Jap schreef:En wat vind je van de Al Qaidamythe ?
Als vervanging voor de koude oorlog om de wapenwedloop in stand te houden.
Zolang Amerika een supermacht blijft dan zal het een vijandbeeld nodig hebben, als je het zo uitlegt, zou ik er misschien nog bij kunnen met mijn gedachte.
Tijdens de Koude Oorlog echter hadden de Amerikanen het communisme als overduidelijk vijandbeeld en waren ze in een wapenwedloop verwikkeld met de Sovjet Unie, maar in deze periode die in het teken staat van ''the war on terrorism'' is er geen sprake van een wapenwedloop, want welke andere natie voert het aantal wapens op in navolging van Amerika, om de vijand te evenaren, zo niet voorbij te streven? China in het licht van het communisme zou verwacht mogen worden, maar 1. China past niet in het mandje met problemen dat Amerika momenteel heeft en 2. China's militaire uitgaven zijn niet groot genoeg.
En ook hierbij geldt: denken jullie nou werkelijk dat Amerika WIL toegeven dat er een zeer machtige en ongrijpbare terrorist verschuild is en omringd is door een getraind en omvangrijk leger van volgelingen ERGENS in de wereld? Dit is niet in het belang van een supermacht als Amerika. Bovendien vergeten de mensen die geloven in deze onzin dat Bush en zijn marionetten (want die zullen er vast wel zijn) te maken hebben met een Congres, stafleden, adviseurs en andere hoge functionarissen; iedereen van deze lieden zou in theorie uit de school kunnen klappen. Vergeet niet dat dit soort ex-functionarissen nog al eens grijpen naar de pen (vb. Richard A. Clarke: Tegen alle vijanden, waarin felle kritiek wordt geuit richting overheidspersoneel en zelfs Amerikaanse presidenten) en invloed uitoefenen op het denken van de Amerikaanse bevolking c.q. wereldbevolking. Bush haalt het niet in zijn hoofd om een terreurnetwerk uit zijn duim te zuigen.
Ach en er zijn zóveel kei harde feiten over Al Qaeda en Osama bin Laden dat ik niet eens zou durfen denken aan zo'n mythe. Ik zal die feiten op een rijtje zetten.
Zoals ik al aangaf, Amerika is de supermacht en supermachten creeeren onophoudelijk vijanden. Ik ben van mening dat Amerika er in de vorige eeuw goed aan heeft gedaan om te kiezen voor het indammen van het gevaarlijke communisme (containment politiek, hoe je het wilt noemen) alleen de manier waarop deze politiek in praktijk werd gebracht en daarmee doel ik op de Vietnamoorlog, is natuurlijk op de meeste vlakken immoreel. Agent Orange, napalm e.d.; daar hebben de Amerikanen zich niet populair mee gemaakt. MAAR: na het verliezen van de Vietnamoorlog en daarmee het voor de Amerikanen tot dusverre voor onmogelijk gehouden gegeven dat Vietnam communistisch zal zijn, hebben de Amerikanen toch aan het langste eind getrokken, want de Sovjet Unie ging failliet en daarmee verdween het gevaar van een communistische wereldrevolutie. Alleen de restanten van de Koude Oorlog gingen Amerika in de loop der tijd opbreken. En nu kom ik terecht bij mijn trigger: Osama bin Laden. Niet meer dan een restant, net zoals Hitler dat was. De man is afkomstig uit een steenrijke aannemersfamilie en is opgeleid door de CIA. Hij werd indirect gerekruteerd door de Amerikanen om de Sovjets uit Afghanistan te verjagen. Daarna heeft hij in Soedan wat anti-Amerikaans schurkenwerk verzet. Enfin, dit zal allemaal wel bekend zijn. Je kunt niet spreken over een team van volgelingen, lijkt mij. In ieder geval niet zolang het tegendeel bewezen is. Ga alsjeblieft uit van het ergste en je dient te spreken over een leger en niet zomaar een leger. Osama heeft zichzelf zo ver gekregen dat hij een leger barstens vol met extremisten heeft opgebouwd. Extremisten die het uiterste van guerilla tactiek hebben geshowd op de dag van de aanslagen. Extremisten die niet terugdeinzen voor bitter geweld. Extremisten die hun levens willen geven voor het goede doel. Het goede doel is één grote theocratische staat. Ik hoop dat de Amerikanen hier een antwoord op hebben en dat ze ingewijd raken in deze oorlog. Om niet te vervallen in nog meer gegevens (ik geef toe: het staat niet vast, maar hoeveel aanwijzingen zijn er nodig?), zal ik mijn mening verkondigen over de mensen achter de theorie en mythe die in dit topic wordt behandeld. De verzinners ervan nemen de hele materie te luchtig op, want er is wel degelijk gevaar en ik denk dat ik de enige ben, samen met nog een paar Amerikanen direct onder Bush (degene die zich alleen maar laat leiden door economisch belang -> olie), die het gevaar Osama op juiste wijze inschatten en er zijn schijnbaar anderen die zelfs haaks staan op deze gedachte, maar deze mensen komen bedrogen uit.
Iemand die mijn visie op Osama wil bekritiseren en tuurlijk dit mag, stel ik nu alvast de vraag: waarom denk je dat hij nog niet gevonden is?