worden.
Dat is jouw interpretatie. Er zijn een hoop jezusaanhangers die hier anders over denken en die geweld wel verantwoord vinden om hun geloof te beschermen of te verspreiden.

Dat jij bepaalde interpretaties incorrect vind is irrelevant aangezien het algemeen geweten is dat debijbel zeer veel ruimte voor interpretatie geeft (van het meest ziekelijke tot meest vredelievende gedrag).

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

G

Johan2 schreef:Wat mij echter het meest stoort is dat types als jij en 1207 niet inzien dat niet alleen elke religie, maar elke ideologie, ja elk ideaal tot bloevergieten aanleiding heeft gegeven. Maar zolang je je hier niet affichieert als aanhanger van om het even wat dan ook, hoef je je nooit aangesproken te voelen en blijf je immuun voor welke kritiek dan ook.

Daarom spreek ik mensen liever persoonlijk aan (wat jou al eens huilend naar de moderatoren heeft doen lopen) dan collectief. Toen ik hier voor het eerst kwam leefde bij de moderatoren de misvatting dat collectief beledigen (Christenen deugen niet) wel door de beugel kon, maar individueel beledigen (Jij deugt niet) niet. In mijn ogen is dat echter andersom, zeker als je dat laatste kunt doen op basis van argumenten‚ waardoor het geen beledigen maar beschuldigen is -, terwijl de collectieve vorm er doorgaans in feite alleen op gericht is om de opponent te kwetsen op een manier waartegen geen verweer bestaat.
Zie vet gedrukte; Is dit een slechte positie name? Het niet aannemen en of uitdragen van ontoetsbare waarheden plaatst je ook in deze positie. Een positie die conflict mijdend is.

Het aannemen van ontoetsbare waarheden en deze uitdragen, zeker als dit in gezamelijkheid gebeurt, leidt tot conflict. Hierin is de religie, de gelovige, de ideoloog, de geloofsgemeenschap wat te verwijten.

De religieuze, de religie, de overtuigde, kan niet aangevallen worden op "motief", dat is persoonlijk en dus altijd zuiver. Maar geeft hem / haar dat het recht zich onwrikbaar op te stellen naar een medemens?
Johan2 schreef:Ter aanvulling op wat ik aan het begin al n.a.v. Inv's quote m.b.t. het collectieve aspect heb gezegd: atheïsten van het type Dorus en zijn claque, zien er geen probleem in al het kwaad van de wereld aan theïsme toe te dichten, maar protesteren heftig als de 200(?) miljoen doden die het communisme en nazisme in minder dan een eeuw op hun conto hebben geschreven aan de manifest atheïstische kanten van die ideologieën wordt toegeschreven. Daarin gaat zelfs JB m.i. in de fout als hij schrijft:Dit is hetzelfde verdedigingsmeganisme dat Dawkins hanteert en waarop hij genadeloos is afgerekend. De eerste en zwaarste slachtoffers van het communisme in Rusland waren de popes, van het communisme in China en Cambodja (Pol Pot) de monniken. De geschiedenis van het atheïsme als speerpunt van het communisme en inspiratiebron van het ongebreideld moorden is onmiskenbaar. Daar waar in religies met hun basisprincipes van hulp aan zwakkeren, liefhebben van de naasten etc. nog wel eens een remmende werking konden hebben op het menselijk geweld, zien we dat in atheïstische ideologieën dat aspect doorgaans ontbreekt en, in combinatie met het foutief verstaan Darwinisme, leidt tot het stellen van het collectief boven het individu. Het alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan (Mat. 25, 40) staat diametraal tegenover het Survival of the fittest waarmee veel atheïstisch geweld is gesanctionneerd.

Waarmee overigens niet gezegd is dat het in de praktijk echt veel heeft uitgemaakt: Ik huldig het standpunt dat religie zachtmoedigen zachtmoediger maakt en hardvochtigen hardvochtiger en ik koester de hoop, wellicht de illusie, dat de som net positief uitvalt.
En hoe is het, om voor de spiegel te staan?

Waarheid, Hij die zegt een waarheid te kennen, vanuit welke ideologie ook, gaat de fout in.

Waar de wortels voor welke VASTE overtuiging ook liggen, christendom, Islamitisme, Boedisme... maakt niets uit. Het aannemen van een idee, en dat voor waarheid houden, zet je recht tegenover een andersdenkende die ook vasthoud aan een aangenomen waarheid.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!