Edit:
=> "je kent zelf zo iemand" natuurlijk.(je zelf zo iemand)
Edit 2: @(sandra): Ik heb de quotes een naam gegeven en genest, zodat het duidelijk is van wie welke uitspraak kwam.
Moderator: Rhiannon
=> "je kent zelf zo iemand" natuurlijk.(je zelf zo iemand)
Wat geeft een hoog IQ dan weer?Als je een hoog iq hebt ben je niet automatisch hoogbegaafd, ook creativiteit en motivatie zijn 'nodig' om hoogbegaafdheid vast te stellen.
Deze uitspraak heb je al eerder gemaakt en daar is al op gereageerd. Waarom blijf je het belang van de uitspraak benadrukken?Doordat hoogbegaafd zijn bepaalde gevoelens met zich mee kan brengen heb je een verhoofde kans op bijvoorbeeld eetstoornissen en depressies
Omdat dit topic erover gaat.Deze uitspraak heb je al eerder gemaakt en daar is al op gereageerd. Waarom blijf je het belang van de uitspraak benadrukken?
De auteur Renzulli verbond na een hoog IQ ook een hoge creativiteit en doorzettingsvermogen (motivatie) aan hoogbegaafdheid. Tegenwoordig wordt er geopteerd voor een dergelijke ruimere definitie om hoogbegaafdheid te definiëren, die niet alleen een hoog IQ omhelst.theoriegeladen schreef:Wat geeft een hoog IQ dan weer?
Welke mate van creativiteit is dat dan?
Ik denk niet dat motivatie kan resulteren in hoogbegaafdheid.
en hoopte ik dat je er meer over wilde uitwijden. Ik begrijp niet hoe een hoog iq en eventueel creativiteit en motivatie kunnen leiden tot een stoornis. Ik denk niet dat het is aan te tonen.Omdat dit topic erover gaat.
Het moet wel degelijk aan te tonen zijn of dit al dan niet klopt. Het is goed mogelijk dat een hoogbegaafd iemand ook een hogere kans heeft op bepaalde stoornissen.Ik begrijp niet hoe een hoog iq en eventueel creativiteit en motivatie kunnen leiden tot een stoornis. Ik denk niet dat het is aan te tonen.
Ik denk dat als een persoon een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld een groot deel daarvan is terug te leiden naar de pubertijd, aangezien dat een turbulente periode is, een periode waarin je in de war bent en steun nodig hebt.
Daartoe kunnen we dus niet zomaar besluiten vanuit één geval.tuurlijk hoeft dat niet altijd een persoonlijkheidsstoornis te zijn, maar die kans is er wel, ook is die er voor normaal begaafden maar toch denk ik dat hoogbegaafden een verhoogde kans hebben hiermee.
Ik wordt altijd zeer filosofisch als mensen dat zeggenEen hoogbegaafd persoon denkt anders dan de meeste mensen.
Inderdaad, maar zo'n connectie wordt af en toe graag gelegd. Jdr heeft een punt: op nog geen vijf minuten googelen vind ik sites waarop Einstein schizofrenie, bipolaire stoornis ("manisch-depressief"), autisme, obsessief-compulsieve stoornis en ADD worden toegeschreven (en dat is nog als ik zoek zonder specifieke termen).Niet iedereen die een persoonlijkheidsstoornis heeft is daarom hoogbegaafd, laat dat duidelijk zijn.
Inderdaad Het lijkt mij zeer de moeite waard om te onderzoeken of het niet (h)erkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen en adolescenten aanleiding kan geven tot de ontwikkeling van (bijvoorbeeld) een persoonlijkheidsstoornis.Maar om een probleem op te kunnen lossen moet je het in de eerste plaats (h)erkennen, en laat dat nu juist zijn wat we hier proberen te doen. (denk ik toch...)
Eerder omgekeerd: persoonlijkheidsstoornissen komen immers in de gewone populatie ook voor.Als het verband tussen persoonlijkheidsstoornissen en hoogbegaafdheid is uitgespit dan kan het probleem van een persoonlijkheidsstoornis behandeld worden. Daar heeft iedereen met dergelijke stoornis recht op, hoogbegaafd of niet.
wat bedoel je met wishful-thinking? bedoel je hiermee dat er mensen zullen zijn die graag hoogbegaafd willen zijn?Grappig hoe in het geval van de veel psychische stoornissen elke keer hoogbegaafdheid in verband wordt gebracht; waarschijnlijk een hoop wishful-thinking.
Nee, ik bedoel daarmee dat er mensen zijn met een stoornis die ze graag verbinden aan hoogbegaafdheid/hoge intelligentie.wat bedoel je met wishful-thinking? bedoel je hiermee dat er mensen zullen zijn die graag hoogbegaafd willen zijn?