Puzzel Puzzels
kotje
Artikelen: 0

Re: Regenbogen

Waarom zien we de regenboog als een deel van een cirkel en bv. niet als een rechte lijn?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Jan van de Velde

Omdat een regendruppel bij benadering rond is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wombat

De zon is een (bijna) puntvormige lichtbron.

Het gebroken teruggekaatste licht wordt steeds per kleur in een net iets andere hoek teruggestraald.

Daardoor zie je het effect als een boog.

Als de zon een horizontale lijnvormige lichtbron was dan zou het effect alleen een boven en onderkant in kleur zijn. dus 2 gekleurde balken, verflauwend naar het midden toe.
Het eerste wiel was echt niet rond
EvilBro

De zon is een (bijna) puntvormige lichtbron.
Dat is niet zo relevant. Wat wel relevant is is dat het lichtstralen van de zon ons parallel bereiken.
kotje

Evilbro schreef:
Dat is niet zo relevant. Wat wel relevant is is dat het lichtstralen van de zon ons parallel bereiken.
Ik zou eerder denken dat de lichtstralen van de zon evenwijdig invallen op de regenwolk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
EvilBro

Ik zou eerder denken dat de lichtstralen van de zon evenwijdig invallen op de regenwolk.
Dat zeg ik (met 'ons' bedoelde ik 'de aarde').
Jan van de Velde

Om die boog te tekenen zou je eigenlijk in 3D moeten kunnen tekenen. Dat valt niet mee.

Om te beginnen, vanwege de bolvorm van de druppel en de eigenschappen van licht bij overgang van lucht naar water en v.v. zal een op een druppel vallende zonnestraal uit de druppel treden onder een hoek van ca 41°, afhankelijk van de kleur. Hieronder hoe dat gebeurt met een zonnestraal die evenwijdig aan het aardoppervlak op een druppel invalt.

Afbeelding

Dit gebeurt alleen met stralen die op een bepaalde plaats op de druppel invallen. Een straal die midden op de druppel invalt gaat gewoon rechtdoor door de druppel heen: Afbeelding

Stralen die op andere plaatsen op de druppel invallen worden inwendig zó weerkaatst dat er te weinig kleurenscheiding plaatsvindt én/of de intensiteitsverschillen met de achtergrond zó klein zijn dat je er geen regenboog in ziet.

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.....php?topic=44.0

Dat kun je hier mooi naspelen. Sleep de invallende straal zo dat ze op verschillende plaatsen op de druppel invalt. Let op het intensiteitsdiagram van uittredende straal nummer 3, dat is degene die uiteindelijk het regenboogeffect veroorzaakt. (Een bijboog voor een waarnemer op de grond wordt veroorzaakt als je de invallende straal ergens bij de onderkant van de druppel laat invallen. Dan veroorzaakt straal 4 onder een hoek van ca 54° met de invallende straal óók een regenboog.)

Als deze principes duidelijk zijn moet je na gaan denken wáár een druppel moet hangen wil die teruggekaatste straal 3 in je oog terechtkomen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
wombat

Vergeet mijn vorige opmerking over de lijnvormige lichtbron, klopt niet.

Zoals gezegd zijn er paralelle lichtstralen voor nodig om het effect te zien .

Bij een lichtbron die dichtbij staat is het wel noodzakelijk dat het een puntvormige lichtbron is.

Bij een regenboog is nog een effect te zien, een 2de regenboog, zwakker maar soms goed te zien.

Hoe werkt dat?
Het eerste wiel was echt niet rond
Brinx
Lorentziaan

Uitgebreide info over regenbogen (en andere atmosferisch/optische verschijnselen!):

http://www.atoptics.co.uk/bows.htm

De extra regenbogen (die zowel binnen als buiten de 'hoofdboog' zichtbaar kunnen zijn) zijn te danken aan extra optredende (zwakkere) reflecties van zonlicht in regendruppels. Kijk ook op http://www.atoptics.co.uk/rainbows/ord2form.htm .
Jan van de Velde

@Brinx

schitterende vondst. :) die (algemenere) homepage met alle atmosferische optische verschijnselen, wil je die aub eens toevoegen in het handige links topic? Voor een uitleg van het hoe, zie hier:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=268227#268227

Bij voorbaat dank namens alle mede-forummers

Groet, Jan

PS: als je nog eens iets bruikbaars tegenkomt, voeg hem daar dan gerust spontaan toe!!
Jan van de Velde

wombat schreef:Bij een regenboog is nog een effect te zien, een 2de regenboog, zwakker maar soms goed te zien.

Hoe werkt dat?
dat is die 4e straal uit de applet die ik gaf in het bericht boven het jouwe. Daarvoor moet je de invallende straal ónderin de druppel laten invallen. Als je dan de 3e straal van een boveninvallende en de 4e straal van een onder invallende straal samen denkt, zie je twee bogen, één onder een hoek van ca 40° met de invallende zon, één onder een hoek van ca 50° :)

NB, als je oplettend met de applet speelt concludeer je dat die bijboog qua kleurenvolgorde ondersteboven staat. :)
Brinx
Lorentziaan

Yup, omdat de tweede-orde zwakkere boog het resultaat is van 2 reflecties (in plaats van een reflectie bij de hoofdboog) vindt er dus een extra spiegeling plaats en staat de boog 'binnenstebuiten'.

Jan, ik voeg de link gelijk even toe in het lijstje. Ik had eigenlijk gedacht dat-ie er al bij stond. :)
Rob S

Beste Regenboog-alles-weters,

ik ben een leek op het gebied van regenbogen, alleen wist ik de kleuren van

de regenboog wel (roggbiv). Vandaag heb ik een weddenschap afgesloten over

Regenbogen. Ik ga niet zeggen waar ik voor ging, maar dit is de vraag:

Wat zijn de kleuren van de regenboog?

Ik of iemand anders reageer(t) daarop:

infrarood

rood

geel

groen

blauw

indigo

violet

ultra-violet

De ene zegt dat infrarood een kleur is, en dus óók één van de kleuren van de

regenboog is, en de ander zegt dat infrarood géén kleur is.

Mijn vraag is dus nu :

Is Infrarood een kleur, zoja, is infrarood één van de kleuren van de regenboog?

Gr. Rob S
Jan van de Velde

Beste Regenboog-alles-weters,
een overschatting, maar vooruit......
infrarood

rood

oranje

geel

groen

blauw

indigo

violet

ultra-violet
typefoutje weggewerkt
Is Infrarood een kleur, zoja, is infrarood één van de kleuren van de regenboog?
ALS infrarood een kleur is, DAN is het zeker een van de kleuren van de regenboog. Er is geen absolute fysische grens waarbij rood ophoudt en infrarood begint, en op die grens gaat elektromagnetische straling niet plotseling een heel ander gedrag vertonen.

Het feit dat er kleuren zijn is geen natuurkundig, wél een biologisch feit. Onze ogen zeggen dat de elektromagnetische straling in een klein stukje van het elektromagnetisch spectrum kleuren heeft. En in de volksmond hebben we het wel eens over UV-licht en IR-licht, maar:

Licht definiëren we als dat stukje van het elektromagnetische spectrum dat we met onze ogen kunnen waarnemen. IR en UV zijn dus geen licht, maar gewoon straling, net als radar, radio, microgolf, röntgen of gamma-straling. Onze ogen nemen het niet waar, (net zomin als radar) dus zijn UV en IR volgens mij geen kleuren, of misschien beter gezegd, hébben geen kleur.

De vraag is dus: welke scheidsrechter wil je hebben? De natuurkundige of de volksmond?

Mijn stem: geen licht, dus geen kleur, dus geen deel van de kleuren van de regenboog.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

*gast_jan_*

ik denk dat de zon de vorm aangeeft want de zson is ook een beetje rond

als dat de zon op schij ontstaat die vorm

groetjes jan

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!