Waar ik vooral niet over te spreken ben is over de structurele afschaffing van de 8 uur wiskunde (niet alle scholen hebbe, dit gevolgd, maar structureel bestaat geen 8uur wiskunde meer in de derde graad).
In onze stad wordt in de twee scholen die Latijn geven, ook 8uur wiskunde aangeboden (van de andere scholen weet ik niet zoveel) en deze wordt toch redelijk veel gekozen (in mijn jaar een klas van ongeveer 20 in de ene school en een klas van 8 in de andere (kleinere) school). Ik wist zelfs niet dat 8uur wiskunde structureel niet meer bestaat pi.gif ??: . Zelf heb ik 6uur wiskunde gedaan, omdat 8uur al wat eenzijdiger wordt (minder talen) en ik ook helemaal niet zeker was dat ik verder zou doen met wiskunde.
Ik denk dat 8uur wiskunde nog altijd nuttig is, zeker als je weet dat je in een wiskundige richting verder wil gaan. Zowiezo zijn die 2 extra uren dan zeker niet 'verloren'. Al ben ik van mening dat er nooit iets verloren is van wat je leert. Al was het enkel maar door de manier van denken en redeneren die je ontwikkelt, ik vind het nog nuttig. Ook al zie je dat op het moment zelf niet, vaak kan je later nog heel wat gebruiken van wat je (zeker in het middelbaar, want dat is erop gericht om algemene vakken te geven) geleerd hebt.
Ons systeem in België vind ik persoonlijk redelijk goed (al is er natuurlijk altijd wat te verbeteren). Structureel zou ik er niets aan veranderen. Het is een goed systeem om in het middelbaar een algemene opleiding te geven, maar waarin je toch wat accenten kan leggen (iets meer taal, wiskunde, ...), zonder dat andere vakken daar volledig voor verdwijnen (enkel verminderen).
Ik vind aardrijkskunde bijvoorbeeld niet interessant en dit vak zou ik dan ook als eerste laten vallen hebben als ik de keuze had gehad. Ook kon ik me niet indenken dat ik dat ooit nog zou nodig hebben ("als ik iets niet weet liggen, zoek ik het wel op"), maar nu heb ik geologie en merk ik dat het echt wel nuttig was dat ik aardrijkskunde had. Ook talen heb ik vaak nodig, al doe ik in een wetenschappelijke richting (chemie). Ik ben nu heel tevreden over mn algemene opleiding van het middelbaar.
MaSma schreef:Ik weet niet of het verschilt van de rest,
maar bij ons is het woordjes leren, woordjes leren en nog een woordjes leren
In welk jaar zit je? Bij ons was het de eerste jaren vooral vocabulaire en grammaire. De laatste 2 jaren veel cultuur en teksten. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Nederland is. Woordjes leren vind ik persoonlijk niet "verschrikkelijk", ik leerde dat altijd met mn radio op (met vrolijke muziek) en dan afdekken en invullen.
Wat ik persoonlijk een gemis vind, is dat ik maar heel weinig Frans kan "spreken". Teksten begrijpen en luisteren gaat wel, maar als ik zelf moet spreken, heb ik daar redelijk wat problemen mee. Daar werd ook niet veel op geoefend in de les. Ik heb over de middag 2 jaar lessen Spaans gevolgd op school en ik merk dat ik al veel vlugger ben in het spreken (dan na 2 jaar Frans). We zaten in een klein klasje, waardoor er ook tijd was om iédereen te laten spreken. Voor Frans zaten we met veel, waardoor daar niet echt tijd voor was. (Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ik in een grote groep vaak niet uit mezelf mn mond durf opendoen). Ook Duits kan ik vlotter babbelen (al moet je niet op mn naamvallen letten

, maar ik kan me toch goed verstaanbaar maken), maar dit komt vooral doordat ik duitstalige familie heb.
Over het nut van Frans en Duits moet je zowiezo niet twijfelen. Ook als je een wetenschappelijke richting wilt doen, zal je in contact komen met talen. Verder vind je ook gemakkelijker werk, als je ook wat talenkennis hebt.