Moderator: jkien
Bij de pluggen gaat het in eerste instantie om de contacteigenschappen.....Koper zie je zelden in pluggen. Vaak worden er legeringen gebruikt die goede geleiders zijn (en de weerstand daarvan luistert niet altijd zo heel nauw) .
Ben ik wel met je eens Klazon, maar of dat hoorbaar isMaar volgens mij is goud op dit punt nog steeds de ongeslagen kampioen.
Nee, het is niet hoorbaar. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat het contact na jaren nog goed is, en niet door corrosie verslechtert...., maar of dat hoorbaar is![]()
..... en dan wordt het weer wél hoorbaar....Nee, het is niet hoorbaar. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat het contact na jaren nog goed is, en niet door corrosie verslechtert.chablis schreef:..., maar of dat hoorbaar is![]()
Dat is een beetje kort door de bocht wat ik hier heb beweerd.Wat hier door sommigen eh velen beweerd wordt is dat een gammakabeltje net zo goed is als een duurdere kabel.
Nou aan jou de vraag: wat is dan het wezenlijke verschil tussen een "gammakabeltje" en een "echte" kabel?.
Je zegt alleen maar dat je verschil in geluid hoort.
Zo komen we iets verder. Nou wil ik nog getallen zien.het heeft te maken met de mate van isolatie/dikte van je koperdraad, en samenstelling van het metaal,
Laten we zwaartekracht als vb nemen. Dat dingen vallen (kabels verschillen) nemen we waar met onze ogen (oren) en dat accepteren we als feit. Het experiment is iets laten vallen (kabels vergelijken). Hoe de zwaartekracht werkt (waarom de ene kabel beter is dan de andere) weten we niet (weten we soms niet). Need I say more?In de wetenschap kan pas iets worden geaccepteerd als iets in een experiment is aangetoond en de theorie daarachter is verklaard.
Dat is een onjuiste aanname. Je zou het zelf kunnen testen en dan merken (100% zeker, tenzij er iets aan je gehoor mankeert of je zo sterk overtuigd bent van je gelijk dat dat ervoor zorgt dat je het niet kunt horen (lijkt me onwaarschijnlijk)) dat het verschil soms zeer groot is. Als je met de ene kabel bepaalde details wel hoort en met de ander niet, als de ene kabel een sluier over het geluid legt en de ander juist een open geluidsbeeld geeft of als de ene kabel een schel hoog geeft en de ander een glasachtig hoog dan zijn dat verschillen die een onbevooroordeeld persoon niet kunnen ontgaan.Maar ik blijf er bij dat je geen verschil kunt horen.
Een paar voorbeelden vd mogelijke verschillen heb ik net al gegeven, maar een kabel kan bv ook een warm geluid tot gevolg hebben en een ander juist een kil electronisch geluid. Dezelfde verschillen eigenlijk als die je hebt tussen andere audiocomponenten. Dat in hifi meten belangrijk is geldt maar ten dele denk ik. Het belangrijkste is het eindresultaat en dat meet je met je gehoor. Toen de cd-speler op de markt kwam werd er ook beweerd dat die beter zou zijn dan de platenspeler en meettechnisch werd dat neem ik aan onderbouwd (correct me when I'm wrong). Het tegendeel is echter waar, zelfs nu nog. Als je je er geen voorstelling van kunt maken dan stel ik je toch nog een keer voor...ga naar een hifizaak, neem 3 kabels ofzo mee ter vergelijk en je zult de verschillen horen.En als jij vind dat er wel een verschil is, dan ben ik als elektroman zeer benieuwd naar wat die verschillen dan zijn, want ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken.
1 ader, 0,4 mm doorsnee ... http://www.6moons.com/audioreviews/47labs6/cables.htmlNou wil ik nog getallen zien.
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”