En heb je dan ook nog een verklaring voor het continu zijn van de door Jan genoemde druk van 10^-11 pa. Die druk zou bij de voorstelling van moleculen in een verder vacuum op een gegeven moment moeten gaan fluctueren. Bij hoge dichtheid kun je nog zeggen dat er zo,n veelheid aan moleculen is dat de druk als constante gemeten wordt. Bij genoemde ijle atmosfeer zou dat niet meer opgaan en zou een druk van nul gemeten moeten worden met zo nu en dan een piek als er een verlaten molecuul kinetische energie overdraagt. Er is dus in zekere zin sprake van een continuum en het gangbare gasmodel klopt daar niet mee.
Mijn gedachte is een beetje in de trant van "als de kat van huis is dansen de muizen" plus een cohesieve energie die bestaan blijft na verdamping en mogelijk ook in verschillende richtingen (vlakken) verschillend van sterkte is. Dat de moleculen blijven verbonden en zich niet in een loze ruimte ophouden. In het gangbare model wordt dit anders voorgesteld maar ergens lijkt deze voorstelling me meer consistent met het niet meten van een fluctuerende druk.
Als experimenteel bewijs voor het bestaan van die cohesieve energie kan ik het experiment van de torsiebalans van cavendish aanhalen naar analogie (bij vloeibare toestand) met het idee van twee bakjes met kaarsen in een vijver die naar elkaar toe drijven door de cohesie van het water. Die energie gaat bij verdamping niet verloren en de torsiebalans toont dat aan. Maar dat is natuurlijk een heel andere interpretatie van dat experiment dan de gebruikelijke.....In ieder geval als ik die cohesieve energie experimenteel zou moeten aantonen zou ik het op een manier doen die dan toch anders uitgelegd wordt en bovendien is het experiment dus al gedaan dus waarom zou ik het nog een keer overdoen.
Puzzels