Puzzel Puzzels
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Goud geeft ook een zekere 'pimp my electriciteitssnoer' waarde aan het geheel.
"Meep meep meep." Beaker

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

....Koper zie je zelden in pluggen. Vaak worden er legeringen gebruikt die goede geleiders zijn (en de weerstand daarvan luistert niet altijd zo heel nauw) .
Bij de pluggen gaat het in eerste instantie om de contacteigenschappen.

Veel pluggen zijn daarom vernikkeld, vanwege het feit dat nikkel weinig corrodeert. Maar volgens mij is goud op dit punt nog steeds de ongeslagen kampioen.

Maar het ging eigenlijk om de snoeren, en daar zie ik geen enkele reden waarom je niet gewoon met koperdraad kunt werken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

chablis

Maar volgens mij is goud op dit punt nog steeds de ongeslagen kampioen.
Ben ik wel met je eens Klazon, maar of dat hoorbaar is :roll: hangt meer van het type connector af dan het weerstandsverschil tussen nikkel en goud. Het contactoppervlak is belangrijker. Ikzelf heb de balangrijkste aansluitingen omgebouwd (en gebalanceerd) naar XLR (Canon).

Koper is natuurlijk voor je kabels de beste prijs/kwliteit optie.
klazon
Pluimdrager

..., maar of dat hoorbaar is :roll:
Nee, het is niet hoorbaar. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat het contact na jaren nog goed is, en niet door corrosie verslechtert.
chablis

chablis schreef:..., maar of dat hoorbaar is :roll:
Nee, het is niet hoorbaar. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat het contact na jaren nog goed is, en niet door corrosie verslechtert.
..... en dan wordt het weer wél hoorbaar....

Gelukkig zijn we van die 3- en 5 polige DIN-pluggen af. Maar ja SCART is nog steeds een Norm, tjonge jonge wat een trieste vertoning. Daarbij is de overdreven "krachtstroomaansluiting" van de ouderwetse PTT aansluiting, nog een zegen (hoewel bij mij thuis slechts de RJ 12/45 de dienst uitmaken....

Grtz allemaal, en alvast prettige feestdagen!!!
Get

Ik kwam dit topic tegen en ok het is een ietwat oud topic, maar er moet toch even gereageerd worden. Zoveel nonsens op een wetenschapsforum dat vraagt om een reactie uiteraard. Wat hier door sommigen eh velen beweerd wordt is dat een gammakabeltje net zo goed is als een duurdere kabel. Vraagje vooraf aan allen die dit denken/beweren: " Ooit op een serieus te nemen installatie een gammakabel aangesloten voor een paar dagen en dan een in de audiowereld serieus genomen (duurdere tot veel duurdere) kabel voor een paar dagen?". Zo ja, of nee dat kan niet. Zo nee, ga dat dan maar 'ns doen en ga je hier vervolgens ook maar en plein public verontschuldigen voor het zand in de ogen, of oren moet ik zeggen, strooien van mensen. Het verschil tussen speakerkabels is levensgroot en ab-so-luut niet alleen toe te schrijven aan illusie. Als je zegt dat je niet kunt zeggen dat het ab-so-luut is, aangezien het niet gemeten kan worden, dan maak je een enorme denkfout. Als je iets nog niet kunt meten of niet weet wat te meten, maar wel de gevolgen ervaart is het ronduit dom om te zeggen dat de gevolgen er niet zijn, omdat het niet gemeten kan worden. Ok, nu dus weer de vraag...iemand die dit allemaal beweert ervaring met de materie...? of is het slechts boekenwijsheid die men verkondigt? Als het laatste waar is, neem jezelf en anderen serieus en doe zelf de test. Ga naar een hifi-zaak, neem 3 soorten (wezenlijk duurdere) kabel mee, waarvan je verwacht dat die in jouw hifi niet beter zijn dan je gammakabeltje en test 't. En nee, zo'n test hoeft niet blind. Gewoon zonder vooroordelen de test doen (illusies zijn andersom uiteraard ook werkzaam he..) en dan hier komen zeggen dat je 't verkeerd zag (daar ben ik van overtuigd, vanwege genoeg ervaring met kabels, vandaar dat ik dat zo stellig zeg). Have fun. ps: sommige kabels hebben inspeeltijd nodig naar 't schijnt (heb ik zelf nooit gemerkt met mijn kabels, maar dat zegt niks), dus vraag er in de zaak even naar hoe lang ze evt. nodig hebben.
klazon
Pluimdrager

Wat hier door sommigen eh velen beweerd wordt is dat een gammakabeltje net zo goed is als een duurdere kabel.
Dat is een beetje kort door de bocht wat ik hier heb beweerd.

Nou aan jou de vraag: wat is dan het wezenlijke verschil tussen een "gammakabeltje" en een "echte" kabel? Want dat vertel je niet.

Ik zit al 35 jaar in de elektrotechniek, dus je moet wel met een degelijk verhaal komen, anders geloof ik het nog steeds niet.
Get

Nou aan jou de vraag: wat is dan het wezenlijke verschil tussen een "gammakabeltje" en een "echte" kabel?.

Het verschil waarover ik het heb, als ik het heb over het verschil tussen een gammakabeltje en een audiofiele kabel, is uiteraard het verschil in geluid wat er tussen beide zit. Dat is het wezenlijke, enige ter zake doende verschil in deze toepassing (hifi). Dat een duurdere kabel per definitie beter is dan een goedkopere is niet mijn stelling, want is feitelijk onjuist, maar alle kabels op een hoop gooien zoals hier "een beetje" gebeurt is onzin.
klazon
Pluimdrager

Get,

Je draait er omheen. Je zegt alleen maar dat je verschil in geluid hoort. Maar ik wil van je weten wat het verschil in technische eigenschappen van die kabeltjes is waardoor dat verschil in geluid wordt veroorzaakt. Zoals ik al eerder stelde: al die kabels bestaan uit koperdraad met plastic er omheen. Dus wat is de grote truc?
Get

Je zegt alleen maar dat je verschil in geluid hoort.

Alleen maar??? :roll:

Is dat niet het punt waar het om draait? Als je een kabel koopt en daardoor klinkt je hifi beter of zelfs enorm veel beter, dan denk je toch niet dat dan de eerste gedachte die bij iemand opkomt is ..."hm.. ik hoor dat 't beter is, maar zolang men er nog niet achter is hoe dat komt ga ik er maar vanuit dat ik het me inbeeld, ongeacht de grootte van het verschil."? Die gedachte wordt hier door nogal wat mensen logisch gevonden lijkt het wel en dat bevreemdt me, waardoor ik ga denken.."wat is daarvan de oorzaak?". Misschien heeft men de verschillen nooit zelf gehoord, omdat men het niet getest heeft. Dat je, als je weet dat er (grote) verschillen zijn, geinteresseerd bent in hoe dat komt is niet zo vreemd uiteraard, maar het feit dat je het niet weet als "bewijs" zien voor de stelling dat het niet zo is, dat stoort me. Je beweert dat al die kabels bestaan uit koper met plastic eromheen...ehm 't wordt tijd dat je es bij gaat lezen over verschillende kabels, want die zijn echt niet allemaal uit dezelfde materialen opgebouwd. Ik beweer overigens nergens dat ik weet waarom de ene kabel beter is dan de andere (op een bepaalde set) , maar weet heel zeker, uit ervaring, dat dat zo is en het is wel zonde als iemand dat hardnekkig niet gelooft, aangezien je zo een mogelijkheid mist je hifi te verbeteren. Voor soms verrassend weinig geld ook nog...zeker als je een verbetering zoekt voor een gammakabeltje. :wink:
Wouter_Masselink

Dat komt doordat we hier op een wetenschapsforum zitten. In de wetenschap kan pas iets worden geaccepteerd als iets in een experiment is aangetoond en de theorie daarachter is verklaard.
"Meep meep meep." Beaker
klazon
Pluimdrager

Precies, als je het verschil wilt aantonen zou je b.v. een blinde luistertest kunnen doen met verschillende kabels.

Maar ik blijf er bij dat je geen verschil kunt horen. Laten we wel wezen, een kabel transporteert geen geluid, die transporteert elektrische stromen naar de luidspreker. Dus als jij uit de luidspreker een wezenlijk verschil hoort, dan moet er ook een wezenlijk verschil zijn in de elektrische stromen door de kabels. En die stromen worden weer beinvloed door de elektrische eigenschappen van de kabel.

Maar de elektrische eigenschappen van de diverse kabels kunnen gewoon niet zo veel verschillen dat je dat kunt horen.

En als jij vind dat er wel een verschil is, dan ben ik als elektroman zeer benieuwd naar wat die verschillen dan zijn, want ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken.

Incidenteel bezoek ik wel eens forums voor audiofielen en daar heb ik die vraag ook wel eens neergelegd. Maar zodra je de hamvraag stelt wordt het stil, want ze weten het niet, net zoals jij het niet weet.
Lala

huisgenoot van mij is audiofiel, het heeft te maken met de mate van isolatie/dikte van je koperdraad, en samenstelling van het metaal, dat nooit 100% zuiver koper is. Welke specificaties nou het best zijn weet ik niet, maar dat de isolatie van kabel goed moet zijn lijkt me duidelijk, anders krijg je storing.
Appareo decet nihil munditia?
klazon
Pluimdrager

het heeft te maken met de mate van isolatie/dikte van je koperdraad, en samenstelling van het metaal,
Zo komen we iets verder. Nou wil ik nog getallen zien.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Get

In de wetenschap kan pas iets worden geaccepteerd als iets in een experiment is aangetoond en de theorie daarachter is verklaard.
Laten we zwaartekracht als vb nemen. Dat dingen vallen (kabels verschillen) nemen we waar met onze ogen (oren) en dat accepteren we als feit. Het experiment is iets laten vallen (kabels vergelijken). Hoe de zwaartekracht werkt (waarom de ene kabel beter is dan de andere) weten we niet (weten we soms niet). Need I say more?
Maar ik blijf er bij dat je geen verschil kunt horen.
Dat is een onjuiste aanname. Je zou het zelf kunnen testen en dan merken (100% zeker, tenzij er iets aan je gehoor mankeert of je zo sterk overtuigd bent van je gelijk dat dat ervoor zorgt dat je het niet kunt horen (lijkt me onwaarschijnlijk)) dat het verschil soms zeer groot is. Als je met de ene kabel bepaalde details wel hoort en met de ander niet, als de ene kabel een sluier over het geluid legt en de ander juist een open geluidsbeeld geeft of als de ene kabel een schel hoog geeft en de ander een glasachtig hoog dan zijn dat verschillen die een onbevooroordeeld persoon niet kunnen ontgaan.
En als jij vind dat er wel een verschil is, dan ben ik als elektroman zeer benieuwd naar wat die verschillen dan zijn, want ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken.
Een paar voorbeelden vd mogelijke verschillen heb ik net al gegeven, maar een kabel kan bv ook een warm geluid tot gevolg hebben en een ander juist een kil electronisch geluid. Dezelfde verschillen eigenlijk als die je hebt tussen andere audiocomponenten. Dat in hifi meten belangrijk is geldt maar ten dele denk ik. Het belangrijkste is het eindresultaat en dat meet je met je gehoor. Toen de cd-speler op de markt kwam werd er ook beweerd dat die beter zou zijn dan de platenspeler en meettechnisch werd dat neem ik aan onderbouwd (correct me when I'm wrong). Het tegendeel is echter waar, zelfs nu nog. Als je je er geen voorstelling van kunt maken dan stel ik je toch nog een keer voor...ga naar een hifizaak, neem 3 kabels ofzo mee ter vergelijk en je zult de verschillen horen.
Nou wil ik nog getallen zien.
1 ader, 0,4 mm doorsnee ... http://www.6moons.com/audioreviews/47labs6/cables.html

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!