Vraagje: is dat een rechtstreeks gevolg van het eten van de appel, of onrechtstreeks, door Gods straf?
Waarschijnlijk het gevolg van de handeling. Door de handeling (zich iets nemen wat hun niet toekwam) beschadigden de mensen zichzelf. De vrucht zelf was waarschijnlijk niet relevant. Het is goed mogelijk dat er vele vergelijkbare vruchtbomen waren met exact dezelfde vruchten.
Nog twee vraagjes: waarom zet een alwetende* God die twee bomen in het midden van de tuin van Eden.
De boom van kennis was een symbool voor god's autoriteit. Door er vanaf te blijven kon de mensen laten zien dat ze god's autoriteit en leiding accepteerden. Bedenk dat dit het enige verbod was dat god hun gaf, zolang ze in harmonie met gods voornemen met de mensheid zouden leven zouden ze niet hoeven te sterven, maar ze bleven wel sterfelijk.
Hier komt de tweede boom in het beeld. De letterlijke boom des levens in het hof van eden wordt in de bijbel zeer weinig over verteld. Maar als ik moest speculeren dan vermoed ik dat god het voornemen had om naar verloop van tijd onsterfelijkheid te geven aan bepaalde mensen. Wellicht de eerstelingen? De bijbel is er niet duidelijk over.
Indien deze speculatie waar is, we kunnen hiervoor geen enkele bewijs vinden, dan zou dat de herkomst van een deel van het verhaal waarmee de duivel eva misleide kunnen verklaren, en als we hier op door borduren wellicht zelfs deels de motivatie voor Satans opstand tegen god kunnen vormen.
Nog meer speculatie: Stel dat Adam, in plaats van ook van de vrucht te eten, de verantwoordelijkheid voor de overtreding op zich had genomen en zijn leven had aangeboden om dat van Eva terug te kopen wat had God dan gedaan? Wellicht dat de boom des levens voor zo'n situatie bedoeld was?
Het idee van de boom des levens wordt later in de bijbel gebruikt als een symbool voor hoop, hoop op herstel. De opstanding van de doden en dan de gehele mensheid op aarde onder gods koninkrijk weer teruggebracht in de toestand zoals die van Adam en Eva; in jeugdige gezondheid en met eeuwig leven in het vooruitzicht.
En naar welke van de twee betekenissen van v.17 gaat jouw voorkeur uit?
Beide zijn waarschijnlijk tegelijk van toepassing afhankelijk van de context.
* De alwetendheid van God is meer een potentie dan een realisatie. God kan alles weten indien hij dit wenst. Hij kan de waarschijnlijkheden duiden van toekomstige gebeurtenissen en indien hij wil de toekomst zelfs vastleggen, maar hij laat de vrijheid liever aan ons en laat zich verrassen door onze keuzes.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs