Bram0546
Artikelen: 0

Re: kwantumfysica voor beginners

yow allemaal,

ik vind het hele kwantumfysica zeer interessant.

Ik moet op school een profielwerkstuk maken, (5 vwo)en ik wilde dat in de richting van kwantumfysica doen.

ik weet alleen niet een geschikt onderwerp. Ik kan moelijk een werkstuk maken over het hele onderwerrp, wat een studie appart is..

Zijn er eventuele mogelijke onderwerpjes of theorieen wat je in princiepe op 5V niveau kan aantonen/uitleggen??

bvd.
da_doc

Zonder achtergrond in differentiaalvergelijkingen en complexe functietheorie zal dat niet gaan voor het overgrote deel van de quantummechanica. Wat wel zou kunnen: het idee van Max Planck (1895 ofzo) om de energie van electromagnetische straling in een holle ruimte te discretiseren om zo de infrarooddivergentie te vermijden die uit de theorie (met continue energie) volgde: de constante van Planck was geboren. Daaruit volgde dan weer het ad-hoc pre-quantummechanische Bohrmodel, en later weer de qm van Schrödinger, Heisenberg, etc.
Bram0546

Zonder achtergrond in differentiaalvergelijkingen en complexe functietheorie zal dat niet gaan voor het overgrote deel van de quantummechanica. Wat wel zou kunnen: het idee van Max Planck (1895 ofzo) om de energie van electromagnetische straling in een holle ruimte te discretiseren om zo de infrarooddivergentie te vermijden die uit de theorie (met continue energie) volgde: de constante van Planck was geboren. Daaruit volgde dan weer het ad-hoc pre-quantummechanische Bohrmodel, en later weer de qm van Schrödinger, Heisenberg, etc.

ok ik weet genoeg.

vriendelijk bedankt!
Mr. clean

Tog nog even reageren op dit bericht van 4 jaar geleden :b

Te jong? Nah ;) Zolang de interesse er is, ben je voor de basis altans niet te jong denk ik!

Dit Dit

kan je zeker helpen! Na de documentaire ("big bang machine"- zoektocht naar "the hill" brian cox etc..) ben ik op deze site gestoten. Je kunt er voorbereidende lespakketten opvragen (hogeschool Gent geloof ik).

Je kunt ook gewoon wachten tot je 18 bent om dit te studeren..

Als quarks, fotonen en de 'bestaande Higgs' interesse opwekken zullen de Profs "Alvora de Rujula" en "Tara Shears" je ook wel boeien.

grts
Robin4

ik ben zelf ook ienorm geinteresseerd in de kwantumfysica,maar snap er nog niets van die formules door mijn gebrekkige wiskundige kennis(ben nog maar 12 en krijg nog nie eens gewone fysica)heeft iemand een link waar die for

mules(niet te wiskundig)uitgelegd staan op middelbaar niveau?

alvast bedankt,Robin4
kleine fysicus

had ik al gelezen, daarom had ik ook gevraagt of iemand het eenvoudig kon uitleggen ;) , denk er aan dat ik maar 15 ben hé, al die formules snap ik niet van, we zijn nog niet eens bezig over neutronen, protonen enz.

Dan lijkt mij het een goed idee als je eerst de stukken van deeltjesfysica gaat lezen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Robin4

de oude kwantumtheorie van planck en Bohr is inderdaad niet zo moeilijk, zelfs de formules.

Maar de moderne fysica is zeer moeilijk voornamelijk de formules dan,

ik ben zelf 12 en begrijp niets van demoderne formules(vind het zeer interessant)

zou een een cursus voor beginners wel tof vinden
tavy

Hallo allemaal,

Ik ben 36 en ik ben ook geinteresseerd. Ik ben helaas niet wiskundig en natuurkundig onderlegd. toch geintreeersd.

Zon beginners cursus vind ik een prima idee. Ik denk zelfs velen met mij die nu nog niet weten waar ze in geintereseerd zouden kunnen zijn omdat het niet bereikbaar is.

Een vereenvoudigde uitleg zonder kennis van formules te hoeven hebben ( ze kunnen wel worden weergegeven), lijkt me een aanwinst voor de algemene ontwikkeling.

Ik hoop er iets van te horen!!

@ aaaargh meisje/jongen van 13 die het goed beheerst, misschien een uitdaging voor jou om een ouder iemand de basis beginselen en/of de grote lijnen uit te leggen. Je bent immers ook nooit te oud om te leren.

( ik wil ook wel eens iets interessants vertellen op een verjaardag...)

vr gr Tavy
Nick wildeni wete

aaargh schreef:Waarom maken we geen cursus natuurkunde voor beginners?

Ik bedoel dus van Newtons wetten tot hoe een atoomkern is opgebouwd maar dan zonder formules of de relativiteitstherie.

Ik wil best wel helpen.
Steek je tijd niet in minicursussen opstellen over "de essentie van" een theorie, of een theorie "zonder de wiskunde". Over zowat elk onderwerp is dit makkelijk te vinden, zeker over de modernere fysica (van relativiteit en kwantummechanica tot snaartheorie).

Maar bvb. de speciale relativiteitstheorie: ik heb de minicursus erover gelezen, en dan heb ik het orginele artikel uit 1905 van Albert Einstein "over de elektrodynamica van lichamen in beweging", gevonden, maar ik verstond er niets van. Probeer daar aub iets voor te maken, of iets in die aard maar dan over kwantummechanica (nog liever kwantummechanica, want nu heb ik iets waarmee ik voor relativiteit naar mensen die er meer van kennen, kan stappen, namelijk het orginele artikel). Ik ga gewoon mijn leraar natuurkunde aanspreken en vragen of we af en toe eens kunnen samenzitten, om samen het artikel te doorworstelen, en liefst zelfs ook nog de andere artikels uit "Annalen der Physik" uit 1905 van Albert Einstein. Daarna zie ik wel weer, maar ik zoek zeker nog heel veel om de wiskunde van de kwantummechanica te kunnen begrijpen.
Nick wildeni wete

Dat lijkt me ook niet nodig voor een 15jarige.

Voor sommige wel. Op den duur beginnen die "essentie van de theorie"-verhalen echt wel te vervelen, maar om hogerop te komen moet je de wiskunde van de meer basis dingen snappen. Eerst stappen en dan lopen. Dus eerst de wiskunde van wat klassieke mechanica, optica, elektromechanica, dat soort dingen, voor je aan relativiteit en quantummechanica kan beginnen. Dat is volgens mij zeer zwaar. Maar je moet erdoor om uiteindelijk bvb. aan de snaartheorie te komen, wat mij persoonlijk enorm aanspreekt.
Nick wildeni wete

aja, da ist net. je moet voor jezelf uitmaken: wil ik weten hoe ze het wiskundig beschrijven en tot dergelijke conclusies kunnen komen. of wil ik enkel ne keer de conclusies lezen en aannemen dat het wiskundig beschreven is maar zonder verder vragen te stellen. zijn er veel die denken dat ze het begrijpen maar eigenlijk niks begrijpen van de wiskunde die erachter zit en van de gehele gedachtengang erbij. denk da je gewoon voor jezelf moet uitmaken wat je wil. nu moet ik zelf toegeven dat des te meer wiskunde je erachter krijgt, je nogal eens snel uit het oog verliest met wat je net bezig bent(allé, das toch bij mij zo :P , kan natuurlijk ook aan mij liggen ;) ). maar er bestaan daar zeer goeie boeken over zonder dat naar het wiskundige wordt gekeken. ik veronderstel dat Stephen Hawking ook wel enkele boeken daaromtrent heeft geschreven(toch een van dé fysica-mannen die veel publiceert voor de wiskunde-leken, denk zelfs dak nog nen boek van hem heb liggen: "brief history of time"--> toffe boek, en leuk verteld)
Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik graag de wiskunde én de natuurkunde van alle moderne theorie (en van de relativiteitstheorie, die eigenlijk klassiek is) wil snappen, maar nu? Ik ga met het artikel van de speciale relativiteitstheorie naar mijn leraar natuurkunde stappen, maar voor quantummechanica sta ik nog steeds aan mijn motor te werken: ik kan maar niet vertrekken. Het grootste probleem is volgens mij dat ik nog maar in het begin van het vijfde middelbaar zit, en dus nog een te beperkte wiskundekennis heb (bvb. differentiaal- en integraalrekening). Ik ben echter zeer goed in wiskunde (ik ben nogal veel bezig (zowel bewust als, en eigenlijk vooral en van toen ik nog peuter was, onbewust) bezig met logica). Ik denk dus dat ik die wiskunde eigenlijk wel sneller moet kunnen opnenmen dan anderen. Ik twijfel echter: zou ik gewoon wachten, of zou ik die calculus en de andere dingen die onontbeerlijk zijn voor de leerstof natuurkunde eerste jaar uit de richting "natuur- en sterrenkunde" op voorhand leren, en dan beginnen met die leerstof?

Welke onderwerpen in de wiskunde van het 5e en 6e jaar ASO zijn echt onontbeerlijk voor de leerstof fysica eerste jaar univ? En hoeveel maanden zou daar men daar op school normaal mee bezig zijn?
Axioma91

Als je wilt beginnen met kwantummechanica, dan kan dat prima met iets als giancoli physics, wolfson physics (google even en vind het boek). Er zijn er nog veel meer uiteraard. Daarvoor heb je nodig; een beetje feeling voor kansrekening (heel weinig), integreren/differentieren op vwo niveau. DVs oplossen kan in later stadium, maar als je een uitwerking ziet, denk ik dat je die prima kunt volgen.

Daarnaast is een iets formelere voorkennis rondom mechanica wel handig (met de broglie etc, op het vwo wordt de impuls nieteens geintroduceerd =( ...)

Bedenk wel, dat je een aardige kluif hebt aan speciale relativiteit en niet moet denken dat je dat in no time begrijpt. Je moet je bovenkamer flink de tijd geven die abstracte dingen te accepteren - dat staat verder los van of je de vergelijkingen/afleiding wiskundig kan volgen. Als je speciale relativiteit heel snel denkt te snappen, dan snap je het waarschijnlijk niet (maar dat is een algemene tip rondom het aanpakken van zulke materie).

De tijd die je bezig bent met deze materie is persoonsafhankelijk en niet in maanden uit te drukken zonder een intensiteit op te merken. Gewoon beginnen en kijken hoe het gaat.
Bella Kohler

Oh, bedankt. Ik ben 16, en ik ben ook in de Kwantumtheorie geïnteresseerd.

Ik wordt er echt totaal gestoord van, op school krijgen we nu net de "basics" van atoombouw enzo, en dat weet ik allemaal al jarenlang..! Maargoed, er moet wel meer te vinden zijn, maar het stomme is dat ik OF een site voor gevorderden tegenkom, met alle formules enzo er gewoon bij (en ik kan wel wat van wiskunde, maar dat is toch te moeilijk!), OF een site voor beginners met de basisinformatie...

En natuurlijk geef ik toe dat ik het ook echt niet allemaal kan bevatten en begrijpen, in tegendeel...! Zij die beweren de Kwantumfysica te begrijpen hebben er meestal juist helemaal niks van gesnapt. Het is gewoon zo raar... dat het niet echt te begrijpen valt. Nog niet. Maar dat zal ook wel de rede zijn dat ik me er zo door aangetrokken voel, omdat het je uitdaagt na te denken, en er nog zoveel te ontdekken valt! ;)
Notnaest

Het boek de nieuwe eeuw van de fysica legt perfect uit hoe je aan de formules komt

Heb je ook een ISBN nummer?
Morzon

klik

klik

Je kan een van deze boeken gebruiken voor een introductie voor introductie kwantummechanica.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”