Het ding an sich bestaat niet bij de gratie van hun definitie, inderdaad...Solipsime. Er bestaan voorwerpen waar ik de naam of definitie niet van ken. Toch bestaan ze. Niet alle dingen bestaan bij gratie van hun definitie. Ik denk zelfs dat alle bestaande dingen kunnen bestaan zonder een definitie.
De voorstelling ervan wel.
'Trekdrop' is letterlijk per definitie een voorstelling en hiermee relatief.
Ik doe erg mijn best om deze nuance aan te brengen maar je blijft er over heen lezen en mij van solipsime beschuldigen, een kleine greep uit de collectie:
"ik" schreef:
- Er bestaat dus iets, wat wij trekdrop kunnen noemen, sliertdrop of iets anders.
- er bestaat empirisch bewijs voor iets
- De naam 'trekdrop' is dus geen wezenlijke eigenschap van dit iets
- Dat maakt dat er iets bestaat waarover we afspreken dat we het 'trekdrop' noemen.
Het inkoppertje heksenhyl was er een prima voorbeeld van.Ik ben heel benieuwd naar voorbeelden.
Maar als je wil: een stukje plakband voldoet ook aan de definiering waar jij tot nu toe mee op de proppen bent gekomen.
Nee, dat waardeert hij niet en daarom zal het Hem volledig koud laten.Dat vermoedde ik. Wat denk je, waardeert jouw schepper het dat je een deel van de door hem aan jou toebedeelde denkkracht en creativiteit onbenut laat door zijn bestaan niet te betwijfelen en te onderzoeken?
Wat denk jij; waardeert de werkelijkheid het dat je een deel van de door het aan jou toebedeelde denkkracht en creativiteit onbenut laat door zijn bestaan niet te betwijfelen en te onderzoeken?
Een boom wordt gevoed door sappen; heeft informatieverwerkende eenheden, verbonden door informatieverwerkende kanalen en heeft bovendien een zeker vermogen te communiceren; het geeft reacties.Alle breinen die ik ken worden gevoed door bloed of een stekker. Ze hebben verder ook informatieverwerkende eenheden, verbonden door informatietransporterende kanalen. Al die breinen hebben ook een zeker vermogen tot communicatie. Ze praten terug. Ik kan niet uitsluiten dat het universum ook een brein is, of dat een blauwe theepot of een trekdrop een brein is. Ik vind het geen betekenisvolle hypothese. De stelling dat het universum een brein is wordt niet geschraagd door bewijs of logica. Noch gaf het antwoord toen ik het vroeg.
Heeft een boom hiermee volgens jou de essentiele eigenschappen voor 'bewustzijn'?
Is het hele universum overigens niet een oneindige informatieverwerkende machine; van syntaxis naar syntaxis naar syntaxis, etc.?
'Spontaan' in die zin dat er aan die spontaniteit geen programmatuur vooraf gaat en hiermee eigenlijk uit het 'niets' komt?De robot kan geen bewustzijn worden toegekend alleen op basis van zijn vermogen kleuren te onderscheiden. Een fotospectrometer doet dat ook, maar vertoont (verder) geen tekenen van bewustzijn. Als de robot spontaan vertelt dát hij de kleuren ervaart, en hoe (bijv. dat hij rood een mooie kleur vindt), dan lijkt een bewustzijn mogelijk.
Hoe denk je dat die 'spontaniteit' bij de mens werkt?
Aangezien je me dit antwoord al gegeven hebt -je niks ziet in dualiteit- de volgende vraag:
Als een robot kleuren kan onderscheiden, benoemen en bovendien geprogrammeert is kleuren als wel of niet mooi te waarderen en dit uit te spreken; op welke argumenten kun je dan stellen dat het geen bewustzijn heeft?
Wat is bewustzijn en welke eigenschappen zijn essentieel voor een systeem om dit te kunnen bevatten en waarom?
Informatieverwerken doet elk systeem; interactie op interactie.
Puzzels